Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@10:41:36 GMT

حمایت از نهاد خانواده در سایه تأمین امنیت فناوری‌های نوین

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۵۲۴۱

حمایت از نهاد خانواده در سایه تأمین امنیت فناوری‌های نوین

یکی از عمده‌‌ترین مصائب حوزه فناوری، نقشی است که محتوای رسانه‌‌ای در تغییر ارزش‌‌ها و هنجارهای خانوادگی و اجتماعی ایفاء می‌‌کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مجمع عمومی سازمان ملل امروز را «روز جهانی خانواده» نامگذاری کرده است و یکی از موضوعاتی که خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ استفاده از فناوری‌های نوین است اما سازمان ملل نقش فناوری‌‌های نوین را تنها بر رفاه و آسایش مادی خانواده و اعضای آن به ویژه کودکان ارزیابی می‌‌کند و تمایلی به بررسی تأثیر مستقیم آن بر هنجارها و ارزش‌‌های بومی، فرهنگی و ملی نهاد خانواده نشان نمی‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"نیلوفر مقدمی‌ خمامی" معاون زنان و خانواده اندیشکده حقوق بشر شهروندی دانشگاه امام صادق در یادداشتی با موضوع روز جهانی خانواده نوشت:

"اهمیت و ضرورت خانواده در حیات فردی و جمعی انسان‌‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. خانواده به عنوان اولین سلول اجتماع منبع تأمین بسیاری از نیازهای اولیه انسانی است؛ بدین جهت در منشور بین‌المللی حقوق بشر (اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین) به صورت موکّد حفاظت و تکریم آن مدّنظر قرار گرفته و حتی در تقویم بین‌‌المللی حقوق بشر نیز جایگاهی برای خود یافته است. قطعنامه 47/237 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1993 پایه‌‌گذار روز بین‌‌المللی خانواده در جهان است؛ روزی که به تعبیر سازمان ملل هدف از برگزاری آن بزرگداشت نهاد خانواده و توجه به اهمیت آن در حیات انسان‌‌هاست. از سال 1994 روز بین‌‌المللی خانواده به صورت مستمر در حال برگزاری است و هر سال شعار مختص خود را دارد. تعیین شعار سال از سوی دبیرکل سازمان ملل به منظور جهت‌‌دهی سیاست‌‌ها و قوانین ملی در چارچوب دغدغه‌‌های بین‌‌المللی صورت می‌‌پذیرد.

سازمان ملل روز بین‌‌المللی خانواده در سال 2021 را با عنوان «تأثیر فناوری‌‌های نوین بر رفاه خانواده‌‌ها» نام‌گذاری کرده و در بیانیه اهداف آن چنین مقرر داشته است:

تحولات عظیم از جمله فناوری‌‌های نوین، تغییرات جمعیتی، روند فزاینده شهرنشینی و مهاجرت و همچنین تغییرات اقلیمی به شکل چشمگیری جهان پیرامون ما را متأثر ساخته و بر حیات فردی و خانوادگی اثرگذارده است. به همین منظور از سال 2021 تا 2024 مصادف با سیزدهمین سال بین‌‌المللی خانواده به مدت 4 سال این موضوع مدنظر قرار خواهد گرفت و سال 2021 به تأثیر فناوری‌‌های نوین بر رفاه خانواده‌‌ها اختصاص خواهد یافت.

پاندمی طولانی‌‌مدت کووید-19 ضرورت به کارگیری فناوری‌های دیجیتال را در عرصه شغلی، تحصیلی و ارتباطی به اثبات رسانده است. این موضوع در کنار همه نقاط مثبت خود آسیب‌‌هایی نیز به همراه داشته است از جمله ضعف بینایی در نتیجه نگاه طولانی‌‌مدت به صفحه نمایش، اذیت و آزار سایبری و خستگی و فرسودگی والدین. بنابراین بایستی بحث آموزش والدین را به عنوان راهبردی در جهت تأمین حقوق و تضمین آسایش کودکان مد نظر قرار داد.

در این بیانیه توجه سازمان ملل به آسیب‌‌ها و چالش‌‌های فناوری‌های دیجیتال بیشتر ناظر بر ابزار است تا محتوای آن. اگرچه در بیان مصادیق این آسیب‌‌ها به آزار و اذیت سایبری نیز اشاره شده اما باید اذعان کرد که قلدری سایبری تنها یکی از اشکال آسیب معنوی در بستر دیجیتال است. یکی از عمده‌‌ترین مصائب در این حوزه نقشی است که محتوای رسانه‌‌ای در تغییر ارزش‌‌ها و هنجارهای خانوادگی و اجتماعی ایفاء می‌‌کند.

فناوری‌‌های دیجیتال بیش و پیش از ابعاد جسمی زندگی انسان (مثل پیرچشمی و ضعف بینایی) بعد ذهنی و معنوی حیات او را در معرض آسیب قرار می‌‌دهد؛ چرا که تنها یک ابزار نبوده و خود دارای معنا و پیام است. امروزه نمی‌‌توان فناوری را از فرهنگ آن متمایز کرد. در واقع فناوری و به ویژه فناوری‌‌های دیجیتال به عنوان عرصه مجازی حیات اجتماعی انسان‌‌ها، بستر تعاملات ارزشی – هنجاری نوینی هستند که به تعبیر بسیاری از اندیشمندان معاصر متأثر از جامعه سرمایه‌‌دار غربی است.

اساساً فناوری‌‌های ارتباطی و رسانه‌‌های جمعی به عنوان چهارمین ستون دموکراسی قلمداد می‌‌شوند، به همین خاطر تحولات ارزشی آن را از طریق همین بسترهای دیجیتالی به جهان مخابره می‌‌کنند.

ایرادی که متوجه سازمان ملل می‌‌شود آن است که نقش این فناوری‌‌ها را تنها بر رفاه و آسایش مادی خانواده و اعضای آن به ویژه کودکان ارزیابی می‌‌کند و تمایلی به بررسی تأثیر مستقیم آن بر هنجارها و ارزش‌‌های بومی، فرهنگی و ملی نهاد خانواده نشان نمی‌‌دهد.

القای یکجانبه ارزشی ـ هنجاری در فناوری‌‌های دیجیتال، با اصل مصلحت عالیه کودک در تضاد و تعارض است. اصل مصلحت عالیه کودک اقتضاء دارد، او از هرگونه آسیب، سوءاستفاده، سهل‌‌انگاری و خشونت جسمی و روانی در خانواده و جامعه در امان باشد. بنابراین چه در عرصه حیات حقیقی و چه حیات مجازی، به ویژه استفاده روزافزون کودکان از اینترنت و رسانه‌‌های برخط در زمان شیوع ویروس کرونا، حفاظت از  تمامیت جسمی، اخلاقی و معنوی ایشان امری ضروری است.

حلقه مفقوده سیاست‌‌های توصیه‌‌ای سازمان ملل دقیقاً در همین نقطه خود را نشان می‌‌دهد. بیانیه سازمان ملل دولت‌‌های عضو را به تدوین و تنظیم سیاست‌‌های آموزشی والدین ‌محور تشویق می‌‌کند و از اصلاح زیرساخت‌‌ها غافل می‌‌شود. اگرچه آموزش والدین برای بقای خانواده، بهبود وضعیت آن و همچنین رفاه و آسایش اعضای آن امری ضروری است؛ اما پیش از آن باید مسئله امنیت در فناوری‌‌های نوین در دستور کار دولت‌‌ها قرار گیرد.

امنیت رسانه‌‌ای به ویژه امنیت اخلاقی، ذهنی و معنوی نخستین گام در حفاظت از نهاد خانواده در دنیای متحول فناورانه است؛ این مهم با تهیه و تنظیم سیاست‌‌ها و برنامه‌‌هایی در چارچوب فناوری‌‌های دیجیتالی امن و به ویژه ایجاد اینترنت پاک برای خانواده و کودک قابل حصول است."

"میدان" و "دیپلماسی" در عرصه "حقوق بشر"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه المللی خانواده نهاد خانواده سازمان ملل فناوری ها حقوق بشر بر رفاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۵۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمتبه ۲ هزار و ۸۶۴ بیمار صعب‌العلاج و خاص

سید رضا حسینی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: پیگیری و انجام فعالیت‌های تسهیل‌گری برای رفع مشکلات بیماران خاص در اولویت قرار دارد و این حمایت‌ها در فرآیند‌های درمانی، تأمین دارو‌های مورد نیاز و پرداخت مساعدت‌های مالی به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی به فرآیند شناسایی بیماران صعب العلاج از طریق نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و نیز مددکاران دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: این بیماران دغدغه‌ها و مشکلات فراوانی برای درمان دارند و بیشتر نیز با مشکلات معیشتی روبرو هستند، بر این اساس وظیفه داریم که با حمایت و مساعدت مستمر، آرامش خاطر را برای این بیماران فراهم کنیم.

حسینی با اشاره به این که از ابتدای سال گذشته تا کنون بیش از ۱۱۸ میلیارد ریال برای کمک به این بیماران هزینه شده افزود: برای حمایت از مددجویان زیرپوشش و بهبود هر چه سریعتر این مددجویان به آنان کمک‌های مختلفی از قبیل سبد غذائی، هزینه‌های درمانی، تجهیزات، هزینه‌های ایاب و ذهاب و ... ارائه می‌شود.

وی با قدردانی از همه خیرانی که با این نهاد همکاری می‌کنند، افزود: خیران می‌توانند در راستای کمک به بیماران صعب العلاج، این بیماران نیازمند را مورد حمایت قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • مسلمی نائینی: ارائه آموزش‌های تخصصی، مهارتی و دانش‌بنیان توسط جهاددانشگاهی
  • با تشکیل سپند شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح خواهیم بود
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین
  • راهکار سند تحول قوه قضاییه برای ارزیابی ادله در محاکم
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله
  • انعقاد قرارداد تسهیلات ۴۵۰ هزار واحد مسکونی
  • ایران نقش کلیدی در تأمین امنیت ایران و منطقه دارد
  • محسن آرمین: وتوى قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل شرم آور بود/ اسرائیل برای فلسطینی ها حق حیات قائل نیست
  • ارائه خدمتبه ۲ هزار و ۸۶۴ بیمار صعب‌العلاج و خاص