Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به برگزاری بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور؛ در پاسخ به اینکه مدیرانی که از طریق مجامع شرکت‌ها در نهایت انتخاب خواهند شد، چه اختیاراتی در راستای سهام عدالت خواهند داشت؟، اظهار کرد: در اصل موضوع انتخابات هنوز با آقایان دولتی در کش و قوس هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه افزود: با این سبکی که می‌خواهند بدون رعایت قانون تجارت، اصل ۴۴ قانون اساسی و بدون توجه به مفاد نامه دفتر مقام معظم رهبری که ۱۶ فروردین ماه صادر شده، این انتخابات را به سبک و سلیقه مبهم و مسئله ساز انجام دهند؛ این اختلاف نظر‌ها همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد:، اما به هر حال یک روزی باید انتخابات برگزار شود و مدیرانی با تمکین دولتمردان به جایگاه قانونی تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی به نمایندگی از اعضا و مردم هر شهرستان در مصدر امور سرمایه گذاری استانی مستقر شوند.
حیدری بیان کرد: مساله اساسی این است که سهام عدالت یک پرتفوی کشوری و منحصر به فرد است که خاصیت اهرمی دارد. در آسیب شناسی‌ها و نقطه نظراتی که اعلام کردیم، نقد جدی به ماده ۸ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت داشتیم. در این ماده به مدیران هر استان مجوز داده شده که بتوانند تا ۳۰ درصد از پرتفوی آن استان را فروخته، نقد کنند و در صندوق‌های پروژه، مسکن و ساختمان استفاده کنند.

نقد کردن پرتفوی سهام عدالت بزرگترین آفت است

سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی گفت: در ماده ۸ آیین نامه آزادسازی سهام عدالت این موضوع به طور مبهم اشاره شده است. آن چه که مسلم است؛ سرمایه گذاری‌های استانی باید در آینده اقتصاد درون استانی و کشوری نقشی متحد و ناظر به حقوق مردم ایفا کند. این شرکت‌ها از منظر جمعیت قابل توجهی که عضو آن‌ها است و اعتبار متکی به دارایی شان می‌توانند در اقتصاد استان خود موثر باشند. اما بدترین حالت برای آینده این سرمایه گذاری‌های استانی، اجازه نقد کردن پرتفوی و تزریق آن به صندوق‌های پروژه است.

او در ادامه اظهار کرد: به دلیل همان خاصیت اهرمی؛ اگر استان‌های کشور در موضوع تغییر پرتفوی یا نقدکردن آن با هم هماهنگ و متحد نباشند ممکن است بر اثر عملکرد نا مناسب مدیران شرکت در یک استان، کل سهام عدالت در کشور بر اثر از دست دادن سهم‌های طلایی در آن دارایی دچار خسارت شوند.

حیدری افزود: بنابراین موضوع اول این است که باید از ظرفیتی مثل کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که در نامه ۲۶/۰۳/۹۹ مقام معظم رهبری به جایگاه کانون تاکید شده؛ ماده ۸ آیین نامه با پذیرش رسمیت کانون شرکت سرمایه گذاری استانی اصلاح شود و هر اقدامی در نقد کردن پرتفوی یا تزریق منابعی از این نقد کردن در صندوق‌های پروژه منوط به اقدام یکپارچه، متحد و ذیل کانون باشد.

او ادامه داد: موضوع دوم این است که تبدیل این دارایی‌ها و تزریق آن به صندوق‌های پروژه نباید خاصیت تورمی داشته باشد. تاکید ما بر استفاده از اعتبار حاصل از این دارایی و رعایت الزامات مربوط به خاصیت اهرمی پرتفوی است.

بیشتر بخوانید

آزادسازی سهام عدالت در یک سالگی؛ از فروش مسئله دار تا سودهای ناقص!

این مقام مسئول تاکید کرد: در عین حال اگر دولت به جای دخالت در امور، نظارتش را تقویت کند و امور سهام عدالت را به مردم بسپارد، می‌توان با استفاده از ظرفیت معنوی و جمعیت قابل توجه سرمایه گذاری استانی در سطح کشوری و استانی قوه محرکه جدیدی برای پیشرفت و آبادانی کشور و به خصوص نقاط محروم را شاهد باشیم.

تورم و ریزش بازار با اجرای ماده ۸ آیین نامه سهام عدالت

حیدری تصریح کرد: مساله این است که اکنون مدیران سرمایه گذاری استانی از شرایطی برخوردارند که می‌توانند در اقتصاد درون استانی، توسعه مناطق محروم و ایجاد عدالت و پیشرفت در اقتصاد استان‌ها موثر باشند. ما نیز در بخش مردمی سهام عدالت قائل به این هستیم که باید از مسیر اعتبار حاصل از دارایی ها، جمعیت سهامداران و به همت مدیران از این رهگذار فراهم شود؛ نه لقمه آماده‌ای تحت عنوان اجازه نقد شدن ۳۰ درصد پرتفوی سهام عدالت وجود داشته باشد که می‌تواند علاوه بر اثرات به شدت تورمی، عاملی برای ریزش‌های بدتر و بیشتر در بازار سرمایه نیز باشد.

او در ادامه بیان کرد: تصمیم شورای عالی بورس در خصوص ماده ۸ آیین نامه آزاد سازی مورد انتقاد ماست و مورد آسیب شناسی قرار گرفته است. معتقدیم که اگر ضرورتی برای تبدیل بخشی از پرتفوی و تزریق آن به پروژه‌های سودآور وجود دارد؛ باید در قالب کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و با تشکیل کمیته‌ای در مسیر رعایت خاصیت اهرمی پرتفوی سهام عدالت شکل بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سهام عدالت شرکتهای استانی شرکت های سرمایه گذاری استانی ماده ۸ آیین نامه صندوق های پروژه سهام عدالت نقد کردن شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاد سهام، ابتکار یزد برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، استاندار یزد با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال گفت: برای اولین بار و به ابتکار استان یزد تصمیم گرفتیم برای استفاده از ایده‌های مردمی و مشارکت آنها در حوزه اقتصاد ستادی را با عنوان ستاد سهام تشکیل دهیم.

مهران فاطمی افزود: این ستاد، کمیته‌ها و کارگروه‌های متعددی را دارد که مهمترین آن کارگروه گفتمان سازی، مدل سازی و علمی، عملیات و اجرا و رفع موانع است.

وی ادامه داد: درصدد این هستیم که مغز افزار کار کمیته علمی و مدل‌های موفق در حوزه مدل سازی اقتصاد را احصا کنیم تا با استفاده از اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی مردم و مشارکت آنها بتوانیم این طرح‌ها را در حوزه‌های مختلف فعال کنیم.

استاندار خاطرنشان کرد: ما در این ستاد تلاش می‌کنیم تا از کسب و کار‌های خرد تا طرح‌های کلان اقتصادی را ببینیم و از ظرفیت و مشارکت خود مردم استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها
  • سهام باشگاه استقلال و باشگاه پرسپولیس قیمت‌گذاری شد + فیلم
  • خریداران پرسپولیس و استقلال تا فردا باید 10 درصد پول را واریز کنند
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد
  • مدیران برای خارج‌شدن از بن‌بست اقتصادی بیشتر تلاش کنند
  • پشت پرده فروش سهام دیجیکالا؛ خستگی استارت‌آپی!
  • ستاد سهام، ابتکار یزد برای تحقق شعار سال
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به واگذاری قرمزها
  • زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد
  • حرکت ۱۷۰۰ نویسنده کانادایی در حمایت از فلسطین