Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدانی ها پس از یک ماه روزه داری و همزمان با عید سعید فطر در فضای باز و رعایت دستور العمل های بهداشتی در نماز پرشکوه عید فطر شرکت کرده و اوج عبودیت و بندگی را به نمایش گذاشتند.

خبرگزاری شبستان- همدان-  عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده‌اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌طلبند، اجر و پاداشی که خداوند به آنان وعده داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‌اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند؛ ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می‌نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می‌شود انسان افطار می‌کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می‌شود.

 

«فطر» به معناي گشودن و باز كردن است و افطار هم كه ما مي‌گوييم به اين معني است كه روزه خود را باز كنيم و به معناي خارج شدن از وضعيت قبلي و ورود به حالت جديدي است و خداوند متعال كه « فاطرالسماوات و الارض» است يعني اين‌كه وي آسمان‌ها و زمين را از عدم به وجود آورده است. 

همدانی ها پس از یک ماه بندگی و عبودیت با حضور پرشور خود در نماز عید سعید فطر آمده بودند تا پیوندی دوباره با ذات اقدس الهی بسته و نشان دهند که برکات ماه مبارک رمضان در زندگی آنان اثرگذار بوده است..

از ساعات اولیه صبح روز عید، مکان های اقامه نماز عید سعید فطر شاهد حضور پرشور و باصلابت مردم بود.،حضور نوجوانان و جوانان در نماز عید سعید فطر یکی از ویژگی های بارز این مراسم بود.

 

یکی از نمازگزاران جوان حاضر در نماز عید سعید فطر در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت:  انسان پس از یک ماه روزه داری، حال خوش و غیر قابل توصیفی برای حضور در نماز عید سعید فطر دارد.

 

زهرا حسینی افزود: امروز شاهد هستیم که تمام اقشار و طبقات مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد در نماز عید شرکت کرده و با خدای خود راز و نیاز کردند.

 

وی ادامه داد: نماز عید سعید فطر یک تجدید عهد و پیمان دوباره با خداوند متعال است و انسان با حضور در این مراسم نشان می دهد که علاقه مند به حفظ برکات ماه مبارک رمضان در زندگی خود است.

 

وی اظهار كرد: عيد فطر براي مسلماناني كه روزه گرفته‌اند روز بزرگي، مقدس و خوبي است و در روايات ما نيز وارد شده است پيامبر اكرم(ص) فرموده‌اند: « روزه‌دار دو وقت خوشحالي دارد، يكي زماني است كه وي روزه خود را افطار مي‌كند زيرا اين نشان از موفقيت در انجام عبادت دارد و ديگري اين‌كه در روز عيد فطر خوشحال است.

 

 

عید فطر روز عیدی گرفتن از خداوند متعال است

 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین «سید مرتضی حسنی حلم»، در مورد نماز عید فطر گفت: یکی از سنت‌های حسنه در روز عید سعید فطر، اقامه نماز عید فطر است که هر ساله نیز این فریضه الهی در استان و شهر همدان اجرا می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان  با بیان اینکه امسال نیز همچون سنوات قبل نماز عید فطر با حضور پرشور امت خداجوی شهر همدان برگزار شد، افزود: نماز عید سعید فطر با حضور پرشور مردم در فضای باز مساجد و پیاده راه خیابان اکباتان همدان اقامه شد.

وی اضافه کرد:نماز عيد فطر اجتماع عمومي مردم است كه مسلمانان در آن قدرت، وحدت و عظمت خود را به نمايش مي‌گذارند. وي ادامه داد: مهمتر از آن اعمال جانبي فردي است كه براي افراد قرار داده شده است كه تاثيرات اجتماعي فراواني نيز دارد كه از جمله آن مي‌توان به زكات فطره اشاره كرد كه در عين حال كه از نظر كميت چنان مقدار زيادي نيست اما به خاطر این  بسيار ار زشمند است  که به فقرا کمک می شود و اين يكي از راه‌هاي درمان بعضي از دردهاي اجتماعي است كه ما شاهد آن هستيم و براي دستگيري از فقرا، بينوايان و گرفتاران خيلي ارزشمند است.

وی اظهار داشت: نماز عید سعید فطر شهر همدان که همه ساله در مصلا برگزار می‌شد، امسال و به منظور پیشگیری از اجتماع بیش از حد مردم در یک مکان، علاوه بر محدوده فضای باز مسجد جامع، در مساجد محلات و اماکن متبرکه سطح شهر نیز اقامه شد.

 

 

سرمایه معنوی ماه مبارک رمضان را در طی سال حفظ کنیم

 

«هاشم سعیدی شکوه » نیز با بیان این مطلب که خوشا به حال کسانی که در این ماه تقوای الهی کسب کرده و آن را ارتقاء داده اند، افزود: ما ماه مبارک رمضان، ماه بندگی، طاعت و عبادت را پشت سر گذاشتیم و چگونه بدانیم که ماه مبارک رمضان مفیدی داشته ایم و برای خود توشه ای ذخیره کرده ایم.

 

مدیر موسسات قرآنی همدان افزود: اگر علاقه، اشتیاق و تعهد ما در ماه مبارک رمضان بیشتر شده پس قطعا دست ما در ماه مبارک رمضان خالی نبوده و نیست و از خداوند متعال باید بخواهیم که کمک کند تا سرمایه های معنوی که در این ماه مبارک به دست آورده ایم را در طول سال حفظ کنیم..

 

وی با اشاره به این که در باب فضائل عید فطر روایات متعددی وجود دارد، بیان کرد: روز عید سعید فطر روز جایزه دادن خداوند متعال به بندگان و روزه دارانی است که پس از یک ماه بندگی وارد عید فطر و ماه شوال می شوند.

 

ابراز کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در توصیف عید فطر سوال می فرمایند؛  عید فطر روزی است که خداوند به نیکوکاران و به کسانی که در ماه مبارک رمضان جلوی شهوت و شکم خود را گرفته اند اجرا و پاداش می دهد، خداوند روزه داران را تکریم و تجلیل می کند...

 

 

 

گزارش: اشرفی طاهرپور

 

 

پایان پیام/89

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر حضور با شکوه استان همدان نماز عید سعید فطر ماه مبارک رمضان خداوند متعال نماز عید فطر پس از یک ماه حضور پرشور روز عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دو بانوی فوتبالیست همدانی در تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ بیتا خزایی و آتنا توفیق دو فوتبالیست استان همدان از شهرستان‌های نهاوند و همدان، به همراه تیم ملی جوانان در مسابقات کافا به میزبانی تاجیکستان حضور دارند.

این مسابقات از ۳۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۰ اردبیهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ببینید | نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵»
  • نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم
  • عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • گل قهرمانی استقلال را مهرداد بزند!
  • جشن تکلیف دختران دانش آموز همدانی
  • حضور دو بانوی فوتبالیست همدانی در تاجیکستان
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • در المپیک حریف دست و پا بسته ای نیستیم/قایقرانان سنگ تمام گذاشتند