منتظر پایتخت، نون.خ و بچه مهندس جدید باشیم؟
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۹۹۵۷۹
یادداشت- مجتبی احمدی: دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا.
سال هاست که صدا و سیما مانند کمپانی های معروف فیلم سازی دنیا اقدام به ساخت فصل های جدید سریال های موفق می کند و بر اساس بازخوردی که از مخاطب می گیرد تلاش می کند تا قصه شخصیت های سریال را بسط داده و با ایجاد موقعیت های جدید و فضا سازی های نو مخاطب را با کاراکتر نا موفق اثر همراه نگه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما بحثی که اصولا در استاندارد سریال های چند فصلی مهم و اساسی می باشد این است که نویسنده یا گروه نویسندگان و تحقیق و نگارش در همان ابتدای طرح اثر را بر اساس یک سناریوی چند فصلی طراحی می کنند و درواقع رمق قصه و بن مایه داستان با همین هدف از تولد و در نطفه شکل می گیرد و اینگونه نیست که با یک اقبال نصفه و نیمه گروه تولید بر اساس خواسته مدیران مصمم به ادامه دادن کار شوند.
اینکه سریال پایتخت در فصول مختلف موفق عمل کرد و بازتاب اقبال آن در تمام فصول مدیران را مجاب به تولید مجدد کرد یا کاراکتر های سریال نون. خ و موقعیت روایت داستان این پتانسیل را داشتند تا در فصل های بعد نیز ادامه پیدا کنند به این نکته بر می گردد که پی این ساختمان از ابتدا محکم بنا شده است و درواقع در دل سناریو اصلی بچه داستان های پویا و خط و ربط داری خلق شدند که می توانستند متریال لازم در خصوص ساخت فصل های جدید باشند. اتفاقی که در مورد هر سریالی صدق نمی کند.
در تلویزیون ما سریال موفق دیگری مانند میوه ممنوعه ساخته شده است که با اضافه کردن یک خط به سناریویی که مخاطب آن را دیده است می تواند خاطرات مخاطب تلویزیونی را از اثر دچار خدشه نماید این درحالی است که برخی از سریال ها به لحاظ هویت قصه و بن بست های پرداخت شخصیت قابل بسط نیستند و عملا با مطول کردن سریال صدمه جدی بر بدنه کار می باشد.
اگر سریال پایتخت هنوز قابل تولید است و تماشاگر برای دیدن هر فصل از این سریال لحظه شماری می کند مستقیما به این نکته بر می گردد که پرداخت شخصیت ها طوری رقم خورده است که حتی بدون داستان و در یک دورهمی ساده نیز کاراکتر های با مزه این سریال می توانند گلیم موفقیت را برای این کار از آب بیرون بکشند اما اگر داستان یا شخصیت ها خالی از هر قدرت و قوت باشند درواقع ساخت فصل های بعدی با دو ایده اشتباه رخ می دهد اول اینکه قرار است فصل بعدی ناجی فصل ضعیف قبل باشد و دوم اینکه فصل قبل محلی برای آزمون و خطای گروه سازنده بوده تا با بازخورد گیری از شخصیت های جذاب فصل جدید را کلید بزنند که این اشتباه درواقع رسانه را هم به لحاظ مالی متضرر می کند و هم به لحاظ جذب و جلب نظر مخاطب.
بدیهی است که در این شرایط سیاست گذاران تلویزیون آیتم های مختلفی را مد نظر قرار می دهند تا فصول جدید سریال ها را تولید نمایند و بر خلاف نظر خیلی ها شایعه تولید سریال در فصل های بعدی از سوی عوامل پروژه درز و قوت نمی گیرد. بدیهی است که سیاست گذاران تلویزیون به خصوص در حوزه نمایش فاکتور هایی چون :
1. عبرت قصه
2. رنگ آمیزی شخصیت ها
3. پتانسیل های موجود در موقعیت های داستان
4. بازخورد مخاطب و.... را در نظر می گیرند تا سریالی را برای ساخت در فصل های بعدی مد نظر قرار بدهند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: صدا و سیما استاندارد تولد پایتخت تلویزیون رسانه مد رنگ آمیزی آیتم پایتخت تلویزیون صدا و سیما نمایش پروژه سریال فیلم سازی نون خ سریال ها شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۹۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟
به گزارش مبلغ پایگاه مسلمنا در مورد سریال پرطرفدار حشاشین که این روزها در کشورهای عربی پرمخاطب شده است، نوشت:
با این که نیمه ماه مبارک رمضان است، خیابانهای قاهره ناگهان خلوت شد. خدای من!!! انگار سریال حشاشین شروع شده است.
در هفتههای گذشته توصیفاتی چنینی در کنار محتواهای شبکههای اجتماعی، خبر از فراگیری سریالی تاریخی- مذهبی در جهان عرب میدهد. فراتر از تحلیلهای تکراری حول و حوش کیفیت بالای این سریال، از نگاهی دیگر اقبال به آن را باید در پدیده «اسطورهطلبی دیرینه عربی» جست. بسیاری از افرادی که تجربه سفر اربعین را داشتهاند، از حجم انبوه تصاویر شخصیتها بر در و دیوار و خصوصاً سر درب موکبها شگفتزده شدهاند. از وفور شمایل حضرت عباس (ع) تا آیتالله صدر و فریبرز عربنیا در نقش مختار در راهپیمایی اربعین.
این پدیده البته نه محدود به عراق و شیعیان است، نه محدود به این سالها. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که سه تمدن کهن عربی (مصر، عراق و شامات) میل بیشتری به داشتن اسطوره و پیوند با آن را دارند و سریعتر از دیگران، یک شخصیت را در موضع اسطوره ای قرار میدهند. فراوانند نظریاتی که این اسطورهطلبی را به عنوان بخشی از فرهنگ عربی پذیرفتهاند. این نظریات البته بیان میکنند که میل به داشتن/ساختن اسطوره در ادواری که ملتها تحت ظلم و ناپایداری قرار میگیرند، بیشتر شده است.حالا به خیابانهای خلوت قاهره برمیگردیم و مردمانی که سفره افطار را جمع نکرده اند، که شبکه المتحده آنها را پای سریال رمضانی حشاشین میخکوب کرده است. (گمشده مصر و جهان عرب)
در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشتهاند. در این بیثباتی سیاسی و ناامیدی از منجیهای حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم میگیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست میدهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکستناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود میسازد؛ شاید سیمای همان اسطورهای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت میبرند. (گمشده مصر و جهان عرب)
این سریال، حتی با وجود خطاهای فاحش تاریخی بسیار، با چنین رویکردی در کنار خلق شخصیتهای باورپذیر خاکستری، پرداخت عجیب به جزئیات و البته ارائه داستانی گیرا، پر رمز و راز و احساسی، توانسته کاری کند که دگربار همگان متوجه قدرت رسانه در ساختن روایتهای تاریخی در قاب تلویزیون شوند.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898389