Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@05:29:21 GMT

نانوایان در انتظار اعلام نرخ جدید نان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۵۹۲

نانوایان در انتظار اعلام نرخ جدید نان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، در شرایطی که حجم گلایه‌های نانوایان از اصلاح نشدن نرخ نان سنتی افزایش یافته، حسن حنان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌گوید: امسال تصمیم دولت بر آن بوده است که تا پایان‌ ماه رمضان قیمت نان در سراسر کشور بدون تغییر باقی بماند و پس از پایان این ماه، یعنی از روز شنبه، استانداران اجازه دارند به تعیین نرخ نان و ابلاغ آن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

احتمال اعلام قیمت جدید نان از امروز تا چه حد است؟

هنوز نرخ جدید نان به‌طور رسمی به اتحادیه نانوایان سنتی ابلاغ نشده، ما نیز از طریق فضای مجازی از احتمال اعلام نرخ جدید نان بعد از ‌ماه مبارک رمضان مطلع شدیم. در تیرماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار مقرر کرد قیمت جدید نان در بهمن‌ ماه ۹۹ یا حداکثر فروردین و اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ و بعد از ‌ماه مبارک رمضان اعلام شود. اکنون نیز قائم‌مقام شرکت بازرگانی داخلی ایران از اعلام نرخ جدید نان بعد از ‌ماه مبارک رمضان خبر داده است.اتحادیه پیگیر دریافت ابلاغیه رسمی نرخ انواع نان سنتی شامل بربری، لواش، تافتون، سنگک و خراسانی با تعیین وزن چانه خمیر و سایر مشخصات تولید نان سنتی از استانداری تهران خواهد بود.

چرا استانداران متولی اصلاح و ابلاغ نرخ نان شدند؟

وظیفه اعلام نرخ نان برعهده کارگروه ملی گندم، آرد و نان، متشکل از سازمان‌های حمایت و صمت، شرکت بازرگانی دولتی ایران، وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات و اتحادیه نانوایان تهران، بود. در این کارگروه با تعیین نرخ نان در استان تهران، قیمت نان در سایر استان‌ها نیز بنا بر موقعیت منطقه زیر این قیمت تعیین و ابلاغ می‌شد، اما با تشکیل ستاد تنظیم بازار، این کارگروه در ستاد ادغام شد. متأسفانه در نشست تیرماه پارسال ستاد تنظیم بازار که با هدف اصلاح قیمت نان برگزار شد، با بررسی آنالیز قیمت اتحادیه نانوایان مقرر شد سازمان حمایت نیز آنالیز نهایی را اعلام کند و نرخ اصلاح شده نان اعلام شود، اما از ارائه این آنالیز و اعلام نرخ تا آذر ماه پارسال خبری نشد. پس از آن ستاد تنظیم بازار به جای اعلام نرخ، کارگروه ملی آرد و نان را متولی تعیین نرخ کرد و از ستاد منفک کرد؛ این کارگروه نیز دیگر از نانوایان برای تعیین نرخ دعوت نکرد، پس از پیگیری اتحادیه اعلام شد که اختیار تعیین نرخ نان به استانداری‌ها واگذار شده است. حالا قرار است کارگروه استانی گندم، آرد و نان به ریاست معاونت اقتصادی استانداری تشکیل شود و نرخ اصلاح شده نان را اعلام کند.

در صورت ابلاغ نرخ جدید نان از امروز این نرخ از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

معمولا نرخ جدید نان بلافاصله بعد از ابلاغ رسمی قابلیت اجرا دارد، اما از آنجا که اتحادیه باید نرخنامه‌های جدید و چارچوب و ضوابط تغییر قیمت احتمالی را چاپ و در اختیار همه اعضا قرار دهد، این کار چند روز زمان می‌برد. با وجود این درصورتی که نرخ جدید نان امروز اعلام شود، اعمال آن در واحدهای نانوایی مجاز است؛ مگر آنکه در مصوبه جدید استانداری تهران دارای قید و بندی خاص برای اعمال قیمت‌های جدید و نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق‌تر به نانواخانه‌ها باشد.

باتوجه به مستندات ارائه شده اتحادیه، احتمالا قیمت نان سنتی تا چه میزان افزایش خواهد یافت؟

اتحادیه نانوایان سنتی در تیرماه پارسال مستندات افزایش ۷۰ تا ۸۰درصدی نرخ تولید نان را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده، این مستندات مورد پذیرش نیز قرار گرفته، اگر بخواهیم مستندات افزایش هزینه تمام‌شده تولید نان سنتی در سال ۱۴۰۰ را به رقم پارسال اضافه کنیم، میزان افزایش هزینه تولید این نوع نان قطعا از ۱۰۰درصد فراتر خواهد رفت.

یعنی نرخ نان ۷۰ تا ۱۰۰درصد افزایش می‌یابد؟

خیر، معمولا در چند دهه اخیر همیشه اصلاح نرخ نان براساس عدد مورد توافق طرفین تعیین شده است. در سال ۹۸ نیز آنالیز قیمت تمام‌شده نانوایان بیانگر رشد بیش از ۱۰۰درصدی هزینه تمام‌شده تولید نان بود ولی در نهایت مجوز افزایش ۴۵درصدی نرخ نان سنتی را، مشروط به افزایش نیافتن نرخ نهاده‌های تولید، صادر کردند.

چه میزان افزایش نرخ نان، مشکل نانوایان را مرتفع خواهد کرد؟

با توجه به رشد بیش از ۱۰۰درصدی هزینه تولید، اگر میزان افزایش قیمت مصوب نان سنتی کمتر از ۴۰ تا ۵۰درصد باشد، مشکلی را حل نمی‌کند زیرا همین حالا هم برخی نانوایی‌ها، به‌دلیل رشد شدید هزینه تمام‌شده تولید و ناتوانی در باز نگه داشتن واحد صنفی خود، به افزایش خودسرانه نرخ نان اقدام کرده‌اند که حدود ۵۰درصد بوده و به‌نظر می‌رسد واحدهای صنفی نانوایی نیز به افزایش احتمالی ۵۰درصدی قیمت نان سنتی رضایت دارند؛ البته به‌نظر نمی‌رسد استانداران نیز مجوز افزایش قیمت نان بیش از این میزان را با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بدهند. مگر آنکه دولت بخواهد با حذف آرد یارانه‌ای قیمت نان را آزاد کند که به‌نظر نمی‌رسد فعلا چنین گزینه‌ای در دستور کار دولت باشد.

احتمال آزادسازی قیمت نان، با حذف آرد یارانه‌ای و پرداخت یارانه نقدی، به اقشار هدف تا چه حد است؟

اتحادیه نانوایان طرح حذف تدریجی و پلکانی آرد یارانه‌ای را در اوایل سال ۹۸ ارائه کرد. در این طرح گفته بودیم امکان ثابت نگه داشتن نرخ گندم برای کارخانه‌های آرد با توجه به مفاسد احتمالی ناشی از آن وجود ندارد؛ در نتیجه پیشنهاد شده بود با توجه به افزایش نرخ تورم و رشد قیمت گندم و آرد، بهتر است دولت به‌جای اینکه هر سال یارانه سنگینی به گندم و آرد تخصیص دهد، یارانه مذکور را در قالب اصلاح تدریجی نرخ نان، مستهلک کند. بر این اساس به دولت پیشنهاد دادیم، در یک دوره زمانی ۴ تا ۵ ساله، هرسال درصد مشخصی، مثلا ۵درصد، برای اصلاح نرخ و کاهش میزان یارانه گندم، لحاظ و به‌صورت پلکانی، یارانه گندم و آرد را کم کند، اما این پیشنهاد عملیاتی نشد.

کد خبر 601035 برچسب‌ها اقتصاد - تورم گرانی نان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد تورم گرانی نان اتحادیه نانوایان ستاد تنظیم بازار میزان افزایش نرخ جدید نان اعلام نرخ تولید نان تعیین نرخ قیمت نان تمام شده نان سنتی نرخ نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| یک قدم تا اعلام جرم؛ تایید تخلفات عجیب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد توسط معاون دادستان

دریافت 19 MB

تمام گزارش های ما بررسی با دستور دادستان مشهد و معاون وی تمام مسئولان مربوطه برای پاسخگویی به صف شدندو ببنید کار به کجا رسید.

قول دادیم تا انتها پیگیر ماجرا هستیم و این رویه ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فیلم| یک قدم تا اعلام جرم؛ تایید تخلفات عجیب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد توسط معاون دادستان
  • کرایه حمل کالا درون شهری در انتظار دستور جدید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • طلا وارد کانال جدید شد/ قیمت جدید طلا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • قیمت جهانی طلا بازهم امروز افزایش یافت