Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:33:09 GMT

فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۵۲۰۶

فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان آغاز شد

سید خالق سجادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر پنج مرکز ملکی در گرگان، علی آباد، گالیکش، گنبدکاووس و کلاله با ظرفیت ذخیره سازی ۲۵۰ هزار تن دایر شده و در صورت نیاز بر تعداد این مراکز افزوده خواهد شد.

به گفته وی این اداره کل امسال بیش از ۹۰ مرکز خرید تضمینی گندم با مشارکت سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی به عنوان مباشر با ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پیش بینی کرده و در طول برداشت اقدام به خرید محصول می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: جهادکشاورزی گلستان پیش بینی کرد در سال زراعی جاری بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که این مقدار حدود ۷۰۰ هزار تن به صورت تضمینی به دولت فروخته شود.

در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندم‌کار مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی گندم (۴۰۰۰ تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم شود.

پیش از این قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد چهار هزارتومان تعیین شده بود.

مطابق گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان ۳۸۱ هزار هکتار به زیر کشت گندم رفت ولی به دلیل کاهش بارش ها و بروز خشکسالی در سال زراعی جاری، تولید در سطح ۸۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم با پیش‌بینی ۴۷۰ هزار تن از دست رفته است.

برداشت محصول از کشتزارهای گندم گلستان از هفته نخست خرداد آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه می یابد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

پارسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از ۳۵۵ هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول در گلستان تولید شد که ۷۵۰ هزار تن آن از سوی کشاورزان به  دولت فروخته شد.

مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

برچسب‌ها گندم گرگان گلستان خرید تضمینی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران پروندهٔ خبری خرید تضمینی گندم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم گرگان گلستان گندم گرگان گلستان خرید تضمینی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اخبار کنکور تضمینی گندم خرید تضمینی هزار هکتار زیر کشت هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: از ابتدای فصل خرید گندم در ۲۰ فروردین ماه تاکنون بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است.

امید جهان نژادیان افزود: این میزان خرید که توسط ۱۰۳ مرکز انجام شده است رشد بیش از یک برابری نسبت به مشابه پارسال را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زاراعی جاری  در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان کشت گندم انجام شده است.

استان خوزستان پارسال رتبه نخست خرید گندم در کشور را کسب کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • فعالیت ۴۷۶۱ نانوایی در آذربایجان غربی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد