Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@20:33:37 GMT

راه های افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۸۷۷۴

راه های افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد

ایسنا/اردبیل مدرس دانشگاه های اردبیل گفت: اگر تغییرات و تحولاتی در سیاست های داخلی و خارجی صورت بگیرد مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد افزایش پیدا می کند.


علی درزند در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برآورده نشدن انتظارات مردم، بیماری کرونا، تحریم‌های آمریکا، و مواردی از این دست مردم را در یک خلسه سیاسی و حالت بی تفاوتی قرار داده است و شرایط حساسی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه با این شرایط راضی کردن مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو کار سخت است، ادامه داد: برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید گستره انتخاب مردم برای انتخاب کاندیداهای خود وسیع باشد و این امر هم بستگی دارد که چطوری با مقوله داوطلبان انتخابات برخورد کند و برخورد تنگ نظرانه یا با سعه صدر باشد.


درزند ادامه داد: در هر نظام سیاسی حداقل شرایطی برای شرکت کاندیداها در نظر می گیرند و این امر، روندی طبیعی است و کشور ما نیز از این پروسه مستثنی نیست ولی آنچه که مهم است آن است که نباید خط قرمز ها را آنچنان تنگ باشد که بسیاری از کاندیداها از جناح های مختلف ازگردونه رقابت ها خارج شوند.


این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریم‌های فعلی برداشته شود و مردم تاثیر آن را در زندگی و معیشت خود شاهد باشند، عامل دیگری برای افزایش مشارکت مردم خواهد بود.


به گفته این تحلیلگر سیاسی، شرکت کاندیداهای جوان و کمتر شناخته شده با برنامه‌های عالی نیز می‌تواند در جذب آرای مردم موثر باشد زیرا اکثر نامزدهای احتمالی شناخته شده بوده و در چندین دوره از انتخابات شرکت کرده اند و بسیاری از آنان در مسئولیت‌های مختلف امتحان خود را پس داده اند که البته اکثراً قابل توجه نبوده است که با توجه به این موضوع مردم دنبال کسانی هستند که علاوه بر تخصص و تعهد دارای برنامه‌های ناب و جدیدی باشند که جامعه را از این وضع یکنواخت و تکراری خارج سازد و با ایده‌های خلاق، سرزندگی را به جامعه هدیه کند. 


درزند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می توان انتخابات را پرشور برگزار کرد، اضافه کرد: در این مورد چند عامل دخیل هستند که جذب حداکثری داوطلبان انتخابات به خصوص داوطلبان ریاست جمهوری از همه گروه ها و سلایق گوناگون سیاسی، گشایش در سیاست خارجی به خصوص رفع تحریم ها، تحت پوشش قرار دادن انتخابات با استفاده از فنون تبلیغی مناسب توسط صدا و سیما و دیگر رسانه های ارتباط جمعی از جمله این موارد هستند.


درزند ادامه داد: هدف از برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی به دو دلیل صرفه جویی در هزینه های انتخابات و بار روانی آن است که در این صورت اگر در یکی انگیزه شرکت زیاد و در دیگری کم باشد، همزمانی آنها بتواند آمار کم شرکت کنندگان دیگری را تحت پوشش خود قرار دهد و آمار شرکت کنندگان را بالا ببرد که البته هر دو این انتخابات در جای خود مهم بوده و نماد دموکراسی در کشور محسوب می شوند و به نظر می رسد در این انتخابات، انتخابات شورا از آنجا که بیشتر جنبه محلی و در شهرهای کوچک حالت قومی و قبیله ای دارد؛ پرشورتر خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات رياست جمهوري انتخابات 1400 مشارکت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲

نخستین همایش تجلیل از فرهنگ سازان حضور با تقدیر از ۱۸۰ نفر از فعالان عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲ در خانه معلم قم برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمد  آقامیری در این همایش ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران قرارگاه مردمی حضور  اظهار داشت: بنده سال 1402 از تشکیل این قرارگاه استقبال کردم و دلیل این استقبال این بود که شرایطی برای مشارکت در انتخابات مطرح شد که تمام نظر‌سنجی‌ها و افکار‌سنجی‌هایی که از چند ماه قبل انتخابات در دستگاه‌های متخصص انجام شد،  میزان مشارکت مردم را در استان قم در رده 28 یا 29 پیش‌بینی کرده بودند و حتی از دوره قبل وخیم‌تر به‌ نظر می‌رسید و نتیجه نظر‌سنجی‌ها مشابه بود.

استاندار قم بیان کرد: باید در استانداری تلاش می‌شد فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات در استان قم را به منصه ظهور می‌رساندیم و از دستگاه‌ها تقاضا کردیم برنامه‌های متعدد برای محلات ریخته شود و هر کس که اعلام آمادگی می‌کرد ما استقبال می‌کردیم و اینجا تشکر ویژه دارد از مراجع عالیقدر و علمای اعلام استان و حوزه‌های علمیه و طلاب عزیز که الحق و الانصاف در موضوع انتخابات خوش درخشیدند.

وی با اشاره به آمار بیان کرد: استان قم در این انتخابات چند رتبه کشوری آورد، میزان نرخ رشد مشارکت نسبت به قبل 6 ممیز 63 صدم درصد بود و تقریبا 6 استان نرخ رشد داشتند و استان یزد، البرز، اصفهان، سمنان، خوزستان از این جمله بودند و مجموع این‌ها 10 درصد می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان قم تصریح کرد:  استان قم در میزان مشارکت انتخابات در کشور 49/65 صدم درصد، رتبه اول را دارا شد و در میزان ارتقاء رتبه در مجلس یازدهم نیز استان قم رتبه 21 بود ولی در این دوره به رتبه 7 رسید.

آقا میری ابراز کرد: تلاش همه مردم و دستگاه‌ها و بالاخص قرارگاه مردمی حضور زحمات ارزنده ای داشتند که تشویق مردم به حضور مردم در انتخابات را انجام داده و ارزش معنوی ان به این بود  که مخالفین نطام در داخل و معاندین در خارج از کشور، تلاش داشتند میزان مشارکت مردم در قم از دوره قبل کمتر باشد.

وی تاکید کرد: افتخاری در این زمینه برای استان حاصل شد که برنده‌ واقعی این انتخابات نظام بود که مردم، پشت سر انقلاب و رهبر جانانه ایستادند؛ در موقعیتی که تمام بوق‌های تبلیغاتی علیه نظام به راه افتاده بود.‌

استاندار قم تصریح کرد: هر کجا مردم کار را  دست گرفتند خوب پیش رفت، هر کجا محور مردم بودند، پیشرفت حاصل و نگرانی‌ها رفع شد و این موضوع بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و حتی شعار امسال نیز جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شد.

وی بیان کرد: هر کجا دولتمردان ما از فرمایشات رهبری توجه کردند، موفق عمل کرده و هر کجا بی‌توجهی کردند از همان نقطه ضربه خوردند و امروز رهبری آرمان‌های امام خمینی(ره) را در راستای اینکه همه چیز در دستان مردم است را زنده می‌کنند و تاکید دارند حتی اقتصاد باید مردمی شود تا مشکل حل گردد.

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام سیدحقی مسوول بسیج طلاب و امور روحانیون سپاه علی‌بن‌ابیطالب ضمن عرض تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بیان کرد: اهمیت انتخابات در این است که حضور مردم در صحنه‌هایی که نیاز است حکومت اسلامی و الهی به اهداف خودش برسد، لازم است.  

سید حقی در خصوص مشارکت مردم در تحقق اهداف عنوان کرد: نقش مردم به سرمنزل رسیدن و تمام کننده کار است و انتخابات یکی از جلوه‌های مهم مشارکت مردم است که از ارکان اصلی رسیدن به اهداف است  و اگر قرار باشد اراده الهی محقق بشود در ظرف فعالیت و حصور خود مردم است.

وی تاکید کرد: اگر مردم نقشی در این نظام و جامعه نداشته باشند، کار سخت می‌شود و در این انتخابات همه دغدغه داشتند و نکته اساسی این است که انتخابات فرهنگ مشارکت لازم داشت به این معنا که مردم بدانند با تمام مشکلاتی که هست باید اثرگذار باشند.

مسوول بسیج طلاب و امور روحانیون سپاه علی بن ابیطالب ابراز کرد: در این قرارگاه حضور، برکتی که با اخلاص بزرگواران داشت این بود که فرهنگ " کلید حل مشکل دولت دست یک یا چند نفر نیست و مردم همه باید با هم تلاش کنند"، جا افتاد.

سید حقی عنوان کرد: باید مردم را به این سمت و سو برد که بی‌اثر نباشند و احساس تکلیف نسبت به حجاب و عفاف داشته باشند و کمک دولت و دست‌اندرکاران باشند و خود دولت آنها را حمایت کند.

وی تصریح کرد: قرارگاه حضور با این نگاه شروع شد که فرهنگ انتخابات را با مشارکت پیش ببرد و راهبرد این بود که مردم باید احساس تکلیف داشته باشند به‌خصوص در حکومت الهی و لذا دوره‌هایی برای طلاب برگزار شد و مسوولین حوزه علمیه زحمات زیادی کشیدند.

سیدحقی گفت: در این راستا تولید محتوا لازم بود که مقام معظم رهبری فرمودند نرم‌افزار این انقلاب در حرکت امام خمینی(ره) دو واژه بود ایمان و امید و کتاب امید در این حوزه آماده شد و کتاب نقطه وصل نیز از دیگر کتاب‌ها در راستای انتخابات بود‌.

وی عنوان کرد: قدم بعدی این بود که بینش و نگرش مردم نسبت به فرهنگ انتخابات تغییر کند و طلاب بین رای اولی‌ها و دانشجویان حاضر شدند و راهبرد بعدی این بود که تولید محتوا با زبان هنر ارایه شود و در این راستا یک رویداد هنری برگزار شد و آثار برگزیده در فضای مجازی و در سطح شهر به صورت بنر و بیلبورد زده شد و همه دست به دست هم دادند و فصای شبیه دفاع مقدس شکل گرفت.

مسوول بسیج طلاب و امور روحانیون ابراز کرد: از دوستان مدارس حوزه علمیه، از اقشار مختلف بسیج، از نهادهای دولتی، استاندار محترم و معاونین که برای این قرارگاه امکانات کافی در اختیار گذاشته شد و منجر به این خروجی شد.

وی تاکید کرد: این قرارگاه ادامه‌دار خواهد بود و در انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت در تولید اقتصادی نیز از آن بهره خواهیم برد، و این عقیده امامین انقلاب است که با وجود مردم ظهور محقق خواهد شد و حکومت عدل الهی شکل خواهد گرفت.

گفتنی است رفیعی مسؤول دانش آموختگان حوزه علمیه کشور، سردار مهدی کبیری پور جانشین فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر استان‌های حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری نماینده ولی فقیه در سپاه قم و جمعی از مدیران کل استان قم در این همایش حضور داشتند.

در این آیین، از 180 فعال عرصه انتخابات در استان قم که شامل جمعی از مسئولان، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، اصحاب خبر و رسانه، گروه‌های جهادی و مردمی می‌شدند، قدردانی به عمل آمد.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • عملیات وعده صادق معادلات سیاسی و نظامی را تغییر داد
  • نقوی حسینی: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند