Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@11:23:03 GMT

واکنش بیماران دیالیزی به واکسن کووید ۱۹ ضعیف تر است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۵۴۸

واکنش بیماران دیالیزی به واکسن کووید ۱۹ ضعیف تر است

طبق گزارش جدید محققان، یک دوز واکسن کووید۱۹ برای تولید آنتی بادی های کافی در بیماران دیالیز کلیوی کافی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «ریتا سوری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مک گیل کانادا، در این باره می‌گوید: «ما توصیه می‌کنیم که دوز دوم واکسن کووید ۱۹ در بیماران دریافت کننده همودیالیز در فاصله زمانی ۳ هفته توصیه شده تجویز شود و اقدامات پیشگیرانه و کنترل دقیق کروناویروس در واحدهای همودیالیز تا زمان مشخص شدن اثر واکسن ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بیماران دیالیزی در برابر کووید ۱۹ آسیب پذیر هستند زیرا باید هفته‌ای سه بار به یک مرکز درمانی مراجعه کنند. در بین این بیماران، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد کُشنده بوده که ۱۰ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

این مطالعه شامل ۱۵۴ بیمار دیالیزی بود. محققان دریافتند بعد از تزریق یک دوز واکسن، آنتی بادی در ۵۷٪ بیماران دیالیزی قابل تشخیص نبود. از بین این تعداد شرکت کننده، چهار نفر پس از واکسیناسیون به کووید ۱۹ مبتلا شدند.

به گفته محققان، «بیمارانی که همودیالیز می‌شوند و در ۴ هفته به واکسن پاسخ نداده اند، در هشت هفته هم پاسخ نمی‌دهند.»

بر اساس این مطالعه، در بیماران مسن و کسانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند میزان تولید آنتی بادی در آنها بسیار کمتر است.

در حال حاضر واکنش بیماران دیالیزی به دوز دوم واکسن تحت مطالعه است.

لینک کوتاه: asriran.com/003I2g

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بیماران دیالیزی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳ / زائران دیالیزی به حج مشرف نمی‌شوند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳ گفت: زائران دیالیزی به حج مشرف نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، سیدعلی مرعشی در نشست خبری حج ۱۴۰۳ با اشاره به کادر پزشکی اعزامی به حج امسال جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی به حجاج اظهار کرد: امسال نیز بر اساس نظر بعثه مقام معظم رهبری تعداد عوامل اجرایی اعزامی به حج کاهش یافت تا صف طولانی زائران تشرف به حج کاهش یابد، سال گذشته ۴۲۵ نفر کادر پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اعزامی به حج بودند که این تعداد امسال به ۳۸۰ نفر کاهش یافت.

وی افزود: کادر پزشکی اعزامی به حج امسال شامل پزشکان معاینه کننده، نیروهای ستادی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، پزشکان متخصص قلب، داخلی، ارتوپدی، زنان، رادیولوژی، طب اورژانس، داروساز، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: طبق ثبت نامی که تاکنون صورت گرفته است، ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند و ۹۲ زائر نیز زیر ۱۸ سال سن دارند، همچنین ۹۴۸۹ زائر نیز بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند.

مرعشی ضمن تشریح معاینات حجاج قبل از اعزام به حج ادامه داد: تا امروز از کل ۸۲ هزار و ۱۶۴ زائر ثبت نامی، تاکنون استطاعت ۶۲ هزار و ۱۴۰ زائر تأیید شده است و استطاعت ۹۲۶۲ زائر در حال بررسی است، ۹۴۴۰ زائر نیز هنوز معاینه نشده، ۷۰۷ زائر توسط پزشکان معین به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده‌اند و تاکنون از بین زائران معاینه شده، ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر دارای بیماری قند، ۱۶ هزار و ۷۷۰ نفر فشار خون، ۳۲۰۵ نفر بیماری قلبی و ۵۹۰ بیماری‌های ریوی دارند.

وی گفت: از بین ۸۲ هزار و ۱۶۰ زائر ثبت نامی، استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تاکنون رد شده است که البته این زائران می‌توانند درخواست تجدید نظر داشته باشند و در این صورت موضوع در کمیسیون‌های تخصصی در سطح استان‌ها بررسی می‌شود، امسال نیز مانند سال‌های گذشته تعداد زنان اعزامی به حج بیشتر از مردان است، به طوری که ۴۵ هزار و ۲۰۰ نفر از زائران امسال را زنان تشکیل می‌دهند.

زائران دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بعد از حج سال گذشته جهت بررسی علمی مناسب استطاعت جسمی زائران از فرهنگستان علوم پزشکی کمک خواسته شد، افزود: به این ترتیب با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، کمیته‌های مختلف فرهنگستان جلسات متعددی را برگزار کردند و بر اساس بررسی‌های علمی و فقهی، تصمیمات لازم گرفته شد.

مرعشی ادامه داد: به این ترتیب بر اساس بررسی‌های علمی و فقهی صورت گرفته، امسال زائران دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد، همچنین زنانی که کودک شیرخوار زیر یک سال داشته باشند و کمتر از یک سال از زمان زایمان آنها گذشته باشد، با توجه به آسیبی که از نظر تغذیه می‌تواند به نوزاد آنها وارد می‌شود، امسال اعزام نمی‌شوند و اعزام آنها به سال بعد موکول می‌شود.

وی ضمن تشریح فرایند انتخاب پزشکان معاینه و شروع معاینات حجاج قبل از سال ۱۴۰۳ گفت: در حج سال گذشته پزشکان معاینه کننده کسانی بودند که پیش از آن به حج مشرف شده بودند اما به طور حتم در حج ۱۴۰۲ حضور نداشتند، اما امسال تمام پزشکان معاینه کننده به عملیات حج مشرف می‌شوند، با توجه به کاهش تعداد پزشکان اعزامی به حج امسال نسبت به سال‌های گذشته، برای امسال به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک خواهیم داشت که در محل اسکان زائران و درمانگاه‌ها خدمات بهداشتی درمانی را ارائه می‌دهند. تمام خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج نیز در پرداختی‌های ابتدایی آنها لحاظ شده و رایگان است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به تمهیدات دارویی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده برای حج امسال اضافه کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است و با توجه به راه‌اندازی حج عمره که از سوم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا چهارم ذی‌القعده ادامه دارد، در نظر داریم دارو و تجهیزات را با پرواز مستقیم از تهران ارسال کنیم، بنابراین در زمان حج عمره زمان کافی فراهم است تا داروها با هماهنگی سعودی ارسال شوند.

مرعشی با بیان اینکه سرم‌ها و شربت‌ها با توجه به وزن سنگین، در عربستان خریداری می‌شوند، افزود: در مجموع ۴۰۰ قلم دارو و تجهیزات مصرفی خریداری شده و در حال بسته‌بندی است، داروها و تجهیزات بر اساس نیازسنجی صورت گرفته و همچنین مصرف سال‌های گذشته، خریداری می‌شوند.

لیست داروهای ممنوعه مانند داروهای سال‌های گذشته است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره داروهای ممنوعه نیز گفت: لیست داروهای ممنوعه همان داروهای سال‌های گذشته است که امسال نیز در دستورالعمل سعودی مجدد آورده شده است، در مجموع زائران باید همراه دارویشان، نسخه انگلیسی پزشک معالج را داشته باشند تا در فرودگاه مقصد دچار مشکل نشوند.

وی درباره واکسیناسیون حجاج افزود: واکسیناسیون طبق دستورالعمل سعودی انجام می‌شود، واکسن اجباری برای تمام کشورها مننژیت است، در این میان برخی کشورها مانند کشورهای آفریقایی واکسیناسیون اجباری دیگری هم دارند که برای کشور ما صادق نیست.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: واکسن مننژیت چهار ظرفیتی توسط هلال احمر تهیه و بر اساس نیاز استان‌ها توزیع شده است، این واکسن باید تا دو هفته قبل از اعزام به زائران تزریق شود.

مرعشی تصریح کرد: حضور داوطلبانه زائران کادر درمان به خصوص در زمان تشریق در منا و عرفات بسیار کمک کننده است، امسال نیز طبق بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده بیش از ۴۰۰ نفر کادر پزشکی در بین زائران حضور دارند که قبل از عملیات حج با آنها صحبت می‌شود تا در صورت رضایت‌شان، برای خدمات داوطلبانه حضور داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر لزوم استطاعت جسمی زائران در انجام مناسک حج، با اشاره به محدودیت‌هایی که برای حضور افراد دارای اعتیاد و برخی بیماران نظیر مبتلایان آلزایمر و مصرف کنندگان داروهای اعصاب و روان وجود دارد، گفت: کم‌سن‌ترین زائر امسال یک طفل شیرخواره است که همراه خانواده در حج حضور خواهد داشت.

کد خبر 744394

دیگر خبرها

  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • عملکرد ضعیف سیمون کیائر مقابل ساسولو / فیلم
  • خطر تعطیلی مرکز دیالیز بیمارستان شهدای آبیک+ فیلم
  • پیشگیری از دیابت با این میوه
  • زیاد خوردن این سبزی مساوی است با مرگ!
  • خوردن ۱۲ تخم مرغ در هفته برای قلب مضر است؟
  • خوردن ۱۲ تخم مرغ در هفته سطح کلسترول را افزایش نمی دهد
  • زائران دیالیزی به حج مشرف نمی‌شوند
  • حضور ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳ / زائران دیالیزی به حج مشرف نمی‌شوند
  • بازماندگان کووید شدید ماه‌ها بعد با مشکلات سلامتی مواجه می شوند