Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:54:54 GMT

فردوسی زبان فارسی را از نابودی نجات داد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۳۶۳۴

فردوسی زبان فارسی را از نابودی نجات داد

دکتر «علیرضا شهرستانی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، افزود: فردوسی در حالی شروع به سرودن شاهنامه کرد که از یک سو نفوذ فرهنگ و زبان عربی بعد از اسلام در ایران زمین و از سوی دیگر باز شدن پای اقوام ترک زبان آسیای مرکزی به خاک ایران، زبان فارسی را در حال نابودی قرار داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه جای عالم سخن از فرودسی ماست

وی فردوسی و شاهنامه او را هویت تاریخی و ملی ایرانیان از فارس، کُرد، آذری، بلوچ، گیلک و مازنی دانست و ادامه داد: اگر فردوسی آن شاهنامه سترگ و ستودنی را نمی‌سرود امروز دیگر سخنی از سعدی، مولانا و حافظ هم نبود.

این استاد ادبیات فارسی با اشاره به اینکه امروز جهان در حیرت از فرودسی ما است و در همه جای دنیا صحبت از این حکیم برجسته ایرانی است اظهار داشت: وقتی از روزنامه‌نگار شهید مصری «حسین هیکل» پرسیدند که چرا مصر با این همه پیشینه تاریخی و فرهنگی بعد از حمله اعراب و پذیرش اسلام زبان و فرهنگش از بین رفت جواب داد به خاطر اینکه ما فردوسی نداشتیم.

شهرستانی، فردوسی را حکیمی فرزانه و خردمندی خردورز دانست و گفت : اگر امروز می‌بینیم که کلام استاد «میرجلال‌الدین کزازی» بر جانها می‌نشیند به واسطه تاثیر شگرفی است که از فردوسی پذیرفته است و امروز می‌تواند از زبان شکرین پارسی پاسداری کند.

این کارشناس ادبیات افزود : امام محمد غزالی گفته که خلاصه ۴۰ سال وعظ و سخنرانی برای مسلمانان را فردوسی در این یک بیت آورده است: ز روز گذر اندیشه کن *** پرستیدن دادگر پیشه کن

وی با اشاره به روایتی از اسرارنامه عطار نیشابوری گفت: در زمان مرگ فرودسی روحانی آن منطقه اجازه دفن فرودسی را در قبرستان مسلمانان نداد و می‌گفت فرودسی در مدح پادشاهان سروده و نباید در قبرستان مسلمانان دفن شود و دخترش مجبور شد پدر را در باغ خانه خود به خاک بسپرد.

شهرستانی ادامه داد : آن شب روحانی منطقه فرودسی را با تاج زمردین و لباس‌های زیبا در خواب می‌بیند و از او می‌پرسد این جایگاه و منزلت تو از کجاست و فردوسی جواب می‌دهد که اینها را با یک بیت به دست آوردم:

جهان را بلندی و پستی تویی *** ندانم چه‌یی هرچه هستی تویی

۲۵ اردیبهشت در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها مولانا سعدی شاهنامه ادبیات فارسی حافظ کرمانشاه ایران ابوالقاسم فردوسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مولانا سعدی شاهنامه مولانا سعدی شاهنامه ادبیات فارسی حافظ کرمانشاه ایران ابوالقاسم فردوسی اخبار کنکور زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۳۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از اجرای سد فینسک از زبان وزیر نیرو‌

وزیر نیرو آخرین جزئیات از اجرای سد فینسک و رویکرد دولت در قبال حل مشکلات آبی استان سمنان را تشریح کرد. - اخبار استانها -

علی‌اکبر محرابیان در جریان سفر به استان سمنان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در استان سمنان، شهرستان‌ها شرایط یکسانی ندارند.

وی با بیان اینکه امروز طرح‌های انتقال آب به شهرستان‌های گرمسار و آرادان به بهره‌برداری رسید افزود: برای دو شهرستان شاهرود و سمنان هم‌ دو طرح داریم که امروز در شورای اداری درخصوص آن صحبت شد تا ان‌شاءالله با تصویب و پشتیبانی دولت بتوانیم این طرح‌ها را نیز اجرایی و تنش آبی در این دو شهرستان را نیز برطرف کنیم.

وزیر نیرو دربارع میزان تأمین بودجه احداث سد فینسک نیز بیان داشت: براساس قانون بودجه، اعتبارات سالانه این طرح تغییر می‌کند و هر ساله یک اعتبار خاصی برای آن درنظر گرفته می‌شود.

محرابیان گفت: امیدواریم در سفر امروز نیز بتوانیم هرچه سریعتر عملیات اجرایی خط انتقال آب به شهر را آغاز کنیم.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند
  • استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است
  • امروز با فردوسی:  چـو ایـران نباشد  تن  من مـبـاد
  • آخرین جزئیات از اجرای سد فینسک از زبان وزیر نیرو‌
  • شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟