Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها - بسیج سازندگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به راه‌اندازی مشاغل خرد و کوچک اقدام کرده مشاغلی که در ظاهر کوچک هستند اما در کنار هم قرار گرفتن آنها سبب اشتغالزایی طیف زیادی از جمعیت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، چندین سال است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها به بحث اقتصاد به ویژه تولید و اشتغال تاکید دارند و به صورت مستقیم این عناوین را برای شعار سال در نظر گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در ابتدای امسال نیز در بحث تحقق جهش تولید فرمودند « این میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد.

مقام معظم رهبری در ادامه تاکید کردند که حرکت انقلابیِ جهش تولید در سال 99 آغاز و با استقبال مردم مواجه شد و این حرکت باید در سال 1400 که در واقع آغاز یک قرن جدید است، ادامه پیدا کند».

راه‌اندازی کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک که با مشارکت مردم احداث و راه‌اندازی می‌شود یکی از راه‌های تحقق جهش تولید است اما باید توجه داشت که موانعی نیز بر سر راه است. موانعی که باید با کمک دستگاه‌ها برطرف شود البته اگر خود دستگاه‌های دولتی مانع تولید نباشند.

بسیج سازندگی در همین راستا از چندین سال قبل مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی را دنبال کرده و به راه‌اندازی مشاغل خرد و کوچک کمک کرده است. مشاغلی که در ظاهر کوچک هستند اما در کنار هم قرار گرفتن آنها سبب اشتغالزایی طیف زیادی از جمعیت شده است.

فیروز صالحی، مدیر اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بسیج سازندگی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح برخی از اقدامات، موانع و برنامع‌ها پرداخت.

سنگ‌اندازی بانک‌ها در مسیر تولید / روایتی از یک دامپروی با اشتغالزایی 600 نفر که در تملک بانک راکد مانده استاشتغالزایی 450 نفری با مشارکت بنیاد برکت در یک واحد تولید شمش روی359 پروژه محرومیت زدایی و اشتغالزایی در رودبارجنوب افتتاح شد + تصاویر

وی با بیان اینکه رویکرد بسیج سازندگی محرومیت‌زدایی و هم‌افزایی در راستای محرومیت‌زدایی است، چراکه این موضوع وظیفه ذاتی دولت است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، صنایع تبدیلی، اشتغال و کارآفرینی از عرصه‌های فعالیت بسیج سازندگی است که در راستای محرومیت‌زدایی دنبال می‌شود.

صالحی با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی 14 عرصه در استان برای فعالیت مشخص شده است، گفت: برای این منظور محصولات مزیت‌دار در سطح استان متناسب با اقلیم و شرایط هر شهرستان مشخص شده که مشاغل خانگی هم در همین ردیف گنجانده می‌شود.

مدیر اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به عقب‌ماندگی استان در عرصه صنایع تبدیلی افزود: بسیاری از محصولاتی که در استان تولید می‌شود نیاز است که فرآوری شود اما کارخانجات صنایع تبدیلی و فرآوری در استان بسیار کم است.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی برای این منظور 42 قطب برای فعالیت تعریف کرده است، بیان کرد: علاوه بر این 42 قطب در کل کشور 40 قطب تعریف شده که یک قطب کشوری مربوط به شهرستان فیروزآباد عرقیات و اسانس است و دو قطب برتر برای استان فارس نیز تعریف شده که شهرستان استهبان قطب مسقطی و مربای انجیر و قطب برتر دوم ما در شهرستان پاسارگاد قطب ترشیجات و شوری‌جات است.

صالحی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها هم متناسب با محصول هر شهرستان صنایع تبدیلی و فرآوری قرار داده شده است، عنوان کرد: در نواحی عشایری هم قالی و گلیم را مدنظر قرار دادیم به گونه‌ای که تنها در شهرستان فراشبند کارگاهی با 130 نفر اشتغالزایی راه‌اندازی شده است. 

مدیر اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته تصریح کرد: تعداد کل کارگاه‌های اشتغالزایی که در سال گذشته در استان فارس راه‌اندازی شده 1554 کارگاه با 3591 نفر اشتغالزایی بوده است.

وی با بیان اینکه در بسیج سازندگی با توجه به شعار سال که مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید است، نیز اقداماتی انجام شده عنوان کرد: یکی از اقداماتی که شروع کردیم کار تسهیل‌گری بود که به 226 کارگاه در زمینه تسهیل‌گری کمک شده است.

صالحی در ذکر مصادیق این تسهیل‌گری تصریح کرد: کارگاه‌هایی که از قبل کار می‌کردند که راکد شدند یا در اخذ مجوز دچار مشکل شدند، بسیج سازندگی کمک کرده که مشکلاتشان حل شود.

مدیر اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بسیج سازندگی استان فارس گفت: در بحث مجوزات به کارگاه‌ها کمک کردیم که از دیگر موارد رفع موانع است و  از دستگاه‌ها که در مباحث اشتغال و مجوزات فعال هستند درخواست داریم که کمک کنند چون مردم پای کار هستند و به دنبال ایجاد اشتغال هستند ولی برخی از مسئولان  مجوز را به راحتی صادر نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه صدور مجوز در استان فارس بیش از 48 روز طول می‌کشد، افزود: این در حالی است که در برخی از استان‌ها مانند ایلام این مجوز طی 11 روز صادر می‌شود. تولیدکننده از ما نه پول می‌خواهد و نه مکان تنها چیزی که می‌خواهد این است که در اخذ مجوز و  فروش محصولات کمک کنیم.

صالحی با بیان اینکه در زمینه فروش محصولات با چندین سایت‌ فروش مهم و شناخته شده همکاری داریم، گفت: فروش محصول را از این طریق کمک کردیم اما در مجوزات باید مسئولان و دیگر دستگاه‌ها هم کمک کنند به طور مثال یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که مسئولان در اخذ مجوزات کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی را با صنایع بزرگ و کارخانه‌ها در یک راستا قرار می‌دهند در صورتی که  کارگاه و کارخانه تعریف متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه اکنون دستورالعملی که برای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها صادر شده برای مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک هم اعمال می‌شود که این باعث مشکلاتی برای کارگاه‌های کوچک شده است، افزود: برای اخذ مجوز با برخی از دستگاه‌ها مانند صنعت و معدن، محیط زیست، شهرداری‌ها و غذا و دارو مشکل داریم.

مدیر اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی بسیج سازندگی استان فارس درباره برنامه‌های امسال بسیج سازندگی برای تحقق شعال سال نیز گفت: برای امسال تجهیز و احداث 130 کارگاه صنایع تبدیلی،  90کارگاه صنایع دستی، 31 کارگاه صنایع کوچک و 22 کارگاه محصولات بهداشتی در نظر گرفته شده است.

صالحی با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی در توانمندسازی و کارآفرینی افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با جهاد دانشگاهی و فنی‌وحرفه‌ای منعقد شده که هم به کسانی که متقاضی کارآفرینی هستند مشاوره داده می‌شود و هم براساس تفاهم‌نامه‌ها برای کسب مهارت به مراکز فنی‌وحرفه‌ای معرفی می‌شوند  تا بدون دغدغه وارد عرصه تولید شوند.

وی با بیان اینکه عمده مشکل کشور و اقتصاد اشتغال است، تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها در کنار هم باشند می‌توانند اقداماتی برای ایجاد اشتغال انجام دهند چراکه مردم پای کار هستند و اغلب به دنبال تسهیلات هم نیستند.

انتهای پیام/424/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محرومیت زدایی راه اندازی کارگاه ها جهش تولید دستگاه ها اخذ مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۱۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز

به گزارش خبرنگار مهر، به نقل از روابط عمومی بسیج سازندگی مهدی هنری اظهار کرد: ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۳۸۵ اردوی جهادی در خراسان جنوبی برگزار شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این ایام ۳۹۳۳ جهادگر مشغول خدمات رسانی بودند، افزود: از این تعداد دو هزار و ۱۲۰ نفر برادر و هزار و ۸۱۳ نفر خواهر بودند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی ۲۵ هزار و ۴۴۹ نفر از خدمات جهادگران بهره مند شدند.

هنری عنوان کرد: جهادگران در ۱۳۰ نقطه روستایی و ۴۵ نقطه شهری استان خدمت ارائه دادند.

وی ارزش ریالی خدمات ارائه شده را بیش از ۷۳ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۲۵ هزار و ۴۴۹ خدمت توسط گروه‌های جهادی صورت گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: عرصه‌های فعالیت جهادگران شامل عمرانی، فرهنگی و تبیینی، آموزشی، پزشکی، دامپزشکی، فنی مهارتی، خدمت مومنانه، کشاورزی و میز خدمت می‌شود.

کد خبر 6085347

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان
  • مکاتبه فدراسیون فوتبال با AFC و حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • احداث چند شهرک صنعتی در باوی
  • کاشت ۸۰هکتار باغ زیتون در لرستان
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی
  • آخرین جزئیات روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال
  • آخرین جزئیات روند صدور مجوز حرفه‌ای استقلال