Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، طی ۱ سال گذشته بسیاری از گروه‌هایی که قصد داشتند در شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آثار خود را در سالن‌های مختلف تئاتر روی صحنه ببرند، به دلیل تعطیلی‌های متعدد کرونایی شرایط اجرای عمومی مناسبی نداشتند.

برخی از این گروه‌ها از ادامه اجرای خود انصراف دادند و برخی دیگر این شرایط سخت را پذیرفتند و در مقاطعی که تعطیلی‌ها برداشته می‌شد، اثر خود را اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در سال گذشته تئاتر در گروه ۳ مشاغل ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت و تنها در شرایط زرد و آبی قادر به فعالیت بود ولی در سال ۱۴۰۰ با انتقال به گروه ۲ مشاغل، تئاتر در شرایط نارنجی کرونایی هم قادر به فعالیت می‌شد.

طعم خوش این جابجایی برای گروه‌های تئاتری کوتاه مدت بود و به دلیل شرایط قرمز کرونایی فعالیت‌های تئاتری بار دیگر تعطیل شد.

حال با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل گروه ۲ در شرایط قرمز کرونایی هم قادر به فعالیت خواهند بود و بر همین اساس گروه‌های تئاتری نیز می‌توانند آثار خود را بار دیگر روی صحنه ببرند.

نمایش «مرفی» به کارگردانی نگین ضیایی از جمله آثاری است که در نوبت اجرایی سالن سایه مجموعه تئاتر شهر قرار دارد و از سه شنبه ۲۸ اردیبهشت اجرای مجدد خود را آغاز می‌کند.

کارگردان نمایش «مرفی» با اشاره به اینکه طی ۱ سال گذشته ۵ بار اجرای عمومی این نمایش متوقف شده است، به خبرنگار مهر گفت: ما از سال ۹۷ تمرین نمایش «مرفی» را شروع کردیم و اردیبهشت سال ۹۸ این نمایش را در جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه بردیم و پس از آن در شهریور سال ۹۸ نیز نمایش را در شهر نوشهر اجرا کردیم. قرار بود در فروردین سال ۹۹ اجرای عمومی «مرفی» را در تهران آغاز کنیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد.

ضیایی ادامه داد: پس از آن قرار بود که در تابستان سال ۹۹ «مرفی» را روی صحنه ببریم که این امر میسر نشد و نوبت اجرایی نمایش در مهرماه نیز به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا از دست رفت. بعد از آن ۲ بار نیز نمایش را در تعداد اجراهایی محدود روی صحنه بردیم زیرا اجراها به دلیل تعطیلی‌های کرونایی متوقف شد.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه پنجمین دوره اجرای عمومی نمایش «مرفی» با تعطیلی‌های کرونایی مواجه نشود، درباره شرایط روحی گروه اجرایی این اثر نمایشی یادآور شد: توقف اجرای عمومی «مرفی» طی یک سال گذشته تأثیر روحی منفی روی گروه گذاشته و از سوی دیگر چون تهیه کننده نداریم خسارت‌های مالی نیز برای گروه همراه داشته است.

کارگردان نمایش «مرفی» درباره وضعیت حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی از این نمایش و وضعیت کمک هزینه نمایش، توضیح داد: به لحاظ حمایت مالی هنوز اتفاقی برای‌مان رخ نداده و هنوز ریالی از کمک هزینه را دریافت نکرده‌ایم. پیگیر این ماجرا هستیم و مدیر مجموعه تئاتر شهر نیز محبت کرده و از انجمن هنرهای نمایشی ایران پیگیر این موضوع بودند که بخشی از کمک هزینه تعیین شده برای «مرفی» در ابتدای این نوبت از اجرای عمومی به ما پرداخت شود تا بتوانیم برخی از تعهدات عوامل گروه را پرداخت کنیم.

ضیایی در پایان سخنان خود تأکید کرد: قرارداد ما با انجمن هنرهای نمایشی ایران در خصوص کمک هزینه نمایش مربوط به سال ۹۹ است در حالی که ما در سال ۱۴۰۰ نمایش را روی صحنه می‌بریم و تفاوت هزینه‌ها نسبت به سال گذشته کار را برای گروه سخت‌تر می‌کند.

کد خبر 5212249 فریبرز دارایی

منبع: مهر

کلیدواژه: هنرمندان تئاتر تئاتر ایران تئاتر شهر ویروس کرونا فیلم سینمایی سریال ایرانی موسیقی ایرانی ویروس کرونا برنامه تلویزیونی سینمای مستند شبکه سه سیما انیمیشن پیام تسلیت فلسطین فیلم کوتاه عید سعید فطر جشنواره سینمایی شبکه نسیم اجرای عمومی سال گذشته کمک هزینه روی صحنه سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۲۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شمع شب چراغ نمایش «سلطان عمراً بمیرد» در چهارمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در جمع پرشور مخاطبان و با حضور شهرام کرمی نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه روشن شد.

در ابتدای مراسم کبودرآهنگی نویسنده و کارگردان این نمایش ضمن خیر مقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از اینکه نمایشی از او برای دومین بار در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود گفت: اول از کارمندان تماشاخانه سنگلج تشکر می‌کنم که برای آماده شدن و به روی صحنه آمدن این نمایش تمام و کمال، کمک حال گروه اجرایی بودند.

بعد از گروه اجرایی نمایش شاماران که از شهرستان آمده‌اند و اجرای خوبی را در تهران روی صحنه برده اند، چون خودم هم شهرستانی هستم و تجربه اجرا در تهران را داشته‌ام و به سختی آن آگاهم.

این هنرمند تئاتر درباره متن نمایش نیز گفت: نمایشنامه «شاه عمراً بمیرد» اثر اوژن یونسکو را با توجه به قابلیت‌های نمایش‌های شادی آور ایرانی و طنزآوری مبارک در تخت حوضی نوشتم و با گروه بازیگران که جمعی از هنرمندان پیشکسوت و تحصیل کرده تئاتر هستند همچون مرشد مهدی چایانی، محمدعادل غلامی و نقال جوان طاهره بهرامی و دیگر دوستان تمرین کردیم و شما امشب به تماشای آن می‌نشینید.

شهرام کرمی؛ مهمان ویژه این مراسم، نیز پیش از افروختن شمع شب چراغ آغاز اجرای نمایش گفت: باید از هر دو گروه نمایشی تماشاخانه سنگلج که از شهر‌های دیگر به تهران آمده اند تشکر کنم. این اتفاق خوبی است و این حرکت در تماشاخانه سنگلج قابل تقدیر است. آن را به به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اجرا‌ها با استقبال خوب تماشاگران روبرو بشود.

وی در ادامه گفت: توجهی که اجرا به فضای اصیل ایرانی داشته و آن را در سالن با سابقه تئاتر ایرانی روی صحنه می‌برد جای تقدیر دارد.

کرمی خودش را مدیون آقای کبودرآهنگی معرفی کرده و افزود: من مدیون ایشان هستم بابت آن که سی و پنج سال پیش، اولین نمایشی که دیدم نمایش «مقصر کیه؟» نوشته صادق عاشورپور به کارگردانی ایشان که دچار جادوی نمایش شدم. میدانم آقای کبودرآهنگی دائم نمایش کار می‌کند و سپاس گذار هستم از ایشان و گروه اجرایی نمایش سلطان عمرا بمیرد.

نمایش سلطان عمرا بمیرد به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از طریق سایت گیشه تئاتر تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • «سالیوان در ایران» به هفته دوم رسید
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • اجرای نمایش «سپیده» در حوزه هنری
  • شور ساحری در صحنه سیرک
  • آغاز مرحله استانی جشنواره ملی هنر‌های نمایشی در چهارمحال و بختیاری
  • ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
  • همکاری شهرام کرمی با اصغر همت در «گنجشک مفرغی»
  • «وعده صادق» اجرای کریدور آمریکایی-صهیونیستی را متوقف کرد