Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@10:28:11 GMT

رویدادی که روان عبدالوهاب شهیدی را متلاشی کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۵۹۳۵

رویدادی که روان عبدالوهاب شهیدی را متلاشی کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان، محاکمه عبدالوهاب شهیدی، هنرمند سرشناس را پایان داد و او را به ۴ ماه حبس تادیبی محکوم کرد. عبدالوهاب شهیدی براساس کیفرخواست صادره، متهم به فعالیت مداوم در در ساواک و جمع‌آوری اطلاعات و فروش زمین واگذاری دولت به ارتش بود. او ضمن دفاع، خود را هنرمندی مردمی نامید که هرگز مدیحه‌سرای کسی جر مولای متقیان علی(ع) نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به رای دادگاه، چون عبدالوهاب شهیدی این مدت را در زندان طی کرده بود، آزادشد.» 

این خبری بود که ۱۱ تیر ۱۳۵۸ در روزنامه اطلاعات منتشر شد و متهم مردی نبود جز «یکی از ستون‌های برنامه «برگ سبز» و «گل‌ها» و همنشین جلیل شهناز، فرامرز پایور، حسین کسایی و... که باغ شگرف موسیقی ایرانی را در کنار این استوانه‌ها ایجاد کرد.»

این توصیف عبدالحسین مختاباد، آهنگساز، خواننده و بنیان‌گذار گروه رودکی در مورد عبدالوهاب شهیدی است. او که به بهانه درگذشت این خواننده، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی با خبرگزاری خبرآنلاین گفت‌وگو کرد، در این مورد گفت: «متاسفانه شرایطی که آن زمان به وجود آمد، سکته‌ای در کار معمول استاد شهیدی و دل‌زدگی‌ای در جان‌شان ایجاد کرد و موجب شد، شاید بیش از دو دهه کار نکنند و در حالی که بهترین زمان برای ارائه کار از سوی ایشان بود، به قول حافظ: از غیرت صبا نفسش در دهان گرفت.»   

او با بیان این که «هنرمندان انسان‌های حساسی‌اند»، افزود: «زمانی که هنرمندی را به دادگاه می‌کشید و به او می‌گویید عضو فلان سازمان بوده است، طبیعی است که روحیه خود را در چنین جامعه‌ای که از جهت روابط انسانی دچار بی‌تقوایی است و برای تهمت زدن از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند، از دست می‌دهد.»

مختاباد با اشاره به این که «درست است که عبدالوهاب شهیدی ۱۰ یا ۱۵ سال بعد مجددا دعوت به کار شد»، تاکید کرد: «اما او دیگر نه روحیه و نه توان سابق را در خود نمی‌دید؛ مانند قطاری که از ریل خارج شده و دیگر نمی‌توان آن را به ریل برگرداند، چون واژگون شده است. جناب شهیدی با آن اتفاق از نظر روحی متلاشی شد و بازگشت به جامعه برایش آسان نبود و برای همین گوشه عزلت گزید.»

متن کامل این گفت‌وگو را در چرا صدای عبدالوهاب شهیدی در اوج پختگی، خاموش شد؟ بخوانید. 

متن خبر ۱۱ تیر ۱۳۵۸ منتشرشده در روزنامه اطلاعات 

۲۵۹

کد خبر 1513407

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی موسیقی سنتی نوازنده و آهنگساز خواننده عبدالحسین مختاباد عبدالوهاب شهیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۵۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاری شدن روان‌آب در اردستان

دریافت 13 MB

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-علیرضا صفاری‌فر: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش باران؛ بارش شدید باران در شهر اردستان سبب جاری شدن روان آب و سیل شد.

کد خبر 6086593

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن باند ۵ نفره سارقان موتورسیکلت و داخل خودرو در اندیمشک
  • برگزاری رویدادی برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • جزئیات پرونده رافائل و شبکه چَتِربِیت | باندهای قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟
  • جزئیات پرونده‌های قاچاق دختران و خانه فساد؛ پروژه کینگ، چَتِر بِیت و رافائل/ باندهای قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟
  • جزئیات پرونده رافائل و شبکه چَتِربِیت/ باند‌های قاچاق دختران چگونه متلاشی شد؟
  • تردد در راه های مازندران عادی و روان است
  • جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم
  • جاری شدن روان‌آب در اردستان
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • شهیدی که مغز متفکر مقاومت فلسطین بود