Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس گزارش رسمی اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی میزان اعتباری که از بدو تشکیل این استان درسال ۸۳ تا ۹۲ برای طرح های آبخیزداری به این اداره کل اختصاص یافت حدود ۶۹ میلیارد ریال بود و این در حالیست که در هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم این اعتبار به بیش از یکهزار میلیارد ریال رسید و این رشد ۱۵ برابر اعتباری طرح های آبخیزداری موجب شد تا نه تنها با اجرای این طرح ها از سیلاب های مخرب  از سر اراضی طبیعی و کشاورزی  گذر کرد که حدود ۲۹۰ میلیون متر مکعب هدر رفت آب که به میزان ظرفیت هشت سد موجود استان است،نیز جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کنترل فرسایش خاک زیر سایه طرح های آبخیز داری 
براساس این گزارش تا قبل دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل ضعف اعتباری و نبود برنامه ریزی برای اجرای طرح های آبخیزداری براثر سیلاب های مخرب ناشی از باران های بهاری نه تنها  سالانه خسارت های چند صد میلیارد ریالی به محصولات کشاورزی و تاسیسات زیربنایی وارد می شد که میزان متوسط فرسایش خاک نیز در این استان  حدود ۱۷.۵ تن در هکتار در سال رسیده بود.
این درحالیست که طبق گزارش رسمی در هشت سال گذشته به برکت افزایش اعتبار اجرای طرح های آبخیزداری حداقل سالانه حدود چهار تن در هر هکتار از فرسایش خاک و حدود ۹ تن در هکتار از رسوب گذاری ها کاهش یافت.
رشد ۱۵ برابر اعتبار طرح های آبخیزداری 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اعتبارات آبخیزداری خراسان شمالی در ۸ سال گذشته ۱۵ برابر شد به طوری که  از بدو تاسیس استان در سال ۸۳ تا سال ۹۲ حدود یک دهه مجموع اعتبار اختصاصی برای طرح های آبخیزداری حدود  ۶۹ میلیارد و ۴۱۵ میلیون ریال بود و در هشت سال گذشته ( ۹۲ تا ۹۹)  مجموع این اعتبارات با رشدی ۱۵ برابری به یک هزار و ۴ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال افزایش یافت.
حسن وحید اظهارداشت : با افزایش اعتبارات این اداره کل هر سال به طور میانگین در حدود ۳۰ پروژه در بخش های مختلف مانند آبخیزداری، بیابان زدایی، حفظ و احیای جنگل ها و مراتع  اجرا شد به طوری که در این مدت برای ۱۱۴ حوضه آبخیز با مساحت یک میلیون هکتار مطالعات تفصیلی تکمیل و عملیات اجرایی آن نیز خاتمه یافت.
وی خاطرنشان کرد : در همین مدت ۲۵ درصد از مساحت استان خراسان شمالی که شامل ۸۱ حوضه آبخیز را شامل می شود، طرح های آبخیزداری به طور کامل اجرا و به بهره برداری رسیده است.
به گفته وی وی  در ۳۲ حوضه آبخیز که ۱۳ درصد مساحت استان را شامل می شود نیز مطالعات تفصیلی اجرایی انجام  و در ۳۹ حوضه آبخیز با مجموع مساحت ۳۱۷ هزار هکتار،  که ۱۱ درصد مساحت استان را شامل می شود، نیز عملیات آبخیزداری به طور کامل خاتمه یافت.

وی گفت:  در مجمو ع برای یک میلیون و ۳۳ هزار هکتار از مساحت استان مطالعات آبخیزداری انجام و بخش های مختلف مانند خاک، رسوب، سیل، مباحث اقتصادی و اجتماعی آن دیده شده است.

ذخیره سازی ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب رهاورد آبخیزداری 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی گفت :آخرین وضعیت حوزه های آبخیز خراسان شمالی تا قبل از دولت یازدهم و دوازدهم نشان می دهد بالغ بر ۶۵ درصد وسعت استان فرسایش پذیر است به طوری که فرسایش متوسط استان ۱۷.۵ تن در هکتار درسال است.
وحید اظهارداشت : با توجه به همین امر خراسان شمالی تا قبل از اجری طرح های آبخیزداری ،ضریب بالای سیلخیزی را داشت که سالانه خسارت های زیادی ناشی از این سیلاب به محصولات کشاورزی، باغی و حتی  سردهنه اراضی کشاورزی وارد می شد.
وی اضافه کرد : با افزایش اعتبار پروژه های آبخیزداری استان خراسان شمالی که با هدف مقابله با سیل، فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهان در سال های اخیر نتایج مهمی را به دنبال داشته است که یکی از آن ها  استحصال آب و تغذیه سفره های زیرزمینی است.
وی اظهار داشت: اقدامات این اداره کل در زمینه آبخیزداری موجب شده تا ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب در آبخوان ها ذخیره شود که رقم خوبی برای تعادل بخشی آب است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از آبخیزداری به عنوان یکی از اقدامات مهم برای حفظ خاک هم یاد کرد و افزود: اجرای عملیات آبخیزداری موجب شد تا در کنترل خاک نیز موثر عمل کرده و بتوانیم از ۱.۸ میلیون تن فرسایش خاک جلوگیری کنیم که ارزش اقتصادی آن ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وحید از کنترل فرسایش ۴ تن خاک در هکتار در هر سال خبر داد و گفت: علاوه بر آن کنترل سالانه رسوب به میزان ۹ تن در هکتار نیز از نتایج  مثبت طرح های آبخیزداری است.
به گفته وی با اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری در خراسان شمالی در هشت سال گذشته از خروج چهار میلیون تن رسوب از حوضه های آبخیز جلوگیری شد.

وی در مورد نقش پروژه های آبخیزداری در کنترل سیل در استان نیز گفت: مطالعات ما نشان می دهد دبی پیک سیلاب ۱۰۰ ساله با انجام طرح های آبخیزداری  از ۱۰۲ متر مکعب بر ثانیه به ۴۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:  علاوه بر آن پروژه های آبخیزداری، افزایش تولید علوفه را نیز به دنبال داشت به طوری که به ۵۵ هزار تن در سطح حوزه های آبخیز استان و به عبارت دیگر ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار رسیده است.
کنترل کانونهای بحران فرسایش بادی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در مورد مهار بیابان زایی نیز گفت: عملیات مختلفی که در بیابان ها انجام شد منجر به کنترل ۵ هزار هکتار کانون بحرانی در بیابان ها شد و ارزیابی های سازمان حفاظت محیط زیست نیز بیانگر این موضوع است که کانون های بحرانی کنترل و جلو گسترش آن گرفته شده است.

استان خراسان شمالی دو میلیون و 800 هزار هکتار مساحت دارد که دو میلیون و 33 هزار هکتار از این وسعت استانی را عرصه های منابع طبیعی اعم از مراتع، جنگل ها و اراضی زیست محیطی تشکیل می دهد به طوری که از این  وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

در این استان که 25 هزار هکتار از اراضی جنگل های هیرکانی را در خود جای داد که در دل این طبیعت ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

برچسب‌ها بجنورد مراتع سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و آبخیزداری دولت یازدهم بیابان زدایی خراسان شمالی اعتبارات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد مراتع سازمان حفاظت محیط زیست بجنورد مراتع سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و آبخیزداری دولت یازدهم بیابان زدایی خراسان شمالی اعتبارات اخبار کنکور کل منابع طبیعی و آبخیزداری آبخیزداری خراسان شمالی استان خراسان شمالی طرح های آبخیزداری طرح های آبخیز میلیارد ریال دولت یازدهم مساحت استان تن در هکتار فرسایش خاک هزار هکتار حوضه آبخیز هشت سال سال گذشته متر مکعب اداره کل طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی گفت: علی رغم بارندگی‌های خوب ابتدای سال٬ ۲۳ درصد از حجم آبی سدهای استان آب ذخیره شده و حدود ۷۰ درصد از ذخایر سدهای استان خالی است.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3069778 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • حضور میدانی مدیران اجرایی برای مهار سیلاب
  • اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نزدیک به ۲ هزار هکتار زمین
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • جمع آوری ۲ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مدیریت رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ذخیره سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری درمیان