Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@18:53:50 GMT

سرنوشت ۳۰ میلیون سهام‌دار عدالت چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۱۷۶۲

انتخابات شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به عنوان بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور درحال برگزاری است این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس و همچنین شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به نحوه برگزاری انتخابات انتقادات دارند.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: بعد از فرایند آزادسازی سهام عدالت در سال گذشته، حدود ۳۰ میلیون مشمول سهام عدالت با انتخاب روش غیرمستقیم برای مدیریت سهام خود، سهام دار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی شدند و قرار شد طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری سهام عدالت آزاد شده و در اختیار سهام داران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری در ابلاغیه مذکور بر سه نکته مهم تاکید کردند. نخست آنکه دارندگان سهام عدالت مجاز هستند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه پذیر را انتخاب و به تناسب نقش مدیریتی خود را ایفا کنند. دوم آنکه مقررات مورد نیاز برای انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورای عالی بورس تدوین و تصویب شود و این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا باشد و سوم نسبت به سهامی باقی مانده در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، شورای عالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ی ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم کند.

در ابلاغیه رهبر انقلاب فرزانه آمده بود که با توجه به تاخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود لازم است، دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی را مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بند‌های سه‌گانه به عمل آورد.

بر این اساس، چندی پیش طبق فراخوانی که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد اعلام شد، از افرادی که واجد شرایط بودند دعوت شده بود برای کاندیداتوری هیات مدیره شرکت‌ها ثبت نام کنند تا سهام داران هر استان در روز برگزاری مجامع هر شرکت به صورت الکترونیک به پنج عضو مد نظر خود رای دهند.

فرایندی که برخی نمایندگان مجلس و اعضای شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به آن اعتراض داشته و آن را مغایر با قانون تجارت میدانند.

دولت در برگزاری مجامع دخالت می‌کند

در این راستا، زهرا جمکران - مدیرعامل شرکت تعاونی شماره ۳ شهرستان قم - با تاکید بر اینکه انتخابات اعضای هیات مدیره سهام عدالت، بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور است، اظهار کرد: این مجامع باید طبق آیین نامه و قانون تجارت برگزار شود. شورای عالی بورس در آیین نامه آزادسازی سهام عدالت مصوب کرده است که برای برگزاری مجامع به صورت الکترونیک ابتدا اساس نامه‌ای تدوین شود و مجمع طبق اساس نامه جدید برگزار شود.

وی ادامه داد: در این مورد مکاتبات زیادی با دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفته و دفتر ایشان تاکید کرده اند که فرایند برگزاری مجامع سرمایه گذاری استانی سهام عدالت باید به سرعت، ولی به ترتیب تصویب اساس نامه و بعد انتخابات هیات مدیره برگزار شود. طبق قانون تجارت هیات رئیسه باید در زمان برگزاری مجامع انتخاب شود. یعنی سهام‌داران حاضر می‌شوند و بعد از اینکه به حد نصاب رسیدند، هیات رئیسه از میان سهام داران انتخاب میشود درحالی که اکنون شاهد این هستیم که دولت وارد شده و هیات رئیسه کاملا دولتی است. مدیر کل اقتصاد و دارائی استان‌ها رئیس ستاد شدند و دبیر ستاد نیز معاونت‌های اقتصادی استانداری هستند. ناظرین هم رؤسای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان هستند که از طریق وزرات خانه انتخاب شده اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی شماره ۳ شهرستان قم تاکید کرد: درحالی که شرکت‌های سرمایه گذاری از مقوله حاکمیت شرکتی است و هیات رئیسه نباید قبل از مجمع انتخاب شود و دولتی باشد. دولت دخالت بزرگی انجام میدهد که این موضوع اخیرا در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزارت خانه مطرح شده است. برگزاری مجامع با این شتاب زدگی، درحالی که بسیاری از سهام داران اصلا در جریان این انتخابات نیستند درست نیست. حتی برخی از سهام داران با وجود اینکه سجامی شده اند، در جریان نیستند. اگر مجمع در جلسه نخست به حدنصاب نرسید، در جلسه دوم با هر میزان سهام دار برگزار خواهد شد و پنج سهام دار هم میتوانند تکلیف هیات مدیره شرکت را مشخص کنند!

شورای عالی بورس مجاز به برگزاری انتخابات است

این مباحث درحالی مطرح می‌شود که حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی چندی پیش درمورد اعتراض به نحوه انتخابات و برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفته بود که تنها مرجع مقررات گذاری شورای عالی بورس است و ابلاغیه مقام معظم رهبری این اجازه را به شورای عالی بورس داده که در این باره تصمیم بگیرد و تمام مصوبات شورای عالی بورس هم منتشر شده و هیچ یک از آن‌ها محرمانه نیست. این درست نیست که اول مردم را پای سیستم می‌آوریم تا هیات رییسه انتخاب کنند و بعد بگوییم در انتخابات تعیین اعضای هایت مدیره شرکت کنند باید توجه داشته باشیم هیات رییسه فقط برای چند ساعت ایفای نقش می‌کنند و ذی نفع هم نیستند و تخلفی هم در این باره صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: یک سهم جدید به سبد سهام عدالت اضافه شد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سهام عدالت اخبار اقتصادی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سهام عدالت اخبار اقتصادی شرکت های سرمایه گذاری استانی شورای عالی بورس مقام معظم رهبری برگزاری مجامع هیات رئیسه سهام عدالت هیات مدیره سهام داران سهام دار شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۱۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟

لغو کنسرت‌ها در بوشهر این نگرانی را ایجاد کرده که با ادامه این روند، شاهد تبدیل ماجرای بوشهر، به ماجرایی شبیه به بحران اصفهان باشیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، لغو کنسرت‌ها در بوشهر، در روزهای گذشته خبرساز شده است. ابتدا کنسرت آرمان گرشاسبی به تاریخ‌های 30 و 31 فروردین 1403 لغو شد، سپس خبر آمد که کنسرت معین زندی در بوشهر لغو شده است؛ زندی قرار بود پنجم تا هفتم اردیبهشت 1403 در بوشهر روی صحنه برود.

حالا به نظر می‌رسد که ماجرای بوشهر درحال تبدیل شدن به بحرانی شبیه به بحرانِ اصفهان است؛ هرچند که علت این بحران‌ها شکل‌شان با هم متفاوت باشد. به این اتفاقات لغو روز پایانیِ فستیوال کوچه را هم اضافه کنید.

کج سلیقگی در لغو کنسرت علیرضا قربانی

در روزهای گذشته مدیرکل ارشاد استان بوشهر در گفت‌وگویی گفته بود: «سیاست ها و قوانین موجود برای برگزاری کنسرت موسیقی مشخص و شفاف است. این روال در استان بوشهر شکل طبیعی خود را طی می کند اما در اقدامی نادر و به دلیل یک سری ناهماهنگی ها در خارج از فضای کاری ارشاد اسلامی استان شاهد لغو مجوزهای برگزاری کنسرت هایی در بوشهر بودیم که موضوع اصلاح و سوتفاهم ایجاد شده رفع شده است.»

حالا اما صحبت‌هایی تازه از عبدالرحیم افروغ مدیرکل ارشاد بوشهر منتشر شده که بخش‌هایی از صحبت‌های او را می‌خوانید:

«مشکل کنسرت آقای گرشاسبی حل شد اما بعد از زمان برگزاری این اتفاق افتاد؛ ما برای برگزاری کنسرت آقای گرشاسبی در آینده مشکلی نداریم.

در حال حاضر قرار است جشنواره موسیقی خلیج فارس را با توجه به فرا رسیدن روز خلیج فارس داشته باشیم.

پس از برگزاری جشنواره کلیه درخواست‌های برگزاری کنسرت را بررسی می‌کنیم و مجوز خواهیم داد.»

بررسی صحبت‌های مدیرکل ارشاد بوشهر نشان می‌دهد که وحدت رویه‌ای برای اعلامِ علت لغو کنسرت‌ها هم وجود ندارد. به نظر می‌رسد که برای حل این مشکل و جلوگیری از ایجاد بحرانی دیگر، لازم است که هر چه سریع‌تر مسئولان وزارت ارشاد وارد عمل شده و این ماجرا را حل و فصل کنند.

فراموش نکنیم که در ماجرای کنسرت‌های علیرضا قربانی در اصفهان که سال گذشته رُخ داد، در نهایت همه دیدند که جلوگیری از برگزاری آن کنسرت‌ها اقدامی اشتباه بوده است. در آن ماجرا ثابت شد که سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته دفتر موسیقی این وزارتخانه کاملا درست و به جا بوده است.

به نظر می‌رسد که این بار هم باید وزارت فرهنگ، به طور مستقیم ورود کند تا تصمیم‌گیری نهایی درباره برگزاری اجراهای بوشهر را این وزارتخانه اتخاذ کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • شرایط عجیب در پورتو؛ سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیات مدیره مشخص شد
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • آخرین خبر از تغییرات مدیریتی در استقلال بعد از واگذاری سهام
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟