Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، به گفته محققان دانشگاه واشنگتن، زنانی که روزانه دو بار یا بیشتر نوشیدنی‌های حاوی قند نظیر نوشابه گازدار، آبمیوه یا نوشابه‌های ورزشی و انرژی زا مصرف می‌کنند دو برابر با خطر سرطان روده قبل از ۵۰ سالگی روبرو هستند.
این مطالعه شامل بیش از ۹۵ هزار زن بود که از ۲۵ تا ۴۲ سالگی، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی شأن را هر ۴ سال یکبار ارائه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول ۲۴ سال پیگیری وضعیت این زنان، ۱۰۹ زن مبتلا به سرطان روده شده بودند.
محققان با بررسی اطلاعات تغذیه‌ای این زنان دریافتند نوشیدن زیاد نوشابه‌های حاوی قند در بزرگسالی با ریسک بالاتر بیماری مرتبط است. حتی این احتمال در زنانی که در ابتدای جوانی بیشتر نوشابه‌های قندی مصرف کرده بودند بیشتر بود.
این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه این نوع نوشیدنی‌ها در بزرگسالی با ۱۶٪ خطر بالاتر ابتلاء به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد، اما در زنان ۱۳ تا ۱۸ سال، هر نوشیدنی با ۳۲٪ افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ قبل از ۵۰ سالگی ارتباط داشت.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که جایگزینی نوشیدنی‌های حاوی قند با نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی، قهوه یا شیر با کاهش ۱۷ تا ۳۶ درصدی خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ همراه است.
«این کائو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و مصرف سایر نوشیدنی‌های سالم، انتخاب بهتر و عاقلانه تری برای سلامتی در درازمدت است.»
به گفته محققان افرادی که نوشیدنی‌های حاوی قند مصرف می‌کنند به احتمال زیاد دچار اضافه وزن یا چاقی و دیابت نوع ۲ هستند که همگی می‌توانند خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نوشابه سرطان نوشیدنی قندی ابتلاء به سرطان روده بزرگ حاوی قند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند

اگر شما بیشتر از ۱۰۰ تار مو در طی روز از دست می‌دهد و این مشکل ادامه‌دار است، شاید دچار یک مشکل سلامتی جدی‌تر شده باشید. ریزش مو علل متعددی دارد؛ وقتی ریزش مو به صورت ناگهانی شروع می‌شود، علت ممکن است بیماری، رژیم، داروها و یا بارداری باشد. درصورتی که ریزش مو به صورت تدریجی باشد فرد ممکن است ریزش موی ارثی داشته باشد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رایج‌ترین علل علمی ریزش مو شامل موارد زیر است:

_ مصرف ناکافی پروتئین: به گفته برخی متخصصان تغذیه، فقدان پروتئین یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش و توقف رشد موها است. کمبود پروتئین حتی باعث تغییر رنگ موها می‌شود. زنان باید حداقل ۴۶ گرم پروتئین در روز دریافت کنند. فراموش نکنید کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا صرفا مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات و ... که دارای پروتئینی با کیفیت مرغوب نیستند، (پروتئین‌های گیاهی دارای تمام اسیدهای آمینه به اندازه کافی نیستند) ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

_ فقر آهن: برای گیاه خواران و یا افرادی که سعی در محدود کردن مصرف گوشت دارند، فقر آهن یک دغدغه واقعی است؛ ضمن اینکه ریزش موها نیز در این افراد مشاهده می‌شود. زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰ سال باید حداقل ۱۸ میلی گرم آهن در روز دریافت کنند و این میزان در زنان بالای ۵۰ سال باید ۸ میلی‌گرم در روز باشد. در کنار محصولات حیوانی حاوی آهن، مصرف گیاهانی مانند کلم، سویا، اسفناج، عدس و کدو نباید فراموش شود.

_ استرس شدید: یکی از پیامدهای موقتی استرس، ریزش مو است که البته به گفته برخی محققان با کنترل استرس، ریزش موها متوقف و رشد موها آغاز می‌شود.

_ تغییرات هورمونی: تغییرات قابل توجه در سطح هورمون‌ها به ویژه در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد نوزاد به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است. وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجددا به حالت اول بازمی‌گردند. یک خانم در سن ۴۰ سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین ۲۰ سالگی رشد کنند.

_ مشکلات تیروئید: تیروئید شما مسئول تنظیم توابع بدن مانند چرخه قاعدگی، ضربان قلب و دمای بدن است. وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب کاهش سرعت متابولیسم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعث ریختن موها می‌شودد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیسم بدن، رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می‌دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت‌های مختلف سر می‌شود. از دلایل کم کاری غده تیروئید می‌توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین C و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن‌ها احتیاج دارد اشاره کرد.

_ مصرف داروها: به عقیده برخی محققان، برخی داروها از جمله داروهای فشار خون می‌توانند باعث ریزش مو شوند. البته اگر از این داروها استفاده می‌کنید و دچار ریزش مو هستید، نباید قبل از مشاوره با پزشک، اقدام به قطع داروی مصرفی کنید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889056

دیگر خبرها

  • واکنش تنـد امام جمعه به داوری زنان در مسابقات فوتبال مردان!
  • این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند
  • نفخ زیاد نشانه کدام بیماری هاست؟
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • چه شربتی را جایگزین نوشابه و دلستر کنیم؟
  • وجود یک باکتری در دهان ممکن است سرطان روده بزرگ را تسریع کند
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیری مرموز سرطان