Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده؛زهره سعیدی: از زمانی که کودکی‌مان را به خاطر می‌آوریم ، قصه های  جذاب مادربزرگ، پدربزرگ و والدین‌مان در ذهن‌مان مرور می‌شود که ما را به دنیایی می برد که هنوز هم برای‌مان شیرین است. اما حالا خودمان به عنوان پدر و مادرهای امروز چقدر حوصله داریم و بلد هستیم که برای بچه های‌مان قصه بگوییم؟ حال که دیگر مثل گذشته بچه ها با پدر و مادربزرگ ها زندگی نمی کنند و خانواده ها هسته ای تر شده اند، چقدر پدر و مادرها این مسئولیت را برعهده می گیرند که برای بچه هایشان همیشه قصه بگویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

قصه‌گویی در سبک زندگی بزرگان دینی

آیت الله حائری شیرازی در جایی تعریف می‌کردند زمانی که بچه بودند، وقتی همه به خواب می رفتند، آخر شب نزد پدرشان می رفتند تا پدر برایشان قصه پیغمبران را از همان طفولیت نقل کنند، گاهی این قصه ها چندین شب به طول می انجامیده اما او مصر برای گوش دادنشان بوده است. به طوریکه مثلا زمانی که به ایام محرم می خوردند، پدرشان جریان عاشورا و امام حسین علیه السلام و شهادتشان را تعریف می کردند یا در ماه های دیگر به فراخور درباره دیگر مناسبت های مذهبی قصه می گفتند.

قصه گویی یکی از موثرترین راه هایی است که بچه ها را با دنیای واقع و غیر واقع از همان طفولیت آشنا کنید. در واقع پدر و مدرهایی که برای بچه هایشان قصه می گویند خدمت بزرگی در حق آن بچه کرده اند که هم اخلاق، کردار، رفتار، عبادت، نماز، روزه و همه چیز بچه ها را آموزش می دهد در واقع قصه ها خود یک دنیای تربیتی و خلاقانه برای بچه ها هستند.

**فواید قصه گویی برای بچه ها

اگر بخواهیم منسجم درباره فواید قصه گویی صحبت کنیم نخست اثر آن در قلمرو شناختی است اینکه قصه ها شیوه حل مشکلات را به بچه ها آموزش می دهند. در قلمرو عاطفی، قصه ها به تخلیه هیجانی کودک کمک می کنند به طوریکه بچه ها را به همانند سازی با قهرمان داستان و شریک شدن در غم و شادی او همراه می کنند.

در قلمرو بین فردی، قصه ها به کودکان مهارت های ارتباطی و اجتماعی را خیلی غیر مستقیم آموزش می دهند و در نهایت در قلمرو شخصی، قصه باعث می شود که کودک مشکلش را از بیرون نگاه کند و به آگاهی برسد. علاوه بر اینکه قصه ها خلاقیت بچه ها را تقویت می کنند، زمانی که بچه ها در برابر خواب مقاومت می کنند یکی از راه های مقابله کردنشان با بی خوابی است. زمانی که لازم است پدر و مادر فرایند دستشویی رفتن، بازی کردن، خواب و بیداری و دیگر اعمال را به آنها آموزش دهند، قصه می تواند اثرگذار باشد.

**قصه ها و فرایند تربیتی

مادربزرگم قصه ای تعریف می کرد که به این شرح بود: روزی روزگاری یک خرس و یک هیزم شکن با هم دوست بودند، سال ها با هم زندگی کرده و غذا می خوردند. یک روز هیزم شکن برای ناهار آش درست کرد اما خرس که بلد نبود چطور آش بخورد با زبانش و با سروصدا شروع به لیس زدن ظرف کرد. هیزم شکن با ناراحتی از او خواست که درست غذا بخورد اما خرس دیگر غذا نخورد و به هیزم شکن گفت که تو غذایت را تمام کن و با تبر بر سر من بزن وگرنه من تو را از کوه به پایین پرت می کنم.

هیزم شکن هم تبر آورد و با تبر به سر او زد و خرس بیهوش شد. هیزم شکن فرار کرد و تا چند سال سراغ خرس نرفت اما بعد از آن دیگر طاقت نیاورد و رفت ببیند که خرس زنده است یا خیر، بعد از این متوجه شد که خرس زنده است به سراغش رفت و با خوشحالی حال خرس را پرسید اما خرس گفت که ببین زخم سرم خوب شده یا خیر. هیزم شکن هم نگاه کرد و دید که جایش نمانده است اما خرس به او گفت که جای زخم زبانش هنوز خوب نشده است و به هیزم شکن گفت که زخم تبر خوب می شود اما زخم زبان خیر.

خود این قصه صدها درس تربیتی و اخلاقی برای بچه ها دارد و مستقیم بچه ها را به دنیای تخیل کودکانه می برد و با محیط های  مختلف اشنا می کند اما اثرات تربیتی هم برای بچه ها دارد. گاهی یک قصه چنان اثری بر تربیت کودک می گذارد که ده ها آموزش قادر بدان نیست.

یکی دیگر از اثرات قصه ها برای بچه های پرخاشگر و بیش فعال و لجباز است چرا که به طرز معجزه آسایی آنها را آرام  کرده و تبدیل به کودکی می کند که تمرکز و حوصله گوش دادن دارد. خود قصه راه حل خوبی برای حل مشکلات کودکان است و اگر والدین به این امر توجه داشته باشند خیلی از مشکلات بچه ها اعم از آموزشی گرفته تا تربیتی را می توانند خود به خود حل کنند.

بنابراین قصه گویی به سلامت روان بچه ها کمک می کند. در مواقع معمولی والدین فرصت کافی ندارند برای بچه ها کتاب بخوانند. ولی این روزها فرصت خوبی است که ما برای بچه ها قصه بگوییم. از زندگی خودتان شروع کنید. خصوصا از بیماری‌هایی که به شفا و درمان منجر شده همین باعث کم شده استرس ها و اضطراب های بچه ها نیز می شود و این غصه ها را به قول اهالی تئاتر دراماتیزه می کند. بچه ها ذهن تصویری قوی دارند از این قصه ها تصویر می سازند این تصویرها را ترتیبی بدهید که با شادی و امید و خوشحالی در ذهنشان مجسم شود.

بچه ها را به دور از واقعیت های عینی روزگار بزرگ نکنید، این روزها فرصت بسیار خوبی هست برای اینکه بچه ها کنترل شده و با هدایت والدین و در حد توان و سنشان و رشد ذهنی شان با واقعیت ها آشنا شوند. اتفاقاتی که در جامعه ما می افتد یک واقعیت هست و بچه ها، نه اینکه کامل در معرض اطلاعات مخرب قرار بگیرند بلکه به آرامی به صورت شیرین در قالب قصه و بازی به بچه‌ها منتقل کنید. 

تلاش کنید تجربیات امروز را به صورت تصاویر شیرین در ذهن بچه ها ثبت کنید. بچه ها ذهن کلامی شان ضعیف تر هست و ذهن تصویری شان قوی هست اتفاقاتی که امروز می افتد با چه تصویری در ذهن فرزندانمان ثبت می شود. این تصاویر آینده آنها  خواهد ساخت. 

پیش از شیوع کرونا مدرسه و مهدهای کودک بهترین مکان ها بعد از منازل برای قصه گوش دادن و قصه خوانی بچه ها بود، این سنت را می توانید در خانه هایتان دو مرتبه برقرار کنید بنابراین از کلمات در قالب شعر و قصه استفاده کنید تا هم برای بچه های کوچکتر دایره واژگانی شان تقویت شود و خزانه لغاتشان افزایش یابد و هم بچه های بزرگتر زمینه آموزشی و تربیتی برایشان فراهم شود. مدام تلویزیون تماشا کردن و لب تاب و تبلت به دست بچه ها دادن تنها از سر خود باز کردن و بی سواد و بی انگیزه شدن بچه ها را به همراه دارد، کتابخوانی و قصه خوانی مغز بچه ها را برای یادگیری آماده میکند.

طبق یافته ها، مغز کودک زیر سه سال پنج فایل باز دارد یعنی در آن واحد با حواس پنج گانه اش هرچه بگیرد بلافاصله به ذهنش می رود و ضبط می شود. از سه سالگی تا هفت سالگی آرام آرام این فایل ها بسته می شود و فقط یک فایل باقی می ماند که در این زمان مطالب باید به نوبت وارد ذهن شوند،  به همین دلیل قدرت دریافت بچه ها با ما بزرگسالان اصلاً قابل مقایسه نیست.

**یک آموزش قصه خوانی واقعی

در سنین دو تا سه سالگی خیلی از مادران نگرانی از پوشک گرفتن بچه ها را دارند بهترین روش برای آماده سازی ذهن بچه ها استفاده از قصه ها و آشنایی با توالت  است. خیلی کارها مثل استفاده از عروسک ها می تواند در این زمینه مفید باشد مثل اینکه لگنی  گوشه اتاق بگذارید و هر از گاهی به بچه تان بگویید که عروسک جیش دارد و باید به دستشویی برود و با قصه برایش آموزش دهید. همین یک قسمتی از زندگی است که آن را بازی کرده اید، در قالب قصه سایر موارد را بگنجانید مثل اینکه خروس قوقولی قولو کرد و بیدار شدیم و صبح شده و الا مادر میخواهد کارهاشو انجام بده، حال لگن و دستشویی هم در قصه گنجانده می شود و به صورت طبیعی بچه باید به دستشویی برود و ادامه داستان...

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: فرزندپروری قصه خوانی تربیت کودک اموزش خبرخوب بیش فعالی آیت الله حائری قصه عاشورا والدگری برای بچه بچه ها برای بچه ها بچه ها قصه گویی هیزم شکن اما خرس قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۰۹۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ فروردین در دنیای علم چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۸ فروردین برابر ۲۷ مارس را ورق می‌زنیم.

***

جان آر. پیرس

۲۷ مارس ۱۹۱۰ میلادی برابر با ۸ فروردین ۱۲۸۹ خورشیدی، جان رابینسون پیرس، مهندس ارتباطات اهل آمریکا به‌دنیا آمد. پیرس را به‌عنوان پدر ماهواره ارتباطاتی می‌شناسند زیرا در توسعه امواج مایکروویو و رادار درطول جنگ جهانی دوم تاثیرگذار بود و بعد در سال ۱۹۵۴ شروع به کار روی نظریه ارتباطات ماهواره‌ای کرد. او همچنین ناسا را متقاعد کرد که ماهواره بالن‌ اکو را به بازتاب‌دهنده امواج رادیویی تبدیل کند. آزمایش‌های موفقیت‌آمیز او با اکو در سال ۱۹۶۰ به توسعه تل‌استار منجر شد که ارتباطات تلویزیونی و رادیویی امروزی را با تقویت سیگنال‌ها از ایستگاه روی زمین و ارسال آنها به ایستگاه دیگر آغاز کرد.

السی مک‌گیل

۲۷ مارس ۱۹۰۵ میلادی برابر با ۸ مارس ۱۲۸۴ خورشیدی، الیزابت موریل گرگوری مک‌گیل، مهندس هوانوردی اهل کانادا به‌دنیا آمد. مک‌گیل اولین مهندس هوانوردی زن در جهان و همچنین اولین مهندس زن بود که در کانادا کار کرد. او در سال ۱۹۲۹ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی هوانوردی را دریافت کرد و از ابتدای کار خودش درحوزه طراحی، ساخت و آزمایش هواپیما مشغول به‌کار شد. سال ۱۹۳۸، مک‌گیل مهندس ارشد هوانوردی شرکت ماشین و ریخته‌گری کانادا شد و طی جنگ جهانی دوم، بر تولید هزارو۴۵۰ هواپیمای هاوکر هاریکن این کارخانه نظارت داشت. هاوکر هاریکن یکی از جنگنده‌های اصلی بود که هوانوردان کانادایی و متفقین در نبرد بریتانیا به پرواز درآوردند. پس‌از جنگ، مک‌گیل شرکت مهندسی مشاوره موفق خودش را تأسیس کرد. او همچنین به‌عنوان یک فمینیست برجسته کانادایی شناخته می‌شود.

سِر هنری رویس

۲۷ مارس ۱۸۶۳ میلادی برابر با ۸ فروردین ۱۲۴۲ خورشیدی، سر هنری رویس، صنعتگر انگلیسی به‌دنیا آمد. رویس پس‌از ملاقات با چارلز رولز، در می ۱۹۰۴ متوجه شد که علاقه مشترکی به تولید و عرضه خودروهای زیبا دارند. آنها با هم، در سال ۱۹۰۶ شرکت رولز رویس را راه‌اندازی کردند و ظرف چندسال، در آغاز جنگ جهانی اول، آن دو، تولید موتورهای قابل اطمینانی را که برای هوانوردی مورد نیاز بسیار بودند آغاز کردند. پس‌از جنگ، آنها هم به‌عنوان تولیدکننده خودروهای شکیل و هم به‌عنوان سازنده موتور هواپیما به کارشان ادامه دادند. در جنگ جهانی دوم، این موتورهای رولز رویس بود که به هواپیماهای بریتانیایی را در هواپیماهای هاریکن‌ و اسپیت‌فایر قدرت می‌داد.

کارل پیرسون

۲۷ مارس ۱۸۵۷ میلادی برابر با ۸ فروردین ۱۲۳۶ خورشیدی، کارل پیرسون، ریاضیدان انگلیسی که یکی از بنیانگذاران علم آمار مدرن بود به‌دنیا آمد. سخنرانی‌های او به‌عنوان استاد هندسه در سال ۱۸۹۲ به نگارش «گرامر علم»، پرخواننده‌ترین کتاب او و کتاب کلاسیک در فلسفه علم تبدیل شد. روش‌هایی که او توسعه داد برای هر کاربرد جدی آمار ضروری است. از سال ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۲ او مجموعه‌ای متشکل از ۱۸مقاله را با عنوان مشارکت‌های ریاضی در نظریه تکامل نوشت که حاوی بسیاری از ارزشمندترین آثار او، ازجمله آزمون کای‌دو اهمیت آماری بود. بیشتر کارهای او درحوزه روش‌های تحلیل داده‌های آماری با ریاضیات ازجمله روش تحلیل مولفه‌های اصلی بود که تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ با تعداد زیادی بعد یا ویژگی و افزایش تفسیرپذیری داده‌ها را با حفظ حداکثر مقدار اطلاعات و تجسم داده‌های چند بعدی میسر می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسی ارزان شد: قیمت لئو را باور نمی‌کنید!‏
  • کامبک‌های فراموش‌نشدنی در دنیای فوتبال / فیلم
  • نبرد غیرقابل باور جانوری که در مقابل زهر مار‌ها مصونیت دارند + فیلم
  • چند باور غلط در مورد عسل
  • الخلیفی و چفرین: باور کنید سوپرلیگ را شکست دادیم!‏
  • لحظات فان و بامزه دنیای فوتبال / فیلم
  • غیرممکن‌ترین لحظات در دنیای فوتبال / فیلم
  • «قصه‌های ریرا» برای خردسالان
  • باور کنید، این برزیل هیچوقت تسلیم نمی‌شود
  • ۸ فروردین در دنیای علم چه خبر؟