Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@06:45:36 GMT

احیای کارخانه‌ی نساجی شمال غرب کشور با ۴۵۰۰ شغل

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۶۲۱۰

احیای کارخانه‌ی نساجی شمال غرب کشور با ۴۵۰۰ شغل

کارخانه نساجی و تولید پوشاک اردبیل با نام تجاری «سبلان پارچه» در زمینی به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع و در سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کرد. پروژه‌ای بسیار عظیم که ۷ کارخانه را از تبدیل الیاف به نخ تا دوخت پوشاک به صورت یکپارچه در خود جای داده است . ظرفیت اشتغال این کارخانه ۴ هزار و ۵۰۰ نفر است اما به دلایلی با ظرفیتی کمتر از یک سوم در حال فعالیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این کارخانه به دلیل عدم پایبندی سیاست‌های بانک عامل به تعهداتش در شرف تعطیل شدن بود که پس از تملک سازمان ورشکستگی کارخانه و طرح شکایت مدیران و کارگران این مجموعه تولیدی به دستگاه قضا، دادگستری استان خواستار اعمال ماده ۴۷۷ و بررسی مجدد پرونده ورشکستگی و تملک کارخانه شد.
سبلان پارچه طلوع باشکوهی داشت، همان ابتدا کیفیت پوشاک تولیدی آن چشم بازار را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور گرفت، تنها چندگام می‌توانست  آن را به یک برند جهانی تبدیل کند اما این طلوع شکوهمند غروبی بسیار زودهنگام داشت که برخی‌ها سوء‌مدیریت و ناتوانی اداره این مجتمع بزرگ تولیدی را دلیل به مشکل خوردن کارخانه ذکر کرده و برخی نیز آن را قربانی سیستم معیوب بانکی کشور ذکر کرده و یکی از بانک‌های عامل تامین کننده حدود ۸۰ درصد سرمایه کارخانه سبلان پارچه را در توقف فعالیت طولانی آن مسوول می‌دانند.
 توقف و رکود تولید کارخانه سبلان پارچه در ۱۰ سال گذشته در حالی بوده  که  هنوز از ظرفیت این واحد تولیدی به طور مطلوب استفاده نشده و بسیاری از تجهیزات پیشرفته آن یا در انبارها در حال خاک خوردن بود و یا با وجود نصب هنوز مورد استفاده قرار نگرفته بود.
تا این که آیت الله ابراهیم رییسی رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید، پای حرف‌ها و درد دل‌های مدیران و کارگران این کارخانه که به دلیل عدم پایبندی بانک به تعهداتش به حالت نیمه تعطیل درآمده نشست و در جریان مشکلات و نیاز‌های این واحد تولیدی برای بازگشت به چرخه تولید و افزایش بهره‌ وری آن در سال «جهش تولید» قرار گرفت و پس از آن دستوراتی را به مسئولان مربوطه برای حل مشکلات این واحد تولیدی صادر کرد.
با دستور ویژه‌ای که ریاست قوه قضاییه در خصوص تسریع و تدقیق در پرونده اعمال ماده ۴۷۷ راجع به ورشکستگی این کارخانه صادر کرد، دیوان عالی موضوع را رسیدگی و با حکم دیوان، کارخانه به مالک اصلی بازگشت.
انور حجازی‌نیا مالک کارخانه سبلان پارچه به تشریح روند آغاز به کار این واحد تولیدی و مشکلات آن و همچنین مساعدت‌های قضایی برای راه‌اندازی مجدد سبلان پارچه به ویژه پس از بازدید آیت‌الله رئیسی از آن، پرداخت و یادآور شد: اگر دستورات آیت‌الله رئیسی و مساعدت‌های قضایی نبود، چند سال بعد، سبلان پارچه به تلی از لاشه ماشین آلات تبدیل می‌شد.
طبق گفته مالک کارخانه سبلان پارچه  1200 نفر برای اشتغال در کارخانه سبلان پارچه دعوت شده است که از این 1200 نفر، بعد از ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های مقدماتی در نیمه نخست خردادماه سال جاری، آزمون اخذ می‌شود و پس از آن، افراد حائز رتبه قبولی، در کارخانه سبلان پارچه مشغول به کار خواهند شد.
حجازی‌نیا در ادامه افزود: با جذب نیروهای جدید که پس از احیای کارخانه سبلان پارچه در نتیجه مساعدت‌های قوه قضاییه صورت گرفت، ظرفیت خط تولید پوشاک در این کارخانه از حدود 270 نفر به 1000 نفر ارتقاء می‌یابد.
وی با تاکید بر افزایش تولید در این کارخانه پس از رفع مشکل توسط قوه قضاییه، گفت: 40 درصد محصولات سبلان پارچه در بازار داخلی تزریق می‌شود و 60 درصد آن به بازارهای کشورهای ثروتمند دنیا صادر می‌شود.
ناصر عتباتی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شماره 2 استان اظهار داشت: در راستای حمایت قضایی از سرمایه گذاری و حمایت از تولید، یکی از ماموریت های ویژه ای که بر عهده مدیریت دادگستری استان اردبیل از سوی رئیس محترم قوه قضائیه محول شده است نظارت بر مجموعه سبلان پارچه است.
وی افزود: در این راستا و طبق اقداماتی که صورت گرفت این مجتمع پس از مدت ها به مالک اصلی خود بازگشت و تغییرات خوبی در راستای مصوبات اتخاذ شده در این مجموعه انجام گرفته است که امروز شاهد افزایش تولید و اشتغالزایی در این مجموعه هستیم.
 
همچنین اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل برای رفع مشکلات کارخانه نیمه راکد سبلان پارچه بارها با مدیران بانک  و اداره کل امور ورشکستگی قوه قضاییه دیدار و مذاکره کرد و در دیداری که با مدیرعامل بانک داشت موانع و مشکلات این کارخانه با کمک سرمایه‌گذار برطرف کرده که با حمایت‌ مسوولان دوباره راه‌اندازی شد.
بهنامجو با بیان اینکه تهیه بهترین نخ و پارچه و لباس از اهم مواردی است که این کارخانه قابلیت تولید آن را دارد افزود: سبلان پارچه کارنامه درخشانی را در راستای تولیدات مناسب در این زمینه می تواند ارائه کند که به همین منظور برای فعال‌سازی واحدهای راکد این کارخانه برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام یافته است.
وی اظهار کرد: سبلان پارچه یک ظرفیت عظیم در توسعه اشتغال و اقتصاد استان است که نباید با کم‌کاری کارشناسان بانک با بلاتکلیفی مواجه شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم با ابراز امیدواری به حل مشکل این کارخانه گفت: برند سبلان پارچه با حل برخی از مشکلات جان تازه‌ای در مسیر تولید گرفته و در سال جهش تولید تلاش بر فعالیت همه‌جانبه این مجتمع تولیدی است.
رامین صادقی ادامه داد: کارخانه سبلان پارچه در مسیر تولید با مشکلات متعدد در تامین اعتبار مورد نیاز و همچنین مشکلات مدیریتی روبه‌رو بود که به دنبال سفر رییس قوه قضاییه و پیگیری مسوولان استانی با شرایط مساعد برای احیا و فعالیت مجدد روبه‌رو شده است.
صادقی ظرفیت تولید این کارخانه را روزانه ۱۵ هزار قطعه البسه از انواع مختلف اعلام کرد و افزود: امیدواریم این ظرفیت تولید نیز تا ۲ برابر در اوایل سال آینده افزایش یابد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سبلان پارچه ابراهیم رئیسی احیای سبلان پارچه کارخانه سبلان پارچه واحد تولیدی سبلان پارچه قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۶۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، هادی اسدی رحمانی با بیان این که امنیت غذایی از مهمترین ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و متضمن حفظ استقلال و عزت‌مندی کشور است، گفت: در این راستا، گندم به عنوان محصول راهبردی علاوه بر ایفای نقش مهم در امنیت غذایی کشور، تامین کننده بخش عمده‌ای از پروتئین و کالری مردم است.
وی با اشاره به سابقه انجام پژوهش‌های دانش‌محور و کاربردی در حوزه گندم گفت: موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی مرتبط با گندم دارای دستاورد‌های مهمی است.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با تشریح فعالیت‌های این موسسه در خصوص گندم بیان کرد: طرح ملی تناسب اراضی برای محصولات زراعی و باغی در اراضی زیر کشت آبی کشور به منظور تهیه لایه‌های اطلاعاتی مورد نیاز در برنامه‌ریزی الگوی کشت ملی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اجرا شده و نتایج حاصله در قالب سامانه ملی تناسب اراضی، گزارش و نقشه در اختیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی تدوین الگوی کشت ملی قرار گرفته است.
وی با اشاره به نتایج مطالعات تناسب اراضی گفت: بیش از ۴۰ درصد از اراضی کشور برای کشت گندم تناسب خوبی ندارند و لذا به منظور اجرای هرچه بهتر الگوی کشت و تولید حداکثری گندم در اراضی لازم است به داده‌های سامانه ملی تناسب اراضی توجه شود.
اسدی رحمانی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده توسط موسسه تحقیقات خاک و آب در زمینه مدیریت تغذیه گندم گفت: با همکاری معاونت زراعت پایلوت‌های تغذیه بهینه گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در قالب هفت پروژه ملی و براساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی با هدف بررسی اثر مدیریت بهینه تغذیه در تولید کمی و کیفی گندم آبی و دیم و کاهش تنش‌های محیطی شامل خشکی، شوری و سرمازدگی و افزایش دانش مدیریت بهینه تغذیه گندم در ۱۳۱ مزرعه منتخب تحت کشت گندم آبی و دیم (۹۵ مزرعه آبی و ۳۶ مزرعه دیم) در ۲۹ استان کشور اجرا شده است.
به گفته وی، نتایج حاصل از اجرای این طرح نشان دهنده افزایش عملکرد به میزان ۲۰ درصد در گندم آبی و دیم در مناطق مختلف کشور است.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در خصوص کیفیت گندم تولیدی کشور بیان کرد: این موسسه با مشارکت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد و معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بررسی وضعیت عناصر سنگین (کادمیم و سرب) و همچنین عناصر مغذی گندم تولیدی کشور اقدام کرده است.
وی افزود: در این بررسی حدود ۲ هزار نمونه گندم از مزارع زیر کشت این محصول در سراسر کشور جمع‌آوری و غلظت فلزات سنگین (کادمیم و سرب) و عناصر غذایی (روی، آهن، منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم و منیزیم) در آنها با روش‌های استاندارد اندازه‌گیری شد.
اسدی رحمانی در ادامه سخنان خود گفت: نتایج این بررسی نشان داد که میانگین غلظت کادمیم و سرب در گندم‌های تولیدی کشور در مقایسه با سایر کشور‌ها و حتی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته کمتر بوده که نشان دهنده کیفیت بسیار مناسب گندم تولیدی کشور از نظر غلظت فلز سنگین کادمیم و سرب است.
وی ادامه داد: این بررسی همچنین نشان داد که میانگین غلظت عناصر مغذی مانند روی، آهن، منگنز، مس پتاسیم، کلسیم و منیزیم در گندم تولیدی کشور در دامنه تغییرات غلظت این عناصر در گندم‌های تولیدی در کشور‌های مختلف قرار دارد، لذا این نتایج نشان دهنده این است که گندم تولید شده در کشور در سلامت کامل بوده و کیفیت بالایی دارد.

دیگر خبرها

  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • بررسی مشکلات یک هزار و ۱۶۳ واحد تولیدی استان همدان
  • احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است
  • بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند
  • صد و دهمین یکشنبه های حمایت از تولید در ارومیه
  • تلاش برای احیای هنر نمدمالی
  • کاهش مالیات بر تولید؛ چگونه؟/ مالیات غیرمولدها باید افزایش یابد