Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:02:54 GMT

حال تالاب «چم‌شور» خوب نیست

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۱۹۴

حال تالاب «چم‌شور» خوب نیست

ایسنا/همدان مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تالاب «چم‌شور» به عنوان یکی از تالاب های فصلی استان همدان به علت کاهش نزولات جوی امسال، خشک بوده و وضعیت خوبی ندارد در حالیکه هر ساله در فصل بهار این تالاب از تجمع آب های بارندگی و ذوب برف حوزه آبخیز تشکیل می شد.

مجید اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وسعت تالاب چم شور هر سال متغیر و از صفر تا ۵۰۰ هکتار دارای نوسان بوده است، تصریح کرد: از اوایل پاییز با آغاز بارش ها فصل آبگیری تالاب بود و در زمستان پرآبی تالاب تا عمق یک متر نیز می رسید که امسال متأسفانه به علت کاهش بارندگی ها در حال حاضر این تالاب فصلی خشک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تالاب فصلی چم شور زیستگاه مناسبی برای پرندگان بود و از طرفی آب تالاب نیازهای آبی زمین های کشاورزی اطراف را تأمین می کرد، افزود: با توجه به خشک بودن تالاب در حال حاضر در این تالاب فصلی پرندگان و جانورانی که هر ساله در حوزه آبی تالاب در حال زیست بودند، وجود ندارد.

اسکندری با بیان اینکه این تالاب با وسعت کل ۵۰۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری اسدآباد واقع شده و زیستگاه پرندگان و جانوران بسیاری بوده و هر سال در بهار و پاییز پذیرای پرندگان مهاجر نظیر فلامینگو بوده است، یادآور شد: قورباغه، لاک پشت خزری، مار آبی، حواصیل خاکستری، اگرت سفید بزرگ، درنا، غاز خاکستری، اردک سر سبز، خوتکا، زنبور خور، زاغی، کلاغ، گنجشک، چوب پا، خروس کولی، آبچلیک پا سرخ، کاکایی سر سیاه، پرستو دریایی، اوست، اکراس، لک لک و انواع کرم از پرندگان و جانورانی بودند که از این تالاب به عنوان زیستگاه استفاده می کردند.

وی در ادامه با اشاره به تالاب طبیعی پیرسلمان به عنوان یکی از تالاب های زنده استان همدان در شهرستان اسدآباد واقع در بخش پیرسلمان بیان کرد: در حال حاضر این تالاب دائمی با توجه به چسمه های جوشان خود از وضعیت خوبی برخوردار بوده و کمبود آب در تالاب مشاهده نمی شود و با توجه به چشمه های جوشان آن گمان به خشک شدن تالاب در تابستان نداریم.

اسکندری با بیان اینکه تالاب پیرسلمان به مساحت سه هکتار جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و از آب‌های زیرزمینی و چشمه‌ها تغذیه می‌کند، یادآور شد: در حال حاضر چنگر، حواصیل و کشیم از جمله پرندگان مهاجری است که در این زیستگاه در این فصل قابل مشاهده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها تالاب زیستگاه محیط زیست تالاب پیرسلمان پرندگان مهاجر حال حاضر چم شور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ طغیان رودخانۀ فصلی جلایی کلگ نیکشهر

رودخانۀ فصلی جلایی کلگ نیکشهر استان سیستان و بلوچستان بر اثر بارش شدید باران طغیان کرد.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • فیلم/ طغیان رودخانۀ فصلی جلایی کلگ نیکشهر
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)
  • صدای زیبای پرندگان در طبیعت (فیلم)