Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@15:08:36 GMT

آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۵۰۹۷

آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۰

اظهارنامه مالیاتی شامل کارنامه یک سال مالی افراد یا شرکت‌ها است که به منظور محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می‌شود. تمامی اشخاص حقیقی مانند کسبه، تجار و بازرگانان باید تا پایان خرداد هر سال و تمامی اشخاص حقوقی مانند شرکت‌های تجاری و موسسات باید تا پایان تیر ماه هر سال برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران، این فرصت به مدت دو ماه تمدید شده است. بنابراین، آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ و آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است. در این مقاله، به اقداماتی می‌پردازیم که تا پیش از پایان این فرصت باید انجام شوند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مالیات در ایران به صورت خوداظهاری محاسبه می‌شود. به این ترتیب که اشخاص حقوقی و حقیقیِ مشمول پرداخت مالیات، بدون دخالت ممیزان، خودشان اعلام می‌کنند که چقدر درآمد داشته‌اند و چقدر باید مالیات پرداخت نمایند. این کار از طریق تکمیل اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر انجام می‌گیرد. به عنوان نمونه، هنگام ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی باید کل درآمدها، هزینه‌ها، حقوق کارکنان، استهلاک و... محاسبه شود و پس از کسر معافیت‌های مالیاتی، مبلغ نهایی آن ارزیابی شود. سپس کارشناسان سازمان تمامی اسناد را بررسی می‌کنند و در صورت نبود اشکال در آنها، عدد محاسبه‌شده را به عنوان مالیات از مودی دریافت می‌کنند. اما اگر تا آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی مدارک به دست آنها نرسد و یا تخلفی در آنها مشاهده شود، ممیزان به شکل علی‌الرأس اقدام می‌نمایند و مبلغی را مشخص می‌کنند که ملاک پرداخت نهایی خواهد بود.

مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی

برای پر کردن فرم ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی باید مراحل زیر را طی نمود:

۱. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی tax.gov.ir و وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک.

۲. انتخاب یکی از این پنج مورد: اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، اظهارنامه ارزش افزوده، اظهارنامه اجاره املاک، اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو.

۳. پیش‌ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.

۴. تکمیل جداول اطلاعاتی برای مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.

۵. ثبت‌نام الکترونیکی تا آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی و ارسال مدارک.

۶. راستی‌آزمایی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره مالیات.

۷. صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

از آنجایی که ثبت‌نام اظهارنامه نیاز به نام کاربری و رمز عبور در سامانه سازمان مالیاتی دارد، حتماً آنها را جایی یادداشت نمایید تا به آنها دسترسی داشته باشید. اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم است که بسته به شرایط مودی باید انتخاب شود. گفتنی است اطلاعاتی که در این سامانه درج می‌شوند قابل تغییر نیستند. بنابراین، پیش از ثبت نهایی اطلاعات عملکردی شخصیت‌های حقوقی بهتر است یک بار دیگر آنها را مرور کرد. نکته دیگری که پیش از به پایان رسیدن آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی باید به آن توجه کرد این است که تنظیم تنها یک اظهارنامه برای واحدهای مشارکتی کافی است و نیازی به تفکیک شرکا وجود ندارد. همچنین مطابق با ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، ارسال اظهارنامه‌های الکترونیکی مشمول معافیت‌های بیشتر باید در اولویت قرار بگیرند. در صورتی که با پیغام خطا مواجه می‌شوید، باید از ثبت وکالت‌نامه مالیاتی در دفاتر اسناد رسمی و اعتبار داشتن تاریخ گواهی الکترونیک آن اطمینان حاصل فرمایید.

مهلت تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی

ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی آن است و نیازی به ارائه نسخه چاپ‌شده به سازمان امور مالیاتی کشور نیست. بنابراین تمام اشخاص حقیقی مشمول مالیات باید تا تاریخ سی و یکم مرداد ماه که طبق قانون آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی است، مراحل ثبت‌نام خود را به پایان برسانند. اشخاص حقوقی نیز موظف‌اند تا تاریخ سی و یکم شهریور ماه که طبق مصوبات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی است، این روند قانونی را طی نمایند.

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه

سال مالیاتی شرکت‌های تجاری در اساسنامه آنها مشخص می‌شود. بنابراین اگر با مهلت قانونی تعیین‌شده مطابقت نداشته باشد، درآمد شرکت‌ها بر مبنای سال مالی خود آنها محاسبه می‌شود. باید اشاره کرد که اگر مودیان تا آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی اقدامات لازم برای ثبت قانونی آن را انجام ندهند، جریمه‌های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود. محرومیت از معافیت‌ها و تعلق نگرفتن مشوق‌ها جزو همین جریمه‌ها است. تنظیم اظهارنامه مالیاتی نیازمند تخصص و تجربه است و کارشناسان حقوقی موسسات ثبتی مجاز مانند آسان‌ثبت بهترین راهنمایان برای طی کردن این مسیر هستند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 عید فطر اظهارنامه مالیاتی مالیات آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی آسان ثبت رپرتاژ آگهی نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 عید فطر آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ثبت نام اظهارنامه اشخاص حقیقی اشخاص حقوقی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۵۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۳۰۸ میلیارد تومانی مالیات از درآمدهای دولت

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمدهای مالیاتی ۱۳۰۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، دولت در جدول شماره ۵ مربوط به منابع قانون بودجه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۷۹۷ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده که ۱۳۰۸ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان آن را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

این رقم شامل درآمدهای عمومی و اختصاصی دولت از محل مالیات خواهد بود که از دو سطح ملی و استانی تامین می‌شود.

از مهم‌ترین منابع تامین درآمدهای مالیاتی می‌توان به مالیات اشخاص حقیقی (با لحاظ معافیت ۵ درصد مالیات تولید) به مبلغ ۴۵۴ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.

مالیات بر درآمدها نیز ۱۹۱ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

هم‌چنین مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی ۳۵۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

از دیگر موارد کلان در بحث مالیات نیز می‌توان به رقم ۱۴۷ هزار میلیارد تومانی مالیات بر واردات اشاره کرد.

از دیگر درآمدهای تعیین شده در لایحه ۱۴۰۳ نیز درآمدهای حاصل از مالکیت دولت است که بالغ بر ۱۷۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

هم‌چنین درآمدهای حاصل از فروش کالاها و خدمات ۱۹۶ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه برآوردی مالیات بر ارزش افزوده
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تمدید شد
  • مهلت ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ تا ۱۲ اردیبهشت
  • مالیات خودروهای لوکس تعیین شد
  • میزان مالیات خودرو اعلام شد
  • مالیات خودرو‌های لوکس اعلام شد/ مالکان ابن خودرو‌ها باید مالیات بدهند
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد + جزییات
  • مالیات خودروهای لوکس اعلام شد
  • کدام خودروها مشمول مالیات شدند؟
  • سهم ۱۳۰۸ میلیارد تومانی مالیات از درآمدهای دولت