Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@13:14:35 GMT

پایش قضایی واحدهای تولیدی وتضاد با رفتار اقتصادی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۰۲۷۵

رسم بر این است که آنها برای راه‌اندازی واحد تولیدی به وزارت صمت مراجعه می‌کنند و جواز تاسیس می‌گیرند و نیز برای تامین سرمایه به نهادهای مالی به ویژه بانک‌ها مراجعه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۲۹ هزار تقاضا برای تاسیس کارخانه در اندازه‌های گوناگون و در رشته‌های مختلف و در استان‌های کشور صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد سالانه به‌طور میانگین ۲۵ هزار مجوز تاسیس واحد صنعتی داده می‌شود و شمار قابل اعتنایی از آنها هرگز پروانه بهره‌برداری نمی‌گیرند. علاوه بر این شمار قابل اعتنایی از بنگاه‌های تولیدی به دلایل گوناگون از جمله ناکارآمدی مالکان و مدیران، اشتباه در برآورد بازار، واردات کالای مشابه و نرخ سودآوری پایین پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند که سرمایه خود را از تولید به تجارت یا به حمل‌ونقل یا به بخش خدمات ببرند. با توجه به اینکه دولت‌های ایران سال‌هاست دیگر امتیاز ارزی‌، ریالی‌، تعرفه‌ای و یا سایر امتیازهای دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ را به تولیدکنندگان نمی‌دهند بنابراین مالک بنگاه تولیدی وامدار کسی نیست و جرمی مرتکب نشده که نمی‌خواهد دیگر در بخش تولید فعالیت کند. از سوی دیگر یادمان باشد که سالانه هزاران هزار شرکت در کشورهای دارای سابقه طولانی در تولید صنعتی به دلایل اقتصادی ورشکسته می‌شوند و بنگاه خود را تعطیل می‌کنند.در ایران اما شماری از واحدهای تولیدی برای ادامه بقا و اینکه اعلام ورشکستگی نکنند اعتبارات و وام‌های دریافت‌شده از بانک‌ها را پس نمی‌دهند و نرخ مطالبات معوقه در ایران یکی از بالاترین نرخ‌ها به حساب می‌آید. امهال وام‌ها از سوی بانک‌ها که آنها نیز بنگاه‌های اقتصادی هستند و به سهامداران و سپرده‌گذاران باید جواب پس بدهند تا جایی می‌تواند ادامه یابد و روزی می‌رسد که کارخانه دارای مدیریت ضعیف یا کارخانه‌ای که به دلیل اشباع بازار نمی‌تواند رقابت کند و یا به دلیل تکنولوژی کهنه تولیدش فاقد مطلوبیت است باید کارش را تعطیل کند.

حالا اما به نظر می‌رسد با توجه به فضای ویژه سیاسی داخلی و خارجی و نیز حساسیت‌ها روی صیانت از اشتغال به دلایل سیاسی قوه ‌قضاییه تشخیص داده است در این داستان سراسر اقتصادی ورود کند، به طوری که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در چهل و سومین نشست سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دستور رییس قوه قضاییه برای پایش واحدهای تولیدی سراسر کشور اظهار کرده است: «طرح پایش واحدهای تولیدی سه هدف را دنبال می‌کند که عبارت است از شناسایی واحدهای تولیدی تعطیل‌شده قابل احیا، شناسایی واحدهای نیمه‌فعال نیازمند حمایت قضایی و شناسایی عوامل و مسببان تعطیلی واحدهای تولیدی و تعقیب کیفری آنان.» این دلسوزی برای تولید البته جای تقدیر دارد اما باید مساله اقتصادی بودن فعالیت‌ها را نیز لحاظ کرد. اگر بنگاه تولیدی به هر دلیل سودآور نیست نباید به نیرویی غیر از نیروی عرضه و تقاضا آن را سر پا نگه داشت. این کار می‌تواند تنها تنگناها را به دوره بعدی موکول کند. بعید است مدیر یا مالک کارخانه‌ای که کارش سودآور است بخواهد بنگاهش را تعطیل کند. ترکیبی از سیاست‌هایی که در راس آن مساله اقتصادی بودن فعالیت‌هاست باید بر بود و نبود کارخانه‌ها و تولید حاکم باشد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: واحدهای تولیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ایرانی شامگاه چهارشنبه در جلسه وبینار بررسی تامین ارز واحدهای صنعتی اردبیل اظهار کرد: برای تولید کننده واقعی در اردبیل امکانات فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی برای تهیه مواد اولیه، قطعات مصرفی و ماشین آلات در سال جهش تولید به ویژه تولید کالاهای صادراتی اداره کل صمت پیگیری و اقدامات لازم را به عمل می آورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: برای رفع مشکلات احتمالی واحدهای صنعتی استان جلسات مستمری را برگزار می کنیم تا با برنامه ریزی و مشورت مسائل و مشکلات را حل کنیم.

ایرانی با تاکید بر تحقق ارتقای جهش صنعتی استان اردبیل تصریح کرد: نشست صمیمی با صاحبان صنایع و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان در دستور کار است و با حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی و همفکری مجموعه صنعت، معدن و تجارت با بخش خصوصی برای گسترش تولیدات و افزایش اشتغال پایدار و توسعه صادرات تلاش می کنیم.

وی با اشاره بر تلاش و برنامه ریزی مدون مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان، برای توسعه فعالیت‌های تولیدی صنعتی و تجاری گفت: به صورت هفتگی با تشکیل کارگروه تسهیل و برگزاری نشست های صمیمی با مدیران واحدهای تولیدی بازدید دوره ای و مستمراز واحدهای صنعتی و احصای مشکلات مجموعه های تولیدی به دنبال رفع موانع احتمالی تولید و تسهیل امر سرمایه گذاری در استان هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: با افزایش میزان صادرات استان، میزان تخصیص ارز نیز افزایش خواهد یافت که مدیران واحدهای تولیدی باید در این زمینه نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

کد خبر 6088175

دیگر خبرها

  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • ارائه تسهیلات ۹۰ درصدی در گمرک قزوین
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان