Web Analytics Made Easy - Statcounter

دارا کریمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: در شرایط کرونایی جامعه باید به سمت نهادینه شدن سبک و الگوی برگزاری مراسمات با شرایط کرونایی خود را وفق دهد.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه تعطیلی و به محاق رفتن مراسمات در آینده پسا کرونا موجب واگرایی و فردیت و انزوای اجتماعی خواهد شد، افزود: با نگاه واقع گرایانه به انجام مراسمات و مناسک اجتماعی و مذهبی در دوران کرونایی می‌توان رعایت پروتکل‌های مقابله با این بیماری را نهادینه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامدهای اجتماعی کرونا

کریمی‌نژاد تصریح کرد: شواهد و مطالعات  هم معرف آن هستند که  پیامدهای حوزه اجتماعی پاندمی کوید19 در حوزه روابط اجتماعی تشدید انزواگرایی و تشدید روابط درون خانوادگی در جامعه است.

رئیس ستاد شهرستانی مقابله با کرونا گفت: در حالی که بخشی از جامعه به سبب اجرای سیاست فاصله‌گذاری از روابط اجتماعی خود در عرصه‌های بیرونی کاسته و دچار انزوا شده‌اند بخش قابل توجه دیگری روابط خود را با نزدیکان و عموماً حول محور پدر و مادر تشدید کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق باید فرهنگ سازی در راستای برگزاری تجمعات و مراسمات با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و امنیت سلامت و بهداشت جامعه صورت گیرد.

کریمی‌نژاد گفت:گرچه کار فرهنگی زمان بر است ولی در همین مدت کوتاه برخی خانواده‌هایی که دارای وجهه اجتماعی هستند اموات خود را را در ساعات اولیه بامداد و با کمترین تعداد شرکت کننده برگزار کردند.

این مسؤول با اشاره به الگوی رفتاری در مراسم خاکسپاری افزود: طی روزهای گذشته در روستای الگن در بخش چاروسا چهار مورد تشییع با فاصله اجتماعی و حداقل افراد انجام گرفت.

کنترل عروسی ها دشوار است

کریمی‌نژاد افزود: اگر صاحبان عروسی‌ها هم متعهد به حداقل برگزاری باشند مانعی نیست ولی مساله این است که نه مدیران تالارها توان جلوگیری دارند و نه صاحبان عروسی.

وی از برگزاری نماز عید فطر به الگوی دیگری در فرهنگ‌سازی نام برد و گفت: مراسمات مذهبی مثل عید فطر -جدای از طرح برخی مسایل اختلاف برانگیز و یک طرفه جناحی و سیاسی توسط برخی مداحان -با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها به خوبی برگزار شد.

این جامعه شناس اضافه کرد: این مراسمات بر اساس نظریه ساختی -کارکردی جامعه شناسی پارسونز و مرتون علاوه بر وحدت و همبستگی و وفاق اجتماعی می‌تواند به الگوی فرهنگ ساز تبدیل شوند.

کریمی‌نژاد گفت: در مراسم عید فطر دهدشت ١٠٠ درصد نمازگزاران بدون اجبار ماسک زده و با فاصله یک ونیم متری و در فضای آزاد نماز را اقامه کردند.

وی اضافه کرد: واقعیت آن است که امروزه برگزاری تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از طرفی پاک کردن صورت مساله و عدم شکل گیری تجمعات با رویکردی آگاهانه و مسئولیت‌پذیر برای تداوم انسجام اجتماعی
می تواند در آینده بحران‌های اجتماعی ایجاد نماید.

تأثیرات و الزمات مناسک دینی در سطح کنش فردی و جمعی

وی با بیان اینکه چون تأثیرگذاری و هنجارآفرینی مراسم و مناسک به عنوان واقعیت‌های زنده اجتماعی محدود و متوقف بر زمان و مکان خاصی نیست، بیان داشت: به طور کلی تأثیرات و الزام‌های مراسم و مناسک دینی را می‌توان در دو سطح کنش فردی و کنش جمعی بررسی کرد.

کریمی‌نژاد گفت: در سطح کنش فردی عبارتند از دوری از کجروی اجتماعی، الگوپذیری، کسب آرامش درونی، افزایش مسئولیت فردی، نظم‌ و...
و آثار فرا زمانی و مکانی  کارکردهای کنش‌های جمعی عبارتند از همبستگی اجتماعی، وفاق اجتماعی، بازیابی هویت جمعی، ایجاد پیوندهای فرا نسلی.

وی در پایان افزود: بنابراین در امان ماندن از عواقب پسا کرونا مستلزم تلاش جامعه شناسان،روانشناسان، مردم شناسان و عالمان دین و هنرمندان و رسانه‌های جمعی است.

 

انتهای پیام/82016

منبع: فارس

کلیدواژه: عید فطر پروتکل بهداشتی مناسک دینی فرهنگ سازی رفتار ضد کرونایی فارس فرماندار کهگیلویه کریمی نژاد عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۶۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران درباره مسؤولیت اجتماعی، اظهار داشت: مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی، اصل سلامت و امنیت اجتماعی است. خداوند برای زیست جمعی انسان‌ها نام امنیت آفرین خود یعنی سلام را برگزید.

وی ادامه داد: برای تحقق سلامت و امنیت اجتماعی ۴ تضمین ارائه شده است؛ اول تضمین ایمانی و اعتقادی است. در نگاه خداوند حق الناس بر حق الله مقدم است لذا در قیامت مواجهه حق با مسأله حقوق مردم بسیار سختگیرانه است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران دومین تضمین جهت تحقق سلامت و امنیت اجتماعی را ضمانت وجدانی دانست و گفت: انسان‌ها با همین سرمایه است که در تمام مدت عمر برای جلب منفعت و دفع ضرر از خودشان تلاش می‌کنند.

در حال تکمیل...

کد خبر 6082395 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  •  اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • وظایف فرهنگی۲۳ دستگاه در زمینه حجاب وعفاف
  • همراهی خوب مردم همدان در طرح عفاف و حجاب
  • حوزه علمیه بعنوان یک الگوی اخلاق و اخلاص باشد
  • راه‌اندازی محل ملاقات خانوادگی عمومی در شهر آلمانی