Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@13:02:30 GMT

طراح پارک‌های «ساعی» و «ملت» ۹۱ ساله شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۷۹۹۹

طراح پارک‌های «ساعی» و «ملت» ۹۱ ساله شد

حسین محجوبی، هنرمند نقاشی که قلمو و بومش طرحی جز طبیعت را نمی‌شناسد، در حالی پا به سن ۹۱ سالگی گذاشته است که همچنان پویا و فعال است و حتی در روزهای سخت قرنطینه خانگی نیز فرصت را غنیمت شمرده و خودش را مشغول خلق آثار جدید کرده است.

به گزارش ایسنا، نمود بارز اهمیت حسین محجوبی به طبیعت را می‌توان در نقاشی‌های بی‌شمار او از منظره و طبیعت یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که این نقاشی‌ها تمام ماجرا نیستند. محجوبی را حالا بعد از بیش از ۷۰ سال فعالیت حرفه‌ای در جهانِ هنر به روایت زیبایی‌های طبیعت و اعتراض به رد پاهای زشت انسان‌ها و ماشین‌ها، می‌شناسند؛ هرچند که سرآغاز توجه محجوبی به طبیعت و گسترش نمود آن در آثار نقاشی این هنرمند از زمانی شکل گرفت که طراحی پارک‌های معروف شهر تهران همچون «ساعی» (که بانی ساخت آن کریم ساعی بود) و «ملت» را بر عهده داشت. محجوبی می‌گوید طراحی این پارک‌ها اهمیت نقش درختان‌ در زندگی انسان‌ها را برایش پررنگ‌تر کرد و به همین سبب هم در آثار هنری‌اش بیشتر به این موضوع پرداخت.

مهمترین عناصر آثار محجوبی «اسب» به عنوان سمبل انرژی و «درخت» به عنوان سمبل زندگی است و خودش معتقد است که انسان‌ها، زمین و طبیعت را به نابودی کشانده‌اند.

او که ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۰۹ در شهر لاهیجان به دنیا آمد، قرار است امسال و به مناسبت سالروز تولد ۹۱ سالگی خود، شاهد افتتاح سالنی به نام خود در باغ موزه نگارستان باشد. در واقع این سالن به همراه رونمایی از کتاب «عاشق درختان بهشت» روز شنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) شاید مهمترین هدیه تولد امسال حسین محجوبی باشد. 

امیر سقراطی، هنرمند نقاش که پژوهش و نگارش دو کتاب «روزگار محجوب» و «عاشقان درختان بهشت» را برعهده داشته است، درباره این هنرمند پیشکسوت نوشته است: «حسین محجوبی نقاش عاشق و عارف، شناخته‌شده‌تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. سیمای او را می‌توان در نقاشی هایش یافت؛ نقاشی‌های چشم‌نواز، آرام و دلنشین، با تصاویری بدیع و زیبا از سرزمین مادری‌اش گیلان، با درختانی سر به فلک کشیده و خانه‌های گالی پوش و اسب‌های سفید.»

محجوبی اما خودش درباره آثاری که خلق کرده است، می‌گوید: اعتقاد دارم معلم هر نقاش، در ابتدا خدا و طبیعت است و باید مایه اولیه را داشته باشد تا بعدها از آموزش‌های استادان بهره ببرد. من اولین تابلو رنگ روغنی که به صورت جدی کشیدم، نمایی از خیابان اصلی لاهیجان به اسم «خیابان چراغ برق» بود. حاشیه این خیابان را درختان تبریزی کهنسال پوشانده و معماری آن هم مربوط به دوران پهلوی اول بود.

حسین محجوبی به همراه ناصر اویسی و ژازه تباتبایی

این روزها البته محجوبی که اغلب در قرنطینه خانگی به سر می‌برد، همچنان مشغول خلق اثر است و شاید تلاش می‌کند با خلق آثاری هرچه سبزتر، آینده تیر و تار طبیعت تهران را فراموش کند. او با اعتقاد بر اینکه «تهران به صورت بی‌منطقی زشت شده است»، حال و روز پایتخت را اینگونه توصیف می‌کند که این روزها دیگر تهران از همه طرف بسته شده و در حال خفه شدن است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسین محجوبی طراح پارک ساعی حسین محجوبی نقاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیاتی شدن بازار آب در یزد

جواد محجوبی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در دیدار با همکاران شرکت به مناسبت آغاز سال جدید و میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، گفت: در سال جدید با توجه یه شعار جهش تولید با مشارکت مردم طرح‌های مردمی سازی در حوزه آب مانند تشکل آب بران و مدیریت آب به دست جوامع محلی در دستور کار قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه پیشران اصلی توسعه و تولید آب است، افزود: در سال گذشته تمام مواردی که می‌توان با مشارکت مردم و آب منطقه‌ای انجام شود از سوی شرکت استخراج شده و در سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود. 

محجوبی یکی از موضوعات مهم در بحث مردمی سازی و مشارکت مردمی در حوزه آب را بازار آب دانست و گفت: کارگزار بازار آب علاوه بر مبادله و پذیرش آب باید در بحث توسعه اجتماعی با مشارکت‌های مردمی، افزایش سواد آبی جامعه و بهره وری آب هم فعالیت جدی داشته باشد. 

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد به بارش‌های خوب استان اشاره و ابراز کرد: میزان بارش‌ها نسبت به دراز مدت ۱۰.۲ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۱۱.۶ درصد کاهش داشته است. 

وی با بیان اینکه اجرای بند ع تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در استان یزد در حال اجرا است، گفت: در جلسات تخصصی شرکت و بر اساس آخرین بخشنامه‌های مرتبط بازنگری مجدد صنایع مشمول این قانون در دستور کار قرار گرفته است. 

شایان ذکر است جواد محجوبی در پایان این نشست به معرفی کتاب دو جلدی صعود چهل ساله که دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را به تصویر کشیده، پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • وضعیت نامناسب پل میربهاءالدین زنجان+فیلم
  • پارک قیطریه و تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ای که زیر آن خوابیده است!
  • پارک قیطریه و تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ای که آن زیر خوابیده است!
  • در غرب تحصیل کرد اما آثارش به شدت ایرانی است
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • بازدید مسافران نوروزی از طبیعت بکر و آثار تاریخی گرمی
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • هادی ساعی: در سال ۱۴۰۲ اولین‌ها برای تکواندو ایران رقم خورد
  • عملیاتی شدن بازار آب در یزد
  • افطار روزه‌داران روی پل طبیعت