Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@17:29:37 GMT

این‌ها وعاظ السلاطین هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۵۲۱

خرداد: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سال ۱۳۹۹ علاوه بر اینکه سال کرونا و گرانی و وسوسه شدن افراد زیادی برای حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود، سال توجیه غیرموجه ناکارآمدی عناصر بر قدرت تکیه‌زده در مناصب مدیریتی دهه‌های اخیر هم بود.
حداقل در سه اظهارنظر فیلم‌برداری‌شده از سه نفر معمم در مشهد و تهران و قم دیده شده که به دوربین‌ها زُل زدند و برای توجیه ناکارآمدی‌ها به نارسائی‌ها و مفاسد موجود در دوران صدر اسلام متوسل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها از دوران حکومت پیامبر اکرم، حضرت علی و امام حسن علیهم‌السلام شاهد آوردند و نتیجه گرفتند که هیچیک از انبیا و اولیاء خدا و ائمه اطهار موفق به تحقق اهداف موردنظرشان نشدند و اصولاً چنین چیزی هرگز عملی نیست. بنابراین، اگر فرمایش امام خمینی که فرموده بودند «ما می‌خواهیم دنیا و آخرت مردم ایران را آباد کنیم» تحقق نیافته، امری طبیعی است. اخیراً هم در شب‌های ماه مبارک رمضان یکی از همین‌ها در یک شبکه تلویزیونی رسانه ملی گفته «دعوای پیغمبر با مشرکان، سر اعتقادات و توحید نبود و بعثت یک اتفاق سیاسی است».
این نوع سخن گفتن درباره عملکرد مدیران نظام جمهوری اسلامی، شباهت زیادی به روش توجیهی علمای وابسته به دربار‌های خلفا دارد که تلاش می‌کردند عملکرد حکمرانان را با قطع نظر از صحت و سقم آن، نسخه واقعی اسلام جلوه دهند و به جای اعتراض به تخلفات و اعتراف به انحرافات، بر همه چیز مهر «دقیق و صحیح و کامل است» بزنند.
این افراد که در تاریخ اسلام به «وعاظ‌السلاطین» معروفند، کار توجیه را تا آنجا به پیش بردند که کارنامه خلفا را کارنامه خدا دانسته و آن را با مبحث جبر پیوند زدند و گفتند خلفا فقط اراده الهی را اجرا می‌کنند و هرچه اتفاق می‌افتد، خواست خداست. رشد مباحث کلامی مربوط به جبر و اختیار و میدان‌دار شدن جبریون در همین مقطع از تاریخ اسلام نیز به همین انحراف بزرگ که انحراف از مسیر عدالت و مسئولیت‌پذیری حکمرانان است، مربوط می‌شود. فاجعه حرّه و کربلا و حمله به خانه خدا توسط حاکمان مدعی مسلمانی نیز با همین توجیهات صورت گرفتند.
نکته قابل تأمل اینست که روحانیت شیعه در تمام دوران‌های پرفراز و نشیب تاریخ اسلام، منتقد روش خلفای اموی و عباسی به‌ویژه توجیه‌گری‌های وعاظ‌السلاطین بوده و همواره به فرمایش امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام تمسک می‌جسته که می‌فرمود بر عالمان واقعی واجب است در برابر شکمبارگی ظالمان و گرسنگی مظلومان بی‌تفاوت نباشند و از حق محرومان دفاع کنند «اَما وَ الَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأ النَّسَمَةَ، لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ وَ قیامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النّاصِرِ وَ ما اَخَذَ‌الله عَلَی الْعُلَماءِ اَنْ لایُقارُّوا عَلی کِظَّةِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم، لاََلْقَیْتُ حَبْلَها عَلی غارِبِها وَ لَسَقَیْتُ آخِرَها بِکَاْسِ اَوَّلِها وَ لألْفَیْتُمْ دُنْیاکُمْ هذِهِ اَزْهَدَ عِنْدی مِنْ عَفْطَةِ عَنْز» خطبه ۳ نهج‌البلاغه.
مولای متقیان در این خطبه، فلسفه پذیرفتن حکمرانی بر مردم را ایستادگی در برابر ظلم ظالمان و تلاش برای احقاق حقوق مظلومان می‌دانند.
در دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، انتظار از روحانیت، حمایت واقع‌بینانه از عملکرد‌های عادلانه مسئولین و اعتراض و انتقاد منصفانه به عملکرد‌های ناعادلانه آنان است. خطبا و آن دسته از روحانیون که امکاناتی برای ابراز نقطه‌نظر‌های خود پیدا می‌کنند، اگر در دوران قبل از انقلاب وظیفه خود می‌دانستند از مردم محروم جامعه حمایت کنند و با زبان انتقاد از حاکمان بخواهند دست از ظلم بردارند، امروز وظیفه آن‌ها دوچندان است، زیرا حفاظت از نظام جمهوری اسلامی و فراهم ساختن زمینه رشد و بالندگی آن فقط از طریق دیدن نقص‌ها و نارسائی‌ها و تذکر دادن به مسئولین و تلاش برای برطرف کردن کمبود‌ها و ناکارآمدی‌ها امکان‌پذیر است. تصور اینکه توجیه کردن ناکارآمدی‌ها می‌تواند مشکلی را حل کند و به تقویت نظام بیانجامد، کاملاً اشتباه است. نظام جمهوری اسلامی، نقاط قوت هم دارد، ولی ضعف‌ها را هم باید دید.
ایران، کشور ثروتمندی است. نظام جمهوری اسلامی نیز اگر به قانون اساسی این نظام به درستی عمل شود، می‌تواند کارآمد باشد و آنچه امام خمینی وعده داده بود را محقق نماید. امکانات زمان ما و زمینه‌هائی که برای تأمین سعادت دنیا و آخرت مردم وجود دارد نیز با شرایط دوران صدر اسلام تفاوت اساسی دارد. مردم ایران نیز همانگونه که امام خمینی می‌گفتند، از مردم حجاز در دوران پیامبر اکرم بهتر هستند و شایسته تکریمند و مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید با تمام توان به آن‌ها خدمت کنند که اگر چنین کنند، ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر نخواهیم داشت و فقر و بی‌کاری و گرانی و بحران اقتصادی ریشه‌کن خواهد شد. اشکال در سیاست‌ها و در مدیریت‌هاست. چرا به جای نقد این سیاست‌ها و رفع ناکارآمدی‌ها، به توجیه پناه آورده‌اید؟ چه کسی از شما می‌پذیرد بعد از ۴۲ سال در اختیار داشتن قدرت، به توجیهاتی از قبیل آنچه در برابر دوربین‌ها و از شبکه‌های تلویزیونی آنهم با توسل غیرمنطقی به وضعیت صدر اسلام گفته‌اید روی بیاورید؟ آیا بهتر نیست ناکارآمدی افراد را بپذیرید و گناه آنان را به گردن اسلام و پیشوایان دینی نیندازید؟
برچسب ها: روزنامه جمهوری اسلامی

منبع: خرداد

کلیدواژه: روزنامه جمهوری اسلامی نظام جمهوری اسلامی ناکارآمدی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: به اذعان صاحب‎نظران و کارشناسان، یکی از راه‌هایی که می‌توان مفاهیم کاربردی و مورد نیاز امروز جامعه را در بین مردم گفتمان کرد و به مسلمات فکری رایج بین مردم تبدیل کرد، حفظ آیات کلیدی قرآن توسط عموم جامعه است. مقام معظم رهبری به حفظ آیات کلیدی و مهمی که دست استعمار سعی در دورنگه‌داشتن جوامع اسلامی از آنان داشته است تأکید ویژه‌ای دارند.

جهت تحقق قرآنی فریضه جهاد تبیین نیاز به یک حرکت و جریان قرآنی هم‌افزای ملی، با پرچم‌داری جریان‌های مردمی و حمایت تمام قد ظرفیت‌های حاکمیتی و دولتی است. این جریان، در گام اول در ماه مبارک رمضان، جهت ادای فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین و تقویت ایمان و امید مردم، به گفتمان‌سازی «زندگی با آیه‌ها» ی قرآن با محوریت ۵۰ فراز از قرآن کریم می‌پردازد. این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضائات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی است، با تقویت حلقه‌های میانی و ظرفیت‌های مردمی حاضر در میدان، به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و حکومتی است. در این حرکت، نگاه طیف گسترده‌ای از مردم نسبت به قرآن تصحیح می‌گردد. بخشی از مردم با ۵۰ فراز از قرآن کریم که طرحی منسجم از نظام فکری مکتب را ارائه می‌دهد آشنا می‌شوند و به حفظ کردن این آیات تشویق و ترغیب می‌شوند و شاهد کنشگری آنان خواهیم بود، چرا که در گام دوم انقلاب، باید مردم را از صرف استفاده به افاده و کنشگری سوق دهیم.

در این مسیر و جهت اتقان و احکام هر چه بیشتر، با هدف محوریت یافتن نظرات اندیشمندانی که نظام اندیشه‌شان بر اساس مبانی قرآنی شکل گرفته و در عین تسلط به مبانی قرآنی، نگاهی به عرصه واقع و عینیت جامعه نیز در آنها وجود دارد،

طرح زندگی با آیه‌ها در صدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» آیه منتخب هر روز به صورت تفصیلی صوتی و تصویری و مکتوب با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم به تفسیر این آیات می‌پردازد.

شانزدهمین قسمت آیه ۵۹ سوره نساء است که خداوند می‌فرمایند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.!»

در این آیه نکاتی دارد که از آن چنین استخراج می‌شود:

این آیه و چند آیه بعد، درباره یکی از مهمترین مسائل اسلامی، یعنی مسأله رهبری بحث می‌کند و مراجع واقعی مسلمین را در مسائل مختلف دینی و اجتماعی مشخص می‌سازد.

نخست به مردم با ایمان دستور می‌دهد، می‌گوید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید؟ اطاعت کنید خدا را» (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللّهَ).

بدیهی است برای یک فرد با ایمان همه اطاعت‌ها باید به اطاعت پروردگار منتهی شود، و هر گونه رهبری باید از ذات پاک او سر چشمه گیرد، و طبق فرمان او باشد، زیرا حاکم و مالک تکوینی جهان هستی اوست، و هر گونه حاکمیت و مالکیت باید به فرمان او باشد.

در مرحله بعد می‌فرماید: «و اطاعت کنید پیامبر خدا را» (وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ).

پیامبری که معصوم است و هرگز از روی هوی و هوس، سخن نمی‌گوید، پیامبری که نماینده خدا در میان مردم است و سخن او سخن خداست، و این منصب و موقعیت را خداوند به او داده است.

و در مرحله سوم می‌فرماید: اطاعت کنید «اولی الامر (اوصیای پیامبر) را» (وَ أُولِی الأَمرِ مِنکم). که از متن جامعه اسلامی برخاسته و حافظ دین و دنیای مردمند.

سپس می‌فرماید: «اگر در چیزی اختلاف کردید آن را به خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله ارجاع دهید اگر ایمان به پروردگار و روز باز پسین دارید، این برای شما بهتر و پایان و عاقبتش نیکوتر است» (فَإِن تَنازَعتُم فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِن کنتُم تُؤمِنُونَ بِاللّهِ وَ الیومِ الآخِرِ ذلِکَ خَیرٌ وَ أَحسَنُ تَأوِیلًا).

همه مفسران شیعه در این زمینه اتفاق نظر دارند که منظور از «اولی الامر» امامان معصوم می‌باشند که رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی، در تمام شؤون زندگی از طرف خداوند و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به آنها سپرده شده است، و غیر آنها را شامل نمی‌شود.

و البته کسانی که از طرف آنها به مقامی منصوب شوند و پستی را در جامعه اسلامی به عهده بگیرند، با شروط معینی اطاعت آنها لازم است نه به خاطر اینکه اولی الامرند، بلکه به خاطر اینکه نمایندگان اولی الامر می‌باشند.

* مردم باید نظام اسلامی را بپذیرند و از رهبران الهی آن در قول و عمل پشتیبانی کنند. أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ

*اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است. اطاعت از رسول و ولی‌الامر که امری سیاسی است، به ایمان به خدا و قیامت که امری اعتقادی

* سلسله مراتب در اطاعت باید حفظ شود. اللَّهَ، الرَّسُولَ، أُولِی الْأَمْرِ

* اولی‌الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند، تا مانند پیامبر اطاعت از آنان، لازم و بی‌چون وچرا باشد. أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ

*اطاعت از حاکمی واجب است که مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. أَطِیعُوا … مِنْکُمْ‌

* نشانه‌ی ایمان واقعی، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیری‌هاست و اطاعت در شرایط عادّی کار مهمّی نیست. فَإِنْ تَنازَعْتُمْ

*یکی از وظایف حکومت اسلامی ایجاد وحدت و حلّ تنازعات است. فَإِنْ تَنازَعْتُمْ...

*دین کامل باید برای همه‌ی اختلاف‌ها، راه حل داشته باشدفِی شَیْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ

* پذیرش فرمان از حکومت‌های غیر الهی و طاغوت، حرام است. فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ

*اگر همه‌ی فرقه‌ها، قرآن و سنّت را مَرجع بدانند، اختلاف‌ها حل شده، وحدت و یکپارچگی حاکم می‌شود. فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ

*برنامه عملی اسلام بر اساس برنامه اعتقادی آن است. أَطِیعُوا … إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ. به عبارت دیگر ایمان به خدا و قیامت، پشتوانه‌ی اجرایی احکام اسلام و مایه‌ی پرهیز از نافرمانی خدا و رسول است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

کد خبر 6047181 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • قالیباف: عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است/زیاد النخاله: جمهوری اسلامی ایران با تمام ظرفیت‌های خود در حال همکاری با فلسطین است.
  • عملیات طوفان الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین، جهان اسلام و تمام دنیا است
  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • رهبر انقلاب در دیدار اسماعیل هنیه: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است/ جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است
  • مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است/جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است
  • شعار سال جهت حرکت کلی نظام و کشور را مشخص خواهد کرد
  • سفر اسماعیل هنیه به ایران/ حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین/ جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان