Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:57:36 GMT

ارزش افزوده، ارمغان توسعه صنایع تبدیلی در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۸۷۰۴

ارزش افزوده، ارمغان توسعه صنایع تبدیلی در قزوین

به گزارش ایرنا، صنایع تبدیلی-غذایی یکی از الزامات کشاورزی مدرن و صنعتی است تا از طریق فرآوری محصولات و ایجاد ارزش افزوده برای آنها، جلوی خام فروشی مواد خام و اولیه تا حد امکان گرفته شود.

همچنین یکی از راه های مهم استمرار و پایداری فعالیت های کشاورزی و اقتصادی کردن آنها به گونه ای که کارها در این عرصه از توجیه مالی لازم برخوردار باشد ایجاد ارزش افزوده از طریق راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان قزوین طی سال های اخیر با ایجاد صنایع تبدیلی مختلف، ارزش افزوده مناسبی به بخش کشاورزی این استان تزریق شده و همچنین این آمادگی وجود دارد تا با جذب سرمایه گذاران جدید در بخش های مورد نیاز این ارزش افزوده تقویت نیز شود.

البته با وجود سرمایه گذاری های قابل توجه در زمینه ایجاد سیلوهای ذخیره سازی غلات، سردخانه ها و واحدهای لبنی به نظر می رسد استان قزوین در زمینه ایجاد واحدهای تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی و سورت و بسته بندی محصولات باغی به ویژه پسته، گردو، زغال اخته و فندق و همچنین مدرن سازی واحدهای فرآوری انگور و زیتون همچنان نیازمند سرمایه گذار است.

قزوین و فرصت های زیاد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی

سعید نبیل مدیرکل دفتر حمایت و جذب سرمایه گذاری استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، قزوین را دارای فرصت های زیاد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی دانست و افزود: با توجه به قابلیت های بالای کشاورزی در بخش های مختلف زراعت، باغبانی و دامپروری از سرمایه گذاران ایجاد صنایع تبدیلی در این استان حمایت و استقبال می کنیم.

وی اظهار داشت: تلاش می شود تا با هماهنگی مناسب بین مدیران و کارشناسات ادارات کل ذیربط، مجوزهای لازم از سوی دستگاه های مربوطه به سرمایه گذاران واجد شرایط و دارای اهلیت در کوتاه ترین زمان ممکن ارایه شود.

این مسوول همچنین گفت: در سال های اخیر اتفاقات خوبی در زمینه سرمایه گذاری صنایع تبدیلی در استان قزوین رقم خورده به گونه ای که با رشد قابل توجه سیلوها، سردخانه ها و واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و غذایی از جمله لبنی در نقاط مختلف این استان مواجه بوده ایم.

نبیل افزود: با وجود سرمایه گذاری های انجام شده در بخش هایی از صنایع تبدیلی از جمله در حوزه فرآوری گیاهان دارویی و محصولات باغی مغز دار و همچنین بخش بسته بندی که استان قزوین در آنها دارای مزیت نسبی است، هنوز نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

مدیرکل دفتر حمایت و جذب سرمایه گذاری استانداری قزوین گفت: در سال های اخیر همچنین با حمایت های انجام شده شاهد سرمایه گذاری برای ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان از طریق تجمیع صنایع تبدیلی شامل سیلوها، انبارها و سردخانه های ذخیره سازی و سالن های سورتینگ و بسته بندی با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در شهرستان آبیک بوده ایم که امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد.

ظرفیت صنایع تبدیلی قزوین در برخی محصولات از تولید فراتر رفته است

آبرادات مصلایی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با حمایت های دولت در زمینه سرمایه گذاری و سیاست گذاری در زمینه تقویت صنایع تبدیلی ، شاهد رشد بیش از ۲ برابری این دسته از صنایع استان در هشت ساله اخیر بوده ایم.

مصلایی با بیان اینکه علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی، برخی مجوزهای مربوط به صنایع تبدیلی غذایی از سوی وزارت معدن، صنعت و تجارت صادر می شود،افزود: تاکنون ۱۶۳ فقره پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی از سوی جهاد کشاورزی قزوین صادر شده که ظرفیت جذب مواد خام آنها یک میلیون و ۵۴۶ هزار تن و ظرفیت تولید محصول فرآوری آنها یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن است که این رقم تا پیش از سال ۹۲ زیر ۶۰۰ هزار تن بود.

این مسوول گفت: در آن دسته از محصولات کشاورزی که استان قزوین در تولید آنها سرآمد و شاخص است مانند زیتون و انگور از صنایع تبدیلی خوب و قابل توجهی برخوردار هستیم به طوری که تولید کشمش استان سالانه ۶۰ هزار تن است اما کارخانجات فراوری این محصول دارای ۸۰ هزار تن ظرفیت هستند و یا در طارم سفلی ظرفیت سالانه تولید زیتون ۲۰ هزار تن است اما ظرفیت واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول به ۳۰ هزار تن می رسد.

وی با بیان اینکه با ایجاد و بهره برداری واحدهای جدید طی سال های اخیر کمبود قابل توجهی در زمینه صنایع تبدیلی استان قزوین نداریم،افزود: در زمینه سردخانه ها و سیلوها شاهد سرمایه گذاری های خوبی در استان بوده ایم اما در زمینه سورت و بسته بندی میوه، سبزیجات و مواد غذایی نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: در الموت به میزان تولید برنج واحدهای برنج کوبی وجود دارند اما در زمینه میوه با توجه به کیفیت بالا و مشتریان دائمی بیشتر میوه های باغات این منطقه مانند گیلاس و زغال اخته به شکل نوبرانه و تازه خوری به فروش می رسد و باغداران و بهره برداران تاکنون استقبال زیادی از صنایع تبدیلی نکرده اند با وجود اینکه آمادگی لازم برای صدور مجوز در این زمینه وجود دارد.

این مسوول گفت: با توجه به فروش میوه به شکل نوبرانه و تازه خوری، سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی مربوط به میوه جات در الموت تاکنون جذابیتی نداشته و  ۲-۳ فقره مجوزهای صادر شده نیز منجر به ساخت واحد نشده اند با این وجود در زمینه سورت و بسته بندی میوه به ویژه فندق در این منطقه نیاز به سرمایه گذاری احساس می شود. 

وی افزود: البته باید یادآور شد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی به صرف وجود مواد خام و اولیه توجیه ندارد و چشم اندازهای مختلف اقتصادی را نیز باید در نظر گرفت، مثلا اگر یک سرمایه گذار در منطقه الموت نمی تواند تنها برای یک محصول گیلاس بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کند و منتظر باشد که باغداران آیا به او برای فرآوری محصول می دهند یا خیر و منطقی است که سرمایه گذار همه شرایط و جوانب را می سنجد و سپس اقدام به فعالیت می کند.

مصلایی اظهار داشت: اگرچه در برخی مناطق استان قزوین نیاز به ایجاد سردخانه دارد اما از حیث این بخش از صنایع تبدیلی نیز با سرمایه گذاری های انجام شده در سال های اخیر از وضعیت خوبی برخوردار هستیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی قزوین افزود: تولید گندم استان در بهترین وضعیت ۳۵۰ هزار تن است اما ظرفیت نگهداری و ذخیره سازی سیلوهای استان به حدود ۵۰۰ هزار تن می رسد.

وی افزود: از آنجا که شهرستان بوئین زهرا در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های تولید پسته کشور است، علاوه بر کشت و صنعت ها که خود دارای تجهیزات و امکانات لازم در خصوص فرآوری هستند، مجوز فرآوری این محصول به بخش خصوصی متقاضی داده شده تا باغات در قطعات کوچک مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در زمینه گیاهان دارویی استعدادهای خوبی در قزوین وجود دارد و در صورت برخورداری از متقاضیان سرمایه گذاری، آماده همکاری و ارایه مجوز به سرمایه گذاران هستیم البته ما به دنبال سرمایه گذار نمی رویم چرا که قانون گذار متولیان این بخش را معرفی کرده و این حوزه هم در سطح ملی و هم در سطح استان دارای متولی مشخص است.

راه اندازی پایانه صادراتی کشاورزی قزوین از طریق توسعه صنایع تبدیلی 

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: توسعه صنایع تبدیلی در قزوین طی سال های اخیر ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش داده و فعالیت در بخش های مختلف این حوزه را از توجیه اقتصادی لازم برخوردار می کند.

وی اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی در قزوین طی سال های اخیر موجب شده که با فرآوری محصولات کشاورزی، خام فروشی آنها کاهش یابد و ارزش افزوده خوبی نصیب فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی شود، ضمن آنکه شاهد کاهش ضایعات نیز بوده ایم.

این مسوول یادآور شد: پارسال ۲۱ فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی برای متقاضیان سرمایه گذاری در استان قزوین صادر شد که ظرفیت تولید سالانه آنها حدود ۲۶۰ هزار تن است و زمینه اشتغال مستقیم بیش از هزار نفر را فراهم می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه از حیث صنایع تبدیلی دامی و واحدهای لبنی این استان جزو استان های پیشرفته و سرآمد کشور است، گفت: زیتون و انگور نیز ۲ محصول شاخص باغی این استان است و در سطح کشور در تولید آنها دارای مقام اول تا سوم هستیم که واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی آنها بیش از تولید است البته این بدان معناست که با ایجاد واحدهای فرآوری مدرن و به روز در این محصولات مخالف باشیم.

وی با بیان اینکه به زودی شاهد افزایش ظرفیت قابل توجه واحدهای خوراک دام و طیور در استان قزوین خواهیم بود،افزود: در این حوزه برای ساخت ۱۴ واحد به ظرفیت بیش از ۳۰۰ هزار تن مجوز صادر شده است.

این مسوول گفت: امسال همچنین شاهد راه اندازی فاز دوم پایانه صادراتی کشاورزی قزوین از سوی بخش خصوصی در شهرستان آبیک خواهیم بود که شامل سالن های فرآوری، سردخانه و سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی به ظرفیت بیش از ۲۰ هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در سال جاری همچنین سیلوی گندم به ظرفیت ۲۰ هزار تن در شهرستان آوج به بهره برداری خواهد رسید.

این مسوول گفت: یک انبار ذخیره سازی مواد غذایی نیز به ظرفیت ۴۲ هزار تن امسال در شهرستان تاکستان آماده بهره برداری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: فاز توسعه یک واحد صنایع غذایی نیز در زمینه فرآورده های سیب زمینی با حدود هفت هزار تن ظرفیت امسال در شهرستان آبیک به بهره برداری می رسد.

خمسه اظهار داشت: برای سال آینده نیز پیش بینی می شود نخستین کارخانه کنسانتره انگور برای تولید آبمیوه در شهرستان تاکستان مورد بهره برداری قرار بگیرد که قادر به جذب ۲۰ هزار تن انگور و تولید سالانه بیش از ۶ هزار تن آبمیوه خواهد بود که می تواند به رونق باغداری و فرآوری محصول انگور در این شهرستان که قطب تولید این محصول در ایران است کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: در زمینه ایجاد سردخانه در برخی مناطق، سورت و بسته بندی میوه و سبزی و صیفی جات،فرآوری گیاهان دارویی، ایجاد صنایع مکانیزه تولید کشمش، فرآوری ضایعات دامی و کودهای مرغی برای تبدیل به کودهای آلی آمادگی جذب سرمایه گذاری وجود دارد.

رهاورد: برای ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه گیاهان دارویی و میوه که جای آن در قزوین احساس می شود به نظر می رسد نیازمند اعطای مشوق های ویژه به سرمایه گذاران و کوتاه کردن فرایندهای اداری و تشکیل تعاونی ها نیازمند هستیم که باید در دستور کار مدیران ارشد استانی قرار بگیرد.

برچسب‌ها صنایع تبدیلی کشاورزی استان قزوین سرمایه گذاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع تبدیلی کشاورزی استان قزوین صنایع تبدیلی کشاورزی استان قزوین سرمایه گذاری اخبار کنکور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مدیر صنایع تبدیلی و غذایی توسعه صنایع تبدیلی سرمایه گذاری سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی سرمایه گذاری صنایع تبدیلی طی سال های اخیر واحدهای فرآوری استان قزوین کشاورزی قزوین گیاهان دارویی سرمایه گذاران مسوول گفت فرآوری محصول سرمایه گذار ایجاد صنایع ارزش افزوده بهره برداری هزار تن جذب سرمایه سردخانه ها ذخیره سازی ۲۰ هزار تن قزوین گفت قابل توجه بوده ایم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۸۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا تیر ۱۴۰۳

علی محمودیان معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد عمده مشکل مالیاتی اصناف اظهار کرد: اگرچه مالیات بر ارزش افزوده به صورت کلی شامل تمامی مشاغلی می‌شود که به هر طریقی به خرید و فروش کالا و خدمات می‌پردازند اما عمده مشکل اصناف نیز در همین بخش یعنی مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: بر همین اساس نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصناف در چرخه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چالش‌های زیادی دارند. در حال حاضر نگاهی که در دنیا در حوزه مالیات بر ارزش افزوده در بخش اصناف وجود دارد این است که ارزش افزوده را زمانی که مصرف کننده نهایی پرداخت می‌کند به عنوان تشویق پرداخت‌های مالیاتی بخشی از مالیات را به خود مصرف کننده عودت می‌دهند تا علاقمندی به توسعه و استفاده از سیستم شفاف گسترش یابد. اما این اتفاق در اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد.

محمودیان ادامه داد: با توجه به چالش‌های عمده‌ای که در اقتصاد ایران وجود دارد ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه مانند مدل‌های جهانی رفتار کنیم؛ یعنی مشوق‌های لازم را در حوزه مالیاتی ایجاد کنیم تا مشکلات و نارضایتی‌ها در بخش مالیات بر ارزش افزوده رفع شود.

وی گفت: نکته آن است که مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورهای دنیا اعمال می‌شود و ما هم جدا از کشورهای دیگر نیستیم اما مساله این است که در کشورهای دیگر قانون مالیات بر ارزش افزوده با ساز وکاری درست همراه شده است که ما هم باید تلاش کنیم تا نقایص این قانون را رفع کنیم.

معاون کسب‌وکار اتاق اصناف ایران تصریح کرد: صحبت با اصناف مختلف نشان می‌دهد که عمده چالش اصناف ما این است که مالیات بر ارزش افزوده را به حلقه‌های قبل از زنجیره باید بپردازند و این در حالیست که مصرف کننده نهایی به ویژه از نظر فرهنگی، آمادگی پرداخت این مالیات را ندارد.

وی گفت: این در حالیست که پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده عدد قابل توجهی است. این مالیات از سود واحدهای صنفی برداشته می‌شود که سود کم شده از واحد صنفی قابل توجه است. بنابراین یکی از حوزه‌های کلیدی که باید حل شود مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف می‌شود.

محمودیان تاکید کرد: البته با توجه به شکواییه های زیادی که در این بخش وجود دارد با استفاده از ظرفیت اتاق اصناف ایران در تلاش هستیم که با انجام مذاکرات اولیه با وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرایند نگرانی اصناف در حوزه مالیات را برطرف کنیم که البته هنوز به دستاورد جدیدی نرسیده‌ایم. منتهی در برنامه است که تا قبل از رسیدن به تیرماه ۱۴۰۳ بتوانیم عمده مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده اصناف را حل کنیم.

کد خبر 6040025 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده اصناف تا تیر ۱۴۰۳
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافت/ اعلام جزییات
  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی رسمی شد
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد شد
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • توسعه صنایع پایین دستی در خوزستان شکل نگرفته است
  • ارزش تولیدات کشاورزی کشور ۷۰ میلیارد دلار است
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۱۰ درصد
  • توسعه زراعت چوب راه حل مناسب برای رسیدن به خودکفایی
  • ۳ همت تسهیلات توسط صندوق های حمایت از بخش کشاورزی پرداخت شد