Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@15:40:35 GMT

ماندگاری منطقه توس با حفظ کمیسیون توسعه و بهسازی آن

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۷۰۴۵

ماندگاری منطقه توس با حفظ کمیسیون توسعه و بهسازی آن

ایسنا/خراسان رضوی رییس شورای شهر مشهد گفت: به آیندگان توصیه می‌کنم کمیسیون توسعه و بهسازی توس را حفظ کنند تا تمرکز و همراهی جهت ارتقا و افزایش اقدامات لازم در این منطقه هویت‌بخش تداوم یابد.

محمدرضا حیدری در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آثار ماندگار با قدمت هزار ساله را باید حفظ و آن را مهیا کرد تا تمام ایرانیان در سفر به مشهد پس از زیارت امام رضا(ع) از این فضای تاریخی و هویت‌بخش بازدید داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۶ جلوخان آرامگاه فردوسی دارای فضای نامناسبی بود که گردشگران داخلی و خارجی باید از میان یک فضای خاکی حرکت می‌کردند تا به آرامگاه برسند.

وی افزود: یکی از رویکردهای شورای پنجم توجه و رسیدگی به این مکان تاریخی و فرهنگی بود و در همین راستا کمیسیونی تخصصی به توس اختصاص داده شد که هر سال اعتبارات لازم برای بازسازی و احیای این منطقه را پیش‌بینی می‌کند. در حال حاضر نیز در جلوخان آرامگاه فردوسی شاهد یک فضای زیبا و جذاب هستیم که در شأن فردوسی و تمام ایرانیان و فارسی‌زبانان کشورهای هم‌جوار ایران است.

رییس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مطالعات و پژوهش‌هایی که روی شاهنامه فردوسی انجام می‌شود فراتر از مرزهای ایران است. شاهنامه یک میراث گران‌قدر در سطح ملی است که حفظ و ارتقای آن در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به ارگ کهندژ و هارونیه و نصب مجسمه‌هایی که از شاهنامه الگو گرفته‌اند از دستاوردهایی است که امروز شاهد آن هستیم.

حیدری ادامه داد: تمامی موارد گفته شده هدیه‌ای از سوی شورای شهر پنجم به تمام علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ ایرانی بوده است؛ به همین جهت امیدوارم آیندگان این مسیر را ارتقا دهند چرا که هنوز کارهای بسیاری باقیمانده که در توس باید انجام شود. امید که دوره آتی مدیریت شهری همت بالایی داشته باشد و پروژه‌های این چنینی را تکمیل کند.

وی با تاکید بر این که کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس باید حفظ شود تصریح کرد: کمیسیون بهسازی توس یک کمیسیون فرعی است و حفظ و یا ادغام آن در اختیار شورا است. بنابراین به آیندگان توصیه می‌کنم این کمیسیون را حفظ کنند تا این تمرکز و همراهی جهت ارتقاء و افزایش اقدامات لازم در این منطقه هویت بخش تداوم یابد.

فردوسی باید به سرمایه در گردش تبدیل شده و از انحصار متخصصین درآید

مسعود ریاضی در آیین بهره‌برداری از پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه اظهار کرد: یکی از آرزوهای ما این بود که سه بنای فاخر در محدوده شهر تاریخی توس یعنی آرامگاه فردوسی، ارگ کهندژ و هارونیه توسط معابر مناسب به یکدیگر متصل شده و یک مثلث گردشگری مناسب در این منطقه شکل گیرد.

وی افزود: فردوسی یک گنج گران است و باید تبدیل به سرمایه در گردش شود. فردوسی باید میان اقشار مردم جریان پیدا کرده و از انحصار متخصصین خارج شود. خوشبختانه مدیریت فرهنگی شهر موفق شده در این مدت از یک سرمایه عظیم استفاده کند که اقدامات خوبی هم در این مجموعه انجام داده است.

رییس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس گفت: در این مدت بیش از ۱۰ مجسمه فاخر در محدوده توس از داستان‌ها و مضامین شاهنامه سفارش داده شده و سه مجسمه دیگر به آن نیز اضافه خواهد شد که در حال حاضر جلوخان آرامگاه فردوسی را به یک تم پارک فاخر تبدیل کرده است.

ریاضی با اشاره به افزایش غنای فرهنگی شهر مشهد بیان کرد: سفارش مجسمه‌ها هنرمندان را پای کار آورده است. در جشنواره‌های نقاشی، شب شعر، بحث‌های ادبی، موسیقی و حتی در سینما موضوعاتی با نام فردوسی و شاهنامه داشته‌ایم که تمامی آن‌ها باعث می‌شود هنرمندان پای کار بیایند و جریان هنر در این شهر زنده بماند.

وی ادامه داد: امیدوارم این جریان تداوم یابد و متوقف نشود. در حال حاضر مردم فردوسی و توس را بیشتر از چهار سال گذشته می‌شناسند. هنوز جای کار در توس فراوان است و اقداماتی که تا کنون انجام شده تنها قطره‌ای از دریا بوده که شایسته‌ رسیدگی به این مکان تاریخی و فرهنگی بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی شهرداری مشهد شورای شهر مشهد آرامگاه فردوسي روز بزرگداشت فردوسی حکیم ابوالقاسم فردوسی جلوخان آرامگاه فردوسی توسعه و بهسازی بهسازی توس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۷۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی و بازگشایی مسیر اصلی آبشار یاسوج تا دو روز آینده


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، آشنا افزود: در حال حاضر مسیر ابوذر یک برای عبور و مرور گردشگران در نظر گرفته شده است.
وی به دلیل تاخیر در بازگشایی مسیر اصلی آبشار اشاره و اضافه کرد: برای بازسازی این مسیر نیاز به همکاری دستگاه‌های خدمات رسان است که هیچکدام همکاری لازم با شهرداری را نداشته اند و این موضوع سبب تاخیر در بهسازی این مسیر شده است.

دیگر خبرها

  • بهسازی و بازگشایی مسیر اصلی آبشار یاسوج تا دو روز آینده
  • بهسازی و شاداب سازی یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • ماندگاری هوای سرد در استان سمنان تا پایان هفته
  • ماندگاری هوای سرد در سمنان تا پایان هفته
  • بهسازی پیاده‌روها و جداره مسجد مقدس جمکران
  • محفل امام حسنی‌ها کار بزرگ و ماندگاری بود
  • توسعه گردشگری شهری با «تهران کارت»
  • (عکس) فوتبال زیر باران با فردوسی‌پور، بزیک، کاظمیان و زندی