Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:17:16 GMT

تلسکوپ جیمز وب برای آخرین بار آینه‌های خود را باز کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۵۷۱

تلسکوپ جیمز وب برای آخرین بار آینه‌های خود را باز کرد

تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(James Webb) ناسا پیش از پرتاب در اواخر سال جاری برای آخرین بار آینه‌های طلایی خود را در زمین باز کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، این تلسکوپ ۹.۸ میلیارد دلاری که جانشین تلسکوپ هابل خواهد بود آینه‌های ۶.۵ متری خود را در یک آزمایش در مرکز تجهیزات سازنده‌ی اصلی‌اش یعنی "نورثروپ گرومن"واقع در لس‌آنجلس باز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آینه از ۱۸ بخش شش ضلعی تشکیل شده است. این آینه به دلیل اندازه‌ی بزرگی که دارد به صورت باز شده درون هیچ موشکی جا نمی‌شود بنابراین به صورت بسته ارسال خواهد شد و هنگام رسیدن به فضا باز می‌شود.

اعضای گروه این تلسکوپ می‌گویند: این آزمایش آخرین آزمایش سیستم آینه‌ی جیمز وب است و کامل شدن آن قدمی بزرگ در جهت ارسال و انجام ماموریت خواهد بود.

لی فینبرگ(Lee Feinberg) مدیر بخش نوری تلسکوپ در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا در مریلند در بیانیه‌ای گفت: این آزمایش نه تنها آخرین آزمایش آینه‌ی جیمزوب است بلکه پس از پایان آن آینه در جای خود محکم می‌شود تا برای پرتاب آماده شود.

تلسکوپ جیمزوب قرار است در تاریخ ۳۱ اکتبر( ۹آبان) توسط موشک آریان ۵(Ariane ۵) از گویان فرانسه(French Guiana) به فضا پرتاب شود و در فاصله‌ی ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین در نقطه خاصی به نام نقطه لاگرانژی(L۲)  قرار بگیرد.

این تلسکوپ برای رصد کیهان در طیف مادون قرمز طراحی شده است و برای این کار باید تجهیزات آن خنک بماند و برای خنک ماندن یک آفتاب‌گیر دارد. ستاره‌شناسان از این تلسکوپ برای یافتن نشانه‌هایی از حیات در جو سیارات دیگر و مطالعه‌ی اولین ستاره‌ها و کهشان‌های جهان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا آینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، رضا شریفی در نشست شورای اداری شهرستان‌های نیکشهر و قصرقند با اشاره به اینکه امور شهرستان‌های قصرقند و نیک شهر را همیشه با افتخار پیگیری کرده‌ام، اظهار کرد: فرمانداران این شهرستان‌ها ارتباط خوبی با مردم گرفته‌اند همچنین تیم اجرایی هر شهرستانی به نسبت ارتباطی که با مردم می‌گیرد درصد موفقیت آن تضمین می‌شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری سال‌هاست که شعار سال را به مباحث اقتصادی به ویژه با مشارکت مردم اختصاص می‌دهند و امسال دغدغه مقام معظم رهبری و در واقع دغدغه حکمرانی کشور با پشتوانه مردمی است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ماشین آلات دستگاه‌ها برای مدیریت بحران سیل و مسائلی از این دست کافی نیست بنابراین استفاده از ظرفیت مردمی و بخش خصوصی یک مزیت به شمار می‌رود که در سیل اخیر مشاهده کردیم مردم در شرایط بحرانی کنارمان بودند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی با توکل به خداوند، برکت خون شهیدان و پشتوانه مردمی با افتخار و اقتدار به استکبار سیلی زد و هیمنه آن‌ها را در هم شکست بنابراین باید بگوییم مردم قدرت اصلی نظام و انقلاب هستند دشمن نیز از پشتیبانی مردم از نظام آگاه شده به همین دلیل به دنبال مهندسی معکوس رفته به‌طوری که اکنون اسرائیلی‌ها در عملیات روانی که در فضای مجازی به راه انداخته‌اند بارها تکرار کرده که به ایران حمله کرده یا قرار است حمله کنند.

وی بیان کرد: اگر در سیستان و بلوچستان گروهکی به اسم دفاع از قوم بلوچ یا اهل سنت، یا هر اسم دیگری حرکتی می‌زند پشت پرده این جریان‌ها سرویس‌های جاسوسی است که انسجام مردم را هدف قرار داده‌اند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان از سال ۱۴۰۲ به عنوان سال پر برکتی در حوزه‌های مختلف برای استان یاد کرد و افزود: علی رغم عقب ماندگی‌هایی که در استان داریم و امکانات متناسب با نیاز مردم خصوصاً در شهرستان‌های نیک‌شهر، قصرقند و فنوج نیست اما براساس نظرسنجی‌های مردمی سال گذشته شاخص‌های سرمایه سازی استان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی، پروژه‌های آب، راه، معدن، مرز، گاز و راه آهن رشد کرده در واقع مجموع اعتبارات استان در سنوات گذشته به چیزی حدود شش تا ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما در سال ۱۴۰۲ استان بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جذب کرد.

وی گفت: روز اول فروردین ۱۴۰۳ که با وزیر گردشگری ارتباط گرفته بودم اعلام کردم سیستان و بلوچستان به پدیده گردشگری کشور تبدیل خواهد شد که خوشبختانه این اتفاق افتاد اما قضیه چابهار و راسک پیش آمد، اگر دفاع از حق، مطالبه و با پیگیری جریانی است این راه درستی نیست چرا که همه تلاشمان برای شناساندن استان به مردم خارج از این منطقه هدر رفته و بار دیگر تیتر اخبار در حوزه نا امنی شده‌ایم، خوشبختانه تفاوت این اقدام با دهه ۸۰ این بود که مردم با این جریان همراه نبودند چون مردم به کنشگری، تیم خدمتگزار، هیأت اجرایی و هیأت حاکمه خود در سیستان و بلوچستان اعتماد کرده‌اند.

شریفی اظهار کرد: سیل پارسال و امسال مانور مشارکت مردم، انسجام اجتماعی و نخبگانی، مانور اعتماد مردم به مسؤولان بود که باید قدر اعتماد مردم را بدانیم چرا که بزرگترین افتخار ما ارتباط با مردم است چون مردم در آن شرایط بارندگی و سخت سیل به کمک‌مان آمدند و در کمترین زمان ممکن بحران را مدیریت کردند.

وی بیان کرد: در برخی از حوزه‌ها به لحاظ مدیریت بحران کمبودهایی وجود دارد در شورای اداری بمپور و ایرانشهر مطرح کردیم که نیاز است چند پایگاه امداد و نجات دیگر به دلیل پهناوری سیستان و بلوچستان در نقاط مختلف استان برپا شود و هلی کوپتر مستقر شود تا در شرایط بحرانی بتوان از آن‌ها استفاده کرد و امکانات تنها در مرکز استان دپو نباشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه سال‌ها قبل هلال احمر این تدبیر را انجام داده است خاطرنشان کرد: امکانات امداد و نجات در برخی از شهرستان‌ها مانند چابهار، زابل، سراوان، ایرانشهر به عنوان شهرستان‌های معین تدبیر می‌شود اما این‌ها متناسب با حجم و سطح بحران‌های استان نیست در حوزه مدیریت بحران باید حمایت سران طوایف، علما و ریش سفیدان را در کنارمان داشته باشیم و باید از تجربه افراد قدیمی‌تر در این شرایط استفاده کرد.

کد خبر 6085565

دیگر خبرها

  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بلاک شات دیدنی لبران جیمز مقابل جمال موری در دیدار دنور ناگتس و لس آنجلس لیکرز / فیلم
  • اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • دایی بایدن را آدمخوارها خورده اند؟ | جیمز ماراپه: ما آدمخوار نیستیم
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • کشف ۱۰۳۱ سیارک جدید با ۳۷۰۰۰ تصویر تلسکوپ هابل
  • تصاویر نجومی دوم اردیبهشت (۲۱ آوریل)