Web Analytics Made Easy - Statcounter

درویشی با اشاره ممنوعیت کشت محصولات آب‌دوست به دلیل بحران آب، گفت: خشک‌ترین زمستان ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خیرالله درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به بحران کمبود آب، اظهار داشت: میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون معادل ۲۳۰ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵۵۶ میلی‌متر بوده ۶۰ درصد کاهش داشته و این مورد در‌۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متأسفانه در سال زراعی جاری خشک‌ترین زمستان ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشته‌ایم که این خشک‌سالی همچنان ادامه دارد و تاکنون خسارات سنگینی به کشت‌های پائیزه اعم از زراعی و باغی واردشده است.

مدیر جهاد کشاورزی ازنا عنوان کرد: شرایط آب و هوایی سال جاری بسیار حساس است به‌طوری‌که بحران آب‌های زیرزمینی مخصوصاً از اوایل مردادماه خود را نشان خواهد داد بنابراین بهره‌برداران کشاورزی باید در مورد کشت‌های بهاره بسیار بااحتیاط عمل کنند و به‌هیچ‌عنوان دنبال کشت محصولات آب‌دوست نباشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر چالش بارندگی، امسال با یک پدیده نادر به نام آلبیدو نیز برخورد داشته‌ایم به این صورت که در فروردین‌ماه اقلیم شهرستان ازنا ۱۲ روز ممتد با گردوغبار همراه بوده است که این هوا با فرونشستن در سطح برف اشترانکوه و کدر نمودن آن موجب جذب هر چه بیشتر انرژی خورشیدی گردیده که باعث شده برف ذخیره‌شده در اشترانکوه سریع‌تر از روال معمول، ذوب شود.

درویشی یادآور شد: علاوه بر خشک‌سالی، سرمازدگی بهاره که در اوایل فروردین‌ماه اتفاق افتاد موجب کاهش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا شد به‌طوری‌که در دهم فروردین‌ماه دمای منفی ۵ درجه به ثبت رسید که این در نوع خود کم‌سابقه است.

مدیر جهاد کشاورزی ازنا بیان کرد: علاوه بر خشک‌سالی، پدیده سرمازدگی که ناشی از چهار روز یخبندان مداوم در فروردین‌ماه بود نیز خسارت به کشت‌های پاییزه را تشدید کرد به‌طوری‌که برابر ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده از ۲۰ هزار هکتار مزارع گندم دیم شهرستان حدود هشت هزار هکتار و از ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع گندم آبی حدود سه هزار هکتار متحمل خسارات سنگین گردید که در این راستا بالغ‌بر ۸۰ درصد از باغات میوه شهرستان نیز با خسارت قطعی مواجه شد.

وی گفت: شرایط آبی سال جاری بسیار حساس و شکننده است و بهره‌برداران بخش کشاورزی در مورد کشت‌های بهاره باید کاملاً بااحتیاط اقدام کرده و به‌هیچ‌عنوان مانند سال‌های گذشته عمل نکنند.

درویشی اظهار داشت: عدم کشت محصولات آب‌دوست نظیر هویج، کاهش دادن سطح کشت‌های بهاره و استفاده از ۳۰ درصد زمین، عدم اجاره زمین به افراد غیربومی و … را می‌توان عوامل مؤثردر عبور از بحران کم آبی باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشت محصولات آب دوست فروردین ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طرح جهش تولید گندم در دیم‌زار‌های استان با استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان این بخش برای سومین سال متوالی در حال اجرا است. 

علی دیانتی افزود: سطح زیر کشت گندم امسال ۳۰۳ هزار هکتار گندم دیم و ۱۰۵ هزار هکتار گندم آبی است که از این میزان ۱۸۹ هزار هکتار در طرح جهش تولید گندم در دیم زار مشارکت دارد. 

وی اظهار کرد: بیشترین سطح مربوط به شهرستان بوکان است با ۵۲ هزار هکتار گندم زار که در این طرح مشارکت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به بیمه گندم زار‌ها هم اظهار کرد: این موضوع اختیاری است و امسال ۱۳۰ هزار هکتار از گندم زار‌های طرح در استان تا این تاریخ زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

دیانتی با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در اراضی دیم گزارش نشده است، اضافه کرد:سطح سبز دیم زار‌ها امسال (سال زراعی جاری) باتوجه به بارندگی‌های دی و بهمن ماه مطلوب است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نهاده‌های لازم برای کشت‌های پاییزه را به موقع و مطابق توصیه کارشناسان استفاده کنند و به پیش بینی‌های هواشناسی نیز توجه لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است که آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی دارد که سالانه ۸۴۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات قرار می‌گیرد و حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن گندم است.

ارقام گندم کشت شده در گندمزار‌های آذربایجان غربی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد در جاده چالوس و آزادراه تهران – شمال ممنوع شد
  • ۱۰ هزار هکتار از اراضی پارس آباد خسارت دیده اند
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • شخم بیش از نیمی از شالیزار‌های شهرستان ماسال
  • تردد وسایل نقلیه از محور چالوس تا اطلاع بعدی ممنوع شد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی کرمان
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان