Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-19@11:53:36 GMT

امنیت، گمشده افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۲۶۶

امنیت، گمشده افغانستان

شیعه کشی کابل به درازا کشید. اینبار دشت برچی شاهد خون دختران دانش‌آموز زیادی شد؛ اما به راستی چه کسی پشت پرده این کشتار ننگین قرار دارد؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، الهه زارع؛ شیعه کشی کابل به درازا کشید. اینبار دشت برچی شاهد خون دختران دانش‌آموز زیادی شد؛ اما به راستی چه کسی پشت پرده این کشتار ننگین قرار دارد؟ داعش خوراسان؟ طالبان؟ آمریکا یا؟ در این باب تئوری‌ها و تحلیل‌های فراوان تابه‌حال شکل گرفته است که ذکر چند مورد آن ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کارشناسان مربوطه، این عمل را به گروه طالبان نسبت داده‌اند، با توجه به این که این گروه دستانش به خون مردم افغانستان آغشته است، این احتمال در جای خود می‌تواند درست باشد؛ اما چند نکته وجود دارد که نیاز به گفتن دارد.

 

پس از اینکه این عمل وحشیانه به طالبان نسبت داده شد سخنگوی طالبان با دادن بیانیه ای هم این حادثه را محکوم کرد و هم مسبب آن را گروهک تروریستی داعش معرفی کرد. از سوی دیگر در پی این است که در افغانستان به قدرت سیاسی روزافزونی برسد و برای این کار نیاز به حمایت‌های همه‌جانبه به مردم دارد. طبیعتا بایستی خود را از اینگونه اعمال ضدبشری دور نگه دارد. اما آیا سیاستهای دیگری وجود دارد که بتوان طالبان را مقصر و مسبب این کار دانست؟

 

عده ای دیگر از سیاسیون عقیده دارند که این حادثه را می توان به خروج آمریکا پس از ۲۰سال از افغانستان نسبت داد. براساس توافقنانه دوحه نیروهای آمریکایی تا اول مه ۲۰۲۱ بایستی افغانستان را ترک کرده و به آمریکا برگردند؛ اما دراین میان، رئیس جمهور جوبایدن این توافقنامه را نقض کرده و اشاره داشته که این عمل به صورت تدریجی تا ۱۱ سپتامبر امسال طول خواهد کشید. تحلیلها به این صورت است که نشان دهند با خروج آمریکا از افغانستان، امنیت مردم این کشور زیر سوال میرود و ناامنی کل کشور را خواهد گرفت. در اینجا بایستی نخبگان و علما و خواص جامعه آگاه باشند تا بتوانند از بهوجود آمدن جنگ داخلی و چنددستگی قومیتی جلوگیری نموده و مانع بحران احتمالی افغانستان در آینده شوند.

 

از این گزینه نیز، یک سری از طرفداران حضور آمریکا در افغانستان استفاده حداکثری برده اند زیرا میدانند منافع شخصی و گروهی آن‌ها به حضور آمریکا در کشورشان گره خورده است. لذا تمام تلاش خود را می‌کنند که فضا را برای ادامه فعالیت‌های نظامی، سیاسی و همهجانبه آمریکا فراهم نمایند. از طرفی دیگر خبرها حاکی ازآن است که ایالات متحده آمریکا با حمایت مالی و عربستان‌ سعودی قصد این را دارند که نیروهای داعش را به کشور افغانستان انتقال دهند تا در دراز مدت به اهداف خود رسند. آمریکا می‌خواهد علاوه بر طالبان و دولت افغانستان یک ضلع سومی را نیز به افغانستان وارد کند تا بتواند آینده منطقهای افغانستان را آن‌گونه که می‌خواهد، شکل دهد.

 

بی شک در عرصه سیاسی حال‌حاضر افغانستان تصمیمات برخی مقامات داخلی هم برای به وجودآمدن چنین حوادثی موثر هستند. در این بین ما با مسئله قوم‌گرایی افراطی روبه‌رو هستیم. زمانی‌ که همان سیاسیون داخلی بخواهند به اهداف خود به صورت روزافزون نزدیک شوند و تصمیماتی امنیتی در جهت آن گیرند، اولین قومی را که نشانه می‌روند شیعیان هستند. حتی در هنگام ظهور و بروز قدرت داعش در افغانستان، همین افراد به آن‌ها کمک نموده تا بنگاه تبلیغاتی داعش در افغانستان جان بگیرد و در راستای همین هدف نیز اعمالی شوم علیه شیعیان انجام دادند.

 

بدیهی نیست که با ادامه یافتن این روند در افغانستان ما شاهد ایجاد ناامنی‌ها، اقدامات تروریستی و هراس افکنی، دامن زدن به اختلافات قومیتی و مسائلی این چنین باشیم که از جمله اقدامات احتمالی داعش است. مطابق رسانه آمریکاییCNN ، دولت کابل بیان داشته که قادر نیست امنیت تمام مدارس، مکان‌های مذهبی و مساجد را تامین کند. اگر این‌گونه باشد، آیا این حکومت، حکومت اصلحی است؟ به عنوان یک انسان هم‌درد با مردم شریف افغانستان، از دولت این کشور که مسئول تامین امنیت تمام مردم افغانستان است، تقاضا دارم که فارغ از هرنوع قومیت گرایی مردمانش، به صورت همه‌جانبه امنیت را در این کشور برقرار کند و خود را از نفوذی‌های داخلی و قدرت‌های خارجی رها سازد و برای حفظ آبروی خود مقابل چنین اعمال وحشیانه‌ای بایستد.

 

الهه زارع - مسئول گفتمان سازی و مطالبه گری خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی افغانستان امنیت طالبان داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان + فیلم

دریافت 7 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ این حمله پس از آن به وقوع پیوست که روز یکشنبه ارتش پاکستان اعلام کرد، در پی حمله تروریستی به پست سربازان این کشور در وزیرستان شمالی واقع در مرز افغانستان، هفت نظامی کشته شدند.

کد خبر 839982 برچسب‌ها خبر ویژه افغانستان طالبان پاکستان

دیگر خبرها

  • رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور: داعش انتخابات ایران را به عنوان هدف خودش اعلام کرد و گفت به رأی‌دهنده‌ها و صندوق‌های رأی حمله خواهد کرد/ دشمن دنبال مشارکت تک رقمی بود/ آمار مشارکت 25 میلیون نفری حماسه و جهاد بود
  • معاون وزیر کشور : داعش دستورالعمل داده بود که به رأی‌دهنده‌ها در ایران حمله کنند؛ ما پیش از انتخابات اعلام نکردیم تا مردم نگران نشوند
  • داعش دستورالعمل داده بود که به رأی‌دهنده‌ها در ایران حمله کنند
  • لحظه حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان + فیلم
  • افشاگری مقام عالیرتبه امنیتی؛ آنچه از اهداف داعش نگفتند تا مردم نگران نشوند | جزئیات نقشه ضدانقلاب برای انفجار در روز انتخابات | وضعیت ۲۷ شهرستان...
  • افشای نقشه داعش علیه ایران از زبان معاون وزیر /ماجرای اخلال در روند انتخابات با تخریب فیبر نوری چه بود؟
  • انفجار در کابل
  • حمایت طالبان از خبرنگاران افغانستانی
  • استقبال طالبان از روز ملی خبرنگار در افغانستان
  • نهاد آمریکایی: طالبان دلیل کمی برای پذیرفتن خواسته‌های غرب دارد