عید فطر زمان رسیدن به پاکی و طهارت در بندگی خداوند است
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۶۱۶۶
خبرگزاری مهر- گروه دین آئین -عصمت علیآبادی: برای مسلمانان عید فطر یکی از دو عید بزرگ است که طبق سنت اسلامی برای آن جایگاه و حرمت خاصی را قائل هستند، مسلمانان در عید فطر طبق وعده الهی اجر و پاداش اعمال خود را دریافت میکنند.
بهترین اجر و پاداش برای کسانی است که یک ماه با امساک از خوردن و آشامیدن، توبه واقعی و پرهیز از هر نوع گناه به انجام اعمال عبادی خاص این ماه پرداختند و قصد دارند که پس از ماه رمضان طبق دستور الهی بنده واقعی خداوند متعال باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق فرمایش ائمه معصومین (ع) عید یک مسلمان زمانی است که از گناه پرهیز میکند و تقوا الهی را پیشه زندگی کرده است. به همین منظور با حجتالاسلام والمسلمین رضا برنجکار رئیس انجمن کلام حوزه علمیه، رئیس مرکز تخصصی معارف اهل بیت (ع) و استاد دانشگاه تهران، به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
*بفرمائید معنا و مفهوم عید فطر چیست؟
عید از ریشه عود به معنای بازگشت است و معمولاً وقتی عید گفته میشود به مفهوم رسیدن به موفقیت و پیروزی است، در روایات روزی که گناه نشود عید دانسته شده و در اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید فطر انسانها در عبادت خدا یعنی حج و روزه پیروز شدهاند و به مرحله پاکی و طهارت از گناهان رسیدهاند.
به عید فطر عید گفته میشود زیرا روح انسان پس از یک ماه روزهداری با گرسنگی و تشنگی و پرهیز از گناهان پاک میشود، در واقع انسان در ماه رمضان پس از یک ماه پرهیز از گناه و کسب حسنات میتواند از خداوند پاداشهای مختلفی دریافت کند، اما آنچه اصل و اساس است پاکی از گناهان و بخشش الهی است که انسانها را به فطرت الهی خود برمیگرداند.
معنای ریشهای فطر به معنای آغاز است. افطار هم به معنای آغاز خوردن و آشامیدن بعد از یک روز امساک و خودداری است، روز عید فطر هم به دستور الهی افطار میکنیم، یعنی شروع به خوردن و آشامیدن میکنیم بعد از یک ماه امساک.
فطر دو معنای ظاهری و باطنی دارد، یک معنای ظاهری فطر آغاز به خوردن و آشامیدن است، در معنا و مفهوم دیگری که معنوی و باطنی است انسان پس از یک ماه مجاهدت و عبادت، از گناهان پاک شده و پاداش بخشش گناهان و بازگشت به فطرت الهی را میگیرد.
*اهمیت عید فطر و آداب آن چیست؟
از مهمترین عباداتی که انسان انجام میدهد روزهداری است که پساز موفقیت در آن از خدا پاداش میگیرد و آن روزی که این پاداش داده میشود عید است یعنی عید فطر. برای عید فطر آداب زیادی ذکر شده است ازجمله اینکه در شب عید فطر گفتهشده است که غسل کنید، نماز بخوانید، زیارت امام حسین (ع) را بهجا بیاورید احیا داشته باشید و همچون شبهای قدر دعاهای مخصوص آن را انجام بدهید.
روز عید فطر هم اهمیت زیادی دارد و یک روز عادی نیست، روز عید فطر غسل قبل از نماز آراستگی ظاهر و آماده شدن برای نماز عید فطر و پرداخت زکات فطریه قبل نماز عید از جمله اعمال و آداب این روز است.
*فلسفه پرداخت زکات فطریه و اهمیت آن در چیست؟
در چندین روایت آمده که زکات فطریه مصداق آیه «قد أفلح من تزکی» است، کسی که زکات فطریه میدهد تزکیه میشود و رستگار میشود.
زکات عید فطر واجب بوده و بسیار بر آن تاکید شده است، در روایت وارد شده که زکات فطریه را قبل از نماز عید فطر پرداخت کنید و چیزهایی مثل خرما که زود مصرف میشود بهتر است. تاکید بر این است که زکات فطریه زود به دست فقیر برسد و مصرف شود، مستحب است که صبح روز عید فطر قبل از نماز، فطریه داده شود و اگر نشد تا ظهر روز عید حتماً پرداخت شود.
در روایت هست که زکات فطریه سبب کامل شدن اعمال انسان در ماه رمضان میشود، یعنی کسی که روزه گرفته و فطریه را نداده روزه او معلق است تا زمانیکه زکات فطریه را پرداخت کند، در واقع روزه ماه رمضان زمانی تمام و کامل میشود که فطریه داده شود. دادن فطریه واجب است، به عنوان مثال اگر ما در آخر نماز خود تشهد و سلام را نگوییم نماز است، پس شرط قبولی روزههای ماه رمضان در دادن زکات فطریه در روز عید فطر است، یک ماه روزهداری با پرداخت زکات فطریه کامل میشود.
*چرا تا این حد بر پرداخت زکات فطریه تاکید شده است؟
درباره زکات آیات زیادی در قرآن وجود دارد، یکی از آن آیات همین آیه «قد أفلح من تزکی» است که گفتهاند درباره زکات فطریه است، تاکید خداوند بر زکات در قرآن نشاندهنده نگاه او به انسان است که نمیخواهد کسی دچار فقر شود، لذا همه جای قرآن توصیه کرده که زکات بدهید، در هر جامعهای برخی آسیب میبینند و فقیر میشوند خداوند در بسیاری از ارکان اسلام بخصوص پایان رمضان فطریه و در حج قربانی را قرار داده که فقر فقرا را کاهش دهد و انسانها به فکر یکدیگر باشند
دادن زکات فطریه دو جنبه دارد، یکی اینکه خداوند به فقرا توجه خاص میکند که از فقر خارج شوند و دیگر اینکه شخص عطا کننده فطریه را پاک کند. اگر چه آن کس که پول خود را بهعنوان فطریه میدهد بیشتر از آن کسی است که سه کیلو گندم یا خرما را میگیرد، اما عطا کننده فطریه هم از نظر معنوی چیزهای بسیار مهمی به دست میآورد و هم از نظر مادی خداوند آنچه را که او عطا کرده چند برابر به او بازمی گرداند.
کمک به دیگران را نباید کم ارزش بدانیم خداوند آنان را که به دیگران کمک میکند از نظر روحی تعالی میدهد و به خود نزدیک میکند، روحیه سخاوت و معنویت در آنها افزوده میشود، افزون بر آنکه هر آنچه را که به فقرا میدهند چند برابر آن را دریافت میکنند.
*چرا روز عید فطر روزه گرفتن حرام است؟
خداوند با چنین دستوراتی میخواهد عبودیت و بندگی ما را آزمایش کند، در هنگام حج به دستور الهی ما در مقابل کعبه که از سنگ ساخته شده نماز میخوانیم، طبق دستور او دست به رکن یمانی میزنیم و سنگ دیگری که مظهر شیطان است را هم باید سنگ بزنیم، با این اعمال خداوند میخواهد بگوید عبودیت و اطاعت خود را نشان دهید.
خداوند میفرماید در ماه رمضان سی روز چیزی نخورید اما روز عید فطر حتماً بخورید که اطاعت و عبودیت خود را به او نشان دهیم، انسان تنها برای عبودیت و اطاعت الهی خلق شده است که نتیجه عبودیت الهی رسیدن به کمال است.
شاید یکی از حکمتهای روزه نگرفتن در روز عید فطر این باشد که عید زمان جشن و مهمانی است که در آن از میهمانان پذیرایی میشود. غیر از اینکه انسان پس از سی روز روزه داری به استراحت هم نیاز دارید.
کد خبر 5210165منبع: مهر
کلیدواژه: ماه مبارك رمضان قرآن عید سعید فطر فطریه ماه مبارك رمضان عید سعید فطر قرآن کریم ماه رمضان ۱۴۰۰ فعالیت های قرآنی دعای روزهای ماه رمضان نمایشگاه مجازی قرآن کریم محمد علی انصاری دعا و نیایش سازمان دارالقرآن الکریم اوقات شرعی قرآن پرداخت زکات فطریه خوردن و آشامیدن زکات فطریه روز عید فطر روزه داری ماه رمضان یک ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۶۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد علی معصومی استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان عصر سه شنبه در جلسه درس اخلاق مدرسه النبی (ص) بندرعباس، اظهار داشت: انسان مؤمن باید سه خصوصیت داشته باشد که خصوصیت اول این است که وقتی او را نگاه میکنیم به یاد خداوند متعال بیافتیم.
وی افزود: زمانی که انسان ارتباط خود را با خداوند سبحان تقویت کند از صفات، علم، قدرت و نور خداوند بهرهمند خواهد شد و این امر موجب میشود هر کس او را ببیند به یاد خداوند متعال بیافتد.
استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان با تاکید بر لزوم ورود به وادی انس با خداوند به واسطه عمل به دستورات الهی، بیانکرد: ما همه به دنبال هدایتگری جامعه با علم و عمل هستیم اما باید توجه شود که عمل میزان تأثیرگذاری بیشتری نسبت به علم دارد و اگر قدرت عمل ما از علم و کلام فراتر رود نفوذ آن در دلها افزایش خواهد یافت.
آیت الله معصومی، با اشاره به جایگاه انسان در بین مخلوقات، عنوانکرد: ما انسانها میتوانیم از جبرئیل امین نیز قرب بیشتری در درگاه الهی پیدا کنیم و این مهم زمانی محقق خواهد شد که ارتباط صادقانه، خاضعانه و خاشعانه را با خداوند در شبانهروز تقویت کنیم.
وی با اشاره به فرمایشی از امام صادق علیهالسلام، اظهار داشت: علت نورانیت افراد نماز شب خوان طبق بیان معصوم (ع) این است که خداوند کسانی را که برای نماز شب بیدار میشوند از نور خودش پوشش میدهد و نمازگزار علاوه بر نورانیت به منبعی برای یاد خدا تبدیل میشود.
تولیت مدرسه علمیه مالک اشتر بندرعباس، در معرفی دومین ویژگی مؤمنین به حکمرانی عقلانیت در مؤمنین اشاره کرد و گفت: مؤمن از عقلانیتی پویا برخوردار است و عقلانیت او موجب به تقویت قوه عقل در دیگران میشود اما اگر تابع خرافات، خواب یا داستانهای غیر مستند باشد بقیه مردم را نیز به همین سمت و سو خواهد کشید و در نتیجه جعلیات در جامعه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: عقلانیت یعنی رفتار خود را طبق قوانین و قواعدی که خداوند در نظر گرفته است تنظیم کنیم و از قواعد الهی تجاوز نکنیم بنابراین برای تأثیرگذاری معنوی در جامعه قوه عقلانیت در مؤمنین و طلاب تقویت شود.
آیت الله سید محمد علی معصومی، تاکید کرد: شاخص همه ما در عقلانیت کلام خداوند و قرآن است و هر سخنی را که به پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) نسبت دادند را باید با قرآن مورد سنجش قرار دهیم و قرآن نیز ما را به تعقل و تدبر دعوت کرده است.
وی در معرفی سومین ویژگی مؤمنین بیان کرد: عمل مؤمن باید مردم را به معاد و قیامت متوجه کند، تا قیامت و آخرت همیشه برای مردم زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود.
استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه طلاب و روحانیون بایستی این ویژگیها را در خود پرورش دهند، عنوانکرد: با تقویت این سه شاخصه روحانیت همیشه در دل مردم جایگاه خود را حفظ خواهد کرد و هیچگاه نقش خود را از دست نخواهد داد.
وی خاطرنشانکرد: روحانیت باید عقلانیت و توجه به آخرت را در رگهای جامعه تزریق کند و مردم با دیدن آنها به یاد خداوند بیافتند.
آیت الله معصومی، خاطرنشانکرد: ارتباط قوی با خداوند، خود منشأ همه خیرات است و میتواند عقلانیت را نیز در ما افزایش دهد.
کد خبر 6086823