Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@03:38:47 GMT

آغاز خرید تضمینی گندم در لرستان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۱۹۸۱۸

آغاز خرید تضمینی گندم در لرستان

به  گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،حجت الله بیرانوند،مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: ۴۰ مرکز امسال برای خرید تضمینی گندم کشاورزان در استان راه‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود باتوجه به کاهش بارندگی سال زراعی جاری و وقوع خشکسالی، کمتر از ۲۰۰ هزار تن از این محصول در استان خریداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: دولت امسال در اقدامی بی سابقه نرخ خرید تضمینی گندم را به ازای هر کیلوگرم پنج هزار تومان اعلام کرده است.

بیرانوند گفت: در اصل این نرخ چهار هزار تومان بابت هر کیلوگرم گندم است و یک هزار تومان نیز جدای از قیمت خرید، به ازای هر یک کیلوگرم به صورت تشویقی به کشاورزان پرداخت می شود.

او  تصریح کرد: گندم کاران یک کالای استراتژیک تولید می کنند و این مصوبه با توجه به شعار امسال در راستای مانع زدایی و حمایت از تولید و در نهایت کمک به این قشر اجرایی می شود تا هزینه های تقریبا سنگین تولید گندم برای کشاورزان جبران شود.

او اضافه کرد: امسال علاوه بر خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به مبلغ پنج هزار تومان، دولت سه اقدام مهم در راستای اعمال سیاست های تشویقی برای گندمکاران تصویب کرده است که کمتر به آن پرداخته می شود.

بیرانوند گفت: دستگاهی که پیش از این برای تعیین افت کیفیت گندم (در اصطلاح الک گفته می شود) در مراکز خرید تضمینی بکار می رفت دارای مش (سوراخ) های بزرگی بود بنابراین درجه خلوص گندم هم تا حدودی سختگیرانه تعیین می شد و در نهایت وزن گندم خالص خریداری شده از کشاورز کمتر بود.

او  اظهار کرد: اما امسال مش الک ها برای تعیین خلوص گندم کوچکتر شده است ( ۲ میلیمتر در ۲ میلیمتر) و در نتیجه افت محصول کمتری برای کشاورز محاسبه می شود که در افزایش وزن نهایی محموله گندم کشاورزان تاثیرگذارو به نفع آنان است .

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص سیاست تشویقی دوم برای خرید تضمینی گندم در سالجاری اضافه کرد: امسال، گندم با افت کیفیت بیش از میانگین از کشاورزان خریداری می شود.

بیرانوند توضیح داد: در شرایط معمولی و سال های گذشته، میانگین افت خرید گندم به صورت تضمینی، چهار درصد مفید و یک درصد غیر مفید بوده است ولی امسال تا ۱۲ درصد مفید و پنج درصد غیرمفید هم محصول را خریداری می کنیم که این اقدام به معنای خرید تناژ بیشتری از کشاورزان و پرداخت مبالغ بالاتر به آنها است.

او  افزود: جدای از این موارد، امسال جوایزی به ازای افزایش کیفیت تولید گندم به کشاورزان پرداخت می شود و چنانچه افت محصول آنها از چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید کمتر باشد، جوایزی دریافت می کنند.

او همچنین گفت: تمامی گندمکاران باید اطلاعات خود را در سامانه "پهنه بندی" تکمیل و یا مغایرت های اطلاعاتی را اصلاح کنند چراکه پرداخت سریع و به موقع مطالبات آنها بابت خرید تضمینی مشروط به این اقدام است.

بیرانوند اظهار کرد: گندمکاران باید با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی محل زندگی خود نسبت به این مهم اقدام کنند تا تاخیری در پرداخت مطالبات آنها ایجاد نشود.

پارسال ۲۸۷ هزار و ۹۳۰ تن انواع گندم دوروم و معمولی از کشاورزان استان خریداری و ۷۲۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مطالبات گندم کاران تا شهریور پرداخت شد.

این میزان خرید نسبت به سال ۹۸ چهار درصد کاهش داشت و ازنا با برداشت ۶۴ هزار و ۸۵۹ تن بیشترین و چگنی با یک هزار و ۸۳۳ تن کمترین خرید تضمینی گندم را از کشاورزان داشتند.

به گفته بیرانوند انتخاب کشت های جایگزین از جمله برنج و درآمدزایی بالای آن، موجب کاهش خرید تضمینی گندم شده است و از طرفی با توجه به اهمیت بارش های بهاری در وزن گیری گندم و کاهش بارش های به موقع پارسال، میزان خرید تضمینی این محصول کاهش یافت.

سطح زیرکشت گندم دیم و آبی در استان به ترتیب ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ هکتار و ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غله و خدمات بازرگانی لرستان خرید گندم خرید تضمینی گندم هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۱۹۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان

 عبدالرضا سیداحمدی گندم را مهم‌ترین محصول کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: برداشت این محصول راهبردی از ۲۰ فروردین آغاز شده است و ۱۰۵ مرکز مسئولیت خرید این محصول از کشاورزان را بر عهده دارند.

او  با بیان اینکه تاکنون ۵۱ هزار تن گندم کشاورزان توسط مراکز خرید تعاون روستایی، غله و کارخانجات آرد و سایر مباشران در استان خریداری شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم تا رضایت کشاورزان جلب شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت کلزا می‌گوید: برداشت این دانه روغنی از ۱۴ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۲ هزار تن محصول برداشت شده و در حال حمل به کارخانجات است.

آقای سیداحمدی با اشاره به پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبه‌های کشاورزان توسط بخش خصوصی، اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد و کل محصولی که توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود در اسرع وقت پرداخت و کشاورزان کشت بعدی تشویق شوند.

 او ادامه داد: امسال در مقایسه با مدت مشابه، ۱۰ هزار تن بیشتر از سال قبل کلزا خریداری شده و امیدواریم نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر محصول کلزا از کشاورزان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت چغندرقند گفت: چغندرقند یکی دیگر از محصولات پاییزه راهبردی است که بیشترین سطح چغندرپاییزه با ۲۲هزار هکتار در استان خوزستان کشت می‌شود.

آقای سیداحمدی افزود: برداشت چغندرقند از ۲۷ فروردین شروع شده و تمام پیگیری‌ها برای این است که محصول برداشت شده با هماهنگی استانداری، پایانه‌ها، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و دیگر ارگان‌ها به کارخانجات داخل و خارج استان منتقل شود.

او ادامه داد: انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن چغندرقند بیشتر در خوزستان تولید و به خوداتکایی کشور در تولید این محصول استراتژیک کمک شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ۱۰ هزار تن کلزا در ایلام خریداری شد
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد