Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@19:44:35 GMT

بازسازی شهر زلزله زده دنا شاید وقتی دیگر

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۵۶۰

بازسازی شهر زلزله زده دنا شاید وقتی دیگر

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ شهر سی‌سخت را در کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این حادثه تلفات جانی نداشت ولی ده ها مصدوم بر جای گذاشت و به صدها واحد مسکونی خسارت زد. 

از مجموع ۲۴۰۰ خانوار ساکن شهر سی سخت حدود ۲۰۰۰ خانوار دچار آسیب جدی شدند که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ منزل دچار تخریب کامل و نیاز به آواربرداری و نوسازی و مابقی نیاز به تعمیرات کلی داشتند.

پس از وقوع زلزله در سی سخت بنیاد مستضعفان همچنین تامین کامل سیمان مورد نیاز برای بازسازی خانه‌ های خسارت دیده و مناطق آسیب دیده از زلزله را عهده دار شده و پس از برآورد میزان دقیق خسارت‌ها، سیمان مورد نیاز از سوی بنیاد مستضعفان به صورت رایگان تامین خواهد شد.

از آنجایی که کار ساخت و ساز و آوار برداری در سی سخت آغاز شده بود و قولی که مسئولان به مردم داده بودند، سی‌سخت را باید با سرعت  و کیفیت بازسازی و تحویل مردم بدهند.

رضایی مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن کشور در خصوص اهدای سیمان رایگان به مردم زلزله زده دنا گفت: به ازای هر واحد مسکونی بازسازی شده در شهر زلزله زده سی سخت ۸ تن سیمان رایگان از سوی بنیاد مستضعفان کشور به مردم اهداء می شود.

او افزود: از آنجایی که بازسازی هر واحد مسکونی در سی سخت ۱۴ تن سیمان نیاز دارد ۸ تن سیمان رایگان از طرف بنیاد مستضعفان و باقی مانده سیمان را خود مردم تامین می‌کند.

گفتنی است: قرار است کارخانه سیمان مارگون و کارخانه سیمان یاسوج مابقی سیمان را بدون فوت وقت در اختیار مردم قرار بدهند البته نه به طور رایگان.

پناهی فرماندار دنا در خصوص بازسازی واحد های مسکونی سی‌ سخت گفت: روند بازسازی خانه‌های مسکونی مطلوب است و بیش از ۱۰۰۰ واحد شهری در حال احداث است که پروانه آن ها یکی پس از دیگری صادر می شود.

او عنوان کرد: سیمان رایگان هم با توجه به روند کار در اختیار برخی از مردم قرار گرفته و طی روزهای آینده در اختیار مابقی برای مردم قرار می‌گیرد.

مسئول روابط عمومی سازمان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان از لحاظ فراوانی سیمان هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و سیمان به وفور و با قیمت تصویب شده هر کیسه ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان یافت می شود.

همچنین بیان کرد: سهمیه سیمان خارج از استان قطع و کارخانه سیمان مارگون به طور اختصاصی در خدمت رفع نیاز مردم استان است و حتی ممکن است اگر نیاز باشد به خاطر استان صادرات به کشورهای دیگر هم قطع شود.

اما گویا ماجرا در شهر سی سخت و در میان مردمان به گونه ای دیگر روایت می شود چرا که با برخی از مردم که هم صحبت شدیم از وضع موجود گلایه بسیار داشتند.

یکی از اهالی شهر زلزله زده سی‌سخت گفت: الان که نزدیک به دوماه از وقوع زمین لرزه در اینجا می گذرد ما ۴ روز است که خانه خود را آوار برداری کرده ایم.

دلیل این تاخیر را که پرسيدم در جواب افزود: از آنجایی که برخی از ماشین آلات‌ بنیاد مسکن اینجا را ترک کرده ما نزدیک به یک هفته با تماس ها و پیگیری مکرر که در صف نوبت آوار برداری بودیم بالاخره کارشان را شروع کردند هر چند هستند کسانی که هنوز خانه هایشان را آوار برداری نکرده اند.

همچنین بیان کرد: مسئولین و نهاد های مربوطه‌ به ما می گویند، اول خانه هایتان را بسازید تا ما وام شما را  برای ادامه ساخت آزاد کنیم، در حالی که اگر ما توان بازسازی خانه هایمان را داشتیم در صف دریافت وام و کمک نمی ماندیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد بنیاد مسکن زلزله زدگان کهگیلویه و بویراحمد بنیاد مستضعفان سیمان رایگان آوار برداری زلزله زده سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رسیدگی به این پرونده از آذر سال ۱۴۰۰ با شکایت زن جوانی به پلیس مبنی بر قتل مادرشوهرش آغاز شد. وقتی تیم جنایی به خانه زن ۸۰ ساله در سعادت‌آباد تهران رفتند با جسد دست و پا بسته او در کمد رختخواب‌ها روبه‌رو شدند.

ایران در خبری نوشت: عروس خانواده که موضوع را به پلیس گزارش داده بود در تشریح ماجرا به مأموران گفت: من و دخترم ۲ روز آخر هفته به خانه مادرشوهرم می‌رفتیم. خودم کلید داشتم، این بار وقتی رفتیم مادرشوهرم نبود. نگران شدم، بوی تعفن زیادی می‌آمد و رختخواب‌ها به هم ریخته بود. وقتی رختخواب‌ها را کنار زدم با جسد مادرشوهرم روبه‌رو شدم که دست‌هایش بسته بود.

بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌داد که عامل قتل پس از جنایت، طلا و خودروی هیوندای قربانی را سرقت کرده و انگشت اشاره مقتول هم جوهری شده است. همچنین مشخص شد که مقتول یک پرستار خانگی داشته که ناپدید شده است.

۲ سال پس از قتل

ردیابی‌ها برای دستگیری اکبر - پرستار خانگی - ادامه داشت تا اینکه مشخص شد وی به طور مخفیانه از کشور خارج شده. با گذشت ۲ سال از این جنایت وی به ایران برگشت و دستگیر شد.

متهم به قتل پروین اعتراف کرد و گفت: وقتی به عنوان پرستار به خانه مقتول رفته بودم، خاله‌ام حدود چند میلیارد تومان از طلاهایش را به من داد تا برایش بفروشم. مقتول گفت من خریدار طلاهایت هستم. من هم به خاطر اعتمادی که به او داشتم طلاها را بدون هیچ سندی به او دادم و قرار شد ۶ میلیارد تومان بابت آن به من پرداخت کند اما پولی نداد.

وی افزود: سر این موضوع با او درگیر شدم و دست‌هایش را بستم و به اندازه ۶ میلیارد از او سفته گرفتم و بعد هم خفه‌اش کردم. پس از آن مقداری طلا که در کشو بود را برداشتم و سوار بر خودرواش متواری شدم.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا متهم بزودی محاکمه شود. این در حالی است که اولیای دم برای وی درخواست قصاص کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • بازگشت آقای ستاره دوباره تاخیر افتاد؛یزدانی شاید وقتی دیگر!
  • جوزپه روسی: روی کین انتخابی عالی برای انجام یک خانه‌تکانی در منچستریونایتد است
  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • شاید مهندس امنیت اطلاعات  
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر