Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوران همه گیری ویروس کرونا با فراز نشیب های زیادی در بین فعالیت و اقدامات کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته که با تحول و ایده های جدیدی برای تعطیل نشدن این دسته اقدامات همراه بوده است.

خبرگزاری شبستان اصفهان: سایه کرونا بر عرصه های مختلف و تغییر و تحولات اجتماعی و فردی ناشی از این وضعیت بر کسی این روزها پوشیده نیست و حتی آن هایی که همچنان شرایط نامناسب این ویروس را درک نکرده اند نیز تغییرات و شرایط متفاوت امروز و دیروز را احساس می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این ویروس منحوس مدار حرکت فعالیت های گذشته را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری را در مسیر فعالیت متوقف و در طرف دیگر ماجرای شماری را نیز فعال و به صحنه آورده است.

 

تغییر در کسب و کارها، نوع فعالیت و برنامه و تحول در مدل های مدیریتی و سازمانی از جمله اتفاقاتی که در این دو سال اخیر شاهد آن هستیم و تا واکسیناسیون کامل قطعا ادامه خواهد داشت.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که در پیش از کرونا مامن و ماوایی برای حضور نسل های مختلف به ویژه‏ کودکان، نوجوانان و جوانان بودند این روزها هم مثل دیگر عرصه ها تحت تاثیر قرار گرفته اند و مخاطبان آن ها کاهشی و در برخی از مراکز تعطیلی را شاهد بوده ایم.

 

حضور نسل های جدید در مسجد فرصت خوبی بود تا فعالیت های فرهنگی و آموزشی بر مدار مسجد شکل بگیرد و تعداد زیادی از مخاطبان از این برنامه ها بهره می بردند اما شرایط سخت کرونایی همواره محدودیت هایی را اعمال می کند اما نوع نگرش بخشی از متولیان حوزه فرهنگ و هنر مساجد بر فعالیت های نوین شکل گرفته و آن ها سعی کرده اند در مدل های مختلف و متاسب با شرایط جدید فعالیت هایی را آغاز کرده اند.

 

*سایه کوتاه کرونا بر فعالیت های کانون های مساجد

 

مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد با درک این موضوع که فعالیت های تربیتی و فرهنگی و کارکرد مساجد تعطیل پذیر نبوده و باید رویکردها را نسبت به گذشته تغییر داد چرا که گذر زمان هم همین موضوع را مورد توجه قرار می دهد.

 

دوران همه گیری ویروس کرونا با فراز نشیب های زیادی در بین فعالیت و اقدامات کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته که با تحول و ایده های جدیدی برای تعطیل نشدن این دسته اقدامات همراه بوده و برنامه های جدید توانسته بر رونق فعالیت ها بیفزاید.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان موضوع ایده و طرح های جدید در بین کانون های فرهنگی و هنری را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ ارائه خدمات متناسب با شرایط روز مثل تولید ماسک، فعالیت های همدلانه و آموزش های مردمی توسط کانون های استان اصفهان انجام شده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: علاوه بر ارائه خدمات مورد نیاز شرایط فعلی، ارائه خدمات فرهنگی که ماموریت این نهادها هست با شکل و نوع جدیدی روبرو شده که تولید محتوا چند رسانه ای، فعالیت های با جمعیت اندک و گروهی، فعالیت های فرهنگی و هنری با محوریت فضای مجازی و ارائه فعالیت ها به صورت خانواده محور از مصادیق آن است.

 

وی اضافه کرد: گسترده فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد فراتر از یک محل رفته و با بهره گیری از فناوری های نوین جهانی شده اما باید اقدامات کارشناسی و جدید دیگر بر دامنه این اقدامات اضافه شود.

*ایده های نو و جذابیت آن برای نسل جدید

 

بررسی کارکردهای فعالیت های سنتی کانون های فرهنگی و هنری مساجد نشان می دهد که با وجود تغییرات سال ها و دسترسی به امکانات جدید، قادر به جذب افراد جدید نبوده چرا که به قدر تنوع برنامه و فعالیت ها زیاد شده که یک سری اقدامات دو یا بیش از سه دهه گذشته چندان جذاب نیست.

 

برگزاری کلاس های آموزشی، مسابقات، فعالیت های فرهنگی و هنری در عصر جدید به پیوند این دسته از اقدامات با فضای مجازی و فناوری های نوین نیاز دارد که اگر ما محتوای یک نشست قرآنی با ارتباط بخشی آن با جامعه را در شبکه های رسانه ای و اجتماعی منتشر کنیم علاوه بر افزایش مخاطبان شاهد ابزار خرسندی را نیز به همراه خواهد داشت.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه السلام) تیران با بیان اینکه ارائه خدمات مختلف فرهنگی و هنری در مساجد امکان پذیر، تصریح کرد: بخشی از این دسته از فعالیت ها مثل موسیقی با روح مسجد سازگار نیست اما اقدامات هنری مثل نمایش، هنرهای تجسمی، فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات، پژوهش و سایر اقدامات سازگاری داشته و نقش موثری نیز در جذب به مسجد و کانون خواهد داشت.

 

«اکبر مهدی زاده» با بیان اینکه در شرایط امروز تحولات جدی را باید پذیرفت و نباید با آن مخالفت کرد، تصریح کرد: فضای مجازی فرصت خوبی برای گسترش فرهنگ و هنر است و در این کانون فرهنگی و هنری با استفاده از شبکه های مجازی و بستر اینترنت شعبه ای مجازی نیز تاسیس شده که مخاطبان در شرایط خاص از آن مرکز بهره می برند.

 

وی ادامه داد: گرچه چنین اقدامی شاید به نظر سخت باشد که فعالیت های فرهنگی و هنری بر بستر مجازی ارائه شود اما ایجاد پیوند بین فضای مجازی و فعالیت های حضوری این کار را ساده کرده که گردشگری مجازی، مسابقات محله ای و خانوادگی، نمایش فیلم، معرفی شخصیت ها و مسابقات غیرحضوری مثل حفظ جز سی که افراد به صورت هماهنگ با همدیگر این مسیر را طی کرده و آزمون آنلاین شرکت می کنند.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه السلام) تیران خاطرنشان کرد: فعالیت در فضای باز و جمع اندک توانسته ارتباط بیشتری را برای شناسایی استعدادها و رشد آن ها فراهم کند که در بسیاری از جمع های شلوغ به دلیل فراز و نشیب های مدیریت چنین جلساتی شاید حق مطلب ادا نمی شد.

*تغییر شکل فعالیت های فرهنگی در دوران کرونا

 

شهردار تیران به عنوان حامی یک دوره از جشنواره اوقات فراغت مراکز فرهنگی این شهرستان گفت: با وجود شرایط خاص به شکل گیری و تدوین فعالیت های جدیدی متناسب با این شرایط از سوی متولیان این حوزه نیاز داریم.

«حسن شفیعی» ادامه داد: بسیاری از فعالیت های گذشته تعطیل شده و نیاز به برنامه ریزی و تدوین فعالیت های جدیدی است تا حوزه فرهنگ و حوزه رسالت خود را طی کند.

 

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: جذابیت های فضای مجازی فعالیت های جدید فرهنگی ویروس کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان اصفهان کانون های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت های فرهنگی ارائه خدمات فضای مجازی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی الزامات تحقق شعار سال و تبیین نقشه مهندسی استان اردبیل، اظهار کرد: ایجاد شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در سطح محلات با محوریت مساجد می‌تواند جنگ رسانه‌ای دشمنان را خنثی و فعالیت‌های گسترده اقدامات فرهنگی را به مردم نشان دهد.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای در سال ۱۴۰۲ با هدف ایجاد این شبکه رسانه‌ای با حضور بیش از ۱۵۰ نفر محقق شد، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در سال جاری نیز این دوره آموزشی با حضور اساتید کشوری برگزار شود، همچنین شهدای مدافع حرم استان اردبیل در یادواره شهدای منتسب به کانون‌های مساجد به صورت کشوری معرفی خواهند شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: برگزاری برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت از دیگر دغدغه‌های کانون‌های مساجد است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته نیازمند تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی برای پیشبرد اهداف در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد هستیم.

آمون افزود: هم اکنون بیش از ۱۳۷ پایگاه قرآنی در سطح مساجد استان اردبیل به همت کانون‌ها فعال است که رقابت‌های قرآنی به صورت محلی، منطقه‌ای، شهرستانی، استانی و کشوری برای بازتاب برنامه‌های معنوی این پایگاه‌ها در سال جاری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کارهای اقتصادی و کارآفرینی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیازمند پیوست اقتصادی هستند تا بتواند جلوه‌های بهتری از تکنولوژی و امکانات را برای نوجوانان و جوانان در بستر مساجد فراهم کند.

کد خبر 6081013

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • جشن عملیات وعده صادق در کانون‌های مساجد آذربایجان غربی
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی