Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@13:47:43 GMT

آرایش انتخاباتی برای پاستور

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۷۹۹۶

آرایش انتخاباتی برای پاستور

گروه سیاسی/ ساعت 18 دیروز درهای ستاد انتخابات کشور بسته و ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان به بازی بزرگان تبدیل و آرایش انتخاباتی معلوم شد.

 اگر چه دیروز و روزهای گذشته ده‌ها چهره سیاسی شناخته شده از نمایندگان ادوار مجلس تا وزرای دولت‌های پیشین برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند؛ اما در نهایت این ثبت نام چهره‌هایی همچون سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بود که صورت‌بندی میدان رقابت را تعریف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس قوه قضائیه در بیانیه‌ای که پیش از حضور او در وزارت کشور برای نام نویسی منتشر شد با اشاره به نصایح خیرخواهانه‌ای که از او می‌خواستند به دلیل مسئولیت قوه قضائیه از نامزدی ریاست جمهوری اجتناب کند، گفت که در پاسخ به مطالبه‌ای فراگیر و عمومی مردم کاندیدا می‌شود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز پس از ثبت نام و هنگام قرائت بیانیه‌اش در جمع خبرنگاران آنجا که به سخن گفتن از سختی مردم در شرایط کنونی و مشکلاتی همچون فقر، بیکاری و ناچار شدن اقشاری از مردم به کولبری و سوختبری سخن می‌گفت بغض کرد و سپس به اهدافی اشاره کرد که به عنوان معاون اول دولت اختیار پیگیری شان را نداشته اما قصد دارد در قامت یک رئیس جمهور آنها را اجرایی کند.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم پس از ثبت نام در جمله‌ای نشان داد که قصد دارد برای قرار گرفتن در مسئولیتی که پدر فقیدش دو دوره در اختیار داشته به منش او اتکا کند. او در میان سخنانش این جمله را بیان کرد که «در دولت خود منش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که همان تنش زدایی است را در دستور کار خود قرار خواهم داد.» از میان ثبت‌نام‌کنندگان دیروز اما آنکه ثبت نامش را می‌شد نوعی شوک انتخاباتی تعبیر کرد، کسی جز علی لاریجانی نبود. زیرا ثبت‌نام رئیس قوه قضائیه اگر چه بعد از ماه‌ها گمانه زنی اصولگرایان درباره آمدن یا نیامدنش انجام شد اما آنقدر درباره‌اش سخن گفته شده بود که امری محتمل به شمار می‌آمد.
کاندیداتوری اسحاق جهانگیری هم بر اساس سازو‌کار جبهه اصلاح‌طلبان ایران امری قابل پیش‌بینی تلقی می‌شد، اما رئیس مجلس دهم کسی بود که در میان گزینه‌های مدعو هیچ یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نبود و تصمیمش به نامزدی بیش از دیگران در تردید بود. با این حال او پس از تماس و گفت‌و‌گو با حضرات آیات صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، مظاهری، نوری همدانی و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و در حالی که روحانیون قم بر نیاز کشور به فکر و شخصیت او تأکید داشتند، اقدام به ثبت‌نام کرد.
انصرافی‌ها
پس از انجام این ثبت‌نام‌ها بود که برخی گزینه‌های مطرح دیگر بویژه از میان چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا بیانیه‌های انصراف خود از کاندیداتوری را منتشر کردند. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای و صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان، دو نامزد انصرافی مرحله ثبت نام‌ها بودند. صالحی در بیان دلیل انصرافش نوشت: «با توجه به ثبت نام تعداد قابل توجهی از شخصیت‌های عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت‌رسانی شایسته به ایران عزیز و نظام اسلامی به این نتیجه رسیدم که حضور در این عرصه برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.»
محمدرضا عارف هم که در دو روز گذشته گفته شده بود ثبت نام نخواهد کرد، دیروز انصرافش را رسماً در بیانیه‌ای اعلام کرد و گفت: «علی‌رغم همه گلایه‌های بحقی که وجود دارد، راه برون رفت از همه چالش‌ها جز صندوق رأی نیست. ضمن آنکه ایجاد بستر انتخاباتی عادلانه رقابتی و بر اساس موازین قانونی وظیفه حاکمیت است.»
روز گذشته همچنین در حالی که به نظر می‌رسید کمتر کاندیدایی از میان اصولگرایان به پای حضور کاندیدای اصلی این جریان یعنی رئیسی از ثبت‌نام صرفنظر کرده باشند، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در رشته توئیتی اعلام کرد که از داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داده است. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم که قرار بود پیش از این نامزد حزبی داشته باشد، اعلام کرد که در حمایت از رئیسی این حزب نامزدی معرفی نمی‌کند. محمد باقر قالیباف هم پیش از این ثبت نامش منتفی شده بود. به گفته جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور ۵۹۲ نفر داوطلب انتخابات شدند که از این تعداد ۴۰ نفر خانم  و ۵۵۲ نفر آقا هستند.
صف 46 نفره نامزدهای شاخص
محمدحسن نامی: وزیر ارتباطات دولت دهم/ سعید محمد: فرمانده سابق قرارگاه خاتم/ حسین دهقان: وزیر سابق دفاع/ صادق خلیلیان: وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم/ محمود احمدی‌نژاد: رئیس دولت‌های نهم و دهم/ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: نایب رئیس مجلس یازدهم/ محمد عباسی: وزیر ورزش دولت دهم/ رستم قاسمی: وزیر نفت دولت دهم/ محمدحسن قدیری ابیانه: دیپلمات پیشین/  حسن سبحانی: استاد دانشگاه/ محمد زارع فومنی: دبیرکل حزب مردمی اصلاحات/ علی مطهری: نماینده ادوار مجلس/ محمود صادقی: نماینده مجلس دهم/ محسن مهرعلیزاده: رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی/ رامین مهمانپرست: سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه/ مصطفی تاج زاده: معاون وزارت کشور دولت اصلاحات/ فریدون عباسی: نماینده فعلی مجلس/ علیرضا افشار: فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج/ علی لاریجانی: رئیس مجالس ۸.۹.۱۰/ اسحاق جهانگیری: معاون اول رئیس جمهوری/ محسن رضایی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام/ عباس آخوندی: وزیر سابق راه و شهرسازی/ سعید جلیلی: دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی/ سید ابراهیم رئیسی: رئیس قوه قضائیه/ عزت‌الله ضرغامی: رئیس اسبق صدا و سیما/ محمد شریعتمداری: وزیر کار تعاون رفاه/ علیرضا زاکانی: نماینده مجلس/  مصطفی کواکبیان: دبیرکل حزب مردمسالاری/ محسن هاشمی: رئیس شورای شهر تهران/ مسعود پزشکیان: نماینده ادوار و فعلی مجلس/ محسن رهامی: فعال سیاسی و حقوقدان/ شمس‌الدین حسینی: نماینده فعلی مجلس/ محمدجواد حق شناس: عضو فعلی شورای شهر تهران/ زهرا شجاعی: معاون امور زنان دولت اصلاحات/ رسول منتجب‌نیا: فعال سیاسی اصلاح‌طلب/ عبدالناصر همتی: رئیس کل بانک مرکزی/ مسعود زریبافان: رئیس اسبق بنیاد شهید/ سید عباس نبوی: فعال سیاسی/ محمدرضا صباغیان: نماینده فعلی مجلس/ محمد خوش‌چهره: استاد دانشگاه/ غلامعلی دهقان: فعال سیاسی/ ابوالحسن فیروزآبادی: دبیر شورای عالی فضای مجازی / شاهین محمدصادقی: نماینده ادوار / قدرتعلی حشمتیان: فعال سیاسی / محمدشریف محمدزاده: رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی / ابواقاسم رئوفیان: فعال سیاسی

رئیسی: رقیب من نه جناح‌های سیاسی بلکه ناکارآمدی است

سید ابراهیم رئیسی پس از نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری با اعلام اینکه حضور من در عرصه انتخابات به‌صورت مستقل است، تصریح کرد: هرچند گروه‌های بسیاری از من دعوت کردند اما حضور من نافی حضور هیچ‌کس نیست. وی با حضور در جمع خبرنگاران آمدن خود به این عرصه را حاصل دعوت اقشار مختلف مردم دانست و گفت: برخی از دغدغه‌مندان به دلیل امر خطیر و مهم مبارزه با فساد ادامه یابد، از من می‌پرسیدند این موضوع چه می‌شود؟ باید از دغدغه آنان تشکر کنم اما باید هم بگویم که یک امر اهمی هم وجود دارد و آن معیشت و زندگی مردم و وضعیت اقتصادی جامعه است. رئیسی تأکید کرد: ناامیدی‌های فعلی می‌تواند در یک دولت دیگر تبدیل به امیدواری شود و با استفاده از منابع و توانمندی‌های کشور از آنها برای بهبود شرایط و ایجاد امیدواری سود برد. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مستقل آمده گفت: کسانی که احساس تکلیف کردند در این عرصه حاضر باشند. من نیز احساس کردم که نیازمند یک تحول جدی در کشور هستیم. رئیسی رقیب خود را «ناکارآمدی و فساد» دانست و گفت: من رقیب جناح‌های سیاسی و گروه‌های مختلف نیستم. من رقیب ناکارآمدی هستم و در این میدان همان‌طور که در دستگاه قضایی از همکاری دانشگاه، حوزه و سایر بخش‌ها استفاده کردم در این عرصه هم استفاده می‌کنم. رئیسی تصریح کرد: من در قوه قضائیه کارهایی به عهده دارم اما اهمیت حوزه دستگاه اجرایی از این قوه بیشتر است. در حوزه دستگاه اجرا است که بسترهای فسادزا از ریشه خشکانده می‌شود و تبدیل ناکارآمدی‌ها به کارآمدی‌ها باعث می‌شود ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی نداشته باشیم و حل مسائل در دستگاه اجرایی می‌تواند از مشکلات دستگاه قضایی و از پرونده‌ها بکاهد. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باور دارم بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضع موجود باشند، ادامه داد: تغییردهنده وضع فعلی باید کسانی باشند که به تحول و تغییر عقیده‌مند باشند. از این‌رو از مردم عزیز می‌خواهم در این میدان، خانه خود را یک ستاد انتخاباتی کنند. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست در انتخابات را چقدر نزدیک می‌داند، تصریح کرد: برای کسی که وارد میدان می‌شود تا انجام وظیفه کند، شکست معنا ندارد. انجام وظیفه نتیجه‌ای جز پیروزی ندارد. وی درباره موضوع سیاست خارجی خود هم اظهار کرد: سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی تعامل با همه کشورها بویژه همسایگان است. با کسانی که قصد دشمنی نداشته باشد، تعامل خواهیم داشت آن هم به شکل دوستانه، عزتمندانه و مقتدرانه.

محسن‌ هاشمی: دولت من «رفاه و عدالت» است

محسن‌ هاشمی رفسنجانی دیگر شخصیتی که دیروز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، با بیان اینکه «عنوان برنامه‌های من رفاه و عدالت است» اظهار کرد: متأسفانه ملت ایران در سه سال اخیر جنگ اقتصادی سختی را تجربه کرده‌اند و با تحمل این رنج و تمام فشارهایی که به آنها وارد شده، امیدهایی برای پایان این تحریم‌ها و ظلم‌ها ایجاد شده است، چون تحریم کنندگان به شکست فشار حداکثری اذعان کرده‌اند. وی با تشبیه دوران فعلی به دوران پس از پایان دفاع مقدس گفت: متأسفانه به لحاظ سرمایه‌ها و امیدهای اجتماعی و حتی آسیب‌های اجتماعی با وضع بدتری مواجه هستیم. وی با بیان اینکه برنامه‌ای را که آماده کرده‌ایم  در معرض داوری کارشناسان و نخبگان قرار خواهیم داد، اظهار کرد: این برنامه با عنوان دولت رفاه و عدالت عرضه شده و هدف آن رفتن به سمت رفاه و توسعه و معیشت مناسب و البته عدالت به معنای مبارزه با تبعیض و فساد است. فکر می‌کنم در کوتاه مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در میان مدت بتوانیم رشد اقتصادی را که در کشور دچار رکود و حتی منفی شده است  جبران کنیم و به رشد مناسبی برسیم که حق مردم ایران است.‌ هاشمی گفت: اعتقاد دارم در نهایت با توجه به شرایط امروز ایران و شرایط سختی که مردم در زندگی‌شان تحمل می‌کنند، رویکرد جناح‌های سیاسی و نامزدهای محترم باید پرهیز از تخریب و ایجاد فضایی توأم با احترام به یکدیگر باشد و با خودداری از برخوردهای حذفی، به هم‌افزایی بپردازند و در نهایت در برابر مردم و اراده عمومی به صندوق‌های رأی احترام بگذارند.‌ هاشمی درباره برنامه‌های خود در حوزه بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم توسعه کشور را به رشد حداقلی ۸ درصدی برسانیم، راهی نداریم که در فضای بین‌المللی مناسبت و مناسبات بین‌المللی بهتر از امروز حرکت کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره برجام نیز گفت: برجام توانست طی ۵ سال برخی از مشکلات کشور درباره مسائل اقتصادی را حل کند و این حرکت ترامپ بود که برجام را به هم ریخت و برای کشور مشکل ایجاد کرد.

آخوندی: می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری را باز کنم

عباس آخوندی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌آیم تا گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم؛ زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد. عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی که از دیگر چهره‌هایی بود که دیروز در وزارت کشور ثبت‌نام کرد، گفت: من نگران تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به سبب کندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خاموشی است. وی با بیان اینکه «من می‌فهمم که شهروندان ایران پدیده‌ چنددولتی یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌شان حس می‌کنند»، خاطرنشان کرد: مردم مشاهده می‌کنند که دولت مستقر امکان سیاستگذاری ندارد و کمتر سیاستی را می‌تواند به نتیجه برساند و اغلب، مشکل‌های مردم حل نمی‌شوند و بر هم انباشته می‌گردند. آخوندی اظهار کرد: مفهوم تفکیک قوا به غلط به تجزیه قوا و شکل‌گیری دولت‌های چندگانه تبدیل شده است؛ حال آنکه دولت مطابق قانون اساسی در ایران یگانه است. در این وضعیت تجزیه‌شده، دولت‌های چندگانه به‌جای پرداختن به درد مردم در پی جنگ و نزاع با یکدیگرند. وی با اشاره به مواردی چون زیرزمینی شدن تجارت، تورم استخوان‌سوز و بدهی‌های دولت تحت تأثیر شرایط ساختاری گفت: می‌آیم تا این بساط را برچینم و گلوگاه‌های تجاری ایران را باز کنم زیرا که مسیر تولید و توسعه اقتصادی تنها از مجرای آزادی تجارت می‌گذرد. آخوندی با اشاره به اینکه مبارزه با این وضعیت نیازمند پذیرش «تیر تهمت» و «موانع» است، گفت: من می‌آیم تا با اتکای نیروی ملت روبه‌روی باندها و شبکه‌های فساد بایستم و با خلق ظرفیت‌های جدید در درون و بیرون ایران، افزایش اعتبار اقتصادی ایران را سبب شوم.

جهانگیری: به خون شهدا و هموطنانی که اسیر فقر و رنج و تبعیض‌اند مدیونیم

اسحاق جهانگیری پس از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری بیانیه خود را در جمع خبرنگاران قرائت کرد. جهانگیری در این بیانیه بر تنش‌زدایی داخلی و خارجی، تشکیل دولت رفاه فراگیر، توانمندسازی توامان نهادهای حکمرانی و نهادهای مدنی، صیانت از حقوق و آزادی‌های اساسی همه شهروندان و جلوگیری از تخریب‌های زیست‌محیطی ایران تأکید کرد. جهانگیری گفت: می‌دانم که چه شرایط سختی پیش‌روی رئیس جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. ما به خون شهدا و هموطنانی که اسیر فقر و رنج و کولبری و سوخت‌بری و تبعیض‌اند مدیونیم. آینده را باید با هم بسازیم. وی افزود: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند و اینکه جبهه ‌اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی ‌تشخیص داده‌اند که باید به صحنه بیایم، آمدم. جهانگیری با بیان اینکه می‌دانم چه شرایط سختی پیش‌روی رئیس جمهوری آینده است ادامه داد: امروز خوشبختانه زمینه احیای مجدد برجام و رفع تحریم‌ها که مقدمه‌ای برای گشایش در وضعیت کشور و معیشت مردم است فراهم شده است و نباید در این مسیر مانعی ایجاد کنند. معاون اول رئیس جمهوری گفت: با مشکلات کنونی کشور از نزدیک آشنا هستم و می‌پذیرم اگر مسئولانه به میدان نیایم در بدتر شدن وضع جامعه و خسارت‌های ناشی از عدم ورود به انتخابات ممکن است سهیم باشم. وی تأکید کرد: می‌دانم بدون افزایش مشارکت مردم و به صحنه آمدن جمعیت خاموش در انتخابات نمی‌توان پیروز شد. درک می‌کنم که اکنون بسیاری از هموطنانم به سوء حکمرانی‌ها معترض‌اند و امیدی به انتخابات ندارند و راه قهر با صندوق را مطرح می‌کنند، اما برای بهروزی همین ایرانیان راهی روشن‌تر از احیای صندوق رأی و تلاش مصلحانه برای افزایش اثربخشی رأی عموم مردم نمی‌شناسم. وی درباره فضای انتخابات هم گفت: متأسفانه برخی نهادها، رسانه‌ها و مراکز تأثیرگذار ظاهراً براین باورند که مشارکت حداکثری منجر به شکست جریان و نامزد مطلوب آنان خواهد شد. حال آنکه، کاهش مشارکت به جمهوریت نظام لطمه‌ای جدی می‌زند و بر بحران‌ها می‌افزاید. سوابق آنها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تأمین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. جهانگیری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران هم گفت: مافیا کسی است که مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند و به‌دنبال انتخابات بی‌رمق است.

پزشکیان: باید از ظرفیت‌های داخل و خارج کشور استفاده کرد

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز هم پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌شود با افرادی که سال‌ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند، راه را ادامه داد. باور غلطی است که فکر کنیم این افراد می‌توانند مشکلات را حل کنند. آزموده را آزمودن خطاست. پزشکیان اظهار کرد: آنچه من را مصمم به حضور در انتخابات کرده، این است که تصور می‌کنم تنها راه برون رفت از مشکلات اتکا به علم و انسان‌هایی است که با این باور اتکا به علم و دانش، می‌توانند به حل مشکلات کمک کنند و مشارکت همه‌جانبه‌ای ایحاد کنند. باید از همه ظرفیت‌های کشور و ایرانیان داخل و خارج از کشور استفاده کرد. وی ادامه داد: معتقدم بدون دانش و آگاهی هر تصمیمی منجر به مشکلات امروز کشور می‌شود. بدون مشارکت مردم و تعامل با مردم امکان برون رفت از این مشکلات را نداریم. باور کنیم همه ایرانیان می‌توانند مشکلات را حل کنند. با حذف و زندان کردن، جنگ و محروم کردن به جایی نمی‌رسیم. باید درد و نیازهای مردم را بفهمیم و با تمام وجود باید دردهای آنها را پیگیری کنیم. به جای اینکه مشکل مردم را حل کنیم نباید مردم را برنجانیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر سیستم را درست کنیم، با فساد و رانت مقابله می‌شود، تصریح کرد: اگر FATF  داخلی را پیاده کنیم، رانت‌خواران نمی‌توانند پول‌خواری کنند. اگر یارانه‌ها را به افراد راحت طلب و ثروتمند نداده و به نیازمندان بدهیم، مشکلات معیشتی اقشار ضعیف بهبود می‌یابد. پزشکیان در پاسخ به این پرسش که به نفع چه کسی کناره‌گیری می‌کند، گفت: من با قدرت در صحنه هستم اما اگر اقبال مردم در جبهه اصلاحات براساس نظرسنجی‌های ملی به یک نفر زیادتر باشد، گفته‌ام به نفع آن فرد کنار می‌روم. اشتباه است که گفته شود نامزد پوششی جهانگیری هستم.

زریبافان: از احمدی‌نژاد اعلام برائت می‌کنم

مسعود زریبافان، معاون رئیس‌جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران که همواره یکی از چهره‌های نزدیک به رئیس دولت دهم تلقی می‌شد از او اعلام برائت کرد. زریبافان پس از ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد گفت: از کسی که انتخابات را به‌خاطر خودش تحریم کند، برائت می‌جویم چه بسا که قبلاً هم اعلام برائت کرده‌ام. او با بیان این اعتقاد که اداره کشور قبل از برنامه نیاز به منش و روش دارد، گفت: رئیس جمهوری مجری قوانینی است که در چارچوب سره و قانونی اساسی و سیاست‌ها طراحی می‌شود. کار رئیس جمهوری خوب اجرا کردن است نه برنامه‌ریزی. او در این‌باره افزود: رئیس جمهوری باید تلاش کند و وقت بگذارد و همکارانی خوب و پرتلاش و با انرژی و جوان انتخاب کند. رئیس جمهور خوب کسی است که کم حرف بزند و بیشتر عمل کند و حرف خود را در عمل به مردم ثابت کند و صداقت گفتار داشته باشد. او باید وقت بگذارد و شب و روز نشناسد و اخلاق‌مدار باشد. مجری خوب کسی است که از مدیرانی استفاده کند که ذینفع نباشند. زریبافان تأکید کرد: ایران کشوری کاملاً ثروتمند است و با این ثروت خدادادی همه مشکلات کشور قابل‌حل است. مسئول خوب کسی است که این سرمایه را بشناسد و اگر مشکلی وجود دارد به دلیل بی‌عدالتی در استفاده از منابع سرشار الهی است.

لاریجانی: مسائل نه با اقدامات پوپولیستی، نه با کلید جادویی  و نه با سوپرمن بازی قابل حل نیست

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس هم دیروز ثبت‌نام کرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه ثبت‌نام خود در جمع خبرنگاران گفت: مسائل امروز ایران نه با اقدامات نمایشی پوپولیستی، نه با کلید جادویی و نه با سوپرمن بازی قابل حل نیست. وی افزود: عده‌ای اداره کشور را از مسیر حکمت و عقل خارج کرده‌اند و با سوار شدن بر موج احساسات و با پناه بردن به مسیرهای انحرافی و یا فراموشی آرمان‌های امام هزینه‌های گزافی را برای زندگی مردم ایجاد کرده‌اند. لاریجانی گفت: عده‌ای فقط به دنبال تجزیه مردم هستند و این نهایت بی‌هنری است. هنر آن است که گام‌ها در طریق وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی‌تر در بعد ملی برای طرح مسائل کشور باشد. لاریجانی خاطرنشان کرد: حل مسائل پیچیده بین‌المللی و منطقه‌ای است که طولانی شدن آن، به زندگی مردم لطمه می‌زند. هدف اصلی سیاست خارجی کشور باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد. وی با تأکید بر اینکه ملت و افراد رأی می‌دهند که هر نوع مشکلات نظیر مسائل پیچیده بین‌المللی را حل کنند، اظهار کرد: نه آنکه درباره آن روضه‌خوانی سیاسی کنند و نه اینکه با طرح مسائل فرعی و افزایش مشکلات، ملت را نردبانی برای هوس‌های سیاسی پوپولیستی خود کنند. ضمن آنکه صحنه بین‌المللی با شعارهای تند غریزی آرام نمی‌گیرد. رونق مدیریت صحنه بین‌المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورها دربیاوریم و نه اینکه در داخل شعار دهند و ما نفت را با زحمت بفروشیم ولی پول آن در حساب‌های خارجی بلوکه شود. وی افزود: برای گذر از صفت مُلک بی‌سیاست، باید کشور در دست افراطیون و سازشکاران قرار نگیرد. وی تصریح کرد: مسأله دیگر، توسعه اقتصادی کشور است. عدالت در توسعه اقتصادی، رکن است اما نه شعار عدالت! رئیس سابق مجلس تصریح کرد: تجارت، نظامات پایدار می‌خواهد. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. این داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می‌دهد خلاف می‌گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی‌گری و کارنابلدی را خاموش کرد.

ضرغامی: حلقه اول مشاوران و دستیارانم جوان هستند

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صداو سیما پس از نام‌نویسی به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از شعارهای من این است که من روحانی نیستم و با صدای بلند این را برای مردم یادآوری خواهم کرد، مدعی شد: یکی از اقدامات اشتباه دولت روحانی تبدیل همه موضوعات کشور به موضوعات دوقطبی از دوقطبی مذاکره و ضد مذاکره و دیگری فضای مجازی و فیلترینگ است. وی با بیان اینکه قبلاً قول داده بودم که حلقه اول و دستیاران من جوانان باشند، به معرفی دستیاران جوان خود پرداخت و حبیب‌الله راد و ‌هادی عباسی را به عنوان دستیاران اقتصادی، سجاد نوروزی را به عنوان دستیار فرهنگی هنری، محمدسجاد نوروزیان را به عنوان دستیار کسب و کار‌های نوین و طاهره قیومی را به عنوان دستیار ارتباطات رسانه‌ای خود معرفی کرد. ضرغامی گفت: کوچک صفتانی سال‌هاست  که بر طبل دفع حداکثری می‌کوبند و انقلاب را صرفاً به انحصار قبیله‌ خود درآورده‌اند. سوداگرانی که هرگز بهره‌ای از «اصول» و «اصلاح» نبرده و سال‌هاست ملت بی پناه را اسیر جنگ زرگری خود ساخته‌اند. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه «باید با صلابت و قدرت زیر میز این وضعیت میرا و موهوم و جعلی بازماندگان تقاطع قدرت و ثروت زد که همه‌ مقدسات را هزینه‌ خود کرده‌اند، اظهار کرد: زدن زیر میز، یعنی فرصت زندگی و مبارزه. ضرغامی با تأکید بر اینکه در مورد تحریم راه حل اساسی خنثی‌سازی تحریم‌ها است و دور زدن و بر نداشتن تحریم راه حل اساسی نیست، اظهار کرد: ان شاءالله سفرای ما در دستگاه دیپلماسی باید مروج، مبلغ و متشکر این سیاست باشند و نه صرفاً متصدی سمتی تشریفاتی باشند. ضرغامی ادامه داد: سفرا را تحت یک نظارت قوی قرار خواهم داد و از الان هشدار می‌دهم که مطلع شدم برخی از آقایان در حال انتخاب برای سفیر در کشور‌های مهم هستند، دست نگه دارند؛ چون با سیاست‌های من هماهنگی ندارند و حتماً اولویت من بازگرداندن آنهاست.

شمس‌الدین حسینی: صنعت نفت را مردمی می‌کنم

یک داوطلب دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت: من صنعت نفت را از ملی شدن به مردمی شدن تبدیل می‌کنم.  سید شمس‌الدین حسینی، نماینده فعلی مجلس و وزیر اسبق اقتصاد بعد از نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به شرایط کشور بویژه در عرصه اقتصادی خدمت ملت اعلام آمادگی کرده‌ام. حتماً جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای زیادی داشته است، ولی کاستی‌های فراوانی هم وجود دارد که بیشترین کاستی‌ها در بخش اقتصادی است. وی ادامه داد: هر سال کشور را با بدهی بیشتر و قرض از سیستم بانکی و مردم اداره می‌کنیم و هر سال قرض دولت بیشتر می‌شود. شاهد رشد نقدینگی هستیم. ما هیچ گاه در این سال‌ها از رکود خارج نشده‌ایم و شاهد تورم نقطه به نقطه 50 درصدی هستیم. وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد همچنین با بیان اینکه وقتی مشکلات کشور، اقتصادی است پس باید مردم به اقتصاددان مراجعه کنند، تصریح کرد: مسائل اقتصادی کشور را درک می‌کنم. تجربه زیادی در زمینه مسائل اقتصادی دارم و هدف اصلی من اصلاح امور اقتصادی است. نظام حکمرانی اقتصادی کشور باید تغییر کند. مردم باید در ثروت و درآمد کشور سهیم باشند. من صنعت نفت را از ملی شدن به مردمی شدن تبدیل می‌کنم. مردم باید سهامدار شرکت ملی نفت باشند تا از افزایش قیمت نفت بهره‌مند شوند. صندوق ثروت ملی را ایجاد می‌کنم.


جلیلی: فضای انتخابات را خود مردم مدیریت کنند

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز برای دومین‌بار در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او با بیان اینکه باید برای ۴ سال آینده مبتنی بر ۸ سال قبل برنامه داشته باشیم؛ چراکه ۸ سال در کشور گذشت و طی این ۸ سال راه‌های غلط و پرهزینه‌ای ارائه شد که به مردم فشار وارد شد، گفت: بهترین کسی که می‌تواند فضای انتخابات را مدیریت کند خود مردم هستند و نامزدهای انتخاباتی باید برنامه‌های خود را در معرض آزمون مردم قرار دهند. آنچه بسیار مهم است این است که در این عرصه رقابت‌هایی که صورت می‌گیرد باید بر مسائل واقعی کشور و پاسخ‌های معتبری که به این مسأله داده می‌شود، ناظر باشد. او با بیان اینکه امیدوارم در انتخابات پیش‌رو لفاظی‌ها بر پاسخگویی به نیازهای مردم غلبه نکند، افزود: در فضای انتخابات نباید اجازه داد کسانی با برخی حرف‌های ضعیف و سست و موضوعات و تمایلات مقطعی مصالح واقعی مردم را بپوشانند. جلیلی افزود: در سال‌های پیش‌رو با مسائل بسیار زیادی مواجهیم اما مهم این است که باید نامزدهای انتخابات بدانند طی ۴ سال آینده کدام مسائل در اولویت کشور قرار دارد؛ کسی که منتخب مردم می‌شود با محدودیت‌هایی از جمله ظرف زمان مواجه می‌شود؛ کسی که می‌آید باید بداند اختیارات و مسئولیت‌هایش چیست و باید مبتنی بر آنها پاسخگو باشد.

زاکانی: برای زمین زدن شبکه فساد آمده‌ام

علیرضا زاکانی، داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است و تمام نمادهای فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارآمدی به صحنه آمده‌اند. نماینده قم در مجلس اظهار کرد: امروز با یک تعارض مواجهیم؛ از یک طرف دارای مکتب عالمگیر اسلام و ایرانی متمدن و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملتی رشید و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، امکانات و سرمایه‌های عظیم انسانی و مادی و معنوی، عمق استراتژیک و اراده عمومی برای تحول و پیشرفت ایران اسلامی هستیم که به راستی همه اینها حکایت از توانمندی ایرانی قوی و پیشرفته برای تکیه بر بام جهانی دارد، اما از سوی دیگر با حجم انباشته‌ای از ناکارآمدی‌های متعدد و آزاردهنده برای مردم مواجهیم. وی گفت: این شرایط امید را در دل مردم بویژه جوانان آینده‌ساز کشور کمرنگ کرده و انتظار از دولت آینده برای سامان دادن و کارآمد ساختن حکومت در ارائه خدمت به مردم و تسریع پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب اسلامی را بالا برده است. وی افزود: تصمیمم تا دیروز نیامدن بود و همه تلاش خود را معطوف به تبیین شرایط سخت کشور و انسجام جبهه انقلاب نمودم، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. مسببان وضع فعلی سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند، در پاسخ به نیاز جبهه انقلاب و با اهتمام به منطق وحدت، پذیرفتم به میدان بیایم تا ان‌شاءالله با زمین زدن شبکه فساد و نفوذ، ایرانی قوی و پیشرفته محقق شود. زاکانی افزود: کشورداری و تحول اقتصادی نه با قانون شکنی، نه با حرف‌درمانی، نه با سستی و بیگانه‌پرستی، نه با غفلت از ظرفیت‌های داخلی و نه با تصمیمات 20 دقیقه‌ای میسر نخواهد شد. جبهه انقلاب به سطحی از بلوغ و عقلانیت و هوشمندی رسیده است که هیچ نگرانی بابت تصمیم‌گیری جمعی در رسیدن به نامزد واحد نخواهیم داشت. داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم به جای کنترل از راه دور پشت میز حضور در میدان حل مشکلات اقتصادی را می‌خواهند. دوقطبی انتخابات امروز، میز قدرت‌پرستی در برابر حضور جهادی در میدان خدمت‌رسانی و مبارزه بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض است.

شریعتمداری: می‌آیم تا امنیت شغلی کارگران تضمین شود

محمد شریعتمداری، وزیر کار دولت دوازدهم پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: می‌آیم تا امنیت شغلی کارگران تضمین شود، از آنها که بیکار شده‌اند حمایت کنم، مسکن و تأمین اجتماعی برای همه مردم ایران بویژه کارگران را با همراهی خودشان تأمین کنم. او با بیان اینکه می‌دانم مردم از کشمکش مداوم مدیران خسته و فرسوده‌اند، آنها رئیس جمهوری نمی‌خواهند که با طرح مطالبات انحرافی و غیر‌ممکن به اختلافات دامن زند، بلکه به دنبال رئیس جمهوری هستند که برای مشکلات اصلی و ضروری آنها راه‌حل داشته باشد، افزود: آمده‌ام تا با همراهی مردم و اصالت دادن به گفت‌وگو، مدارا و تحمل، به منازعات و جدل‌هایی که امید به آینده را می‌کشد پایان دهم و دولت گفت‌و‌گوی اجتماعی فراگیر، اصلاحگر و کارآفرین با توان حل منازعات را تشکیل دهم. باور دارم تا زمانی که محیط عمومی کشور مملو از جدال و منازعه است و امید و اعتماددر حال فروپاشی است هیچ برنامه و وعده سیاسی، اقتصادی محقق نخواهد شد. او افزود: آمده‌ام با ایجاد برابری و عدالت مبتنی بر قانون اساسی و گام دوم انقلاب حقوق اساسی زنان در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و مشارکت در فرایند توسعه را پاس بدارم. می‌دانم زنان و دختران سرزمینم به‌طور تاریخی انواع بی‌عدالتی‌ها و تبعیض را شاهد بوده‌اند. آمده‌ام از رکن رکین جامعه یعنی خانواده حمایت کنم و حقوق اساسی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و مشارکت آنان در فرایند توسعه را پاس بدارم.

کواکبیان: اختصاص کارت رفاهی به جای پرداخت مستقیم یارانه

مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردمسالاری دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم با اشاره به اینکه رشد نقدینگی یکی از مشکلات کشور است، گفت: من برای حل این مشکل اختصاص کارت رفاهی به جای پرداخت مستقیم یارانه را در برنامه دارم. وی گفت: وظیفه شرعی خود دانستم که در این عرصه حاضر شوم و بر این باور هستم اگر کسی دیگری را بالاتر بداند و خود را عرصه کند، خیانت کرده است. کواکبیان ادامه داد: سه مشکل اساسی در کشور می‌بینم و برای حل این سه مشکل برنامه دارم. مشکل اساسی مردم، مشکلات معیشتی و اقتصادی است. باورم این است که بزرگترین ضربه‌ای که خورده‌ایم، کاهش ارزش پول ملی است که برای حل این مشکل برنامه دارم و معتقدم باید با استقلال بانک مرکزی بیندیشیم تا بانک مرکزی تابع رئیس جمهوری نباشد. رشد نقدینگی مشکل دیگری است که اختصاص کارت رفاهی به جای پرداخت مستقیم یارانه را در برنامه دارم. 15 برنامه تفصیلی اقتصادی دیگری هم دارم که بزودی رونمایی می‌شود. دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری و بن‌بست‌های قانونی وجود دارد، تصریح کرد: صادقانه به مردم بگوییم برخی مشکلات حاصل بن‌بست‌های ساختاری و موازی‌کاری است و برای حل این مشکل، جمهوریت سوم را مطرح کرده‌ام. رئیس جمهوری به صورت مستقیم مسئول بازنگری در قانون اساسی نیست اما می‌تواند این مطالبه را نمایندگی کند. کواکبیان در پایان گفت: باید مسائلی مثل داوطلبی زنان در انتخابات ریاست جمهوری، حضور نظامیان در انتخابات، جوانگرایی، شرایط اضطراری کشور، اختیارات رئیس جمهوری و ایجاد رادیو و تلویزیون خصوصی حل شود.

رهامی: آمده‌ام برای درخشیدن نام ایران و ایرانی

محسن رهامی، فعال سیاسی و نماینده تهران در مجلس ششم پس از نام‌نویسی بیانیه‌ای را قرائت کرد که در آن تأکید داشت برای درخشیدن نام ایران و ایرانی به رقابت‌های انتخاباتی وارد شده است. رهامی در این بیانیه با یادآوری تلاش‌هایش در جایگاه نمایندگی برای دفاع از حقوق اقشار مختلف از جمله دانشجویان و اهالی مطبوعات گفت: به میدان آمده‌ام تا اگر توفیق یابم بار دیگر با دولت صلح و توسعه که اصول، راهبرد، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های تفصیلی آن را در روزهای آتی به اطلاع شما مردم خواهم رساند، لباس خدمت به مردم و میهن به تن کنم و اگر به هر دلیل توفیق خدمتم نیابم دست هرکس که خادم میهن و مورد انتخاب ملت باشد را می‌فشارم. او با بیان اینکه دولت من دولت صلح و توسعه است، افزود: دولت من دولت همه مردم ایران است دولت قانون است، نه دولت رانت، نه دولت هزاردستان، نه دولت هزار فامیل، نه دولت وزرا و مدیران چند ده شرکتی، در دولت من منابع ملی متعلق به تمامی مردم ایران است. رهامی قانون اساسی را به عنوان میثاق ملی و ارزشمندترین متن حقوقی کشور مبنای دولتش دانست و افزود: در دولت من مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردار خواهند بود و حمایت یکسان از همه مردم اعم از زن و مرد و برخورداری آنان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موضوع اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به معنای واقعی محقق خواهد شد.

رضایی: مثل دوره گذشته پرده‌پوشی نمی‌کنم

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ثبت نام برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری  نقطه کانونی اظهاراتش در جمع خبرنگاران را جدل کلامی با علی لاریجانی رقیب انتخاباتی‌اش قرار داد و گفت: اقتصاد پادگان یا دادگاه نیست اما جای فلسفه‌بافی هم نیست؛ اقتصاد از فلسفه بافی آسیب جدی دیده است. رضایی در ادامه با بیان اینکه «مثل دوره‌های گذشته پرده‌پوشی نمی‌کنم و صادقانه همه مسائل را به مردم خواهم گفت»، ادامه داد: «شرمنده ملت ایران هستم. این بود میراث امام خمینی(ره) و نتیجه مقاومت 40 ساله مردم؟ چرا اقتصاد مثل بخش امنیت اداره نمی‌شود؟ در بخشی از اداره کشور نااهلان وارد شده‌اند. حال کشور خوب نیست. فرودگاه ترکیه و بنادر عمان و امارت، آسمان و سواحل ما را گرفته‌اند. خیلی از داوطلبان از فساد، تبعیض و ناکارآمدی گفتند ولی چرا به سهم خود اشاره نکردند؟ امروز روز شعار نیست بلکه روز عمل کردن است. امروز باید از سعی و خطا جلوگیری کنیم. تکرار دولت‌های گذشته سم مهلکی است. به دولت جدید، کارآمد، قوی و مردمی نیازمندیم.» او با اظهار اینکه برنامه‌هایی داریم که جلو این روندهای منفی را بگیریم و معیشت مردم را بهبود ببخشیم، این گونه گفت که: با 25 کشور اطراف خود اتحادیه شبیه اتحادیه اروپا ایجاد می‌کنیم. در سطح بین‌المللی به توازن می‌اندیشیم. افتادن به دام هر کشور بزرگ برای ما ضرر خواهد داشت. رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع کسی کناره‌گیری می‌کند، گفت: در صحنه این انتخابات جبهه انقلاب با قدرت وارد شده است و با قدرت ادامه می‌دهد.

زهرا شجاعی: برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ به میدان آمده‌ام

زهرا شجاعی رئیس مرکز مشارکت امور زنان دولت اصلاحات با بیان اینکه برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام، گفت: حضورم در این مقطع تاریخی به پیشنهاد اعضای نهاد اجماع‌ساز در معرفی بانوان و درخواست ارائه برنامه، جهت بررسی و ارزیابی آن صورت گرفته است. شجاعی که تا لحظه ثبت نامش تنها زن فعال سیاسی ثبت نام کننده بود در بیانیه پس از ثبت‌نام با بیان اینکه در ایران در عرصه سیاست داخلی با مسائلی همچون عدم یکپارچگی مدیریت سیاسی و دولت حجیم و نهادهای اضافی، عدم تناسب مسئولیت‌ها و اختیارات در حکمرانی، وجود نهادهای موازی و نپذیرفتن مبانی و دستاوردهای دنیای مدرن و تمرکزگرایی شدید مواجه هستیم، گفت: برای برون‌رفت از این شرایط و اصلاح ساختاری، نیازمند ایجاد وفاق و همدلی کلیه نیروهای دلسوز ایران و پرهیز از تضاد و تنازع و گروکشی سیاسی هستیم. او کاهش فاصله میان دولت و ملت، رفع انواع تبعیض‌ها، تقویت جامعه مدنی و عرصه عمومی، گردش آزاد اطلاعات و بالا بردن شاخص‌های انتخاب آزاد، شفافیت و پاسخگویی در مقابل مردم را از جمله برنامه‌های خود دانست و تأکید کرد: من پا به این میدان گذاشتم تا نمونه‌ای از تحقق کلام حضرت امام(ره) باشم که فرمود: زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند و زنان مبدأ خیرات هستند. مقدرات اساسی مملکت فقط در پای صندوق‌های رأی فراهم می‌شود که البته فقط در روز انتخابات نیست که در خروجی آن هم هست. برنامه ما حرکت در جهت خیرعمومی، حفظ وحدت و انسجام ملی، صلح و آشتی با یکدیگر و با جهان و مدیریتی مادرانه، منعطف، توأم با شفقت و مهربانی است.

همتی: قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی است

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز کاندیدای ریاست جمهوری شد. او  پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با قرائت بیانیه‌ای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی مردم  را مهم‌ترین امر کشور دانست و تأکید کرد: قدرت و آینده ایران در گرو اصلاح حکمرانی اقتصادی، تغییر مناسبات اقتصادی و ایجاد زمینه اشتغال مولد است و ایران امروز ما چاره‌ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. فسادهای گسترده و زمینگیر شدن رشد اقتصادی، ضمن تأثیرپذیری شدید از تحریم‌های ظالمانه، بخشی معلول ساختار حکمرانی اشتباه اقتصادی است. امروز اصلاحات گسترده و عمیق اقتصادی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور است. همتی ادامه داد: بحث‌های بی‌سرانجام سیاسی راه به جایی نمی‌برد. هر صحبت دیگر، در این شرایط جز بیراهه رفتن ثمری ندارد. گذر زمان به نفع ما نیست. آنچه شما مردم مطالبه می‌کنید، رشد، رفاه و آرامش اقتصادی است و این تنها در سایه بینش اقتصادی و بهره‌گیری از تجربه اجرایی و اتکای بی‌چون و چرا به دانسته‌های علم اقتصاد در کنار تعامل جدی بین‌المللی است. او خطاب به مردم  گفت: شما انتظار بحق دارید که در رفاه زندگی کنید، امنیت شغلی و درآمد کافی داشته‌ و از آینده زندگی فرزندان‌تان اطمینان خاطر داشته باشید، اینها خواسته‌های زیادی نیستند.  بسیاری از کشورهای دنیا، زمانی که تکیه بر تجربه، ترجیح اقتصاد به سیاست و تمرکز بر تولید اشتغال‌محور و فقرزدا را سرلوحه تمام برنامه‌های خود قرار دادند، با یک برنامه منسجم و زمان‌دار توانستند زندگی شهروندان خود را بهتر کنند. او در ادامه حمایت از رشد و توسعه بازارهای مالی بویژه بازار سرمایه، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اطمینان را در زمره اولویت‌ها برای دوره آینده کشور اعلام کرد.  

فیروزآبادی: دولت «تحول و عدالت» را تشکیل می‌دهم

ابوالحسن فیروزآبادی هم که از دیگر افراد ثبت‌نام کننده برای انتخابات ریاست جمهوری بود، گفت: عدم توجه به شایسته‌سالاری مهمترین مشکل ماست و تلاش می‌کنم کسانی را که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند سر کار بیاوریم. وی گفت: شعار من «تحول و عدالت» است. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی که در عرصه‌های مختلف صورت گرفته نیاز به تحول دارد و باید در حوزه ساختار، برآیند و افراد انجام شود و در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تا حدودی سیاسی صورت گیرد. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به افزایش شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر، افزود: ما شاهد یک ساختار دولتی عمودی هستیم و امیدوارم بتوانم با استفاده از دو محور اقتصاد دیجیتال که تکیه بر خدمات دارد، پیشران تولید و افزایش اشتغال باشیم و در حوزه صنعت هم نوسازی صنعتی را اجرا کنیم. فیروزآبادی افزود: باید به فکر توسعه دولت دیجیتال هم باشیم و در حوزه عدالت هم در بخش مجازات و پیگیری متخلفان قوای دیگر کار می‌کنند اما در زمینه عدالت ساختاری عدم توجه به شایسته‌سالاری مهمترین مشکل ماست و تلاش می‌کنم کسانی را که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند سر کار بیاوریم. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه امیدوارم دولت به مثابه پلتفرم را اجرا کنم، اظهار کرد: شفافیت لازم را از این طریق در کشور ایجاد می‌کنم. همچنین امیدوارم نوسازی در تأمین اجتماعی و بیمه آن را عملی کنم.

حق‌شناس: مستقل وارد انتخابات شده‌ام

محمدجواد حق‌شناس دیگر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: در عین همدلی و هماهنگی آتی با نهاد اجماع‌ساز، مبتنی بر منافع ملی، در این مقطع به‌صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام. حق‌شناس افزود: معتقدم جریان اصلاحات حق و وظیفه دارد در هر انتخاباتی با حضور و مشارکت و ثبت‌نام همه نیروهای واجد شرایط تمایل و آمادگی خود را برای مشارکت مستقیم در انتخابات و اداره امور کشور به ملت و جهان نشان دهد. این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در عرصه سیاست به حکومت مردم بر مردم برای مردم تأکید دارم. در عرصه فرهنگ؛ به تنوع و تکثر و آزادی‌های فرهنگی پایبندم. درعرصه اقتصاد؛ به حق غیر قابل نقض مالکیت افراد و تولید ملی معطوف به صادرات و محدودسازی نقش دولت، باور دارم. در عرصه اجتماع به آزادی‌های فردی و تأمین عدالت اجتماعی اصرار دارم. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی لازم است در صحنه جهانی و منطقه‌ای در راستای منافع و امنیت ملی، توسعه کشور و حتی استقلال میهن طرحی نو دراندازیم تا در قالب صلح و دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز و سازنده با نظام جهانی، منطقه‌ای بویژه همسایگان از جمله با تأکید بر حوزه تمدن ایرانی امکان جبران عقب‌ماندگی‌ها و رسیدن به پیشرفت و جایگاه جهانی درخور مردم ایران فراهم گردد. در حوزه سیاست داخلی لازم است از ایجاد جو و فضای اطلاعاتی و امنیتی و انسدادهای سیاسی بپرهیزیم تا بتوانیم در مسیر اجماع ملی، شفاف سازی، روان‌سازی و انتقال سالم و قانونی قدرت حرکت کنیم.




































 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داوطلب کاندیداتوری انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری گفت انتخابات ریاست جمهوری نماینده فعلی مجلس جمع خبرنگاران محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری دبیر شورای عالی رئیس قوه قضائیه پس از ثبت نام شورای شهر تهران اسحاق جهانگیری برنامه های خود توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی فضای انتخابات جای پرداخت علی لاریجانی اقتصادی کشور نام نویسی قانون اساسی رئیس جمهوری برنامه دارم جبهه انقلاب سیاست خارجی مشکلات کشور برای حل برون رفت ثبت نام مردم ایران بین المللی دبیرکل حزب فعال سیاسی فضای مجازی بانک مرکزی رئیس اسبق اصلاح طلب معاون اول بیانیه ای حزب مردم خواهد شد دولت دهم تحریم ها وارد شده دولت من آمده ام وارد شد حق شناس نه دولت هم گفت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۷۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است

به گزارش خبرآنلاین البرز، مجتبی عبداللهی در مراسم شورای اطلاع رسانی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش های اصحاب رسانه در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، افزود: همه به این باور رسیده ایم که دولت محترم سیزدهم برای جبران کاستی ها، ارتقا زیرساخت ها و سرانه ها و کسب رضایتمندی مردم، مصمم است و تلاش می کند.

وی ادامه داد: امسال بنا بر منویات حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی ) سال جهش تولید با مشارکت مردم، نام گرفت.

عبداللهی گفت: بر این اساس باید تمامی ظرفیت های خود را در راستای تحقق این هدف بزرگ متمرکز کنیم و بسترهای مشارکت مردم را فراهم کنیم.

وی افزود: در انتخابات اسفند ماه گذشته، دست در دست هم دادیم و با آگاهی بخشی و امیدآفرینی، مردم را از حق و تکلیف خود در انتخابات آگاه کردیم که مانع تحقق اهداف برنامه ریزی شده دشمنان شد.

استاندار البرز گفت: براین اساس از اصحاب محترم رسانه انتظار می‌رود همچنان در کنار ما باشند تا دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز با سربلندی برگزار کنیم.

وی همچنین شرایط البرز بعنوان استانی که از سال ۸۹ استقلال یافت تشریح کرد و در ابعاد مختلف به نیازها، مطالبات، ظرفیت ها، سرانه ها و زیرساخت های آن پرداخت.

عبداللهی ادامه داد: البرز مهاجرپذیر ترین و متراکم ترین استان کشور است در حالی که تنها نیم درصد از مساحت خاک کشور را داراست.

وی گفت: یکی از مهمترین مصوبات سفر اول رییس جمهور محترم و همچنین سفر رئیس محترم قوه قضائیه به استان، انتقال زندانیان و تخلیه زندان رجایی شهر بود که محقق شد و این زندان بزرگ و ملی از بافت شهری کرج خارج شد.

استاندار البرز افزود: مجموعه ساختمان های زندان بزودی به یک مکان فرهنگی تبدیل می شود و اراضی مربوط به استان نیز در راستای مولدسازی در عمران و آبادانی استان صرف می شود.

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۸ درصد و در البرز حدود ۹ دهم به ازای هر هزار نفر است، گفت: ۲۰ بیمارستان شامل ۱۲ تا دولتی و ۸ تا خصوصی با ۲ هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در البرز مستقر هستند و برای رسیدن به میانگین کشوری و جمعیت استان به بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز نیاز داریم که با توجه به تسریع در روند پیشرفت پروژه ها تا پایان دولت سیزدهم محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه البرز در سرانه های آموزشی و پرورشی، محروم ترین استان کشور است، گفت: این استان ۵۲۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار معلم دارد و تمامی مدارس استان دوشفیته و کلاس ها با جمعیت بالای ۳۲ نفر تشکیل می شود و اگر بخواهیم همه مدارس یک شیفت و کلاس ها ۳۰ نفره شود به حدود هزار مدرسه نیاز داریم.

عبداللهی افزود: خدا را شاکریم که اکنون به تعهدات خود عمل کرده و ۱۲۰ مدرسه با مشارکت دولت و خیرین به آموزش و پرورش استان تحویل داده و تا پایان دولت سیزدهم این رقم از ۲۰۰ مدرسه نیز عبور خواهد کرد.

در پایان این نشست از اعضای شورای اطلاع رسانی دولت در استان و اسماعیل حیدرپور سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین در استان البرز نیز تقدیر شد

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899399

دیگر خبرها

  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان