Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@14:45:22 GMT

پیش بینی بازار خودرو در سال 1400

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۷۲۲۱

از آن روزهایی که قیمت خودرو روندی قابل پیش بینی داشت، زیاد نمی‌گذرد اما این روزها شرایط با گذشته فرق کرده و به سختی می توان پیش بینی از آینده قیمت‌ها داشت. سال‌های نه چندان دور، قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت چندانی نداشت و در بازه های زمانی خاصی، شاهد افزایش معقول در قیمت‌ها بودیم.

اما اکنون نه تنها شکاف بزرگی بین قیمت خودرو در بازار و کارخانه ایجاد شده، بلکه نمی‌توان دیدگاهی از آینده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود اگر قصد دارید فروش خودرو و یا خرید خودرو انجام دهید، می‌توانید با نگاهی کلی به شرایط کلان اقتصادی، نیم نگاهی به آینده داشته باشیم تا از شرایط بازار، آگاه باشیم.

می‌توان وضعیت بازار خودرو ایران را به یک بازار آشفته تشبیه کرد که نظارتی بر روی آن وجود ندارد و کسانی قیمت را تعیین می‌کنند که اهداف سودجویانه دارند و با در اختیار داشتن تعداد زیادی خودرو، موجب بروز نوسان شده و تحلیل بازار خودرو را به کاری مشکل تبدیل می‌کنند.

اما اکنون قصد داریم اتفاقات در سطح کلان را که بر روی شرایط اقتصادی و آینده بازار خودرو تاثیرگذار هستند، مورد بررسی قرار دهیم. با دورهاتو همراه باشید.

چه عواملی بر بازار خودرو ایران تاثیر می‌گذارند؟

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در اقتصاد ایران، نرخ دلار است که بدون شک روند حرکت بازارها را تعیین می‌کند. به این صورت که با بالا رفتن نرخ دلار، سایر بازارها هم رشد داشته و قیمت‌ها روند رو به افزایش به خود می‌گیرند و در صورتی که نرخ دلار کاهشی شود، شاهد ایجاد رکود و نیز کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

افزایش قیمت خودرو از چند سال پیش و هم‌زمان با افزایش نرخ دلار آغاز شد تا جایی که اکنون شاهد قیمت‌هایی چند برابر چند سال قبل هستیم. اما از قبل شروع سال جدید شمسی، زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز مذاکره ایران و پنج به علاوه یک شنیده شد که به سرعت انتظارات تورمی را کاهش داد و حتی در مقطعی قیمت دلار را به محدود 20 هزار تومان رساند یعنی کاهشی در حدود 30 درصد در قیمت. همین موضوع، قیمت خودرو در بازار را دستخوش تغییر کرد و شاهد ایجاد یک روند کاهشی بودیم به طوری که قیمت خودروهای داخلی، چیزی در حدود 20 درصد کاهش یافت.

اما با شروع سال جدید و اعلام چند خبر از جمله خبری از سوی شورای رقابت مبنی بر افزایش قطعی قیمت خودرو در کارخانه، مجددا شاهد افزایشی شدن بازار بودیم. این خبر به سرعت تکذیب شد اما شوک واردشده به بازار، تاثیر خود را گذاشته بود.

قیمت دلار چگونه تغییر می‌کند؟

تغییر قیمت دلار بیش از هر چیزی، وابسته به شرایط سیاسی و اقتصاد کلان است که در ماه‌های گذشته، خبرهای زیادی در این رابطه منتشر شد. تمام اتفاقات سیاسی در صورتی منجر به بهبود شرایط اقتصادی می‌شوند که ذخایر ارزی کشور بهبود پیدا کرده و دسترسی ما به منابع‌مان محقق شود.

انتخابات، عامل مهم دیگر در تعیین قیمت خودرو

همه می‌دانیم که انتخابات ریاست جمهوری تا چند ماه دیگر برگزار می‌شود که می‌تواند مسیر سیاسی و اقتصادی کشور را دستخوش تغییراتی کند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم، این است که رئیس جمهور آینده چه برنامه اقتصادی دارد و چگونه می‌خواهد تورم را مهار کرده و در عین حال، رکود اقتصادی را از بین ببرد.

در صورتی که تورم باز هم روند افزایشی داشته باشد، خرید و فروش خودرو به دلیل افزایش قیمت‌ها، باز هم اوج می‌گیرد و البته در همین حین برخی از آب گل‌آلود ماهی گیری می‌کنند و نرخ‌ها را تا حد ممکن افزایش می‌دهند. دقیقا همان اتفاقی که از سال 97 با شروع تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو رخ داد.

در شرایطی که تورم موجب افزایش سریع قیمت‌ خودرو می‌شود، بهتر است در زمانی که قیمت‌ها هنوز رشد نکرده‌اند، خودرو مورد نیاز خود را تهیه کنید تا با قیمت‌های بالاتری روبه‌رو نشوید. اما اگر نقدینگی شما به اندازه کافی نبود، چاره کار خرید خودرو به صورت اقساطی است. خرید اقساطی خودرو از کاهش ارزش پول شما در قبال شرایط بازار جلوگیری می‌کند و در عین حال، موجب برطرف شدن نیاز شما به خودرو خواهد شد. برای خرید خودرو به صورت اقساطی، روی دورهاتو حساب کنید چراکه خدمات فروش لیزینگی را ارائه می‌کند. البته از آنجا که دورهاتو، یک سامانه جامع خودرو است، خدمات بیشتری را در این زمینه ارائه می‌کند از جمله فروش خودرو به صورت رایگان، خرید خودرو، معاوضه و البته اسقاط خودرو فرسوده.

در رابطه با اسقاط خودرو فرسوده باید گفت شرکت جهان خودرو که در واقع دورهاتو، زیرمجموعه‌ای از آن است، خدمات اسقاط را چندین سال است که ارائه می‌کند و یکی از پیشروهای این بازار به شمار می‌رود.

عرضه خودرو در بورس

یک اتفاق مهم دیگر که در ماه‌های اخیر رخ داد و سر و صدای زیادی به پا کرد، طرح عرضه خودرو در بورس توسط مجلس شورای اسلامی بود که پس از کش و قوس‌های فراوان، هنوز به سرانجام نرسیده است. البته همچنان مشخص نیست در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، بازار خودرو دچار چه تغییراتی خواهد شد و نمی‌توان با قطعیت گفت شوک مثبتی به بازار می‌دهد. می‌توان پیش بینی کرد که عرضه خودرو در بورس به نفع خودروسازان تمام خواهد شد چراکه قیمت کارخانه را به قیمت بازار نزدیک می‌کند. به هر حال این طرح هنوز در دست بررسی است و نمی‌توان توضیح خاصی در مورد آن ارائه داد.

تاثیر ورود به سال جدید بر روی قیمت خودرو

با ورود به سال جدید یعنی سال 1400 شمسی، شاهد افزایش حدودا 5 تا 10 درصدی در قیمت خودرو بودیم در حالی که قیمت کارخانه هنوز تغییری نکرده اما بازار مسیر خود را در پیش گرفته و رو به جلو حرکت می‌کند. در حال حاضر در بازار شاهد این هستیم که خودروهایی با مدل 1399 با قیمتی مشابه سال قبل معامله می‌شوند اما خودروهای با مدل 1400، قیمت بالاتری دارند. البته این اتفاق هر سال در کشور ما رخ می‌دهد. گویا این تبدیل به یک سنت دیرینه شده که با آغاز سال جدید، همه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند در حالی که هیچ تغییر محسوسی در کیفیت رخ نمی‌دهد.

چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو است؟

تمام عواملی که در مورد آنها صحبت کردیم، از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رویدادها در کشور ما هستند و مجموعه‌ای از آنها، شرایط اقتصادی را تعیین می‌کنند. البته باتوجه به شرایط پیش رو، انتظار می‌رود شرایط تورمی ادامه داشته باشد و باز هم شاهد بالا رفتن قیمت‌ها باشیم. مگر آنکه اتفاق خاصی در کشور رخ دهد و چشم اندازهای روشن‌تری در مقابل اقتصاد کشورمان قرار گیرد.

یک رویداد مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم، معرفی خودروهای جدید توسط ایران خودرو، سایپا و البته خودروسازان خصوصی است که البته عمدتا خودروهای چینی را به بازار معرفی می‌کنند. ایران خودرو با معرفی خودروهای جدید، اعلام کرده که قصد دارد به تولید خودروهای قدیمی پایان دهد به عنوان مثال، قرار است پژو 207 دنده‌ای جایگزین پژو 206 شود و تولید پژو 206 تیپ 5، بعد از چندین سال متوقف شود. البته این طرح شامل 206 تیپ 2 نخواهد شد و این خودرو همچنان بر روی خط تولید خواهد بود.به هر حال برای مشخص شدن وضعیت بازار، باید منتظر رخدادهای سیاسی و اقتصادی بمانیم.

برای ارتباط با دورهاتو کافیست به وب‌سایت دورهاتو به آدرس www.dorhato.com مراجعه کرده و یا با شماره 41956 – 021 تماس حاصل فرمایید.

منبع: فردا

کلیدواژه: رپورتاژ آگهی اسقاط خودرو خرید اقساطی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو خرید خودرو سال جدید خواهد شد نرخ دلار پیش بینی قیمت ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است

به گزارش همشهری آنلاین، ظرف چند سال گذشته به‌دلیل رشد شدید قیمت سکه، تقاضا برای خرید نیم و ربع سکه در بازار افزایش یافته و این موضوع سبب شده است که حباب این دو محصول بیشتر از سکه طرح قدیم و جدید باشد. حالا تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهند که در بازار مبادله ارز و طلا نیز بیشترین تقاضا مربوط به نیم‌سکه است. طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از زمان آغاز نخستین جلسه حراج سکه تا کنون طی ۱۰جلسه حراج، ۱۱۷هزار و ۷۴۲قطعه سکه فروخته شده که ربع سکه پرتقاضاترین قطعه بوده است.

مروری بر سایر اخبار اقتصادی نیز نشان می‌دهد اغلب تحلیلگران برآورد می‌کنند قیمت طلا و ارز در روزهای آینده کاهش یابد. عباس مسعودی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در این‌باره می‌گوید: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد. عده‌ زیادی از تحلیلگران معتقدند بحران‌ها توسط سیاستمداران قابل کنترل است؛ در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی پیش‌بینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از تمامی حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری با افزایش دوبرابری تا ۲میلیارد ریال به‌صورت روزانه و ۱۰میلیارد ریال به‌صورت ماهانه مجاز شد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: سال قبل بیش از ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تامین کرده است.

همچنین طبق اعلام بورس کالای امروز ۱۵۰۰کیلو زعفران در بورس کالا عرضه خواهد شد. این سبد زعفران که مربوط به تولیدات استان خراسان رضوی است، با قیمت پایه ۹۴میلیون تومان در ازای هر کیلوگرم و با حداقل خرید ۱۰کیلوگرم عرضه می‌شود.

محمود سیجانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز گفت: سال گذشته ۲۰۰واحد راکد در استان تهران احیا شد و برای امسال هم ۲۰۰واحد دیگر پیش‌بینی شده است.

کد خبر 846766 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت

دیگر خبرها

  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده
  • پیش‌بینی قیمت دلار برای فردا
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو