Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@00:04:07 GMT

قیمت‌گذاری‌ میوه‌ بر اساس قیمت‌های واقعی باشد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۷۱۰۱

قیمت‌گذاری‌ میوه‌ بر اساس قیمت‌های واقعی باشد

علیرضا عباسی گفت: اگر در مجموعه‌های تصمیم گیرنده برای قیمت‌گذاری میوه‌ها، تولیدکنندگان هم حضور داشته باشند می‌توان قیمت را به‌درستی تنظیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عباسی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به قانون انتظار مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 91 اظهار کرد: از صفر تا صد زنجیره تولید کشور دارای ناهماهنگی‌هایی است و از سویی تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیر سبب شده چرخه تولید، سیاست‌گذاری، قیمت‌گذاری، واردات و صادرات نتوانند مجموعه‌ای واحد را تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که در قانون انتظار قرار بود تمام اختیارات تولید تا عمده فروشی در اختیار جهاد کشاورزی و بعد از آن بر عهده تنظیم بازار و اداره صمت قرار گیرد، گفت: اگر رئیس جمهور و دولت‌مردان نسبت به اجرای این قانون مقاومت نمی‌کردند، روند توزیع با این همه مشکلات مواجه نبود و این مقاومت‌ها سبب به  وجود آمدن ناهماهنگی در این چرخه شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ضرورت نیاز سنجی شود و براساس آن تولید را یادآور شد و افزود: همچنین بر این اساس باید سیاست واردات و صادرات تنظیم شود تا ناهماهنگی سبب باقی ماندن میوه‌های شب عید و در نهایت فساد آن‌ها نشود.

وی با بیان این‌که قیمت میوه شب عید امسال قیمت مناسبی نبود، عنوان کرد: اگر قانون انتظار به صورت کامل اجرا شود بسیاری از این مشکلات وجود نخواهد داشت. هرچند امسال بیماری کرونا شرایط را متفاوت از سال‌های قبل کرده بود و اینکه تفاوت قیمت میوه تنظیم بازار و قیمت بازار و تفاوت کیفیتی آنها برای مردم قابل قبول نبود و میوه‌های شب عید کیفیت مناسب را نداشت و تفاوت قیمت آنها با نرخ آزاد خیلی فاحش نبود و عدم اقبال مردم باعث شد این میوه‌ها روی دست تنظیم بازار بماند.

عباسی با تاکید بر این‌که قیمت گذاری‌ها براساس قیمت‌های واقعی باید تعین شود، بیان داشت: اگر در مجموعه‌های تصمیم گیرنده برای قیمت گذاری میوه‌ها، تولید کنندگان هم حضور داشته باشند می‌توان قیمت را به درستی تنظیم کرد همچنان که در مجلس در رابطه با خرید تضمینی محصولات کشاورزی این اقدام انجام شد که حتما در قیمت گذاری‌ها باید منتفعین آن مجموعه‌ها حضور داشته باشند اما متاسفانه انتظارها به درستی برآورده نشد البته جهاد کشاورزی هم در این زمینه کوتاهی کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تنها بخشی بوده که در ایام تحریمی با رشد مثبت مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به دلیل اینکه مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور است در دوران تحریم‌ها توانست عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد که می‌توان با بهره گیری از این الگوی مردمی، دیگر قسمت‌های اقتصاد را مردمی کرد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ‌گفت: در این بخش مطمئنا دولت هم تکالیفی دارد و تکلیف نظارتی و حمایتی خود را بیشتر باید انجام دهد و به‌صورت غیرمستقیم بر این حوزه نظارت داشته باشد چراکه ورود مستقیم دولت به این عرصه‌ها سبب ناکارآمد شدن بیشتر امور می‌شود.

عباسی راهکار خود در این زمینه را نیز این‌گونه توضیح داد: فاصله قیمتی بین تولید کننده و مصرف کننده که فاصله‌ای منطقی نیست باید کاهش یابد و توزیع باید با سیاست گذاری‌ها را باید اصلاح کرد اما مردمی بودن بخش کشاورزی باید به عنوان فاکتوری مثبت به آن پرداخته شود و این الگو در دیگر بخش‌ها تسری یابد.

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: قیمت گذاری میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۷۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه و سبزی +جدول

قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

به گزارش مشرق، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۲۷ فروردین تا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

بازار میوه

قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز به شرح زیر است؛

هر کیلو نارنگی ۲۰ تا ۶۴.۸۰۰، سیب زرد ۴۰ تا ۶۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۰ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۵۹.۸۰۰، کیوی ۸۹ تا ۹۸، توت فرنگی ۱۷۹ تا ۱۹۸، به ۵۹.۸۰۰ و پرتقال ۲۵ تا ۳۵ است.

در بازار میوه‌های نوبرانه هر نیم کیلو چاقاله بادام ۱۴۹ تا ۱۹۰ و گوجه سبز ۳۵۰ هزار تومان است.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۱۰ تا ۲۰، طالبی ۳۹، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۲۵ تا ۳۴.۸۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۷۸.۸۰۰ تا ۸۴.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵، آناناس ۲۵۰، هر بسته ۲۰۰ گرمی بلوبری ۲۴۰، هر عدد آوا کادو ۱۴۰، کیوانا ۵۵، دراگون ۲۴۰، هر بسته فیسالیس ۵۰ و هر عدد انبه استوایی ۳۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بازار سبزی‌جات

در ادامه قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر می‌آید.

هر کیلو گوجه فرنگی ۱۹.۸۰۰، هویج ۱۳.۸۰۰، کاهو ۲۹.۸۰۰، کدو ۲۲.۸۰۰، کلم پیچ ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۸۸، خیار ۲۶.۸۰۰ تا ۲۹.۸۰۰، باقالا کاشان ۳۸، لیمو ترش ۴۹ تا ۱۱۵ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۲.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ و پیاز زرد ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۲ درصد و سبزیجات ۲۹ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۴ درصد، غلات ۱۲ درصد، مرغ ۸ درصد، تخم مرغ ۱۸ درصد، قند ۱۸ درصد، شکر ۲۴ درصد و حبوبات ۱۶ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • قیمت حبوبات در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران اعلام شد
  • قیمت‌ لاستیک بر اساس وزن تعیین نمی‌شود
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت انواع میوه و سبزی +جدول
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی در بازار
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول