Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ همزمان با عید سعید فطر، پنجره جدید زیارت در رواق مبارکه دارالحجه حرم مطهر رضوی رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  مشهدمقدس، آیین رونمایی از پنجره جدید زیارت در رواق دارالحجه صبح امروز 23 اردیبهشت ماه همزمان با روز عید سعید فطر با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولان استانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد مهدی برادران، مدیرعالی حرم مطهر رضوی در این مراسم گفت: در دوره مواجهه با کرونا و ایجاد محدودیت زیارت در صحن‌های حرم مطهر رضوی، اقدامات شاخصی مثل بازسازی و نورآرایی ضریح مطهر و احیای سنگ‌های با قدمت در توحیدخانه حضرت صورت گرفت که فرصت رونمایی و افتتاح آنها فراهم نشد اما تصمیم گرفتیم به مناسبت عید سعید فطر، پنجره جدید زیارت در رواق دارالحجه را رونمایی کنیم.

برادران به ویژگی‌های شاخص این پنجره اشاره کرد و گفت: پنجره زیارت رواق دارالحجه در پشت سر مبارک حضرت قرار دارد که یکی از نزدیک‌ترین مسیرهای زیارت مرقد مطهر است.

نقش برجسته اسامی 14 معصوم و صلوات خاصه

وی افزود: کل داخل پنجره به سبک لایه چینی و برجسته‌کاری با ورق طلا انجام شده و روی آن اسامی مبارک 14 معصوم به صورت نقش برجسته از جنس برنج طراحی و آبکاری طلا شده هست. همچنین در قسمت بالای پنجره‌ها نیز صلوات خاصه حضرت رضا(ع) از جنس برنج مخصوص ساخته و آبکاری طلا شده است. 

تمهیدات برپایی نماز عید فطر در حرم رضوی/پروتکل‌ها جزء به جزء رعایت می‌شودعلیزاده: قهرمانان قرآنی از مشکل مسکن رنج می‌برند/ رهبر انقلاب علت موفقیتم در مسابقات مالزی را خادمی حرم رضوی دانستپنجره جدید زیارت در رواق مبارکه "دارالحجه" حرم رضوی رونمایی شد

به گفته برادران ابعاد این پنجره 6 متر و 5 سانتی متر در 3 متر و 41 سانتی متر است که با هنر قلمزنی ساخته شده و در آن 1550 ماسوره به کار رفته است.

مدیر عالی حرم مطهر ادامه داد: طرفین ورودی‌ها نیز دارای دو درب از جنس سنگ ازاره، منطبق با سنگ‌های کار شده در رواق دارالحجه اجرا شده و در طرفین دو درب ورودی در داخل نیز به صورت یکپارچه و قدی، آینه کاری شده است. 

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: ساخت این پنجره به همت گروه هنری، نقاشی و معماری حرم مطهر رضوی و با هنرهای قلمزنی نقره، آبکاری طلا و مصقل کاری انجام شده که همه این مراحل تحت اشراف استاد دکتر آیینه‌چیان طراحی و انجام شده است. همچنین گروه نورآرایی حرم مطهر رضوی با مدیریت آقای دلیلیان در اجرای این کار همکاری داشته‌اند.

برادران با تقدیر از هنرمندانی که در ساخت این پنجره نقش‌آفرینی کرده اند، افزود: همواره هنر وسیله‌ای ماندگار برای تعظیم شعار دینی و ابزاری برای عرض ارادات هنرمندان به ساحت قدسی ائمه معصومین(ع)، به ویژه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) بوده و آثار هنری موجود در حرم مطهر رضوی، از جمله پنجره زیارت رواق دارالحجه، دارای این ویژگی‌های اعتقادی است.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی حرم رضوی عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۵۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این نشست تخصصی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، گفت: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته‌های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

احسان زهره‌وندی افزود: هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزار‌های سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود گفت: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: ارائه دستاورد‌های پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.

دیگر خبرها

  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • برنامه جذب ۸۰ همت سرمایه بخش خصوصی توسط شهرداری تهران
  • رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت درگذشت استاد برجسته جودو
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج
  • رونمایی از اسامی ۱۳ نامزد انتخابات فدراسیون شطرنج
  • رونمایی از دفترچه های اقامت طرح سپرده گذاری اتباع