Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@01:54:29 GMT

توصیه اتحادیه اروپا به باکو و ایروان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۵۲۴۹

اتحادیه اروپا به جمهوری آذربایجان و ارمنستان توصیه کرده با خویشتنداری، اختلافات خود را تنها با مذاکره حل کنند. ناطقان: اتحادیه اروپا از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواسته تا با خویشتنداری در مسیر تنش زدایی گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی در تماس‌های تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «آرا عیوضیان» همتای ارمنستانی وی، از هر دو طرف خواست تا حداکثر خویشتنداری را نشان داده و تنش‌ها را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت که مرزها باید از طریق مذاکره تعیین شود و اتحادیه اروپا از گفت‌وگوهای فنی بین طرفین استقبال می‌کند.

این در حالی است که«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان ادعا کرده که برخی مناطق توسط ارتش جمهوری آذربایجان اشغال شده و  به همین دلیل تصمیم گرفته که از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کند.

دادستان کل ارمنستان روز پنجشنبه پرونده‌ای جنایی را با موضوع «نقض تمامیت ارضی» این کشور از سوی جمهوری آذربایجان بعد از آن گشود که وزارت دفاع ارمنستان، جمهوری آذربایجان را متهم کرد که نیروهایش را به داخل خاک این کشور آورده است. باکو تمام ادعاهای ایروان در این زمینه را رد کرده است.

چهارم آبان ۱۳۹۹ بود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.  بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز طی این مدت تا پنج سال، به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است. منبع: فارس برچسب ها: اتحادیه اروپا ، باکو ، ایروان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اتحادیه اروپا باکو ایروان جمهوری آذربایجان اتحادیه اروپا قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۵۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه گفت که درک مشترکی از کلیت توافق صلح بین باکو و ایروان ایجاد شده و فقط جزئیات باید بررسی شود.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف امروز سه‌شنبه گفت که کشورش و ارمنستان به امضای توفقنامه صلح برای پایان دادن به مناقشه ارضی چند دهه‌ای نزدیک شده‌اند.

علی‌اف توضیح داد «در این حد هرگز (به توافق) نزدیک نبوده‌ایم. حالا درک مشترکی از این که توافقنامه صلح چگونه باید باشد داریم و فقط باید به جزئیات بپردازیم».

او همچین گفت که طرف آذربایجانی با برگزاری نشست بین وزرای خارجه این دو جمهوری همسایه در قزاقستان موافقت کرده است.

امروز جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان اصلاح مرزهای خود را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط دو کشور آغاز کردند.

این تحول در نتیجه توافق صورت گرفته در هشتمین نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آن و بازگرداندن چهار روستا به باکو، به وقوع پیوست.

نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان بر لزوم حل و فصل اختلافات باقیمانده مرزی با جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از جنگ جدید تاکید کرده است.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند