Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری "Truthout"، نوآم چامسکی، متفکر و زبان‌شناس آمریکایی تاکید کرد، دولت‌های اسرائیل سال‌هاست تلاش کرده‌اند تا فلسطینی‌ها را از شهر مقدس قدس بیرون کنند و تازه‌ترین دور از حملات اسرائیل همسو با همین هدف صورت گرفته است. اما برای درک ریشه‌های تشدید کنونی تنش‌ها و تهدید احتمالی یک جنگ تمام عیار، باید سیاست بنیادی اسرائیل تحت حمایت آمریکا برای استفاده از استراتژی‌های "ترور و اخراج" با هدف توسعه اراضی و قلمروهایش از طریق کشتار و آواره کردن فلسطینی‌ها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوآم چامسکی به عنوان یکی از تحلیل‌گران دقیق درگیری‌های اسرائیل-فلسطین و به طور کلی سیاست‌های خاورمیانه معروف است و صدای پیشرو در تلاش‌ها برای آزادی فلسطین محسوب می‌شود.    

چامسکی در مصاحبه با این پایگاه خبری گفت: همیشه پیچ و تاب‌های جدیدی وجود دارند اما به طور کلی این یک داستان قدیمی است. از زمان جنگ ۱۹۶۷ هر دولتی که در اسرائیل روی کار آمد توسعه‌طلبی را به جای امنیت و راه‌حل دیپلماتیک انتخاب کرد و حمایت مادی و دیپلماتی آمریکا را در کل مسیر دریافت کرده است. در گرایش سلطه‌طلبی جنبش اسرائیل یک هدف بلند مدت ثابت وجود دارد. این هدف این است که این منطقه را از فلسطینی‌ها پاک کنند و ساکنین یهودی را به عنوان "مالکان بحق این سرزمین" که پس از هزاران سال تبعید به خانه باز می‌گردند، جایگرین آنها کنند.

سیاست‌های اسرائیل در این دوران فرصت‌طلبانه بوده است. دولت تل‌آویو زمانی که ممکن باشد استراتژی‌های ترور و اخراج را اتخاذ می‌کند. اما زمانی که شرایط اجازه آن را ندهد از استراتژی‌های نرم‌تری همچون ایجاد برج مراقبت و کشیدن حصار استفاده می‌کند. دولت امروز تل‌آویو بیش از هر زمان دیگری خانواده‌های فلسطینی را از خانه‌هایشان بیرون می‌کند؛ جایی که آنها برای نسل‌ها در انجا زندگی کرده‌اند. بدون شک تمامی بهانه‌های پوچی که برای اخراج فلسطینی‌ها به اسم قانون مطرح می‌شوند، صد در صد نژادپرستانه هستند.

روابط آمریکا و اسرائیل پیش از سال ۱۹۶۷ میلادی گرم اما مبهم بود. پس از جنگ ۱۹۶۷ اسرائیلی‌های حمایت بی‌سابقه‌ای از سوی آمریکا دریافت کرده‌اند. پیروزی اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ هدیه‌ای بزرگ به دولت آمریکا بود. جنگ نیابتی میان اسلام تندرو در عربستان و ناسیونالیسم سکولار در مصر در جریان بود. واشنگتن اسلام تندرو را ترجیح داد چرا که تهدید کوچک‌تری برای سلطه آمریکا محسوب می‌شد. اسرائیل ناسیونالیسم سکولار عرب را شکست.

در آن چهارچوب بین‌المللی، اسرائیل آزاد بود تا با حمایت گسترده آمریکا سیاست‌هایی را که امروز نیز ادامه دارد، دنبال کند. هدف سیاسی دولت تل‌آویو ایجاد یک "اسرائیل بزرگ‌تر" است. این پروژه جمعیت فلسطینی‌ها را کنار می‌گذارد.    

این در حالی است که اسرائیل با نقض احکام شورای امنیت سازمان ملل، بلندی‌های جولان را نیز اشغال و آن را به تل‌آویو الحاق کرد. دادستان هولناک غزه بسیار پیچیده است. این یکی از بدترین جنایت‌های معاصر است که در شبکه‌ای از فریب و استدلال‌ها برای جنایات صورت می‌گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در فراهم کردن زمینه برای جنایت‌های اسرائیل از دیگر روسای جمهوری سابق کشورش فراتر رفت. یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های ترامپ به اسرائیل رهبری توافقات ابراهیم بود که توافقاتی را میان اسرائیل و چند کشور عربی رسمی کرد. این اقدام خویشتن‌داری‌های محدود کشورهای عربی نسبت به خشونت و توسعه‌طلبی اسرائیل را کاهش داد.

منبع: الف

کلیدواژه: فلسطینی ها تل آویو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۷۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشت ایران به دنبال محو کامل رژیم صهیونیستی است.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشت «ایران می‌خواهد اسرائیل را به‌طور کامل و تا ابد نابود و تنها دولت یهودی موجود در جهان را محو کند».

وی در این مقاله که در وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، مدعی شد: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد. اسرائیل فناوری و آموزش لازم برای دفاع از خود را دارد.

بایدن در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد: مجلس نمایندگان باید قانونی را در مورد امنیت اوکراین و اسرائیل و همچنین کمک به فلسطینی‌ها تصویب کند. اکنون زمان مناسبی برای پشت کردن به اوکراین و اسرائیل نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: پیروزی پوتین در اوکراین بدین معناست که ائتلاف ناتو در خطر است. پوتین تلاش می کند که اراده غرب را بشکند اما ما این اجازه را به او نخواهیم داد.

وی همچنین مدعی شد چین فناوری‌های دقیق و بسیار مهم در صنعت دفاعی به روسیه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • مبارزان فلسطینی در کرانه باختری 4 نظامی اسرائیلی را زخمی کردند
  • حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند
  • گوگل ۲۸ کارمند خود را پس از اعتراض به همکاری با دولت اسرائیل اخراج کرد
  • وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل
  • آمریکا: اسرائیل را برای انجام تحقیقات درباره بازداشت شدگان فلسطینی تحت فشار قرار می‌دهیم
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • تحلیل دانشجوی فلسطینی از حمله ایران به اسرائیل
  • دولت با حمایت از ساخت مردمی مسکن به دنبال تحقق شعار سال
  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است