Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@11:26:13 GMT

جزئیات حذف ۳۰ درصد کتاب‌های درسی برای کنکور

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۰۹۱۸۴

جزئیات حذف ۳۰ درصد کتاب‌های درسی برای کنکور

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، حسن ملکی درباره حذف ۳۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی برای امتحانات دانش‌آموزان اظهار کرد: اوایل سال ۱۳۹۹ به دلیل شرایط قرمز کرونا در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجموعه راهنماهای برنامه درسی برای تعدیل، اصلاح و متناسب‌سازی محتوا با شرایط کرونایی در ۶ مجموعه آماده و به استان‌ها ارسال شد تا براساس آن محتوای درسی را تدریس کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف از حذف بخشی از کتاب‌های درسی این بود که با توجه به عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، شرایط مطلوب‌تری را برای تحصیلات آنها ایجاد کنیم تا نگرانی نداشته باشند، در این ۶ مجموعه حرف‌هایی با معلمان داشتیم تا به نکاتی توجه کنند همچنین درباره مسائل تربیتی و آموزرشی نکاتی را برای خانواده‌ها مطرح کردیم.

۳۰ درصد محتوای هر یک از کتاب‌های درسی برای مطالعه آزاد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای آسان‌کردن شرایط برای دانش آموزان و متناسب سازی زمان آموزش و محتوای درسی، ۳۰ درصد محتوای هر یک از کتاب‌ها را به عنوان مطالعه آزاد اعلام کردیم و از این محتوا در امتحانات سؤال طرح نمی‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان زمان آموزش را طولانی‌تر کرد؟ گفت: سال تحصیلی از جهت زمانی نهادینه شده و زمان ابتدا و انتهای آن مشخص است، دستکاری در طول زمان آموزش مصلحت نبود و باید در طول سال تحصیلی تعدیل کتاب‌های درسی را انجام می‌دادیم بنابراین با حذف ۳۰ درصد محتوا سعی کردیم این تناسب ایجاد شود.

حذف کتاب‌های درسی برای کاهش نگرانی دانش آموزان

ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت آموزش دچار خدشه نشده است؟ مطرح کرد: آموزش غیرحضوری جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود، در آموزش حضوری رابطه چهره به چهره معلم با دانش‌آموز، زمان و مکان آموزش و نظام ارتباطی عوامل مدرسه با دانش‌آموزان شرایط را متمایز می‌کند، حذف ۳۰ درصد کتاب‌های درسی نوعی انعطاف و سازگاری با واقعیت موجود است تا قدری از سختی‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها کاهش یابد، اگر این کار انجام نمی‌شد آثار روانی و اجتماعی ایجاد و دلنگرانی‌ها بیشتر می‌شد.

مقداری افت یادگیری طبیعی است

وی درباره اینکه آیا چند سال آینده با افت یادگیری این نسل مواجه نخواهیم شد؟ بیان کرد: مقداری افت به طور طبیعی وجود دارد، کاری که باید بکنیم این است که جلوی ایجاد مشکلات اساسی‌تر را بگیریم، در شبکه ملی رشد محتوای غنی‌تری بارگذاری شد و این مطالب با سنین مختلف دانش آموزان تناسب دارد همچنین کارگروهی را تشکیل دادیم تا بررسی کنند چه محتواهایی در شبکه رشد بارگذاری شود و دانش‌آموزان بتوانند اطلاعات و منابع لازم را برای غنی‌سازی دانش و نگرش خود به دست بیاورند چه بسا برای آغاز سال تحصیلی آینده در ابتدای سال تحصیلی معلمان ورودی به مطالب سال قبل داشته باشند و مطالب را مرور کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد حذفیات کتاب‌های درسی برای کنکور و امتحانات نهایی است، در پاسخ به این پرسش که ۳۰ درصد حذفیات در آینده در کنکور ملاک خواهد بود؟ در این رابطه برنامه‌ریزی بلند مدت داشتید؟ متذکر شد: برای دو پایه نهم و دوازدهم حذفیاتی که نباید از آن سوال طراحی شود قطعی است و برای سایر پایه‌های تحصیلی در اختیار ادارات کل آموزش و پرورش است چرا که نمی‌توانیم نسخه واحدی را برای کل کشور ارائه کنیم و در این باره ادارات آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرند.

ملکی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه با آزمون‌های مجازی موافق هستید؟ گفت: آزمون‌های مجازی محدودیت‌های آموزش مجازی را دارند و در سنجش و ارزشیابی غیرحضوری نظارت لازم و کافی وجود ندارد، رابطه بین معلم و دانش‌آموزان به گونه‌ای که معلم بتواند رفع ابهام، مدیریت و راهبری کند وجود ندارد بنابراین نیاز است به سمت ساماندهی مطلوب‌تر آموزش مجازی برویم و روش‌های مطلوب‌تر را تدارک دیده و خبرگی بیشتری به دست بیاوریم تا در چنین شرایطی اوضاع را مدیریت کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 کتب درسی کنکور حذفیات امتحانات نهایی دانش آموزان افت یادگیری نحوه برگزاری امتحانات مدارس 1399 1400 فطریه نشست وین انتخابات 1400 پاسخ به این پرسش کتاب های درسی دانش آموزان برنامه ریزی حذف ۳۰ درصد سال تحصیلی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۹۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش

به گزارش خبرآنلاین، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از امروز برای دانش‌آموزان میان پایه آغاز می‌شود.

تسنیم در خبری نوشت: ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد و تا پایان خرداد ادامه دارد.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، قیمت کتاب‌های درسی به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

قیمت کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بدین شرح است:

پایه تحصیلی قیمت کتاب درسی
اول دبستان ۷۱ هزار تومان
دوم دبستان ۷۸ هزار تومان
سوم دبستان ۸۷ هزار تومان
چهارم دبستان ۸۷ هزار تومان
پنجم دبستان ۸۷ هزار تومان
ششم دبستان ۱۰۲ هزار تومان

قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان است.

قیمت کتاب‌های درسی پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898994

دیگر خبرها

  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید