Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@15:11:10 GMT

جهانگیری سپر بلا بود؛ حالا گزینه اصلی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۷۸۳۹

جهانگیری سپر بلا بود؛ حالا گزینه اصلی

بررسی کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، بررسی آخرین رویدادهای ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، حال و هوای چهارمین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری و دلایل طولانی شدن مذاکرات وین از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «جهانگیری سپر بلا بود؛ حالا گزینه اصلی» به بررسی کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: حال و هوای جامعه کم‌کم انتخاباتی می‌شود و با رسیدن به روزهای آخر ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری پرده از چهره آنهایی که سودای پاستور در سر دارند، برداشته می‌شود. در این میان اصلاح‌طلبانی که طی یک ماه اخیر با دو شوک انتخاباتی؛ یعنی نهی سیدحسن خمینی برای ورود به انتخابات و عدم‌حضور ظریف در انتخابات مواجه شدند احتمالاً خیر کثیر خود را در اجماع روی اسحاق جهانگیری خواهند دید و با توجه به قطعی شدن ثبت‌نام جهانگیری در انتخابات پیش‌رو و دعوت بزرگان اصلاحات و حامیان تولید و صنعت از ایشان می‌توان او گزینه نهایی اصلاح‌طلبان دانست.

با این حال روز یکشنبه تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان گرفته خواهد شد که چه کسانی با حمایت اصلاح‌طلبان وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهند شد. آنچه مسلم است جهانگیری از ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر انتخابات برخوردار است. حال دیگر دوران وجه المصالحه قراردادن اسحاق جهانگیری و نادیده گرفتن توان اجرایی و مدیریتی او تمام شده است؛ همه منتظرند تا ناگفته‌های او را در مناظرات انتخاباتی بشنوند. او دوره گذشته در پاره‌ای مواقع وجه المصالحه می‌شد و هزینه می‌داد بدون اینکه خودش موافق آن تصمیم باشد. جهانگیری برادر دو شهید است و ارتباط بسیار نزدیکی با سردار قاسم سلیمانی داشت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «آزمون زمان برای مذاکرات وین» به بررسی دلایل طولانی شدن مذاکرات وین پرداخت و نوشت: مذاکرات وین در رسانه‌های مختلف دنیا همراه با بازتاب‌های زیادی بوده و علی‌رغم اختلافات موجود و زمان کم گفته می‌شود که دو کشور برای رسیدن به توافق عزمی جدی دارند.

نمایندگان هیئت‌های ایران، چین، روسیه و کشورهای اروپایی در همچنان در حال رایزنی در وین برای نهایی کردن توافق هستند. اخباری در خصوص چگونگی لغو تحریم‌های ایران، پایبندی طرفین به برجام و از سرگیری تعهدات هنوز به طور مشخص و رسمی منتشر نشده است. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز پیش‌تر اعلام کرد که تحریم‌ها شکسته شده و تنها مذاکرات بر سر جزئیات ادامه دارد. از سوی دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی نیز از پیشرفت در مذاکرات خبر می‌دهند و روند آن را امیدوارکننده ارزیابی می‌کنند؛ موضوعی که احتمال رسیدن به یک توافق را تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران قوت می‌بخشد.

به گزارش خبرآنلاین، همزمان رسانه‌های مطرح دنیا نیز این مذاکرات را زیر ذره‌بین قرار داده و با انتشار گزارش‌های مختلف به ارزیابی نتایج احتمالی آن می‌پردازند. نیویورک تایمز در تشریح علت طولانی شدن مذاکرات نوشت: احیای توافق هسته‌ای با تمام نقص‌هایش به نظر انجام‌پذیر است و گفت‌وگوها با مقامات ایرانی، اروپایی و آمریکایی نیز گویای این است. اما رسیدن به چیزی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا آن را توافقی «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» خوانده است، توافقی که ایران را از انباشت مواد هسته‌ای برای نسل‌ها باز می‌دارد، آزمایش‌هایش موشکی‌اش و آن‌چه حمایتش از گروه‌های تروریستی خوانده شده را باز می‌دارد، بیش از همیشه دست نیافتنی به نظر می‌رسد. این به طور بالقوه یک آسیب‌پذیری بزرگ سیاسی برای بایدن است که می‌داند نمی‌تواند به سادگی آن‌چه دولت اوباما شش سال پیش مذاکره کرد را بازگرداند و در عین حال وعده‌هایی نامعلوم بدهد که چیزی بزرگ‌تر و بهتر را ممکن است در بر داشته باشد.

نیویورک تایمز در عین حال به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که ایالات متحده و ایران هر کدام می‌توانند ظرف چند هفته به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل کنند. سیگنال دولت بایدن نشان داد که امکان توافق وجود دارد.

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «در انتظار ورود نامزدهای اصلی ریاست دولت» به بررسی آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: امروز آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری است در انتظار ورود نامزدهای اصلی ریاست دولت شرق: سه روز گذشته، ستاد انتخابات در وزارت کشور، شاهد حضور سیاست‌مداران، نمایندگان فعلی و قبلی مجلس و فعالان سیاسی و افراد عادی بود که آمده بودند با ثبت‌نام و داوطلبی برای پست ریاست‌جمهوری، خود را برای رسیدن به پاستور در معرض رأی مردم قرار دهند.

روز چهارشنبه، محمود احمدی‌نژاد در نخستین ساعات دومین روز برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات کشور شد. او که برای انتخابات سال ۹۶ از سوی شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت شده بود، در حالی وارد محوطه وزارت کشور شد که بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی وزارت کشور که به هر فرد اجازه تنها یک همراه را می‌دهد، مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، علی‌اکبر جوانفکر و جمعی دیگر را در کنار خود داشت. البته عده‌ای نیز در پشت درهای وزارتخانه در حمایت از او شعار می‌دادند که احمدی‌نژاد از نرده‌های در ورودی بالا رفت و به احساسات آنان واکنش نشان داد.

او بعد از ثبت‌نام گفت که حضورم در انتخابات با توجه به شرایط کشور و اصرار مردم است، سپس به جمع خبرنگاران رفت و بیانیه خود را روخوانی کرد و در قسمتی از آن گفت: «نظرم به‌طور قطعی این است که یا به‌صورت کاندیدا در انتخابات حضور خواهم داشت یا در صورت رد صلاحیت، ضمن رأی‌ندادن، از هیچ‌کس، حتی افرادی که سابقه دوستی یا همکاری نزدیک با بنده داشته‌اند، حمایت نخواهم کرد».

احمدی‌نژاد، قول یک نشست خبری را داد و تنها به یک سوال درباره برجام پاسخ داد: «من بارها درباره برجام سخن گفته‌ام، می‌توانید به همان‌ها مراجعه کنید». نایب‌رئیس اول مجلس نیز روز چهارشنبه با دخترش برای ثبت‌نام آمد. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی اعلام کرد نام دولت خود را «سلام» گذاشته است.

محمد عباسی و رستم قاسمی از وزرای دولت احمدی‌نژاد نیز در این روز برای انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام کردند. رستمی که سابقه وزارت نفت را دارد، در جمع خبرنگاران گفت سعی دارم مشکلات معیشتی فوری مردم را در گام اول حل کنم.

او همچنین درباره امکان ائتلاف با محسن رضایی و سعید محمد، گفت: «قرار به ائتلاف میان ما نیست. ما برادریم و مردم تشخیص می‌دهند به چه کسی رأی بدهند. ما با هم جلسه‌ای داشتیم و در این جلسه صحبتی درباره ائتلاف نکرده‌ایم». قاسمی درباره فسادهای انجام‌شده در دوره وزارتش در وزارت نفت عنوان کرد اگر یک کارمند وزارت نفت در پرونده بابک زنجانی متهم شناخته شود، من پاسخ‌گو خواهم بود.

«حسن سبحانی» از چهره‌های اقتصادی و دانشگاهی، «محمدحسن قدیری ابیانیه» سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک و همچنین «قدرتعلی حشمتیان»، رئیس جبهه مستقلین و اعتدال گرایان ایران نیز روز چهارشنبه برای کاندیداتوری ثبت‌نام کردند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «امروز، روز ژنرال‌ها» به بررسی حال و هوای چهارمین روز نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و نوشت: می‌گویند توفان برای وقوع بیش از هر چیز به سکون و سکوت نیاز دارد. آب و هوایی مرطوب و توأم با آرامش پیش از سر و صدا و تلاطمی عظیم. این مثال کوتاه شاید توصیفی جامع باشد از روز جمعه‌ای که بر وزارت کشور گذشت. ستاد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران دیروز هم در حالی از ۸ صبح کار خود را آغاز کرد که گمانه‌زنی‌ها و اخبار جسته گریخته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین از حضور کاندیداهای اصلی و به‌خصوص چهره‌های سرشناس جریان اصولگرا در وزارت کشور برای اعلام رسمی حضور در انتخابات حکایت داشت اما در نهایت نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه عملاً یکی از آرام‌ترین روزها در وزارت کشور سپری شد تا همه چیز به روز آخر _امروز_ گره بخورد.

حالا سیدابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، علی‌اکبر صالحی و حتی محسن هاشمی سرنوشت‌شان به آخرین روز گره خورده تا مشخص شود آن‌طور که ماه‌ها پیش از این نفر آخر شنیدیم، جرأت و جسارت حضور در انتخابات را، آن هم در شرایط نارضایتی جامعه از سبک و سیاق حکمرانی در ایران، دارند یا ترجیح می‌دهند در سمت‌ها و مقام‌های انتصابی و انتخابی کنونی و حاشیه به نسبت امن‌شان بمانند. سیدمصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات اما دیروز به ستاد انتخابات آمد تا از حق و حقوق قانونی ملت برای تعیین سرنوشت خویش بگوید!

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «شلیک ۲۰۰۰ موشک به سرزمین‌های اشغالی هاآرتص: اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» به بررسی حملات محور مقاومت به فلسطین اشغالی پرداخت و نوشت: عملیات «شمشیر قدس» که از عصر دوشنبه هفته گذشته علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی شروع شده، «بی سابقه‌های» زیادی دارد و همین بی سابقه‌ها هراس را بر سرزمین‌های اشغالی و دلِ اشغالگران حکمفرما کرده است. شروع حمله با مقاومت فلسطین، استفاده از پهپادهای انتحاری و موشک‌های ۲۵۰ کیلومتری و… از جمله این «بی سابقه» هاست. به این مهم هم باید توجه کرد که این رژیم، همزمان با جنگ با غزه، در داخل نیز درگیر یک جنگ خیابانی و مسلحانه با جوانان فلسطینی شده که این را هم باید به لیست بلند «بی سابقه‌ها» ی این جنگ افزود.

شاید بتوان گفت نیروهای مقاومت فلسطین شدیدترین حملات خود به سرزمین‌های اشغالی را شروع کرده‌اند. حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و تلاش برای آواره کردن ۵۰۰ فلسطینی از محله «شیخ جراح» در قدس نقطه اصلی شروع حملات بوده. البته دادگاه رژیم صهیونیستی بر اساس یک گزارش محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی این رژیم، حکم تخلیه محله شیخ جراح از ساکنان فلسطینی آن را با مشاهده این وضع به تعویق‌انداخت. در ۲ روز نخست بیش از ۶۰۰ راکت و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و در مقابل، رژیم صهیونیستی با حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و حتی نظامی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و احتمالاً عربی! منازل مسکونی در غزه را به شکلی وحشیانه و هدفمند هدف قرار می‌دهد تا شاید جلوی سیل موشک‌ها را بگیرد.

بامداد چهارشنبه «کتائب القسام»، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد «بئر السبع، تل‌آویو و فرودگاه بن‌گوریون» با ۲۱۰ موشک هدف قرار گرفته شد به این شکل که. ۱۰۰ موشک به سوی بئرالسبع و ۱۱۰ موشک به سوی تل‌آویو و فرودگاه بن‌گوریون شلیک شد. خبرنگار روسیا الیوم هم اعلام کرد در حمله موشکی به تل‌آویو یک صهیونیست کشته شده و ۲۶ تن دیگر نیز زخمی شدند. «ابوعبیده» سخنگوی گروه مقاومت «کتائب عزالدین القسام» در توضیح این حملات گفته «بامداد چهارشنبه، تل‌آویو برای نخستین بار با موشک از نوع 85 SH، هدف قرار گرفت. ما به مردم خود در بیت‌المقدس می‌گوئیم که مطمئن باشید مقاومت هوشیار و دست به ماشه است… بئرالسبع با موشک‌هایی از خانواده موشک سجیل هدف قرار گرفت». همزمان رئیس‌جنبش حماس در خارج از فلسطین نیز حوادث اخیر در این کشور را یک «انتفاضه واقعی دانست» که رژیم صهیونیستی را «ریشه‌کن» می‌کند. کتائب القسام همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۵ راکت به سمت دیمونا (جنوب فلسطین اشغالی) شلیک کرده است؛ منطقه‌ای که راکتورهای هسته‌ای رژیم صهیونیستی در آن قرار دارد!

خبرنگاران «اسرائیلی» هم گزارش داده‌اند که صدای چندین انفجار در حومه تل‌آویو از جمله فرودگاه بن‌گوریون شنیده شده است. موشک‌های مقاومت فلسطین برای اولین‌بار به فواصلی بسیار دورتر از تل‌آویو، تا شهرهای اشغالی «ناصره» و «حیفا» رسیده‌اند. شبکه «الجزیره» نیز به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داده که: «تعدادی از ساختمان‌ها در شهر تل‌آویو مورد اصابت موشک‌های مقاومت قرار گرفتند و خسارات زیادی به آنها وارد شده است». علاوه‌بر این اتحادیه تولید کنندگان رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه خبر داده که بخش‌های مختلف اقتصاد این رژیم در سه روز گذشته بر اثر شلیک راکت و موشک از سمت غزه به میزان ۵۴۰ شِکل (۱۶۰ میلیون دلار) خسارت‌دیده است.

کد خبر 493470

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ روزنامه روزنامه آرمان ملی روزنامه ابتکار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صفحه نخست خود با تیتر انتخابات ریاست جمهوری سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی ستاد انتخابات پرداخت و نوشت اصلاح طلبان مذاکرات وین وزارت کشور احمدی نژاد هدف قرار بی سابقه هسته ای موشک ها تل آویو ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

شکیب رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات گفت: این دانشگاه با جذب ۱۴ عضو هیئت علمی جوان و توانمند در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ توانسته در حوزه آموزش عالی موفقیت‌های بسیاری را کسب کند و این امر در توسعه رشته و شکوفایی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و نیز کسب رتبه بهتر در رتبه بندی دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: در حوزه اعتبارات عمرانی از دو منبع اعتبارات متمرکز وزارت علوم و سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی به دانشگاه بزرگمهر تخصیص یافته است که از این میان، ۱۱ میلیارد تومان مربوط به دور اول سفر ریاست جمهوری بوده که با مساعدت استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و پیگیری‌های نماینده شهرستان کل این اعتبار جذب شده و در طرح دانشکده مهندسی و سالن آمفی تئاتر دانشگاه هزینه شده است.

شکیب اظهار کرد: در دور دوم سفر ریاست جمهوری ابتدا ۱۰ میلیارد تومان به دانشگاه تخصیص یافت که با پیگیری‌های انجام شده با نهاد ریاست جمهوری از طریق نماینده شهرستان در مجلس و مساعدت وزیر علوم، این مبلغ به ۲۰ میلیارد تومان رسید و ابلاغ نیز شده است که با تخصیص این اعتبار دانشکده فنی مهندسی دانشگاه به مرز تکمیل شدن خواهد رسید.

بیشتر بخوانید

 اشتغال نخبگان با اجرای طرح بورسیه صنعتی

رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات بیان کرد: در جهت تکمیل طرح مسجد دانشگاه با مساعدت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و استاندار، دو میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است؛ همچنین در جهت تقویت تجهیزات آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه ۳ میلیارد تومان ازسوی وزارت علوم تخصیص یافته است.

او گفت: تدوین سند راهبردی دانشگاه از جمله اقدامات مهمی بود که در سال ۱۴۰۲ انجام و سند اولیه به دبیرخانه ارسال شد و در هیئت امنای خراسان جنوبی مصوب و اواخر اسفند ابلاغ شد که در این سند اقدامات دانشگاه مشخص شده است و یکی از آنها ۱۰ کد رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد است که تا سال ۱۴۰۷ باید اجرایی شود؛ همچنین به دنبال اخذ مجوز برای برخی از رشته‌های دارای متقاضی در دانشگاه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ۳۱ میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی
  • پریدر استعفایش را پس گرفت و نیامد/ ثبت نام ۱۵ کاندیدا برای ریاست شطرنج
  • ثبت‌نام ۱۵ نفر در انتخابات فدراسیون شطرنج/ پریدر نیامد
  • پریدر استعفا داد،جوانمرد تنها گزینه جدی/ حضور سرپرست و نایب رئیس سابق فدراسیون شطرنج در انتخابات
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • اعتراض گودرزی در انتخابات ترای اتلون/اسبقیان:رای نمی‌دهم
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • نارضایتی استاندار همدان از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف