Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@12:26:02 GMT

کاهش قند خون با مصرف این دانه‌های مفید

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۷۴۱۱

کاهش قند خون با مصرف این دانه‌های مفید

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رزیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره تخم شربتی اظهار کرد: افراد باید نوشیدنی‌های مفید مانند تخم شربتی، خاک شیر و ... را جایگزین نوشابه و مایعات مضر کنند.

او افزود: مصرف هر قاشق غذا خوری تخم شربتی می‌تواند نیاز بدن به منیزیم را برآورده کند چرا که منیزیم یکی از مواد معدنی موثر در ساختار و متابولیسم بدن، ساختار استخوان ها، پیشگیری از خستگی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.

جوزدانی تصریح کرد: تخم شربتی می‌تواند ۱۵ درصد کلسیم بدن را تامین کند، اما این به موضوع به معنای آن نیست که به صورت کامل جایگزین لبنیات شود، بلکه کفایت جذب از منابع مختلف، متفاوت بوده و دریافت کلسیم از منابع لبنیاتی از همه منابع مهم‌تر است.

او با بیان اینکه تخم شربتی دارای ۱۰ درصد آهن است، تاکید کرد: آهن ۳ ظرفیتی موجود در تخم شربتی با عنوان آهن گیاهی حتی برای تامین آهن بدن کافی نبوده و نمی‌تواند منبعی برای آهن در نظر گرفته شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تخم شربتی می‌تواند به عنوان دانه‌ای با خواص فراوان در نظر گرفته شود و برای دستیابی به آهن، منیزیم و کلسیم آن باید حتما دانه‌ها را جوید؛ در غیر اینصورت خواص آن جذب بدن نخواهد شد.

او ادامه داد: تخم شربتی دارای فیبر محلول پکتین بوده که این ماده به شدت خوب است و هر یک قاشق غذا خوری آن تقریبا ۷ گرم پکتین دارد و باعث بهبود پروبیوتیک‌ها در داخل دستگاه گوارش در روده بزرگ می‌شود که در جذب بسیاری از ریزمغذی‌ها مهم است.

جوزدانی با بیان اینکه تخم شربتی باعث احساس سیری می‌شود، تاکید کرد: روی افراد مبتلا به دیابت نوع دو مطالعه‌ انجام شده که نشان می‌دهد اگر این افراد به مدت یک ماه بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری از تخم شربتی را با آب مصرف کنند دچار کاهش قند خون می‌شوند.

او ادامه داد: طبق یک مطالعه دیگر، پکتین موجود در تخم شربتی بعد از مصرف غذا باعث کاهش ۸ درصدی جذب کلسترل از طریق روده‌ها می شود که بسیار خوب است به شرط اینکه افراد موارد رژیم غذایی را رعایت کنند.

درمان بیماری‌ها با نوشیدن تخم شربتی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: همچنین تخم شربتی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی_ عروقی، پیشگیری از عملکرد اکسیدان‌ها در بدن و پیشگیری از تخریب سلول‌های بدن نقش دارد و امگا ۳ گیاهی موجود در آن هم برای درمان بیماری‌ها مفید است، اما کفایت جذب امگا ۳ در بدن را نمی‌کند.

جوزدانی افزود: اگر فردی هیچ منبعی از امگا ۳ و منابع دریایی را مصرف نکند و تنها تخم شربتی را بجود تا حدودی می‌تواند امگا ۳ بدن خود را تامین کند.

او ادامه داد: زیاده روی در تخم شربتی به علت اینکه حاوی مقدار زیادی فیبر است، می‌تواند باعث ایجاد نفخ شدید در معده فرد شود و ویتامین k موجود در آن با دارو‌های رقیق کننده خون تداخل دارد بنابراین افراد مصرف کننده این دارو‌ها باید در مصرف تخم شربتی میزان تعادل را رعایت کنند، اما استفاده از آن تا یک قاشق غذا خوری مشکلی را ایجاد نمی کند. 

بیشتر بخوانید

5 دلیل خوب برای خوردن تخم شربتی/ اینفوگرافیک

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قند خون تخم شربتی قاشق غذا خوری تخم شربتی امگا ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به این دلایل هسته‌های خرما را دور نریزید

به گزارش خبرآنلاین ،آیا می‌دانستید که دانه‌های خرما را که بدون هیچ فکری دور می‌ریزیم، ارزش تغذیه‌ای نیز دارد؟

سلامت نیوز در خبری نوشت:مطالعه‌ای که در کتاب « خواص عملکردی غذاهای سنتی» منتشر شده است، بیان می‌کند که دانه‌های خرما حاوی اسید اولئیک، فیبر غذایی و پلی‌فنول‌ها هستند که با کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود سلامت کلی مرتبط می شوند.

در اینجا دلایلی بیان شده است که چرا دفعه بعد که خرما خوردید نباید دانه خرما را دور بریزید.

هسته خرما یک نیروگاه آنتی اکسیدانی است

بر اساس مطالعه ای که در مجله Chemistry and Biodiversity منتشر شده است، آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن، جلوگیری از استرس اکسیداتیو و التهاب دارند و دانه‌های خرما سرشار از این آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داده و از سیستم ایمنی سالم حمایت کنند.

هسته خرما خواص ضد التهابی بالقوه ای دارد

برخی از مطالعات، نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در دانه‌های خرما ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشند. با کاهش التهاب در بدن، این ترکیبات می توانند به بهبود سلامت مفاصل و کاهش خطر بیماری های التهابی کمک کنند.

هسته خرما از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند

محتوای فیبر موجود در دانه خرما می تواند برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. فیبر به حرکات منظم روده کمک می کند، از یبوست جلوگیری می کند و از میکروبیوم روده سالم حمایت می کند. گنجاندن دانه خرما در رژیم غذایی شما ممکن است به عملکرد خوب سیستم گوارش کمک کند.

هسته خرما برای تنظیم قند خون مفید است

یک مطالعه منتشر شده در سری کنفرانس IOP: Earth and Environmental Science نشان داد که دانه های خرما ممکن است تاثیر مثبتی بر سطح قند خون داشته باشند. این مطالعه نشان می‌دهد که اجزای موجود در دانه‌ها ممکن است به تنظیم متابولیسم گلوکز کمک کند و آنها را به طور بالقوه برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، مفید می‌کند.

هسته خرما فوایدی برای سلامت قلب دارد

مشخصات تغذیه ای دانه خرما مزایای بالقوه ای را برای سلامت قلب نیز نشان می دهد. مطالعه ای که در Contemporary Clinical Trials Communications منتشر شده است، از کاهش سطح کلسترول گرفته تا حمایت از تنظیم فشار خون، گنجاندن دانه خرما در رژیم غذایی شما ممکن است گامی کوچک و در عین حال مهم به سمت داشتن قلب سالم تر باشد.

چگونه هسته خرما را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

مصرف هسته خرما غیر معمول است، زیرا بیشتر مردم بر خوردن این میوه تمرکز می کنند. با این حال، اگر علاقه مند هستید، می توانید هسته های خشک خرما را آسیاب کرده و به صورت پودر درآورید و آن را به غذاها یا اسموتی ها اضافه کنید.

برای بهره مندی از حداکثر مزایای سلامتی آن، این مراحل را دنبال کنید:

پس از جمع آوری ۱۵ تا ۲۰ هسته خرما، گوشت آن ها را به طور کامل پاک کنید و به مدت یک روز در آفتاب بگذارید تا خشک شوند. سپس این هسته ها را در تابه روی شعله متوسط تفت دهید تا ترد شوند و با دست له شوند. اطمینان حاصل کنید که دانه ها نسوزند یا زغالی نشوند. پس از برشته شدن دانه ها، آن ها را با دست خرد کنید و سپس با استفاده از همزن خرد کنید. حالا پودر مغذی دانه خرما را آماده کرده اید. یک قاشق از این پودر را در شیر گرم مخلوط کنید و هر روز صبح بنوشید.

مطمئن شوید که با مقدار کمی پودر دانه خرما شروع کنید تا مطمئن شوید که طعم آن را دوست دارید و بدن شما به آن واکنش مثبت نشان می دهد. علاوه بر این، اگر نگرانی‌های سلامتی یا محدودیت‌های غذایی دارید، بهتر است قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895960

دیگر خبرها

  • با فواید غنی زردچوبه و دانه چیا آشنا شوید
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • این تخمه ها منبع بزرگ پروتئین و خواص گوناگون هستند
  • به این دلایل هسته‌های خرما را دور نریزید
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی