Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:12:37 GMT

اینجا قرار است ماهیگیری یاد بدهند

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۹۷۷۵

اینجا قرار است ماهیگیری یاد بدهند

ایسنا/مرکزی اینجا زندگی اصلا راحت نیست، مثل بالا رفتن از یک سربالایی تند است، نه فقط به خاطر شیبی که خانه های قوطی کبریتی را روی آن ساخته اند و زمستان ها بالا از رفتن آن داستان دارد ...

اینجا زندگی سخت است به خاطر سفره هایی که بعضی شب ها خالی است، به خاطر دخترانی که منبع درآمدند و مادرانشان شب ها آنان را با چشم های بی‌روح به مقصدی که زمانی آزاردهنده بود و حالا به خلائی سرد تبدیل شده بدرقه می کنند، به خاطر دست هایی که قرار بود پینه کار بسته باشند، اما بسته های کوچک مواد مخدر را از این جیب به آن جیب می کنند، به خاطر مدرسه ای که دیگر رویای کودکان نیست، و به هزار و یک خاطر و خاطره تلخ دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا دفتر تسهیلگری قرار است زندگی سخت در این محله های حاشیه‌نشین را راحت‌تر کند، یعنی کمک کند که خودشان زندگی شان را راحت تر کنند، در واقع دفتر تسهیلگری قرار است به این روان های آزرده راه سخت آرامش را نشان بدهد، برای همین کارش سخت است، چون رسیدن به آرامش در این محله ها در گرو گذر از دریای طوفانی عادت و منفعت است، باید بتوانی اعتماد این ذهن های بی اعتماد را به دست بیاوری تا بعد راهی به سوی آرامش نشان‌شان بدهی که آنهم کار راحتی نیست مخصوصا در این زمانه و این روزگار ناسازگار، اما آنها می گویند کمر همت را بسته اند تا به این مردم ماهی گیری بیاموزند، چه آن ماهی که باید برای سیر کردن شکم گرفته شود و چه آن ماهی که باید در حوضچه آرامش شنا کند.

و طی این مسیر بدون همراهی این مردمان ممکن نیست، نکته ای که مددکار اجتماعی دفتر تسهیلگری کوی امام سجاد(ع) اراک  بر آن تاکید می کند و می گوید: ایجاد بستر هموار برای مراجعه مخاطب و همکاری وی با دفتر تسهیلگری(درواقع جلب مشارکت) و اعتمادسازی، یکی از اصلی ترین اقدامات دفتر تسهیلگری است چرا که در غیر این صورت پروژه ها در محل استقرار اینگونه دفاتر با شکست مواجه خواهند شد.

سختی های مشارکت گرفتن در مناطق آسیب پذیر

عارفه عباسی فرد در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: مشارکت گرفتن در جامعه محلی که درگیر آسیب های اجتماعی است سخت بوده و مهارت های زیادی را می طلبد.

وی در خصوص مشارکت یکی از کسبه محلی به عنوان همیار محلی با دفتر تسهیلگری گفت: یکی از کسبه به عنوان معتمد محله که قدرت تحلیل بالایی در رابطه با محله دارد، کمک زیادی برای شناسایی و بهبود وضعیت افراد و محله به دفتر می کند و ما نیز این ارتباط را با ظرافت کاری حفظ کرده و از این همکاری استقبال می کنیم. تاکنون از سوی این شخص چهار معتاد برای ترک اعتیاد و بهبود معرفی شده اند که این همکاری ها برای ما ارزشمند است.

عباسی فرد ادامه داد: تمایل افراد به مشارکت و بهبود در زمینه های مختلف متفاوت است، برخی افراد نیاز به فاکتورهایی برای جذب دارند، البته برخی نیز که تمایل بالایی به بهبود و ارتقای زندگی دارند مشارکت بالایی نیز با دفتر انجام می دهند، که این افراد بیشتر ساکنان قدیمی محله هستند و بعضا احساس تعلق خاطر به محله در آنها دیده می­شود، موضوعی که در ساکنان مهاجر که به صورت فصلی بین روستای خود و محله در حال رفت و آمد هستند کمتر دیده می­شود.

گام اول، اعتمادسازی بر مبنای صداقت

وی قدم اول برای جذب همکاری در این محله ها را اعتمادسازی بر مبنای صداقت دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد بستر هموار برای مراجعه مخاطب و همکاری وی با دفتر(درواقع جلب مشارکت) یکی از اصلی ترین اقدامات دفتر تسهیلگری است چرا که در غیر این صورت پروژه های ما در محله با شکست مواجه خواهد شد.

عباسی فرد تسهیلگر را فردی معرفی کرد که بتواند در ارتباط گیری خود با افراد یک بستر خوب را فراهم کرده و از طریق فعالیت­های مشارکتی آنان را توانمند کرده و مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب را تسهیل کند.

وی بیان کرد: عملکرد در این مناطق باید به گونه ای باشد که تا حد امکان به تضاد منافع با افراد محله برخورد نکنیم به طور مثال در برخی خانواده‌ها کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که این خانواده‌ها برای اینکه نیروی کار خود را از دست ندهند اجازه تحصیل به کودک خود را نمی‌دهند که در این خصوص باید از ابزارهای مناسب برای بازگرداندن کودک به چرخه تحصیل استفاده کرد تا بتوان به نتایج مطلوب دست پیدا کرد. صحبت دستوری در این رابطه ثمر بخش نبوده و همه چیز باید با تعامل و همکاری پیش رود و این مهم یکی از سختی های کار تسهیلگری است.

فعالیت نیروی انتظامی در سکونتگاه‌های غیررسمی افزایش یابد

مریم مقدسی، کارشناس اقتصادی این دفتر تسهیلگری که به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و تحت نظارت دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در کوی امام سجاد( باغ خلج) اراک راه اندازی شده نیز اظهار کرد: افراد زیادی در اینگونه مناطق در حوزه توزیع مواد مخدر اشتغال دارند و برخی حتی به صورت خانوادگی در این حرفه فعالیت می‌کنند، در گذشته یک کانکس نیروی انتظامی در این محله مستقر بوده ولی متاسفانه چندسالی است که جمع آوری شده، اما دفتر مجدد در تلاش است که این کانکس مجددا در محله مستقر شود.

این کارشناس اقتصادی رتبه دوم اشتغال این محله را مربوط به کارگران فصلی دانست و گفت: این کارگران نیمی از سال بیکار هستند. دفتر تسهیلگری در حوزه اشتغال نیز اقداماتی را انجام می­ دهد به طوری ­که افراد جویای کار را به کاریابی ها و برخی شرکت ها که تقاضای نیروی کار دارند معرفی می‌کند. مشاغل کاذب از جمله خرید و فروش ضایعات نیز در این محله به وفور دیده می‌شود و منزل اکثر ساکنین مملو از زباله و ضایعات است که البته مهارت خاصی در تفکیک زباله‌ها نیز دارند که باز هم دفتر به دنبال ایجاد راهی مناسب برای بهبود این شرایط است.

مقدسی افزود: اکثر بانوان این محله در حرفه قالیبافی مهارت خاصی دارند، در این راستا به دنبال طرحی هستیم که بر اساس آن برخی بانوان که امکان حضور در کارگاه قالیبافی را ندارند، در خانه این کار را انجام دهند که پیشنهاد این کار به خیریه ها و آستان قدس رضوی و... داده شده، همچنین برخی در حوزه پخت فتیر، بسته بندی و خیاطی و ... مهارت دارند که در این رابطه نیز طرحی به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ارائه شده است. در خصوص کارگاه های مهارت محور مانند قالیبافی، خیاطی، کیف دوزی، تولید چیپس میوه، تاسیسات و... تفاهم نامه ای با مرکز فنی و حرفه ای کوی سجادیه منعقد شده که افراد علاقه مند به این مرکز معرفی و با گذراندن دوره آموزشی گواهینامه مهارت دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مهدکودک یکی از نیازهای افراد این محله است تا بانوان بتوانند در کارگاه‌های اشتغال مشغول فعالیت شوند. پایگاه سلامت، پارک و کتابخانه نیز از دیگر نیازهای اهالی  این محله است.

مقدسی ادامه داد: متاسفانه یکی از آسیب های اجتماعی محله های حاشیه نشین خانه های فساد است، متاسفانه برخی خانواده ها به سبب ضعف درآمدی و به منظور تامین درآمد خانواده، از دختران خود برای کسب درآمد خانواده استفاده می کنند و اصلا هم نوع کار برای آنها تفاوتی ندارد، البته برخی نیز هستند که اصلا به سمت این کارها نمی روند. این شغل ها آنچنان درآمد بالایی دارد که خانواده اصلا حاضر نیست این کار را با شغل کم درآمد در مشاغل دیگر عوض کند.

دفتر تسهیلگری مرکز خیریه نیست!

کارشناس حقوقی این دفتر نیز افزود: تصور برخی از اهالی منطقه بر این است که دفتر تسهیلگری یک نهاد خیریه است و توقع دارند با مراجعه به دفتر بسته حمایتی دریافت کنند این در حالی است که دفتر کار تسهیلگری انجام می‌دهد یعنی به جای اینکه ماهی به دست آنها بدهیم، ماهی گیری یادشان می دهیم.

سیدمصطفی میریعقوبی ادامه داد: باید بتوانیم این ذهنیت را اصلاح کنیم تا مردم ضمن آشنایی با وظایف دفتر، در پیشبرد امور نیز یاریگر دفتر باشند و با مشارکت‌شان جهت بهبود وضعیت محله به نوبه خودشانه اقدام مثبتی را به سرانجام برسانند.

میریعقوبی در ادامه گفت: یکی از دغدغه ای اصلی دفتر در حوزه حقوقی نامشخص بودن وضعیت مالکیت املاک و اراضی منطقه باغ خلج است که متاسفانه مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است. در این راستا تعاملات خوبی با شهرداری منطقه ۳ اراک و اداره راه و شهرسازی استان مرکزی صورت گرفت که امیدواریم باتوجه به قدرت اجرایی که این دستگاه ها دارند با جدت بیشتری یاریگر ما تسهیلگران باشند.

مشکلات هویتی و اقامتی اتباع خارجی

کارشناس حقوقی دفتر همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلاتی  که در سکونتگاه های غیر رسمی وجود دارد و علیرغم اهمیت آن خیلی از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته مشکلات اتباع و افاغنه ساکن در منطقه است که با توجه به بررسی های میدانی مشخص شد اسناد هویتی و اقامتی اتباع یکی از بنیادی ترین معضلات آنهاست که بر این اساس جلسه ای با مدیر کل اموراتباع و مهاجرین استانداری مرکزی برگزار و مشکلات اتباع ساکن در منطقه برای او تشریح و قول مساعد دال بر حل این مشکلات از وی گرفته شد،  در آینده نزدیک طرح های مشترکی در حوزه اتباع روی ریل خدمت خواهد افتاد.

میریعقوبی بیان کرد: در کنار امر مشاوره حقوقی، نظر به اینکه بعضی مراجعین نیاز به وکیل دادگستری دارند و توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارند جهت وکالت معاضدتی مکاتباتی دادگستری و کانون وکلا صورت گرفته است.

کارشناس حقوقی دفتر در پایان گفت: جهت حل مشکلات منطقه باغ خلج نیاز به همکاری و یاری تمام دستگاه ها داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دفاتر تسهیل گری جهاد دانشگاهی سکونتگاه غیر رسمی دفتر تسهیلگری محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند

ورزش زورخانه ای آیینی‌ترین ورزش ایرانی است و روز هفده شوال به نام این ورزش نامگذاری شده و اینجا در مدرسه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی ۱۱۰ نفر از کودکان مشق پهلوانی می‌کنند.

کد خبر 746365

دیگر خبرها

  • فیلم| اینجا مشق پهلوانی می‌کنند
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • سلطانی: پرسپولیس را به ظاهر واگذار کردند/ از ۱۰۰ میلیارد بدهی به پیشکسوتان می‌دهند!
  • دفتر حماس در دوحه می‌ماند
  • قطر: دفتر حماس در دوحه می ماند
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • مسوولان برای مشارکت مردم در تولید طرح بدهند
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • قیصر امین‌پور نمی‌خواست برای شعرش به او کلیه بدهند