Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها گسترده‌ شده است و ناباروری، یکی از عارضه‌هایی است که این فناوری به کمک درمان آن آمده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ ناباروری به عنوان یکی از تجربیات تلخ، گریبان‌گیر بخشی از جامعه است که زمینه و شرایط روانی و اجتماعی نیز می‌تواند به اهمیت آن اضافه کند و به یک بحران تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناباروری همچنین موجب افزایش اختلالات و ناسازگاری‌های جنسی می‌شود. به طور کلی زنان نابارور بیش‌تر از مردان در معرض عوامل تنش‌زای جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از ناباروری و درمان آن قرار دارند.

درمانی برای یک عارضه شایع

در سالهای اخیر عواملی مانند تغییر نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی، تأخیر در سن ازدواج، تغییر در سن داشتن فرزند، افزایش استفاده از روش‌های پیشگیری از باروری، آزاد شدن سقط جنین و وضعیت اقتصادی نامطلوب، باعث کاهش میزان باروری درکشورهای صنعتی شده است.

شیوع ناباروری در دهه اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته، به طوری‌که میزان آن در کشورهای صنعتی حدود 10 تا 15 درصد گزارش شده است و طبق آخرین گزارش‌ها شیوع ناباروری در ایران نیز 15 درصد برآورد شده است.

استفاده از سلول‌های بنیادی خون قائدگی برای درمان ناباروری

پژوهش‌های جدید نشان داده است که کاهش ذخیره تخمدانی به دلیل پیری نیچ تخمدانی رخ می‌دهد و سلول‌های بنیادی ‌‌با توانمندی بالایی که در تکثیر و تمایز دارند، قادر هستند این عارضه را ترمیم کنند. در مطالعات مختلف کلینیکال ترایال از انواع سلول‌های بنیادی برای درمان این اختلالات تخمدانی استفاده شده است.

با توجه به توانمندی سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی در ترمیم بافت‌های مختلف در مطالعه‌ای از این سلول ها برای درمان نارسایی تخمدان بر روی موش‌های آزمایشگاهی استفاده کرده‌اند.

همزمان با این مطالعات در سراسر جهان، مطالعات متعددی در دهه گذشته بر روی جنبه های مختلف درمانی سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی توسط پژوهشگران کشورمان توسط صورت گرفته و خصوصیات، ویژگی‌ها و قابلیت‌های سلول‌های بنیادی خون قاعدگی بررسی شده است.

به دست آوردن سلول بنیادی از منابع مختلف از جمله جنین، مغز استخوان، خون بند ناف و خون محیطی برای دستیابی به سلول‎های بنیادی چند توان، زمینه‌ساز تحقیقات بسیاری شده و دریچه جدیدی را برای درمان بیماری‌های مختلف گشوده است.

ملاحظات اخلاقی استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی، سبب محدودیت کاربرد آنها و معطوف شدن نظر جامعه پزشکی به سمت منبع سلول‌های بنیادی مثل مغز استخوان شده است. هدف عمومی از این روند، به دست آوردن سلول‌های متمایز برای تهیه بافت‌های مختلف در فضای آزمایشگاه و رفع نیاز به پیوند بافت از فردی به فرد دیگر و نیز رفع مشکلاتی  مانند عوارض رد پیوند و هزینه‌های متعدد آن است.

خون قاعدگی یک منبع غنی از سلول های بنیادی است که به آسانی در هر سیکل قاعدگی از دست می رود، این در حالی است که علاوه بر دسترسی آسان ماهیانه و عدم تهاجمی بودن روش جمع آوری خون قاعدگی، سلول‌های بنیادی مشتق از این منبع توانایی تکثیر و تمایز فوق‌العاده‌ای دارند.

امکان باروری با هزینه‌های کم‌تر

با تولید این فرآورده سلولی زیستی در کشورمان، برای زوجین نابارور با صرف هزینه های کمتر نسبت به سایر روش‌های کمک باروری، امکان استفاده از این روش درمانی نوین فراهم می‌شود و بسیاری از زوج‌هایی که به علت مشکلات مالی از فرزندآوری منصرف می‌شوند، به استفاده از این محصول سلول درمانی تشویق خواهند شد.

از طرفی استفاده از این محصول زیستی، با افزایش تعداد و کیفیت تخمک‌های بالغ در تخمدان و نیز افزایش ضخامت اندومتر، شانس وقوع بارداری خودبه خودی در زوجینی که از این چنین اختلالاتی رنج می‌برند ، افزایش خواهد یافت.

همچنین تزریق این فرآورده سلولی موجب بهبود شرایط محیط تخمدانی و نیز شرایط لانه گزینی جنین می‌شود و در نتیجه درصد موفقیت در روش‌های پیشرفته کمک باروری مانند IVF به دنبال سلول‌درمانی افزایش می‌یابد.

بنابراین، سلول های بنیادی مشتق شده از خون قاعدگی در مقایسه با سایر سلول‌ها مزایای متعددی دارد و گام جدیدی را در سلول درمانی بیماری‌های مختلف باز کرده است و می‌تواند نیازهای بالینی را برطرف سازد.

ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه فناوری‌های این حوزه و کمک به ارتقای سلامت جامعه، از پژوهش‌ها، طرح‌های فناورانه و نوآورانه این حوزه در مسیر تجاری‌سازی حمایت می‌کند.

6 علت عمده ناباروری زنان ایرانی/ "سن بالای ازدواج" از مهم‌ترین عوامل ناباروری!57 درصــد مردم کشور به مراکز درمــان نابــاروری دسترسی ندارند!قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی در ایران هم‌سطح کشورهای اروپایی/ استفاده از فرآورده‌های تقلبی بدنسازی علت عمده ناباروری

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاهش جمعیت کاهش جمعیت سلول های بنیادی مشتق سلول های بنیادی برای درمان خون قاعدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم وارث اصلی حکومت‌ هستند

ایسنا/تهران فرمانده سپاه شهرستان قدس در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گفت: فرصت ماه مبارک رمضان را برای تبلیغ معروف‌ها از دست ندهیم، این ماه بهار قرآن است و بهترین فرصت برای حرکت قلوب مردم به سمت معارف الهی است. اگر قلب مردم با خدا و معنویت همراه شود از گناه فاصله می‌گیرند.

سرگرد پاسدار هادی حفیظی در باره حجم اقدامات دشمن در این حوزه اظهار کرد: باید متوجه شویم که دشمن مشغول انجام چه کاری است و آسیبهایی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و موضوعات مختلف در حوزه تربیتی روی جوان و نوجوان و جامعه ما گذاشته کجا را هدف گرفته است و اولویتش چیست. یکی از مسائلی که دشمن به طور ویژه روی آن کار کرده است و از نقاط اصلی در برنامه ریزی‌های او است انجام کار بلند مدت بدون ایجاد جنجال و هیاهو است که ثمره اش را بعداز ۴۰ سال می‌بیند.
حفیظی در ادامه تصریح کرد: مردم وارث اصلی حکومتها هستند و تحولات را در جامعه رقم می‌زنند. آنها بازیگر اصلی میدان تحول اند. مردم اگر بدانند ارزش ها چه چیزی است انقلاب ۵۷ رقم می‌خورد اما اگر باورهای مردم از ارزش های اسلامی فاصله بگیرد انقلاب اسلامی حاصل نخواهد شد.
وی در ادامه افزود: دشمن در هدف گذاری هایش به دنبال تجزیه ایران است تا منفعت خود را کسب کند. باید مردم را از نقشه های دشمن آگاه کنیم. اگر آنها پای کار حاکمیت قرارنگیرند و نسبت به پدیده های فرهنگی و اجتماعی واکنش نداشته باشند قطعا دشمن موفق خواهد شد. باید ستادهایمان را مردمی‌سازی کرده و نقش مردم را مشخص کنیم تا مشارکت بیشتر و بهتر شود.
هادی حفیظی در پایان خاطر نشان کرد : اگر ما برای دستگاه ها و مجموعه‌های مختلف خود، فرد انقلابی، مکتبی، مومن و متخصص نداشته باشیم آن جامعه قطعا سقوط خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده از سلول درمانی برای درمان کمردرد
  • ۶۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است
  • رژیم‌های لاغری فوری چه بلایی سرتان می‌آورد؟
  • حال حوزه هنری کردستان ‌خوب نیست
  • تاثیر ترکیب گیاهی زرشک در مقابله با سرطان ریه
  • شتابان به سوی تاریکی
  • حوزه باید برخی از دوگانگی‌های جامعه را جمع کند
  • مردم وارث اصلی حکومت‌ هستند
  • هوش مصنوعی درحال یادگیری معنای زندگی است
  • با کشف این پروتیین، درمان طاسی سر ممکن شد