Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@14:10:51 GMT

ویروس آفریقای جنوبی ترسناک است

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۰۱۳

ویروس آفریقای جنوبی ترسناک است

ایران اکونومیست-نمکی گفت: من از ویروس هندی به اندازه ویروس انگلیسی وحشت ندارم اما از ویروس آفریقای جنوبی هراس دارم.

 سعید نمکی وزیر بهداشت در شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اولین اقدام موفق ما در مقابله با ویروس انگلیسی، جلوگیری از انجام اعمال جراحی الکتیو بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بحث درمان سرپایی با یک داروی آنتی وایرال، یکی دیگر از اقدامات موفق ما برای کنترل ویروس انگلیسی در کشور بود. ما در خوزستان این کار را انجام دادیم و نتایج آن کاملاً رضایت بخش بود و اگر غیر از این بود، امکان نداشت بتوانیم بیماری را در این استان مدیریت کنیم.

نمکی ادامه داد: ١۵٠ هزار بیمار که باید طی ١٠ روز بستری می‌شدند را بستری موقت کردیم؛ این بیماران بعد از یک الی دو روز بستری، به منزل می‌رفتند و برای دریافت دارو مجدد برمی‌گشتند با این حال نیازی به بستری ١٠ روزه آن‌ها نبود.

وزیر بهداشت گفت: در این مدت تعداد بیماران کاهش و مراقبت از بیماران ارتقا پیدا کرد. افزایش بیماران و کاهش مراقبت با میزان مرگ و میر ارتباط مستقیم دارد به همین منظور کمیته ترخیص و مراقبت در منزل شکل گرفت؛ این حرکت که هر کدام از روسای دانشگاه‌ها ابداعی به آن اضافه کردند، قابل تقدیر است.

نمکی تصریح کرد: ما از دام ویروس انگلیسی جستیم و فشار حداکثری ویروس از روی ما و نظام سلامت برداشته شد البته همچنان باید مراقب بود تا دوباره خیز جدیدی رخ ندهد؛ تردید نداریم این پیک رو به نزول خواهد گذاشت.

وزیر بهداشت با اشاره به گستره کروناهای جهش یافته در کشور گفت: در بوشهر هرمزگان یزد و آذربایجان غربی ویروس هندی و در بندرعباس ویروس آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم و این ویروس ها هر کدام ماهیت خاص خود را دارند اما ویروس طریق نقل و انتقالش بسیار ظریف تر از آن است که فکر می کنیم. همانطور که ویروس ووهان خود را به قطع و ویروس آفریقای جنوبی خود را به بندرعباس رساند، سایر ویروس ها هم خود را خواهند رساند.

او با بیان اینکه چند موتاسیون جدید وارد کشور شده است، گفت: ویروس هندی و آفریقای جنوبی را در برخی استان‌ها و برخی از مناطق کشور مشاهده شده است.

به گفته نمکی ویروس هندی به چموشی ویروس انگلیسی نیست البته این در صورتی است که قابلیت جدید در کشور ما پیدا نکند چراکه ویروس ها به سمت ضعف یا شدت می روند و ممکن است ما رفتار متفاوتی ببینیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: من از ویروس هندی به اندازه ویروس انگلیسی وحشت ندارم اما از ویروس آفریقای جنوبی هراس دارم چرا که ویروس مقاومی است و واکسن ها روی آن کم اثر است.

او یادآوری کرد: مسافرت‌ها عامل بروز موج چهارم بوده است. با توجه به فرا رسیدن عید سعید فطر، لازم است که مراقبت‌های لازم صورت بگیرد.

نمکی گفت: یکی از سهمگین‌ترین طوفان‌های اپیدمی جهان، ابتلا به ویروس سرکش انگلیسی بود که مدافعان سلامت توانستند با مدیریت نابشان از این قله‌ عبور کنند که برای خیلی‌ها کابوس بود.

او افزود: در کشوری مانند هند و پاکستان، با اندک تکانه‌ای در نظام سلامت، دچار فروپاشی می‌شوند اما در کشوری مانند انگلیس که قدمتی بسیار قابل توجه و منابع مالی قابل اتکاء در نظام سلامت دارد، وقتی شما بیماران را خارج از بیمارستان و سرگردان در پارک و راهرو و تخت‌های فشرده در هم در بیمارستان می‌بینید، نشان می‌دهد که این ویروس مهاجم، سرکش و غیرقابل کنترل است.

وزیر بهداشت به برنامه واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که واکسن را از اردیبهشت سال گذشته رصد کردیم که به دلیل بد عهدی‌ها کار با تأخیر آغاز شد اما الان راه در حال باز شدن و واکسن ها در حال رسیدن است.

نمکی تصریح کرد: سامانه‌ای را برای واکسیناسیون تعیین کردیم، روزهای اول نارسایی و اشکالاتی بود اما اکنون مقتدرتر و سنجیده‌تر از قبل، جلو می‌رویم.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ویروس آفریقای جنوبی ویروس انگلیسی وزیر بهداشت ویروس هندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

 دیوید کامرون وزیرخارجه انگلیس در نخستین سفرش به قرقیزستان و در دیدار با همتای قرقیزی خود مدعی شد که این کشور شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و بیشکک باید حق انتخاب شریکان را داشته باشد.

به گزارش روز سه‌شنبه سرویس اخبار آسیای میانه، دیوید کامرون این موضوع را در یک نشست توجیهی پس از دیدار با جنبیک کولوبایف، وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان مطرح کرد.

کامرون خاطرنشان کرد که قرقیزستان شرکای تحت رهبری چین در حوزه اقتصادی دارد و این کشور باید حق انتخاب شرکا را داشته باشد. وی افزود: در دیدار امروز با رئیس جمهوری قرقیزستان، همکاری‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فرصت‌هایی برای توسعه آن وجود دارد.

کامرون با تاکید بر اینکه قرقیزستان از نظر منابع آبی غنی است، تصریح کرد: حمایت از پروژه‌های زیست محیطی در مواجهه با تغییرات اقلیمی ضروری است و در این راستا انگلیس صندوق سرمایه‌گذاری برای حمایت از مشاغل متوسط و کوچک ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین به همکاری با قرقیزستان در زمینه سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و گفت که شرکت‌های انگلیسی در ساخت ورزشگاه بیشکک مشارکت دارند.

این اولین سفر وزیر خارجه انگلیس به قرقیزستان است. در این سفر دیوید کامرون با صادیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان نیز دیدار کرد.

به گفته تارنمای ریاست‌جمهوری قرقیزستان، گفتگو بین طرفین در مورد چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه قرقیزستان و انگلیس از جمله در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی و حمل و نقل صورت گرفت.

علاوه بر این، امکان گسترش تعاملات دو کشور در زمینه مسائل آموزشی و مهاجرت کاری فصلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. صادیر جپاروف و دیوید کامرون موضوعات جاری در دستور کار منطقه‌ای و بین المللی را نادیده نگرفتند.

کامرون این هفته از پنج کشور آسیای مرکزی و مغولستان بازدید خواهد کرد. وی دیروز از تاجیکستان دیدن کرد و شامگاه ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت) وارد بیشکک شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • ۶۲ نفر به دلیل واژگونی قایق جان باختند
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • پیش‌بینی ترسناک هواشناسی؛ ال نینو رفت، حکومت «لانینا» آغاز شد؛ تابستان ۱۴۰۳ جهنمی می‌شود؟!
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران