Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@11:29:20 GMT

فردوسی، نمادی برجسته از یک ایرانی مسلمان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۲۳۵

فردوسی، نمادی برجسته از یک ایرانی مسلمان

‌سال‌های سال پیش از آنکه تشکل‌های رسمی و غیررسمی قد برافرازند و رخ بنمایانند، دهقان‌زاده نیکوسرشتی از بهشت خراسان و دیار پاکان باغیرت عزم را جزم کرد و همه دارو و ندار خویش را در طبقی از صدق و صفا گذاشت و جانانه و دلاورانه از زبان و مرام فرزانه پارسی و شئون و شکوه ایرانی، نگاهبانی و نگاهداری نمود و از این رهگذر سترگ نامه‌ای ماندگار (شاهنامه) را به رشته تحریر درآورد تا برای همیشه تاریخ پرفرّ و فروغ این دیار باوقار، سخن ببارد و باده مهر و ادب را بر شیفتگان و تشنگان در پهنه جغرافیای جهان بپیماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون تردید، حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی که در کنار فریدالدین عطارنیشابوری، جلاالدین محمد مولوی، شمس‌الدین حافظ و مصلح‌الدین سعدی شیرازی، به‌عنوان پنج گنج غنی و ستون رفیع از ادب فارسی به‌شمار می‌رود، خود چنان چهره نام‌آشنایی است که وی را به هیچ سخن دیگری درباره او نیازی نمی‌یابیم تا بخواهیم او را به‌سوی منزلگه منظورش همراهی نماییم، بلکه همان بهتر تا خوی و خواسته او را به درگاه حضرت معبود و خدای محبوبش طلب بداریم و از این منظر به عمق باطن پاک او پی ببریم. و چه بالاتر و برتر از اینکه ما هم طریق دقیق او را رفیق بگیریم و هماره دست بر پاکی و نیکی برداریم و کردار و گفتار ناپسند را که در حقیقت بلای جود و وجود ماست، از خویش بپیراییم:
همه دست‌پاکی و نیکی بریم/ جهان را به کردار بد نسپریم
در اندیشه فردوسی، همان‌طور که دانش و دانایی و بنای استدلالی از اصول غیرقابل وصف وی شمرده می‌شود، عواطف انسانی، نشاط و شادابی، ایثار و فداکاری، فکر و فرهنگ مهربانی و مهم‌تر از همه، رضای حق‌تعالی و خشنودی حضرت باری که اصل اصیل انسان متعالی است، موضع و محل توجه و توصیه بسیار است.
به‌راستی که در هر گوشه‌ای از سروده‌های این مرد بزرگ طوسی، ایمان و اعتقاد راسخ به خداوند سبحان و تکیه بر خرد راستین انسانی، آشکارا موج می‌زند و چون آفتاب و ماهتاب پرتوهای خویش را مشفقانه و سخاوتمندانه بر اکناف و اطراف می‌افشاند.
با اندکی تأمل و تتبع در کلام و بیان فردوسی، به‌خوبی می‌توانیم به این حقیقت پی ببریم که وی به‌راستی و درستی مردی خداپرست و خردورز بود و در این راستا می‌کوشید تا خدای خویش را آگاهانه و خردمندانه بپرستد و نیکی و پاکی را حاصلی از آن بداند.
بنابراین از همین‌جاست که تفاوت حکیم طوس با پیشینیان و پسینیان و یا هم‌عصران و هم‌سرایان او بیشتر هویدا می‌شود و خردورزی و دانایی در همه امور انسانی حتی احساسات درونی و گرایش‌های معنوی او بر فراز توجه و توجیه او جای می‌گیرد. و البته از وجوه آشکار فردوسی هم این است که وی نه‌تنها به دین و آیین توحیدی و عقاید مسلمانی الزام و التزام بنیادی دارد بلکه به آداب اجتماعی، سنن ملی، مفاخر سرزمینی و علایق فرهنگ مادری نیز صمیمانه مهر می‌ورزد و از همین منظر است که با جرأت می‌توان درباره او گفت:
«فردوسی نمادی برجسته از یک ایرانی مسلمان و مسلمان ایرانی است» زیرا که از یکسو دین مبین اسلام را به‌عنوان رهاوردی آسمانی و نسخه کامل رستگاری در جان و دل خویش جای می‌دهد و از سر صدق و اخلاص و بی‌هیچ روی و ریایی بدان عشق می‌ورزد، تعالیم عالیه آن را ارج می‌نهد و به آن اهتمام تمام می‌نماید و از دیگر سوی، سرزمین بزرگ مادری و میراث ارزشمند پدری (ایران عزیز) را هم از سویدای جان و جهان خویش دوست می‌دارد و بدان مباهات می‌کند و هیبت و هیجان آن را پاس می‌دارد.
بدین توصیف است که او دین‌مداری وطن‌پرست و خردمندی خداپرست به‌شمار می‌رود و یاد و نام و اثرش به بلندای جهان ماندگار می‌شود.
اکنون و در موسم طراوت و تازگی طبیعت است که: «25 اردیبهشت» فرارسیده و پیوندی خجسته و پسندیده را به ارمغان آورده تا بزرگداشت و گرامیداشت فردوسی با روز پاسداشت زبان فارسی در یکدیگر تنیده شود و از این دو مناسبت فربه و فرخنده، گشایشی خجسته پدید آید و تقارنی میمون و مبارک صورت پذیرد. در این مقال با اغتنام فرصت، مقام و منزلت فردوسی ارجمند را پاس می‌داریم و از درگاه بلند ربانی برای آن حکیم الهی و راد مرد عزیز ایرانی، نیک‌نامی دنیاوی و رستگاری اخروی تقاضا می‌نماییم و همزمان با آن، روز پاسداری از زبان و ادب فارسی را به‌عنوان وظیفه‌ای ملی و رسالتی فرهنگی، گرامی می‌داریم.
امید است، دوستداران و علاقه‌مندان به زبان فارسی، قدر و قیمت این موهبت خدادادی را هرچه بیشتر بدانند و عاشقانه و مشفقانه درصدد تقویت و ترویج آن برآیند و همان‌گونه که فردوسی پاکباز همه تلاش و کوشش خویش را به‌کار بست تا بنای مستحکم آن را از هر آسیبی مصون بدارد ما هم در مواظبت و مراقبت از آن، دریغ مداریم و هرگز در گذرگاه زمان از اعتبار و اهمیت آن نکاهیم و به وادی فراموشی نسپاریم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی برگزار شد.
دراین مراسم نفرات برتر مسابقات زبان فارسی درسطح دانش آموزی مورد تجلیل قرار گرفتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


دراین مسابقات که درسطح مدارس المهدی درمناطق مختلف لبنان برگزار شد هشت هزار دانش آموز شرکت کردند.
میزان مشارکت دانش آموزان لبنانی درمسابقات زبان فارسی امسال درمقایسه با سال گذشته دوبرابر بود.
در دور دوم این مسابقات هشتصد دانش آموز به المپیاد مرکزی راه یافتند.
هم اکنون زبان فارسی دربیست و یک مدرسه در مناطق بیروت، جنوب و شرق لبنان تدریس می‌شود.

 


--------
باصدا: مجتبی امانی - سفیرکشورمان درلبنان

دیگر خبرها

  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!
  • (ویدیو) خوش آمدگویی نخست وزیر پاکستان به رئیسی به زبان فارسی