Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-24@21:23:33 GMT

نماز عید فطر در مسجد بلگراد اقامه شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۶۴۶۱

نماز عید فطر در مسجد بلگراد اقامه شد

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، رئیس العلمای جامعه اسلامی صربستان در خطبه های نماز عید سعید فطر با تبریک این عید به تمامی مسلمانان این کشور و دیگر کشورها، این روز را برای مسلمانان روز بزرگ و مهمی خواند و با بیان اینکه از امروز جشن عید فطر شروع می شود، گفت که مسلمانان در ماه مبارک رمضان این فرصت را داشتند که خودشان را آنطور که باید باشند، ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی افزود: ماه مبارک رمضان را با دعا پشت سر گذاشتیم و از خدای بزرگ خواهان آن شدیم که صلح را برای ما مسلمانان به ارمغان آورد.
 
مقامات بلند پایه صربستان از جمله آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری و آنا برنابیچ نخست وزیر در پیام های جداگانه ای عید سعید فطر را به مسلمانان این کشور تبریک گفتند و برای آنها آرزوی سلامتی و خوشبختی کردند.
 
نماز عید سعید فطر در مسجد بایراکلی بلگراد بخاطر وضعیت کنونی ناشی از ویروس کرونا با رعایت تدابیر مخصوص از جمله فاصله اجتماعی و همچنین استفاده از ماسک برگزار شد.
مراسم عید سعید فطر امسال در صربستان از روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.
 
بنا بر رسم دیرینه در صربستان، مسلمانان این کشور در نخستین روز عید فطر پس از اقامه نماز فطر و صرف شیرینی و صبحانه، به دید و بازدید آشنایان خود می روند و به یکدیگر هدیه می دهند و هر کدام با توانایی های مالی که دارند به مستضعفان و تهی دستان کمک می کنند.
 
جامعه اسلامی صربستان که از نهادهای مهم مسلمانان در صربستان به شمار می‌رود در سال ۱۸۶۸ میلادی تشکیل و پس از مدتی فعالیت آن مختل شد اما در سال ۱۹۳۰ این جامعه در بلگراد در اماکن موقوفه ریشه کرد و مدت‌ها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و پس از آن وزارت دادگستری قرار داشت.
 
جامعه اسلامی صربستان با شروع جنگ جهانی و آشفته شدن اوضاع تحت تأثیر قرار گرفت تا اینکه بار دیگر در سال ۱۹۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد.
 
با فروپاشی کشور یوگسلاوی (سابق)، این تشکل دوباره دچار آشفتگی شد اما پس از چندی با مرکزیت شهر بلگراد به کار خود ادامه داد. اکنون در صربستان دو جامعه اسلامی یکی با مرکزیت شهر بلگراد و دیگری در شهر نووی پازار در جنوب صربستان فعالیت دارند.
 
بلگراد پایتخت صربستان تنها یک مسجد قدیمی به نام مسجد بایراکلی دارد که در ماه رمضان سال ۱۵۲۱ میلادی بنا شده است. بانگ اذان حدود ۵۰۰ سال است که در بلگراد از مسجد شهر به گوش می‌رسد. مسجد بلگراد قدیمی‌ترین بنای این شهر است.
 
بنایی با قدمت ۵ قرن که شاهد حوادث گوناگون در طول تاریخ بوده است. مسجد بایراکلی در مساحت ۱۰۰ مترمربع تنها مسجد باقی‌مانده از ۲۷۳ مسجد این شهر از زمان سلطه عثمانی‌ها بر بلگراد است.
 
در منطقه سنجاک در جنوب صربستان که بیشتر ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند حدود ۲۰۰ مسجد وجود دارد.
 
مسلمانان در صربستان از احترام خاصی در نزد مردم و نهادهای این کشور و دولت برخوردارند؛ به گونه‌ای که دولت صربستان در اواخر ماه مارس (فروردین) ۲۰۱۱ میلادی مصوبه‌ای را برای انجام خدمات مذهبی در نیروهای مسلح تصویب کرد و به دنبال آن وزارت دفاع توافق‌نامه‌ای را با نمایندگان ۷ کلیسای سنتی و جوامع مذهبی در این مورد به امضا رساند.
 
بر اساس آخرین سرشماری های رسمی، بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان در صربستان زندگی می‌کنند که حدود ۱۰۰ هزار نفر در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند؛ اما طبق آمار غیر رسمی، شمار مسلمانان این کشور بیش از ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده شده که حدود ۲۰۰ هزار نفر آنها در بلگراد و حومه آن سکونت دارند.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: مسلمانان این کشور جامعه اسلامی عید سعید فطر عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۶۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند

به گزارش قدس خراسان، مساجد از صدر اسلام نقش اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی، علمی و سیاسی اسلام داشتند و پایگاهی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بوده‌اند، این نقش مساجد در پیش از انقلاب نیز رونق خاصی در برخی مساجد شاخص شهر مشهد داشت که در نتیجه این فعالیت‌ها در مساجد انقلاب به بلوغ خود رسیده و در سال ۵۷ به پیروزی رسید.

مساجد پس از انقلاب نیز به روند رو به رشد ادامه دادند اما با افزایش جمعیت و تأسیس بیشتر مساجد در مشهد کم‌کم این فعالیت‌ها در برخی مساجد کمرنگ شده و کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد به حاشیه رفته است، به‌ گونه‌ای که در برخی مساجد تنها نمازجماعت اقامه می‌شود و هیچ فعالیت دیگری صورت نمی‌گیرد.

برای بررسی علمی و دقیق این موضوع به سراغ هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.

وکیلی اظهار کرد: از زمان تأسیس مسجد در صدر اسلام و در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد یک کاربرد اساسی و بنیادی داشت که مبتنی بر آن تعریف کاربردهای متفاوتی از آن تحت نظارت شارع و رهبر دین به میدان می‌آمد و عمل می‌شد.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کاربرد اصلی مسجد محل عبادت است و مشخصاً کلمه مسجد از سجده و سجود می‌آید به این معنا که مسجد محل نماز خواندن است، گفت: نماز و سجده عالی‌ترین مرتبه نماز است، اما با توجه به اینکه در دین اسلام نماز بسیار توصیه شده و عمود دین خوانده شده است، مسجد به عنوان عالی‌ترین مکان عبادت در نظر گرفته شده، اما قرآن و سیره پیامبر(ص) نمی‌گوید در مسجد فقط نماز بخوان چون عالی‌ترین سطح عبادت است؛ چرا که دیگر مناسک شرعی نیز عبادت است و در مساجد انجام می‌شده و عبادت به معنای اعم در مسجد به عنوان پایگاه اصلی انجام می‌شده است.

توجه به عبادت و مسجد به معنای اعم کلمه در صدر اسلام

وی افزود: برنامه‌های عبادی همچون اعتکاف و پرداخت صدقه و زکات نیز در مسجد انجام می‌شده، این موارد نشان‌دهنده این است که در مسجد عبادات خاص و مناسک شرعی نیز انجام می‌شده، به عنوان مثال در آیه ولایت، امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز زکات داده‌اند، بنابراین مسجد را نباید به یک حکم فقهی و نماز محدود کرد.

وکیلی درباره معنای عبادت در اسلام نیز گفت: عبادت در اسلام یک معنای اعم دارد، همان طور که حضرت محمد(ص) فرموده‌اند: «یک ساعت تفکر از ۷۰سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است»، امام رضا(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست؛ عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است». با این معنا بقیه عبادات مانند گفت‌وگوهای علمی نیز در مسجد انجام می‌شده است.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محل تدریس و بحث و گفت‌وگوی علمی بوده و جایگاه فرهنگی و علمی داشته است، عنوان کرد: اکنون نیز برخی مسجد و مجتمع فرهنگی می‌سازند که در واقع همان گستره مفهوم مسجد است؛ چرا که باید در مسجد کار فرهنگی خوب انجام شود همان کارکردی که در صدر اسلام نیز از آن استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز پیامبر(ص) بسیاری از مشاوره‌های سیاسی و نظامی را در مسجد انجام می‌دادند، همچنین بسیاری از خطبه‌ها درباره امور سیاسی و کشورداری را در مسجد ایراد می‌کردند، بنابراین مسجد محل انجام عبادات به معنای کامل است.

وکیلی با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: در سیره پیامبر(ص) به لحاظ گروه‌های اجتماعی انحصاری وجود نداشت و در مسجد مردان و زنان در همه رده‌های سنی، همچنین فقرا و اغنیا می‌توانستند حضور داشته باشند.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم الگوی درستی برای تمدن نوین اسلامی از مسجد داشته باشیم و عرضه و احیا کنیم، باید مسجد با تمامی کارکردهایش احیا شود، اگر مسجد را تنها به محلی برای خواندن نماز جماعت تبدیل کنیم، درِ مسجد نیم ساعت پیش از اذان باز شود و یک ساعت پس از اقامه نماز بسته شود و کارکرد دیگری برای این فضای معنوی و الهی تعریف نشود، این کار تناسبی با کارکردهایی که در صدر اسلام و در سیره معصومین(ع) در مسجد انجام می‌شده، ندارد.

وی درباره پیشینه فعالیت‌های مساجد در پیش از انقلاب گفت: در سال‌های ۲۰ تا ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد محل توجه و بهره‌برداری از ابعاد چندگانه خودش شد، یعنی متدینان و عالمان دینی به این موضوع بیشتر اهمیت دادند که مسجد نباید تنها محل نماز باشد، بلکه باید محلی برای تربیت جامعه و نسل جوان باشد، به همین دلیل در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در مساجد مهمی در شهر مشهد فعالیت‌های دیگری گزارش و دیده شده، از جمله در مسجد کرامت، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد بناها، مسجد حوض لقمان، مسجد فیل و مسجد صاحب الزمان(عج) کارکردهای چندگانه‌ای همچون کارکردهای اجتماعی، امور خیریه، تربیتی، آموزش قرآن و معارف و کلاس‌های معارف و احکام فقهی انجام می‌شده است.

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد

وکیلی افزود: در این مساجد فعالیت‌ها و کنش‌های سیاسی نیز به صورت محسوس و نامحسوس در پیش از انقلاب انجام می‌شد، فعالان سیاسی در مساجد مشهد با یکدیگر آشنا می‌شدند و نخستین رفتارهای تشکیلاتی برای حرکت‌های سیاسی را تمرین می‌کردند. همچنین انجام فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و اردو و کوهنوردی از پایگاه‌های مساجد در پیش از انقلاب آغاز شد، به ویژه مساجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) که رهبر معظم انقلاب کلاس‌های آموزشی داشتند، نقش مهمی در آن زمان ایفا کردند و در پس از انقلاب نیز این برنامه‌ها اجرا می‌شد.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از انقلاب نیز مساجد با همین کارکرد جلو آمدند اما متأسفانه در برخی از مساجد این کارکردها مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ چرا که اکنون فعالیت برخی مساجد مشهد به همان ساعات نماز جماعت محدود شده و این مکان بزرگ با سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و هزینه‌هایی که برای ساخت آن‌ها صرف شده است، گاهی اوقات صبح تا ظهر یا بعد از ظهر و شب‌ها تنها به مجلس ترحیم اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که برخی مساجد دیگر جلسات بصیرتی، دوره‌های تربیتی و کلاس‌های درسی برای همه گروه‌های سنی و جنسی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کاری کنیم سه مکان مهم مسجد، مدرسه و خانه به هم پیوند بخورند و دارای کارکردهای مشترک باشند، گفت: بخشی از کارکردهای مدرسه را باید مسجد بر عهده بگیرد و برعکس برخی کارکردهای مسجد مانند اقامه نماز جماعت را مدرسه اجرا کند، خانواده نیز باید به ‌گونه‌ای با مسجد و مدرسه در ارتباط باشد تا این سه مکان مکمل یکدیگر باشند، اگر بتوانیم این‌ها را به درستی با یکدیگر مرتبط کنیم و خانواده‌ها کودکانشان را درون این مثلث تربیت کنند، نتایج خوب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل می‌شود.

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود
  • خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد
  • چالش دانش‌آموزان مسلمان برای اقامه نماز در مدرسه‌ای در لندن
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • قدردانی از ۱۹۰ فعال ترویج فرهنگ نماز در بخش مرکزی جرقویه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه