Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@08:10:27 GMT

نامه برجامی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به ظریف

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۱۷۱

نامه برجامی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به ظریف

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارسال نامه خود به وزیر امور خارجه و ارائه پیشنهادهایی برای اخذ تضمین از آمریکا و طرف‌های برجامی در مذاکرات خبر داد.

 ذوالنوری در تشریح جزئیات نامه خود به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و شروط و پیشنهادهای این نامه بیان کرد: این شروط پیشنهادی خلاف برجام نیست و کاملا هم معقول است به طور مثال ایران در حدود ۵ تن اورانیوم غنی‌سازی شده دارد که اورانیوم با غنای ۳/۶۷ که در برجام ذکر شده ۳۰۰ کیلوگرم است و با غنای ۴/۲ درصدی که در گام‌ها انجام داده‌ایم و  ۵، ۲۰ و ۶۰ درصدی است که سازمان انرژی اتمی با قانون راهبردی لغو تحریم‌های مجلس این اقدام را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:ما باید بگوییم که مانند زمان برجام ذخایر موجود اورانیوم خود را به اورانیوم خام،طبیعی و یا کیک زرد تبدیل نمی‌کنیم  بلکه ما این مقدار را نگه می‌داریم و زیر نظر آژانس آن را فیریز می‌کنیم  تا اگر آمریکا تحریمی علیه ما وضع کرد و به پیمان خود عمل نکرد در این صورت ما مجاز هستیم که مهر و موم آژانس را بشکنیم و اورانیوم را استفاده کنیم .

حجت الاسلام ذوالنوری در توضیح پیشنهاد و شرط دوم ، گفت:سانتریفیوژهایی که نصب کردیم مثل (ir ۲ m) و   (ir ۶) که ظرفیتی و سو آنها چند برابر (ir ۱) است، اینها یک بضاعت است، ما اینها را جمع نکنیم ممکن است طرف مقابل بگوید که ما در حال بازگشت به برجام هستیم و در برجام هم این سانتریفیوژها را نداشتیم ما باید بگوییم که الان هم نباشد اما آبشارها باید روشن باشد بدون چرخش گاز ، استندبای و عملیاتی باشد که هر زمان که آمریکا به تعهداتش عمل نکرد، دست ما هم پر باشد.

وی افزود: کما اینکه در فوردو که ما ۲ هزار و هشتصد سانتریفیوژ داشتیم در برجام به ما گفتند که باید هزار و ۴۴ تای آن بماند که از این تعداد هم فقط باید ۵۰۰ عدد آن روشن باشد و به آنها هم گاز و هگزافلوراید اورانیوم تزریق نشود و خالی بچرخد که وقتی سانتریفیوژها خاموش باشد بعد از مدتی کراش شده و ممکن است که قابل ریکاوری نباشد بنابراین اگر سانتریفیوژ خاموش باشد از بین می‌رود لذا باید روشن باشند تا به موقع اگر  خواستیم استفاده کنیم و اینها هم می تواند زیر نظر دوربین‌ها آژانس باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: اگر طرف مقابل گفت ما می‌خواهیم به برجامی برگردیم که در آن نه سانتریفیوژ (ir ۲m) و (ir ۶)، نه اورانیم بیش از ۳/۶۷۳ در صد بوده و نه بیش از ۳۰۰ کیلو گرم ذخیره اورانیم در آن بوده، پیشنهاد این است که از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده و می‌خواهند دستآوردهای چند ساله ما را بگیرند باید خسارت‌های ما را بدهند؛  خود آمریکاییها می‌گویند ما با خروج از برجام یک ترلیون دلار به ایران آسیب زدیم. آمریکا به ۳ سال پیش برگردد و خسارت ما را جبران کند.

حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: همه این موارد تضمین است که می‌شود از طرف مقابل گرفت بنابراین باید آمریکا همه تحریمها را بردارد، خسارات را جبران کند و تضمین دهد که دیگر چنین اقدامی انجام ندهد بعد می‌تواند در برجام کنار بقیه اعضا بنشیند./ تسنیم

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس کمیسیون امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: اوکراین باید بدهی ما را بپردازد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور با دیگر از حجم بالای کمک‌های مالی واشنگتن به کی یف انتقاد کرد و گفت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین باید قرضش را به دولت آمریکا پس دهد.

ترامپ در یک همایش انتخاباتی گفت: اوکراین باید بدهی ما را بپردازد.

وی افزود: من به شما می‌گویم، زلنسکی بزرگترین فروشنده تاریخ است. هر بار که به کشور می‌آید، ۵۰ یا ۶۰ میلیارد دلار را به جیب می‌زند و با خود می‌برد.»

ترامپ ادامه داد: چه باید کرد... ایالات متحده آمریکا برای اوکراین فقط در مورد تجاری است. بنابراین، آنها فقط چیزی را می‌بینند که می‌خواهند ببینند و آن دلار است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا که بار‌ها زلنسکی را دزد و یا تاجر توصیف کرده است با دیگر گفت که زلنسکی نه تنها یک دزد، بلکه یک قاتل و یک جلاد خونین نیز هست. 

دولت جو بایدن اخیرا اعلام کرد که ایالات متحده یک بسته کمک نظامی به ارزش ٣٠٠ میلیون دلار به اوکراین اختصاص می‌دهد. این اولین بسته کمکی آمریکا به اوکراین، پس از ماه‌ها اختلاف کنگره بر سر این موضوع خواهد بود. 

ارتش اوکراین با کمبود شدید تسلیحات نظامی مواجه شده و کمک‌های نظامی ایالات متحده به این کشور ماه‌ها است که در کنگره با اختلاف قانونگذاران بر سر این موضوع به تعویق افتاده است.

مجلس سنای آمریکا روز ۱۳ فوریه پیش‌نویس لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرد. لایحه دولت بایدن دربرگیرنده کمک مالی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین است، اما برای نهایی شدن نیاز به تصویب مجلس نمایندگان نیز دارد. حزب جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کرده که به این لایحه در مجلس نمایندگان این کشور رای نخواهد داد. جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نامه ایران به شورای امنیت درباره یمن و امنیت دریانوردی
  • آمریکا چقدر به اورانیوم روسیه وابسته است؟ (+ اینفوگرافی)
  • آمریکا چقدر به اورانیوم روسیه وابسته است؟
  • مجلس بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ را به دولت ارسال کرد
  • قالیباف بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ را به دولت ارسال کرد
  • مجلس بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ به دولت ارسال کرد
  • رئیس مجلس بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • ترامپ: اوکراین باید بدهی ما را بپردازد
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • درخواست کاخ سفید از کنگره برای پایان تحقیقات استیضاح بایدن