Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@01:06:59 GMT

عید فطر روزِ تولد فطرت و جشن بندگی است

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۴۶۹۷

عید فطر روزِ تولد فطرت و جشن بندگی است

حجت الاسلام محمد علی انصاری گفت: عید فطر، عید بندگی و اطاعت از معبود بوده و پاداش آن با خود خداوند است. با پرداخت زکات فطره این جشن را بین سایر بندگان خداوند تقسیم کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: عید به معنای بازگشت است. مومنان در عید فطر به شادی و سرور می پردازند نه به خاطر اینکه ماه مبارک رمضان به اتمام می رسد، بلکه به دلیل خودسازی و تزکیه حاصل از مدت کوتاه که توانستند مسیر سعادت و هدایت خود را تسریع کنند و به قله های تقوا دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"حجت الاسلام محمد علی انصاری" ادامه داد: روز عید سعید فطر، روز شرف حضور در پیشگاه الهی و فخر و مباهات به این که توفیق اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان را کسب نمایند و از بندگی خود در محضر عشق و خدای خود سربلند بیرون آیند که در روایات متعدد به پاداش بندگی و خلوص اشارات فراوان شده است که به برخی روایات می پردازیم: رَوَى جَابِر عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ: قَالَ النَّبِی [صلّى اللَّه علیه و آله]: جابر از امام باقر(ع) روایت کرده‏ که آن حضرت فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: «إِذَا کَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ» ؛ چون روز اول شوّال فرا مى ‏رسد منادی ندا مى‏ کند: اى مومنان در این صبحگاه بشتابید براى جوائزتان.(که به پاداش عبادات رمضان می دهند)

وی افزود: در برخی روایات دیگر، عید سعید فطر به قیامت تشبیه شده است. به عنوان مثال؛ حضرت علی(ع) در مورد نماز عید فطر فرمودند:ذ"زمانی که از خانه‌هایتان به قصد خواندن نماز عید خارج می‌شوید، انگار که از قبر خارج می‌شوید و برایحشرمی‌روید. وقتی به جایگاه نماز می‌رسید، انگار در پیشگاه خدا در روز قیامت ایستاده‌اید و زمانی که نماز تمام می‌شود و به منازل خود بازمی‌گردید، انگار به خانه‌های خود در بهشت بازمی‌گردید."

این کارشناس تصریح کرد: به عبارت دیگر عید فطر، عید بندگی و اطاعت از معبود بوده و پاداش آن با خود خداوند است. خداوند فرمود که روزه برای من است. من خودم پاداش روزه داران را می‌دهم، و برخی هم جمله را مجهول خواندهاندذبه این معنا که من خودم پاداش روزه هستم و دوستی و محبت خودم را به آنها می‌دهم.

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: بنابراین باید تلاش کرد در طول سال و ماه های دیگر اهل نماز، روزه، اخلاق خوب، انجام حسنات و ترک سیئات باشیم چرا که ماه رمضان فرصت تربیت روح را برای انسان فراهم می کند و اینکه بدانیم و بفهمیم و فراموش نکنیم خدا همیشه ناظر بر اعمال و گفتار ماست پس سعی کنیم بنده خوبی برای خدا باشیم.

وی افزود: امام حسین(ع) در روز عید سعید فطر به مردمی که در حال کارهای بیهوده بودند می‌فرمود: "خداوند رمضان را برای بندگانش قرار داد تا به واسطه اطاعت پروردگار، در آن روز به رضوان الهی سبقت بگیرند. قومی پیشی گرفتند و گروهی بازماندند. در این روز که به نیکوکاران پاداش داده می‌شود گناهکاران زیان می‌بینند و مشغول کارهای بیهوده هستند."

این کارشناس با بیان اینکه در کلام معصومان روز عید فطر روز تولد فطرت است گفت: از بین تمام موجودات، تنها بشر است که صفات خداوند را در خود متجلی می‌کند که با بندگی پروردگار، فطرت درونی زنده می‌شود و از بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود.

حجت الاسلام انصاری در خاتمه خاطرنشان کرد: باید ظاهر و باطن انسان این عید را جشن بگیرد و با پرداخت زکات فطره این جشن را بین سایر بندگان خداوند تقسیم کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حجت الاسلام عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۴۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام علم الهدی: بشارت خداوند به استقامت کنندگان در راه حق

علم الهدی گفت: در غزه مؤمنان مقابل ارتش خونریز و سفاک رژیم جعلی صهیونیستی ایستادگی کردند و پس از چند ماه جهان غرب به این نتیجه رسیده که جنگ با حماس یک اشتباه استراتژیک و راهبردی بود.

دیگر خبرها

  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • (ویدئو) از تولد تا یک ماهگی طوطی را ببینید
  • تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • حجت الاسلام علم الهدی: بشارت خداوند به استقامت کنندگان در راه حق
  • عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
  • (ویدیو) پاداش ۱۸ میلیونی برای فرزند اول در یک وزارت خانه
  • فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • پاداش ۱۸ میلیونی برای فرزند اول در یک وزارت خانه
  • واریز پاداش سوادآموزان قبول شده در استان همدان