Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@00:01:31 GMT

سرنوشت فضاهای شهری پس از کرونا

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۱۸۷۳

سرنوشت فضاهای شهری پس از کرونا

طراحی فضاهای گوناگون در هر شهری همان اندازه که از بسترهای اقلیمی، اجتماعی تاثیر می پذیرد به همان اندازه نیز بر کیفیت زندگی شهروندان آن شهر تاثیرگذار خواهد بود، نکته قابل توجه این است که چگونه می توان با طراحی فضاهای شهری معضلات شهرها را در هر مکان و زمانی بهبود بخشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در وضعیت کنونی، معماری نیز همچون سایر مقوله‌ها بی تأثیر از شرایطی که به دنبال شیوع کرونا پدید آمد نبوده و به گفته یک کارشناس ارشد معماری و شهرسازی پیش بینی می‌شود پس از دوران شیوع کرونا شاهد تحولاتی در طراحی فضاهای شهری از جمله بناهای مسکونی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوود پرچمی کارشناس ارشد معماری و شهرسازی و عضو هیأت مدیره نظام مهندسی در این باره به ایمنا گفت: سرانه فضاهای عمومی در هر شهر متفاوت است، محدوده کاربری‌های مختلف نیز در شهرها بر اساس استاندارد جهانی تعیین می‌شود که در هر کشوری با در نظر گرفتن اقتصاد، فرهنگ، وسعت و میزان جمعیت آن متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در ایران به طور تقریبی می‌توان گفت که ۴۱ درصد از شهرها را فضاهای مسکونی، هشت درصد فضاهای آموزشی، دو درصد مراکز تجاری، پنج درصد مراکز بهداشتی، یک درصد کارگاه‌ها، ۲۴ درصد جاده‌ها و معابر، چهار درصد حریم جاده‌ها و ۹ درصد آن را نیز فضاهای سبز و اماکن تفریحی تشکیل داده است.

این کارشناس شهری افزود: هر چه در طراحی فضاهای شهری به استانداردها نزدیک تر شویم کیفیت زندگی شهروندان ارتقا خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در افزایش زیست پذیری یک شهر فاکتورهای متفاوتی اعم از ساخت بناها و فضاهای عمومی، جانمایی مناسب این بناها، نوع و چگونگی کاشت درختان در فضاهای سبز شهر و … تأثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: برای مثال کاشت درخت در خیابان‌ها باید از روی نقشه و پلان طراحی شود و همچنین باید به نوع درختانی که در اماکن مختلف شهری از جمله کناره خیابان‌ها یا مقابل مراکز خرید و.. کاشته می‌شود دقت کرد، چرا که این مسئله در کیفیت بصری شهرها مؤثر خواهد بود.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان مرکزی اظهار کرد: نکته قابل توجه در طراحی و احداث اماکن عمومی شهر، جانمایی مناسب این فضاها در شهر است، برای نمونه کلینیک درمانی امام رضا، بدون در نظر گرفتن پارکینگ در خیابان شیرودی (خرم) اراک احداث شده است. همین بی توجهی باعث ایجاد مشکلات بزرگی در شهر شده و مراجعان این مرکز درمانی برای پارک خودروهای خود به کوچه‌های اطراف رو می‌آورند، این در حالی است که کلینیک دیگری در بافت مسکونی پشت کلینیک یادشده در حال احداث است، و پارکینگ در نظر گرفته شده طبق برآورد تنها پاسخگوی نیاز کارمندان خود کلینیک است و دیگر جایی برای پارک خودرو مراجعان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: این نوع از ساخت و ساز خلاف مقررات بوده و بی توجهی مدیران شهری به این موضوعات کاهش کیفیت زندگی ساکنان این منطقه را به دنبال داشته است.

پرچمی تصریح کرد: افزون بر آن ساکنان خانه‌های اطراف یک مرکز درمانی تا شعاع چند متری این مرکز از آلودگی‌های ناشی از آن متأثر خواهند شد. درنتیجه مسئولان امر و مدیران شهری با ناآگاهی نسبت به این مهم، خود باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندانی شده‌اند که در مجاورت این مراکز زندگی می‌کنند.

این کارشناس شهری افزود: در صورتی که می‌توان با در نظر گرفتن یک سایت مجزا برای مراکز درمانی شهر مانع از ایجاد چنین مشکلاتی شد و یا با اختصاص زمینی وسیع برای مراکز درمانی از تأثیرات سو آنها بر زندگی شهروندان کاست که بیمارستان سینا اراک نمونه‌ای بارز در این مورد است.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان مرکزی همچنین اظهار کرد: اصولاً شهر به مناطقی تقسیم بندی شده که می‌بایست هر کدام از این نقاط استانداردهای خود در زمینه خدمات دهی را داشته باشد. طراحان شهری بر اساس متراژهای تعریف شده برای فضاهای گوناگون دست به طراحی می‌زنند، اما متأسفانه در اکثر اوقات این موضوع دست اهل فن نمی‌افتد و در نتیجه پروژه‌ها در پایان از کیفیت و انسجام کافی برخوردار نخواهد بود که علت آن نیز از بی توجهی مدیران شهری به بهره گیری از کارشناسان متخصص سرچشمه می‌گیرد.

وی در خصوص افزایش حس تعلق افراد در فضاهای عمومی گفت: میزان حس تعلق در شهروندان با فرهنگ هر جامعه و سبک زندگی افراد آن جامعه گره خورده است. طراحی فضاهای شهری با فراهم آوری حس مکان و تعلق خاطر، ماندگاری فضای عمومی را در پی خواهد داشت به طوری که افراد دست به خراب و یا کثیف کردن آن نخواهند زد. با به‌کارگیری روش‌ها و نمونه‌های معماری در گذشته و بروز رسانی آنها در بناهای جدید، می‌توان فضاهایی را خلق کرد که مورد توجه مردم قرار گرفته شود و افراد نسبت به این فضاها احساس تعلق داشته باشند.

پرچمی گفت: مردم چنین فضاهایی را دوست داشته و احساس 'این همانی" خواهند کرد، این همانی بدین معناست که این فضا تداعی گر دوران کودکی، فرهنگ و خاطرات خوش کنشگران یک شهر خواهد بود.

وی افزود: این منطق در پویایی شهری بسیار مؤثر است به طوری که یک طراحی خوب شهری می‌تواند از میزان استرس مردم کاسته و شهری زیبا و آرام با محیطی گرم و شورانگیز برای ادامه زندگی و پویایی جامعه ایجاد کند.

این کارشناس شهری تصریح کرد: نوع کف سازی، مبلمان شهری، فضای سبز، نماها به خصوص نمای بناهای عمومی و حتی زندگی شبانه‌ای که می‌توان در مراکز خرید، مرکز محلات، بناهای مهم و فضاهای باز شهری شکل داد همه مواردی هستند که در طراحی شهری پویا و سر زنده می‌توان از آنها بهره برد.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان مرکزی اظهار کرد: در زمانی که ویروس کرونا جهانی شد و همه جا را در بر گرفت، تنها محل امن برای افراد همان خانه‌هایی بود که معماران طراحی کرده‌اند، با توجه به همین مساله پیش بینی می‌شود پس از دوران شیوع کرونا شاهد تحولاتی در طراحی فضاهای مسکونی باشیم. نقش حیاط در این برهه از زمان برای افراد بسیار پررنگ بوده است در نتیجه قطعاً در آینده در طراحی خانه‌های آپارتمانی به بهره‌گیری حداکثری از فضای پشت بام و مشاعات توجه بیشتری خواهد شد و ایجاد بام سبز، دیوارهای سبز و تراس های بزرگ با فضای سبز در طراحی‌ها لحاظ می‌شود.

پرچمی تصریح کرد: در همین خصوص شهرداری طبق ضوابط موجود می‌تواند ۱۰ درصد زیر بنا را بدون محاسبه در تراکم به فصای تراس اختصاص دهد تا در تراس خانه‌ها فضای سبز داشته باشیم که حرکتی بزرگ در طراحی آپارتمان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: جانمایی و طراحی درست فضاهای تجاری، فرهنگی و سبز شهری و ایجاد مراکز خرید، جذب گردشگر را به همراه خواهد داشت و منجر به تحول اقتصاد شهر خواهد شد. در این خصوص باید از تمرکز امکانات رفاهی در یک منطقه شهر اجتناب کرده و اقدام به ایجاد فضاهای باز شهری توأم با امکانات تجاری در نقاط مختلف شهر کرد.

کد خبر 491869

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر اراک اراک مدیریت شهری فضای شهری کرونا ویروس شوراي شهر فضاهای شهری فضاهای عمومی شهری اهمیت فضاهای شهری فضاهای عمومی در شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طراحی فضاهای شهری عضو هیأت مدیره نظام مهندسی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای ورزش آذربایجان غربی به ١٠٧ هزار مترمربع افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، علی مطهری عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه عملکرد مجموعه تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در بخش فضاهای ورزشی گفت: با آغاز دولت سیزدهم نهضت ساخت فضاهای ورزشی آغاز و این مهم به طور جدی در استان آذربایجان غربی پیگیری شده است.

وی افزود: در طی دولت مردمی سیزدهم بیش از ١٠٧ هزار متر مربع به فضاهای ورزشی استان آذربایجان غربی اضافه شده است.

مطهری در این رابطه ادامه داد: تعداد ٧ باب سالن ورزشی در طی دو سال اخیر به فضاهای ورزش دانش آموزی استان اضافه شده که با احتساب این رقم، تعداد سالن‌های ورزشی مجموعه آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به ١٢٠ باب رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور یک تحول بزرگ در موضوع فضاهای ورزشی اتفاق افتاده که استان آذربایجان غربی یکی از پیشروان این موضوع در سطح کشور است.

مطهری گفت: ٨٦ زمین چمن مصنوعی، ٤٢ کلاس درس تربیت بدنی، یک زمین چمن طبیعی و یک زورخانه دانش آموزی در طی دو سال اخیر در سطح استان احداث و ایجاد شده است، همچنین کف پوش ٣٠ سالن ورزشی تعویض شده و ١٩ مورد ایمن سازی و بهسازی سالن‌های ورزشی صورت گرفته است.

کد خبر 6081344

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • ۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • فضای ورزش آذربایجان غربی به ١٠٧ هزار مترمربع افزایش یافت
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • سرنوشت بلدیه تهران | آیا این بنا امسال افتتاح می شود؟
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • شهری که برای ۱۰۰ سال آینده طراحی شد
  • پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد