Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@11:33:50 GMT

ویروس کرونا قشر خاکستری مغز را تغییر می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۴۸۴۰

ویروس کرونا قشر خاکستری مغز را تغییر می‌دهد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، براساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه دولتی و انستیتوی فناوری جورجیا انجام شده است، بیماران کووید-۱۹ که تحت درمان با اکسیژن درمانی یا تب هستند، حجم ماده خاکستری را در شبکه پیشانی- مغزی مغز کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه نشان داد که حجم ماده خاکستری کمتری در این منطقه از مغز با سطح بالاتر معلولیت در بیماران کووید-۱۹ همراه است.

ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است و می‌تواند بر عملکرد و ارتباط نورون‌ها تاثیر بگذارد. این مطالعه که در مجله «نروبیولوژی استرس» در مه ۲۰۲۱ منتشر شده است، نشان می‌دهد ماده خاکستری در شبکه پیشانی می‌تواند یک منطقه اصلی برای درگیری مغز در کووید-۱۹ باشد، حتی فراتر از آسیب مربوط به تظاهرات بالینی بیماری، مانند سکته مغزی.

محققان وابسته به مرکز تحقیقات ترجمه در تصویربرداری عصبی و علوم داده (TReNDS)، اسکن توموگرافی کامپیوتری را در ۱۲۰ بیمار عصبی از جمله ۵۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ حاد مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها از تحلیل مورفومتری مبتنی بر منبع استفاده کردند که قدرت آماری را برای مطالعات با اندازه نمونه متوسط افزایش می‌دهد.

کوایکوآی دوان، اولین نویسنده این مطالعه، می‌گوید: علم نشان داده است که ساختار مغز بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد و تصویربرداری غیر طبیعی از مغز به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی کووید-۱۹ پدیدار شده است. مطالعات قبلی چگونگی تاثیر مغز توسط کووید-۱۹ را با استفاده از یک روش متغیر بررسی کرده است، اما برای اولین بار است که از یک روش چند متغیره مبتنی بر داده استفاده می‌شود تا این تغییرات را به ویژگی‌های خاص کووید-۱۹ پیوند دهد.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که بیماران دارای سطح معلولیت بالاتر در هنگام ترخیص و شش ماه بعد حتی هنگام کنترل بیماری‌های عروق مغزی، حجم ماده خاکستری کمتری در شکنج جلوی فوقانی، داخلی و میانی دارند. حجم ماده خاکستری در این منطقه در بیماران دریافت کننده اکسیژن درمانی در مقایسه با سایر بیماران نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. بیماران مبتلا به تب در مقایسه با بیماران بدون تب، کاهش قابل توجهی در حجم ماده خاکستری در شکنج گیجگاهی تحتانی و گیجگاهی و شکنج فیوزی فرم داشتند. نتایج نشان می‌دهد کووید-۱۹ ممکن است از طریق تب یا کمبود اکسیژن بر شبکه پیشانی- گیجگاهی تاثیر بگذارد.

وینس کالهون محقق دیگر این مطالعه می‌گوید: عوارض عصبی به طور فزاینده‌ای برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ثبت می‌شود. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که برای تغییر پیش آگهی احتمالی کووید-۱۹ یا ارزیابی گزینه‌های درمانی بیماری می‌توان از تغییرات شبکه پیشانی- گیجگاهی به عنوان نشانگر زیستی استفاده کرد. در مرحله بعدی محققان امیدوارند که مطالعه را در اندازه نمونه بزرگتری که شامل انواع مختلفی از اسکن مغزی و جمعیت‌های مختلف بیماران کووید-۱۹ است، تکرار کنند.

بیشتر بخوانید 

آنتی بادی‌ها حداقل ۸ ماه در بدن بیماران کرونایی باقی می‌مانند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کووید 19 حجم ماده خاکستری شبکه پیشانی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۴۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاهچاله‌ راه شیری آمادۀ ضربه زدن است

 این نتایج توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا و آرایه بسیار بزرگ کارل جی جانسکی به‌دست آمده است. تیمی از محققان با روش جدیدی، از داده‌های پرتو ایکس و رادیویی برای تعیین سرعت چرخش سیاهچاله کمان ای* بر اساس چگونگی جریان یافتن مواد به سمت سیاهچاله و دور شدن مواد از سیاهچاله استفاده کردند.

به گزارش بیگ بنگ، آنها دریافتند که این سیاهچاله با سرعت زاویه‌ای حدود ۶۰ درصدِ حداکثر سرعت ممکن و با حرکت زاویه‌ای حدود ۹۰ درصد حداکثر حرکت ممکن، در حال چرخش است.

سیاهچاله‌ها دو ویژگی اساسی دارند: جرم (وزن آنها) و چرخش (سرعت چرخش). تعیین هر یک از این دو مقدار به دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد هر سیاهچاله و نحوه‌ی رفتار آن می‌دهد.

در گذشته، ستاره‌شناسان چندین تخمین دیگر از سرعت چرخش کمان ای* را با استفاده از تکنیک‌های مختلفی انجام می‌دادند و نتایج آنها متنوع بود، از کمان ای* که اصلاً نمی‌چرخد گرفته تا کمان ای* که تقریباً با حداکثر سرعتT می‌چرخد.

مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که سیاهچاله کمان ای* در واقع بسیار سریع می‌چرخد و باعث می‌شود فضا-زمان اطرافش له شود. تصویر بالا مقطعی از کمان ای* و موادی را نشان می‌دهد که در اطراف آن در یک دیسک می‌چرخند. کره سیاه در مرکز نمایانگر “افق رویداد سیاهچاله” است، نقطه‌ی بی‌بازگشتی که هیچ چیز، «حتی نور» نمی‌تواند از آن فرار کند.

با نگاهی به سیاهچاله‌ی در حال چرخش از زاویه‌ی پهلو، همانطور که در این تصویر نشان داده شده، مشاهده می‌کنید که فضا-زمان اطراف به شکل توپ فوتبال است. هرچه چرخش سریع‌تر باشد، توپ فوتبال صاف‌تر است.

ماده‌ی زرد-نارنجی در دو طرف گازی را نشان می‌دهد که در اطراف کمان ای* می‌چرخد. این ماده به ناچار به سمت سیاهچاله فرو می‌رود و پس از قرار گرفتن در توپ فوتبال از افق رویداد عبور می‌کند.

بنابراین، ناحیه داخل شکل توپ فوتبال اما خارج از افق رویداد به صورت یک حفره به تصویر کشیده می‌شود. حباب‌های آبی فواره‌هایی را نشان می‌دهد که از قطب‌های سیاهچاله‌ی در حال چرخش دور می‌شوند. با نگاه کردن به سیاهچاله از بالا، در امتداد حفرۀ جت، فضازمان به شکل دایره‌ای دیده می‌شود.

چرخش یک سیاهچاله می‌تواند به عنوان یک منبع مهم انرژی عمل کند. سیاهچاله‌های پرجرم در حال چرخش هنگام استخراج انرژی چرخشی، جریان‌های خروجی موازی مانند جت‌ها را تولید می‌کنند که مستلزم وجود حداقل مقداری ماده در مجاورت سیاهچاله است.

به دلیل محدودیت سوخت در اطراف کمان ای*، این سیاهچاله در هزاره‌های اخیر نسبتاً ساکت بوده و جت‌های نسبتاً ضعیفی داشته است. با این حال، این کار نشان می‌دهد که اگر مقدار مواد در مجاورت کمان ای* افزایش یابد، وضعیت می‌تواند تغییر کند.

برای تعیین چرخش کمان ای*، نویسندگان از یک تکنیک تجربی به نام «روش جریان خروجی» استفاده کردند که رابطه‌ی بین چرخش سیاهچاله و جرم آن، ویژگی‌های ماده‌ی نزدیک سیاهچاله و خواص جریان خروجی را با جزئیات توضیح می‌دهد.

جریان خروجی امواج رادیویی را تولید می‌کند، در حالی که دیسک گاز احاطه‌کننده‌ی سیاهچاله مسئول انتشار پرتو ایکس است. با استفاده از این روش، محققان داده‌های چاندرا و VLA را با تخمین مستقل جرم سیاهچاله توسط تلسکوپ‌های دیگر ترکیب کردند تا چرخش سیاهچاله را محدود کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • مطالعه‌ای نگران‌کننده: استفاده از ChatGPT با افت تحصیلی در ارتباط است
  • هوش مصنوعی چگونه بر زندگی انسان تأثیر منفی می‌گذارد؟
  • ارتباط فقر با پیری زودرس مغز
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • سیاهچاله‌ راه شیری آمادۀ ضربه زدن است
  • آنفلوانزا سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب می رساند
  • آنفلوانزا ممکن است سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب برساند